Monday, January 29, 2018

Mellandag på börsen och jobb

Idag har det varit lite paus i rapportfloden för min del, eller för bolagen jag äger och följer lite extra noga rättare sagt. Det har passat bra med paus, idag har jag nämligen jobbat 2h.

Jag har medverkat i en typ av workshop inom ett område som påminner mycket om det jag tidigare jobbade med. Via en extern kontakt från mina år som anställd som visste att jag slutat och hörde av sig och frågade om jag hade tid. Det var betydligt roligare att komma in som utomstående "tyckare" med mina erfarenheter än det brukade vara att sitta på möten och sen veta att dagens fria diskussioner ska förverkligas via hårt jobb, vardag och tråkig admin. Hatade workshops på den tiden jag var anställd, för att inte tala om hur mycket jag hatade inhyrda tyckare som kom med massa dumma förslag utan att behöva förverkliga skiten.

Timlönen på 1000 kr per timme var troligtvis dålig för denna typ av mindre uppdrag då det dessutom tog lite tid med resa dit och hem och jag bara kommer fakturera för de 2 timmarna på plats. Men tyckte mest det var en kul grej och när man räknar med 0 kr i inkomst är även 2000 kr ett välkommet tillskott i utbyte att sitta och komma med lite inspel på ett möte utan förberedelse eller efterarbete. Får se om det kan bli mer, men att gå in och jobba regelbundet i större omfattning på detta företag har jag redan tackat nej till. 2h någon enstaka gång känns mer lagom.

Pga jobb har det inte blivit något med bokskrivandet idag, planen är ju annars 30-60 min varje vardag. Skönt att inte ha någon deadline, men ska ändå jobba vidare där imorgon igen enligt planen. Spanskan har jag dock kört vidare med både under helgen och idag. Riktigt kul och det går faktiskt sakta men säkert framåt. Det var bara 1 vecka sen jag satte igång. Jag kommer ihåg att jag ända in på första året på gymnasiet var rätt dålig på engelska och osäker på ganska enkla grejer där. Och då hade jag alltså pluggat engelska i 6-7 år i skolan samt att det är ett språk man kommer i kontakt med dagligen. Jag är optimistisk om att spanskan kommer gå mycket snabbare att få hyfsad koll på.

På börsen kan man bara förundras över att Telia gått upp 2,8 procent idag på att Handelsbanken ändrar sin riktkurs från 38 till 41 kr.

Imorgon ser jag fram mot SCAs rapport. Ett pyttebolag i min portfölj efter uppdelningen SCA/Essity men blir spännande att se utdelningen när det inte finns någon historik. Jag tror på 1,20 kr. Men som sagt med bara 450 aktier är det inte på 10 öringarna i SCA det kommer avgöras. Onsdag blir sen en riktig ödesdag...

12 comments:

  1. Fy tusan! Varje gång jag hör ordet Workshop får jag en rysning. På vårt jobb innebär workshops långa möten där oftast en eller ett par för talfanan och vi som är mer tekniskt lagda sitter och påpekar om det är möjligt eller inte allt eftersom tiden sakta gnatar sig framåt.

    Grymt med en ny bok! Hade helt och hållet missat det. Har du bestämt vad den ska heta ännu?

    Kronan till miljonen - för varje krona är början på en ny miljon

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kände samma som dig för workshops på den tiden jag jobbade. Men roligare idag!

      Har just börjat på nya boken. Den ska handla om ekonomiskt oberoende. Vägen dit men framförallt vad som händer sen. Med intervjuer med olika personer tänker jag. Men det är i tidigt skede än.

      Delete
    2. Hehe, vore kalas om du intervjuade mig. Vad jag tyckte om din senaste bok och vilka reflektioner jag dragit på min egna väg att kunna köpa mig mer frihet framöver. Jag har faktiskt reflekterat en hel del kring det jag läste ur din bok och börjar nu inse vad och varför du skrev som du gjorde :)

      Delete
  2. Anonymous6:54 PM

    Roligt att få höra hur det är att vara på den andra sidan av bordet som omväxling! Det vore kul att få höra fler reflektioner om företagskultur nu när du kan blicka tillbaka. Mitt löfte till mig själv är att aldrig glömma hur jävligt det kunde vara, den dagen jag själv lyckas bli fri. Annars kan minnet lätt släta över alla negativa saker, och då finns risken att man tänker: ”Äh, var det verkligen så hemskt att jobba?”. (Svaret är JA!)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ska försöka få till något om arbetslivet från andra sidan. Tänker precis som dig om vansinnet.

      Delete
  3. Har du testat Duolingo? Den finns både på iTunes och Google Play. Jag höll på med den ett tag när jag skulle fräscha upp både min spanska och tyska. Sedan kom annat emellan och jag lade av. Jag tror att den är gratis. Den var det förr i alla fall.

    Testade du tonfiskbiffarna jag tipsade om förresten?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Japp jag kör med Duolingo. Enkel och bra. Kompletterar med lite glosor på papper då jag känner att ordförråd är viktigare än grammatik.

      Jag har testat tonfiskbiffar. Bra tips!

      Delete
  4. Anonymous7:00 AM

    Också nyfiken på ditt upplägg kring spanskan och om du nu kör via Duolingo eller om du hittat ett annat upplägg? Ska själv ta tag i min spanska... Kanske är lättare när man är "pensionär" som du och har tid ;-) Hälsar Lars D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Första dagarna körde jag Youtube plus papper och penna. Nu kör jag 30-60 min Duolingo om dagen sen i slutet av förra veckan. Plus lite extra fokus på glosor från appen som jag även skriver upp och pluggar lite utan appen.

      Delete
  5. Anonymous7:23 AM

    Som du säkert redan vet så kan man söka gymnasiekurser helt gratis och helt utan krav på motprestation, failar du så avslutas du från kursen utan konsekvenser. Går dessutom att läsa på distans och på halvfart. Jag har testat ett par kurser för skoj skull. Du kanske skulle prova just för spanskan :) /Magnolia

    ReplyDelete
  6. Anonymous1:29 PM

    Har läst bok och blogg men inte direkt kunnat utröna vad du arbetat med? Är det hemligt eller får man fråga? Om inte du vill svara på exakt yrke så kanske bransch?

    /Z

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jobbat med "vanligt kontorsjobb" på stort företag. Har bytt lite roller under åren. Projektledning senaste åren.

      Delete