Saturday, January 13, 2018

Intressant bok

Av en slump hittade jag en intressant bok idag. Den har några år på nacken men titeln gjorde att jag reagerade. Raka motsatsen till min filosofi kan man nog säga.


Jag tycker boken var rätt intressant, även om jag ska erkänna att jag inte läste den från pärm till pärm. Då den var uppdelad i separata intervjuer så kunde man välja och vraka lite. Nästan alla personer som medverkade i boken såg ordet "pensionär" som något fult och negativt. De vill bidra, vara någon och fullgöra sin plikt genom hårt arbete så länge som möjligt. Vad skulle de göra om de inte jobbade? Vem skulle de vara om de inte var sin yrkesroll?

En av de medverkande, bryggeridirektören Jens Spendrup, sa att han vid tillfället för intervjun tjänade runt 1 miljon netto per år. Han tyckte det var bra men hade samtidigt en massa grejer han skulle vilja göra om han istället tjänade 1,5. Drivet efter den där sista halvmiljonen per år skapade arbetstillfällen och skatteintäkter vilket fler än han själv i så fall gynnas av. När han väl slutade jobba såg han fram mot att segla runt i Östersjön med båten fylld av böcker och ett instrument. Vilket ju låter som rätt billigt...

På tal om bok, pension och frihet att göra vad man vill på dagarna. Något jag funderar mycket på nu på slutet är om jag ska skriva en till bok. Jag tyckte det var riktigt roligt med min förra både att skriva och sen se den bli verklighet och följa försäljningen. Då den skrevs på ett halvår på kvällarna efter jobbet borde det ju verkligen finnas alla förutsättningar nu när jag har gott om tid. Men jag har haft svårt att komma på vinkeln. Den första gav sig nästan självt.

Jag har börjat landa i ett spår nu sista veckan som jag tror kan bli bra, men det är ännu bara på planeringsstadiet. Det jag tänker mig är att den ska handla om ekonomiskt oberoende/frihet. Vägen dit men också vad som händer sen. Inte bara ur min egen högst begränsade erfarenhet utan både ur forskningens och andra personers erfarenhet. Stämmer myten att de flesta som vinner flera miljoner på spel är utfattiga och olyckliga ett år senare? Vad driver de som väljer att jobba vidare fast de har en miljard och hur tänker andra som kan tänka sig att flytta ut i skogen och klara sig på 1 miljon? Och lite annat, som jag inte vågar avslöja här så ingen snor min idé innan jag ens hunnit sätta igång.

30 comments:

  1. Anonymous4:00 PM

    Även om jag själv strävar efter att bli "fri" och är långt ifrån det målet, så känns det roligare för mig med den "nya boken" du planerar så jag tycker det låter riktigt intressant.

    Vägen till hur jag ska nå målet är klart, det tar bara tid, men att läsa om frågorna du tog upp kan vara väldigt kul och intressant, kör säger jag! Blir det verklighet kommer jag definitivt köpa boken trots att jag inte köpt din första.

    Mvh
    Z

    ReplyDelete
  2. Det låter som en väldigt bra idé!

    ReplyDelete
  3. Anonymous6:24 PM

    Vad sägs som "livet som miljonär innan 30 och pensionär innan 40" utan att framstå skrytsam, utan berätta vad man kan göra när man uppnått denna "frihet".

    ReplyDelete
    Replies
    1. Helt klart kommer det ju att finnas ett intresse av att följa ett sånt tema. Hur gick det att förvalta friheten de fem första åren och åren som kom sen.

      Ett annat tema som jag skulle tycka vore intressant om du skrev om är hur du tror att världen skulle förändras om din och din frus sparsamhet blev en megatrend i ett land, flera eller varför inte globalt? Vad skulle bli bättre, sämre eller är det ens möjligt. Skulle extrem sparsamhet komma att motarbetas från politiskt och finansiellt håll?

      Delete
    2. Skulle vara intressant med effekterna, men jag skulle då behöva intervjua några experter på dessa områden för att komma djupare än i de mest självklara slutsatserna. Vilket ju är fullt genomförbart.

      Delete
    3. Vikingen:
      Jag har funderat lite på det och skrev ned tankarna här:
      https://jobbochfirma.com/2018/01/07/om-alla-gick-i-pension/
      Skulle vara kul om den diskussionen började bubbla lite bland ekonomibloggarna.

      Delete
    4. Anonymous11:10 PM

      intressant, har också funderat lite i de termerna.
      Dagens välfärdsystem vilar i någon mån på grunden att alla ska bidra efter förmåga. Och förmåga översätts slentrianmässigt till inkomst eftersom nästan alla är arbetstagare och förväntas vilja maximera sin inkomst.
      Skatten på inkomst från tjänst är extremt hög vilket gör Högproduktiva individer till nettobetalare och lågproduktiva till nettokonsumenter.
      Att gå i väldigt tidig frivillig pension i Sverige är alltså en form av avancerad skatteplanering, där du gör dig till nettokonsument även om du har förmågan att egentligen vara en nettobetalare om du hade valt att maximera din inkomst.
      Jag har för mig att miljonären uttryckt att alla svenskar med jobb och normal lön kan bli ekonomisk fria genom sparande. Frågan är om detta resonemang skulle fungera i en ekonomi med betydligt lägre offentligt finansierad välfärd, tex USA, latinamerika etc. Jag misstänker att för att bli ekonomiskt fri i ett sådant land krävs en lön över medianen.
      Kan det alltså vara så att det svenska systemet, med gigantisk glapp mellan skatt på arbete och skatt på kapital, i själva verket aktivt driver medelklassen till att blir frivilliga pensionärer. Den ultimata klassresan från proletär till passiv aktieägare. Har bara inte tillräckligt många insett kryphålet ännu?

      Delete
    5. Anonymous10:54 PM

      Ett varmt tips till Miljonären för din nästa bok, om du vill första hur högre sparande skulle paverka världsekonomin: läs (valda delar ur) boken Capitalism - a treatise in economics av George Reisman. Eller läs romantrilogin "The way to freedom" som jag själv skrev under pseudonymen Cark Kyler. Handlar om ett gäng studenter som förändrar världen genom att försvara guld mot papperspengar och fri ekonomi mot högskattesamhälle. Kanske världens enda roman där en av hjältarna är riskkapitalist..?

      Delete
  4. Anonymous6:32 PM

    En anspråkslös man den där Jens Spendrup. Hade jag de inkomsterna och var båtintresserad hade jag absolut valt varmare breddgrader än att segla runt och frysa på Östersjön. Medelhavet eller Karibien låter närmre vad jag hade föredragit.

    Alltid kul med fler böcker, en given uppföljare är ju en bok om livet efter "miljonär vid 40", dvs en handbok i att vara pensionär och leva på avkastningen från sina aktier och fonder, vad som fungerar och inte fungerar.

    ReplyDelete
  5. Anonymous6:48 PM

    Jag kommer köpa din nästa bok med :-). Jag tittade på en rätt kul serie med Kalle Zackari ("Kalles 6 liv") och den går ff att se på SVTPlay. Där träffade han människor som valt att ta ett steg åt sidan för att välja en annan bana - kul samtal om hur de tänkt och resonerat kring sina val och vad de värdesätter. Kan kanske ge dig fler perspektiv till nästa bok. Även "Familjer på äventyr" (annan SVT-serie) tangerar det jag uppfattar att du beskriver. Hälsar Lars D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja jag såg serien när den gick. Intressant med folk som vågar göra något annorlunda.

      Delete
  6. Anonymous9:14 PM

    Jag tycker det låter intressant. Jag vill gärna läsa den :)

    ReplyDelete
  7. Anonymous11:04 PM

    Hej har du hört talas om idiot millionaire, dvs Derek Foster? Det är inte så många som känner till honom men är desto mer känd i Canada. Han är ingen idiot precis, men som jag kan se har han tagit rätt stora risker tidigare men på ett smart sätt. Oavsett är det en intressant person att läsa om. Han lever på sin portfölj idag. Ha det bra !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Har inte hört. Men ska kolla upp honom. Tack!

      Delete
  8. Nunärduhartidenborde du planera in en pilgrimsvandring. 1 månads billig semester, bra väder och tidfördig att tänka på dina nästkommande år. Destination santiago de compostella!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Funkar det utan att tro på gud?

      Delete
    2. Funkar perfekt. Det är inte många som går pga tro på gud. Under juli är det väl 10000 personer som går PER DAG!!!

      Om du riktigt snålar så kan du leva på 200 kr per dag. Väldigt bra för kropp och knopp. Tid att tänka. Perfekt för dig som kanske tänker på vad som komma skall.

      Delete
  9. Anonymous1:35 AM

    Vad tror du författarskap av ditt snitt ger för långsiktig avkastning (sålda över tid), i jämförelse med vanligt lönearbete? Vi räknar i båda fallen med att pengarna från intäkter pumpas in på börsen dag ett som intäkterna kommer.

    Anders

    ReplyDelete
    Replies
    1. Enda rimliga är väl att mäta det som ett jobb och jämföra timlön. På min första bok räknade jag inte timmar exakt men skulle ändå uppskatta att redan nu efter 8 månaders försäljning med marginal har passerat 500 kr (brutto) per timme i arbetstid. Och det fortsätter ju ticka på ett tag till. Nackdelen är att lönen kommer rätt långt efter nedlagt arbete.

      Delete
  10. Skriv den! Du har en köpare här.

    ReplyDelete
  11. Ser fram emot din nya bok. Kan trogna bloggläsare få rabatt? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vi får se vad vi kan lösa så både förlag, bokhandel och ni läsare blir nöjda. Om jag får till en bok vill säga.

      Delete
    2. Anonymous6:34 PM

      Vad du gör avhandla inte compounding i boken. Marknaden är mer än mättad för handböcker i att bli rik.

      Med vänlig hälsning

      Lars

      Delete
    3. Nu blir fokus på steget efter att bli rik.

      Delete
  12. Signs6:12 PM

    Jag fattar ingenting av den här inställningen:
    "Vad skulle de göra om de inte jobbade? Vem skulle de vara om de inte var sin yrkesroll?"

    Har gemene man inga starka intressen, ingen drivkraft att förverkliga saker utanför en anställning och ett helt inrutat liv?

    Jag förstår det verkligen inte, men det är nog min personlighet som är lite udda kanske.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kanske delvis är en generationsgrej då dessa 40-talister tänker rätt annorlunda från de flesta 70- och 80-talister jag känner?

      Delete
  13. Jag håller med ovan kommentatorer - självklart LÅNAR jag den boken också. Det är en växande rörelse att bli ekonomiskt oberoende och du kan bli först med, inte bara metoden, utan berättelser "från andra sidan" vilket jag bara tror motiverar folk. Det är väl inte ens något att fundera på, skriv boken!

    ReplyDelete
  14. Anonymous10:02 PM

    Hej! Blev tvungen att køpa din bok nu (køpte från snaplit). Har væntat på att låna din bok från biblan men væntetiden ær enorm... Så blev ett køp ist och ett litet stød till dig. Tack før en vældigt intressant blog. Førøvrigt ær jag helt ny till "detta" och ær æven relativt ny till ens spara. Men gått bra de senaste 2 åren att spara. Det ær riktigt kul.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kul att höra. Och spara blir bara roligare med tiden.

      Delete