Friday, January 19, 2018

Tiden och avkastningen

Oavsett om Albert Einstein verkligen sa det där om att ränta på ränta var jordens 8e underverk så är det ett mäktigt fenomen. Men också något som tack vare sin imponerande kraft kan vara lite svårt att veta hur man ska använda. Jag tänkte därför ta två konkreta exempel på saker man ibland hör:

"Tiden och avkastningen är mycket viktigare än hur mycket man sparar"
Det ligger ju lite sanning i grunden på det här. Vilket man märker när man sitter och pillar i en sparkalylator som tex Stefan Thelenius eminenta variant. Det som stämmer och är bra att ta med sig är att det är viktigt att komma igång tidigt och att en liten skillnad i avkastning (tex via en årlig avgift) skapar väldigt stor skillnad över långa tidsperioder.

Problemet är att det är väldigt lätt att sitta i en sparkalylator och ändra från 7 till 8% årlig avkastning. Och det är precis lika lätt att ändra sparhorisonten från 20 till 30 år. Det tar bara en sekund och några snabba tryck på tangentbordet så ser man hur staplarna drar iväg och lockar fram dagdrömmarna om ett liv i lyx om bara 30 år med 8% avkastning. Men för dig som sparar för ekonomisk frihet är det rätt segt att ställa väckarklockan och gå till jobbet i 10 år till, vilket ju faktiskt är verkligheten bakom ändringen från 20 till 30 års sparhorisont.

"Om du dubblar insättningen så mångdubblar du slutresultatet"
Tycker du påståendet låter sjukt. Lyssna i så fall på 1,5 minut av denna podcast från Lyxfällan (börja på 3:55). Där säger de ordagrant att "slutresultatet blir mångdubbelt högre av att spara 2000 kr i månaden än 1000 kr i månaden tack vare att hävstången tar ut sin rätt". Påståendet är givetvis är helt galet. I så fall skulle det vara skillnad på att spara 2000 kr i en ISK istället för att spara 1000 kr styck på 2 olika konton innehållande exakt samma fond. Alla kan tänka och säga fel, men att en ekonomiexpert säger något så galet bevisar hur svårt det är att förstå ränta på ränta och hur det verkligen funkar.

(Tillägg till ovan: Har nu blivit uppmärksammad på att en lyssnare försöker rätta till misstaget i slutet av avsnitt 20. Men de står på sig och hävdar att det minsann stämmer. Pinsamt. Sen kryper de till korset ytterligare några avsnitt senare.)

Slutsatsen är att det är absolut jätteviktigt att börja tidigt och låta tiden och avkastningen verkligen få chansen att sätta musklerna i ditt kapital. Jag har själv ett exempel i min bok där 1 person sparar 1000 kr i månaden från 20 års ålder och den andra sparar 2000 kr från 30 års ålder. Inte ens när de fyller 100 år har den personen som sparar 2000 kr i månaden kommit ifatt, trots nästan dubbelt så stor total insättning. Men för dig som redan kommit igång med sparandet är det ingen mening att sitta och älta att du borde börjat tidigare. Fundera däremot gärna på vad det innebär att ändra några enstaka år i uträkningen framåt. Det må upplevas som liten skillnad idag att välja 20 eller 22 års horisont. Men där och då då alternativet att ha pengarna eller friheten idag eller om 2 år kommer det kännas som en enorm skillnad. Troligtvis större skillnad än vad den sista ölen på dagens after work gör för skillnad för din lycka i livet på lite längre sikt.

Så ränta på ränta är mäktigt och pengamaskinen är stark. Men precis som en formel 1 bil kräver den att man stoppar in mycket bränsle för att den ska nå sin fulla potential.

32 comments:

  1. Anonymous11:26 AM

    Har för mig att lyxfällan-killarna fick krypa till korset och medge att de sagt fel där i avsnittet efter...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok toppen. Hörde inte det avsnittet.

      Delete
    2. Det var värre än så! I avsnittet efter läste de upp en ytterst ödmjuk kommentar som påpekade felet, men de avfärdade det med något aningen överlägset, typ "räkna på det så ska du se".

      Ett ännu senare avsnitt fick de samma påpekande igen, varpå de fick krypa till korset och erkänna sitt misstag. Det var dock ingen pudel direkt, de sa det korrekta svaret med samma självklarhet som de tidigare oriktiga påståendena. Som att de bara ville kolla oss (två gånger)?

      Alla kan göra misstag, men när man viftar undan en fin korrekt förklaring blir det lite pinsamt.

      Delete
  2. Tack för omnämnande och bra inlägg!

    ReplyDelete
  3. Anonymous2:03 PM

    Hej. Hur ska vi göra med Atlas Copco. Mina är 100 % upp nu. Vacklar som bara den. Är lite lite sugen på att sälja och köpa investor istället. Du lura ju på detta för nån vecka sen. Har aldrig sålt en aktie i hela mitt liv. Har visserligen bara hällt på i tre år. Mvh Emil

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag kommer nog behålla som det ser ut. Det är väldigt frestande att ta hem vinster och växla över till något med högre utdelning, lägre värdering, mindre risk etc men också stor risk att man säljer vinnare för tidigt.

      Men kommer säkert älta detta många gånger till. Att köpa Investor med rabatt kan inte vara helt idiotiskt så gå för det som känns bäst tycker jag.

      Delete
    2. Måste bara kommentera till din kommentar att det här är galet sant. Jag sålde en stor kaka i Paradox förra året bara för att jag tyckte att PE var på tok för högt. Det fick jag givetvis ångra.

      Inte ens efter att ha läst Miljonär innan 30 så gjorde jag rätt val ;D Det sägs att det aldrig är en nackdel att ta hem en vinst, men jo, visst finns det i många fall nackdelar.

      Kronan till miljonen - för varje krona är början på en ny miljon

      Delete
    3. Anonymous4:57 PM

      Tror det var Aktiestinsen som ofta sålde av hälften av de innehav han hade som ökat 100% för då var den delen han hade kvar helt gratis.

      /Skägget

      Delete
    4. Anonymous7:27 PM

      “Money off the table” är en intressant grundprincip.

      Delete
    5. Du får 20% rabatt genom investor, inklusive atlas, hade lätt kört på det över atlas copco. Atlas kan gå bättre, visst, men det är nog mer troligt att köpa 1.2 kronor för 1 krona i ett diversifierat innehav och låta tiden gå är bättre.

      Delete
    6. Säger inte emot då Investor är ett av mina största köp 2016 och 2017. Men finns ju faktiskt en möjlighet att rabatten kommer vara ännu större i Investor i framtiden. Då är dagens rabatt en klen tröst.

      Kan ju också vara så att Atlas går bättre än tex SEB, Ericsson och SAAB kommande år.

      Så helt självklart val är det inte. Men återigen köper gärna Investor.

      Delete
  4. Jag kan tycka att jag kom igång med mitt sparande väldigt sent. Därigenom intalar jag mig själv att jag på något vis kompenserar genom att spara mer varje månad. Och visst gör det skillnad, men med ditt exempel i din bok blir det väldigt tydligt.

    Tur att de rättade till det där med dubbelt sparande ger mångdubbelt mer resultat i poddavsnittet efteråt :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous5:02 PM

      Hej, jag gjorde en förenklad kalkyl via Avanzas kalkyl-sida (https://www.avanza.se/manadssparande.html?utm_source=unspecified&utm_medium=email&utm_campaign=unspecified#hur-mycket-kan-ett-manadssparande-ge-dig) och denna tes stämmer inte 100%.

      Båda personerna börjar med 0kr i kapital. Person A sparar 1000kr/mån i 50 år medan person B sparar 2000kr i 40 år. Så länge avkastningen inte överstiger ca 6,5% per år kan person B lätt hinna ifatt och pasera person B. Värt att tänka på.

      Delete
  5. Anonymous4:23 PM

    Som du skriver är tiden otroligt viktig. Därför känner jag en skyldighet att tacka dig för att du för flera år sedan när jag gick på högstadiet lärde mig otroligt mycket av dig och "gamla" sparpodden. Tack!

    ReplyDelete
  6. Fascinerande att 5000 kr per månad i 20 år ger mer pengar än 15 000 kr per månad i 10 år. Ränta på ränta är genialt, synd att man inte upptäckte det tidigare i livet. Nu gäller det att planera hållbart så att man kan hålla ett ok sparande genom hela livet inklusive vid föräldraledighet osv.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous5:04 PM

      Återigen, detta stämmer inte 100%. Baserat på denna data, så länge avkastningen inte överstiger ca 7,4% så är 15000kr i 10år mer pengar än 5000kr i 20år. Länkar gärna till en screenshot där jag visar detta.

      Delete
  7. Anonymous10:35 AM

    Hej - livet är så mycket mer än att spara för att bli ekonomiskt oberoende. Jag hoppas mina barn prioriterar följande:
    1. Lev livet och ha kul
    2. Skaffa en bra utbildning
    3. Bilda familj
    4. Skaffa ett bra jobb och gör karriär
    5. Håll ordning på ekonomin och se till att få ett sparande.

    Punkten 5 behöver ju inte innebära att man inte kan göra de andra 4, snarare tvärt om. Men för mig blir det fel när man uppmanar unga människor att ha en jättehög sparkvot för att kunna pensionera sig när de är 40.

    Med vänlig hälsning, Per

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tycker jag gjort alla ovanstående. Trots att sparkvoten toppade på 83% under en period och låg runt 70% under väldigt långa perioder.

      Delete
    2. Anonymous1:28 PM

      Håller helt med Miljonären här. Efter att ha läst hans bok och bloggen så instämmer jag med att Miljonär uppnått ovanstående. Om du inte instämmer så hävdar jag att det endast är din tolkning av ovanstående som gäller. Miljonären har en annan tolkning av ovanstående punkter. vem har rätt? Båda skulle jag säga. Det är hur man upplever det själv. Sparsamt liv kan vara kul, likväl som ett liv fullt av konsumtion.

      Att uppmana till ett liv där man själv har valet att jobba eller inte tycker jag inte alls är fel. Du kan vara ekonomiskt oberonde och ändå jobba, men skillnaden är att du väljer själv.

      /P

      Delete
    3. Anonymous1:48 PM

      1. Vad är leva livet och ha kul? Mig veterligen är det väldigt olika för olika personer.
      2. Är en bra utbildning nödvändigtvis diplom från Handels eller KTH? Eller kan det vara arbetslivserfarenhet också kanske? T ex kan ju en hantverkare med relativt kort utbildning både ha ett kul jobb och tjäna hyggligt med pengar.
      3. Jag har aldrig haft någon som helst lust att skaffa barn. För mig skulle det kännas fängslande. Och det verkar även miljonären tycka.
      4. Karriär? Seriöst? Det är väl ändå inte viktigt. Skrev du inte att man skulle leva livet?
      5. Ja det låter rimligt.

      Delete
    4. Naturligtvis är karriär viktigt, vårt beteende är, så vidare man inte är en eremit, en spegling av samhällets dogmer och regler. I Sverige är karriären mycket viktig, den första frågan vi ställer till en person vi ej känner är "Vad jobbar du med?" Jag tycker faktiskt att före detta VD för aktiespararna Günther Mårders definierade tre ben är bra att följa. Det ekonomiska benet, det professionella benet och det privata benet. Du behöver två ben att stå på. En karriär ger dig självkaraktär och motivation i livet. Vem vill gå runt som lokalvårdare i 40 år med 40k i lön? Inte jag i alla fall. Gör det du älskar och du kommer göra ett bra jobb.

      Delete
    5. Anonymous6:49 PM

      "Vi" frågar inte alls vad en person jobbar med det första "vi" gör. Du kanske gör det. Och en hel del andra också. Jag och många andra gör inte det om det inte faller sig naturligt.

      Att vara sitt jobb är ju ganska gammalmodigt. Och som du skriver så ska man göra det man älskar. Och då är det inte många som skulle fortsätta på sin "karriär".

      Fråga 1000 random personer vad dom drömmer om att göra. Inte är det många som skulle säga: ta ett kliv uppåt i karriärstegen.

      Det är säkert viktigt för en del person men dra inte alla över en kam. För mig är det högst oviktigt med karriär. Och jag tycker synd om folk jag träffar som har en fin titel och bra lön men ser ut att må skit för att dom jobbar för mycket och aldrig hinner med sina intressen eller familjen.

      Miljonären är min idol och jag grämer mig varje dag över att jag själv inte började spara tidigare. Nu i efterhand kan jag se hur jag slösat bort tid och pengar på saker jag trodde var viktigt och kul. Det jag antar att folk kallar "Leva lite". Hade jag börjat spara när jag var 20 år hade jag bara haft något enstaka år kvar att jobba nu. Men istället får jag harva på ett tag till. Men jag vet att det kommer vara värt det när jag är klar. Under tiden tänker jag inte ha en karriär utan bara jobba med sådant jag tycker är tillräckligt kul för att kunna gå till jobbet för.

      Delete
    6. Vi gör de facto det är Sverige, det är vedertaget att arbete används i alla störta utsträckning för isbrytning mellan två personer som ej känner varandra. Att jobbet endast är ett jobb tycker jag låter gammalmodigt för då gör man uppenbarligen inte vad man brinner för.

      Folkhälsoinstitutet har år in och år ut fastslagit om och om igen att det finns en tydlig korrelation mellan karriär och fysiskt samt psykiskt välmående. Karriär = högre lön som också de facto korrelerar med bättre välmående. Att karriären ej är viktig för dig respekterar jag men en utbildning med karriär är ytterst viktigt i en människas liv och särskilt i Sverige.

      Delete
  8. Anonymous1:57 PM

    Var och en bestämmer naturligtvis själv vad som är viktigt och vad som t ex är en bra utbildning, att bilda familj, att ha kul osv. Har inte läst boken utan min kommentar är främst relaterad till det här blogginlägget - att man ska spara mycket redan i unga år - det håller jag inte med om. Men det är ju som sagt bara en åsikt - inget som är rätt eller fel.

    Med vänlig hälsning, Per

    ReplyDelete
  9. Hej!

    Vad tänker du om HM nu?
    Bra utdelning sett till pris..
    Köpläge?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Svårt att säga. Om en månad vet vi mer efter rapport och kapitalmarknadsdag. Men jag hoppas och tror H&M kommer klara vända den negativa trend som de nu är inne i.

      Delete
  10. Anonymous2:53 PM

    Så med ovanstående i åtanke är det med andra ord bättre att spara/sätta in 1000 kronor i veckan, jämfört med 4-5000 kronor i månaden?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den slutsatsen förstår jag inte riktigt hur du dragit.

      Delete
    2. Anonymous5:31 PM

      Jag menade att man löpande placerar exempelvis 1 tkr i veckan jämfört med en klump i slutet av månaden. De flera mindre placeringarna får alltså mer tid på sig.

      Delete
  11. Anonymous8:04 AM

    Jag har sparat för att investera nu i flera år men vågar inte gå fullt investerad för jag har hela tiden tyckt att börsen är överinvesterad. Hade du gått in nu om du var 90% likvid?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Svårt läge. Hade nog köpt för 5% i månaden och sen sparat sista 15-20% om börsen fortsatt upp i drygt år till när det bara är 15-20% kvar. Tänkte skriva ett inlägg om tajming i veckan.

      Delete
    2. Anonymous11:41 AM

      Ha gärna min situation i åtanke när du skriver inlägget. Jag tror det är många snålgrisar som har svårt att ta sig över tröskeln att börja handla för större belopp

      Delete