Saturday, January 06, 2018

Första veckan som fri

Dagarna mellan jul och nyår var svåra att räkna som att jag slutat jobba på riktigt eftersom nästan alla är lediga då. Det finns ju vissa lyxlirare (främst personer med barn som verkar ha en aldrig sinande ström av föräldrardagar) som varit lediga ända fram till nu, och visst det var en kortvecka, men den här veckan har det verkligen känts som jag för första gången har slutat jobba. En helt fantastisk känsla, inte bara för att jag slapp gå till jobbet utan även för att det var något som jag längtat så länge efter och jobbat målmedvetet mot.

Jag har försökt hitta lite rutiner. Gått upp lite senare än vanligt men ändå i rätt ok tid. Har passat på att träna på dagen när det är lite folk på gymmet för att kunna jogga eller promenera med min fru på kvällen när hon kommit hem. Det har också blivit några besök på biblioteket för att läsa både DI och magasin. Än så länge känns det toppen.

Nu var det som sagt en kortvecka. Men jag är närmast chockad över hur fort tiden gått. Jag trodde dagarna skulle kännas längre i alla fall till en början innan man hunnit vänja sig, men det har gått ännu fortfarande än en normal jobbvecka. Kanske beror det på att det finns mindre att hänga upp dagarna och veckan på så att det flyter ihop mer när man tänker tillbaka? Eller så är det helt enkelt sant att tiden går fort när man har roligt...

32 comments:

  1. Anonymous6:19 PM

    Relativt ny läsare här! Det låter helt fantastiskt! Jag är glad att jag kommit på att jag kommer gå i pension tidigt, även om det hände sent(32år). Jag läste precis ett gammalt inlägg av dig från 2009 där du skrev om ett besök på IKEA. Det var exakt likadana tankar och likadana iakttagelser som gjorde att jag gör en totalvändning nu. Jag är kvinna, kommer inte skaffa barn, arbetar på sjön och har därför stora möjligheter att spara! Mycket intressant och givande att läsa din blogg!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kul att höra. Fick en del skit för IKEA-inlägget kommer jag ihåg. Och jag skrev det lite för att underhålla/provocera läsarna. Fast baserat på verkliga tankar.

      Kör hårt med sparandet så är du i mål snabbare än du vågar tro.

      Delete
  2. Anonymous9:17 PM

    Även om poddvärdarna inte är så imponerande och ingen nytt revolutionerande framkommer så är det alltid trevligt att lyssna på Mr Money Mustache och hans tankar om tidig pension.

    https://www.biggerpockets.com/forums/25/topics/522873-the-biggerpockets-money-podcast-featuring-mr-money-mustache

    ReplyDelete

  3. både jag och tjejen har jobbat hela ledigheten även om vi har barn så får nog se över dina förutfattade meningar :) Problemet är ju ofta att dagis stänger vid julledighet och då får såklart någon vara hemma.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag utgick från mina egna erfarenheter från arbetslivet då de utan barn brukade jobba mellandagar och vara lediga 4 veckor på sommaren. Medan de med barn var lediga 5 veckor på sommaren, 2 veckor över jul, 1 vecka på sportlovet, 1 vecka på påsken och 1 vecka på höstlovet. För att sen grubbla på vad de skulle göra med all sparad semester. Men misstänker starkt att det var 2-3 personer i min närhet som var extrema och gjort mig extra bitter över allt jobb jag fick göra åt dom under många år.

      Delete
    2. Anonymous12:32 PM

      Om du hade valt att sätta barn till världen hade du nog förstått deras prioriteringar.

      Delete
    3. Anonymous3:33 PM

      Haha, det där känner man igen: "Som du kanske hört går X på föräldraledighet och vi behöver någon som täcker upp..."

      Bara det är en anledning till tidig pension för barnlösa, de har jobbat så mycket mer än föräldrar om de ska gå till 65 år

      Delete
    4. Föräldraledighet sammanhängande i 1-1,5 år efter födseln är inte problemet. Utan det är 8-9 veckors frånvaro per år när barnen är 6-8 år gamla som stört mig lite. Mest av avundsjuka, men också lite att vi andra fick jobba mer när folk var lediga.

      Delete
    5. Anonymous1:13 AM

      dagis brukar inte alls stänger under mellandagarna

      Delete
    6. Anonymous5:58 AM

      Brukar förskolan inte alls stänga? Mitt barns öppnar idag efter att ha varit stängd from 22 december. Hade absolut kunnat få alternativ placering, men hur rimligt är det att en ettåring som inte kan prata placeras helt utan personal och barn den känner för att jag ska kunna avlasta kollegor på tråkigt kontorsjobb under några dagar extra?

      Delete
    7. För att vara extra tydlig så syftade jag inte på barn som är 0-3 år. Utan de som lyckas vara lediga stup i kvarten med 5-8 år gamla barn och åka på semester med hela familjen.

      Delete
    8. Anonymous12:47 PM

      det händer naturligtvis men är rätt ovanligt Anonymous 5:58 AM - om inte man väljer någon kooperativ lösning för att vara bättre än de som går på kommunal förskola, men då får man står för det valet tycker jag

      Delete
    9. Anonymous5:36 PM

      Förstår att det kan sticka lite i ögonen, flera lediga lov + längre sommarsemester. Mycket ledighet (men tro mig det är inte att vara ledig..).Den överviktige tycker kanske att det är jävligt orättvist att du springer milen. Nu är ju spelreglerna sådana. Grundproblemet (om man vill problematisera) är ju att det inte finns tillräckligt med kvalificerad arbetskraft som är barnlös. Hur många i börsbolagens ledningsgrupper tror du inte har barn? 1%? 2%? 5%? Trots allt är nya skattebetalare som ska in i börsbolagens ekorrhjul det som skapar din avkastning. Avundsjuka luktar illa. Än värre att inte acceptera att spelreglerna är lika, vill man ha föräldraledigheten får man fan bli förälder.

      Delete
    10. Anonymous9:17 PM

      Anonymous12:47 PM: Jag sökte flertalet kommunala skolor, men fick inte plats på någon av dem. Blev av KOMMUNEN placerad i en tillfällig barackförskola som drivs av ett privat företag med två förskolor i kommunen. Så ja, jag tycker att jag är fruktansvärt mycket bättre än er med barn på kommunala förskolor, ja verkligen...

      Jag förstår att du inte menar något illa Miljonären, men det är inte så jäkla roligt att vara småbarnsförälder alltid (som även Snålgrisen varit inne på). Som heltidsarbetande mamma får jag acceptera såväl förskolepersonalens blickar och synpunkter på att mitt barn är yngst, men ändå där längst varje dag, som kollegornas som tycker jag sviker teamet pga VAB, föräldraledighet och för att jag måste se till att lämna jobbet senast 16 varje dag. Därtill kommer de ständiga sjukdomarna som även vi föräldrar drabbas av till följd av förskolans alla baciller. Att vara förälder är att ständigt ha dåligt samvete och känna att man är kass både som förälder och som kollega. Det är därför vi så desperat behöver pengamaskiner och att sluta vara beroende av just arbete. ;)

      För att vara lite konstruktiv tänker jag att man skulle kunna lära sig av våra närliggande länder. I Tyskland tex är föräldraförsäkringen mindre generös, men arbetsgivaren har en skyldighet att tillgodose de behov som föräldrar har före barnlösas. I praktiken skulle ju det kunna innebära att de föräldrar som inte behöver vara lediga ofta, men under specifika tider på året (som de veckor förskolan är stängd) skulle kunna få det på de barnlösas bekostnad. Jag ville inte ta ut föräldraledighet över jul och nyår, men eftersom min chef inte kunde svara på om jag fick semester 2 månader innan så var jag tvungen att ansöka om FL för hela perioden. Det leder till att jag tar ut såväl sex veckors semester som flera veckor föräldraledighet. Hade jag bara vetat att mitt jobb såg till mitt familjelivs bästa, hade jag ju kunnat skippa den där föräldraledigheten. Nu kanske inte det låter så lockande för barnlösa, men jag hade inget alls emot att vara ledig i början av juni eller slutet av augusti när jag var barnlös. Då var resorna billigare och kontoret är dessutom lugnare under sommaren. Kanske skulle det göra det bättre för alla på längre sikt? Ledsen för långt utlägg, men är lite less på alla som tror att det är så himla kul att vabba, ta ut FP i tid och otid och dylikt. Jag hade gärna skippat, men jag kan tyvärr inte helt bortse från mina barns behov. /P

      Delete
    11. Anonymous9:35 PM

      men du är ändå undantaget som har en förskola som är stängt 22.12 tills 8.01

      Efter att ha bott i Tyskland ett tag så är inte det ett förebildsland på något sätt för föräldrar tycker jag i alla fall

      Delete
    12. Anonymous11:26 PM

      Det var inte för föräldrar jag menade utan för alla som stör sig på hur orättvist det är med generös FP som inte kan nekas. Kanske skulle barnlösa störa sig mindre på ett sådant system? Har också bott där och med dubbla medborgarskap i familjen måste jag säga att landet har sina fördelar även om de skiljer sig rejält från den skandinaviska modellen.

      Delete
    13. Anonymous11:39 PM

      Absolut - jag älskar Tyskland

      Delete
  4. Kanske har du identifierat den enda sanna ”fördelen” med ett liv i bur - dagarna går låååångsaaaamt...nu kommer det bara säga swosch så är du pensionär enligt statlig definition :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sant, för en känsla av ett långt liv borde man jobba med något riktigt enformigt och tråkigt.

      Delete
    2. Faktiskt inte helt sant, det är när dagarna är väldigt enformiga det känns som tiden går snabbt, i efterhand då. För att få tiden att kännas som den går långsamt skall man lära sig saker, upptäcka saker. Därför det känns som barndomen var lång och de vuxna åren bara runnit förbi.

      Så jag tror ditt liv kommer kännas mycket längre än en som jobbat till pensionsålder.

      Delete
  5. Anonymous10:59 AM

    Kan du länka till IKEA inlägget från 2009? Blev nyfiken (läste inga bloggar på den tiden).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tror det är 25 nov 2007 som det syftas på. Men blev något följdinlägg pga mycket kommentarer.

      Delete
  6. Anonymous11:02 AM

    Föresten bokprojekt! Jag vill gärna läsa om livet som ung pensionär men förstår att du antaglige behöver lite tid innan du skriver en bok om det.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hoppas det blir verklighet. Om inte annat blir det mycket sånt här på bloggen. Fick annars en bokidé lite på temat igår som jag ska spåna lite på.

      Delete
  7. Anonymous11:49 AM

    Kul att du varit ledig en vecka nu, grattis!

    Dock måste jag invända mot vad du kallar för "lyxlirare", jag tycker definitivt inte det känns "lyxigt" att vara föräldraledig, visst du har en möjlighet att vara hemma, men du har heller ingen möjlighet att över huvud taget lämna ditt barn på dagis så att denne får leka lite med sina kompisar. Jag var pappaledig när lillan var 5-7 månader och då gick det okej, vi lekte och gick långa promenader, hon sov och jag hann med att pyssla lite med mig själv och hemmet. Men nu med en treåring är jag slut redan vid lunchtid om vi är hemma med varandra hela dagen. Hon vill leka, leka och leka. Vi går ut till lekplatserna, men där är det aldrig några barn. Alla barn på gatan är stora och håller på med körkort och sånt, och dagis får hon inte gå till alls, inte ens öppen förskola.

    Så någon lyxlirare är man verkligen inte, i något avseende. När jag själv var liten fungerade det bättre, för då var många hemmafruar och det fanns alltid barn att leka med på gatan i alla åldrar, men idag bygger samhället på att man ska jobba och barn ska vara på dagis. Bra eller dåligt vet jag inte, men i detta fall håller jag till 100% med bloggaren "Retire by 40" som sa att han höll på att bli galen av att vara hemma med sina barn vecka ut och vecka in från morgon till kväll. Självklart älskar man sina barn, men är man vuxen är det inte speciellt kul att leka hela tiden, olika åldrar behöver stimulans på olika sätt. Och det blir snabbt dyrt om man ska åka på aktiviteter varje dag, leklandsinträde ligger på runt en hundring.

    Vi kommer definitivt att vänta med att checka ut från arbetslivet till den lille har blivit större, då känns det hela mycket enklare.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syftade mest på föräldrar med flera barn mellan 5 och 10 som alltid var på långa semestrar på lantställen och skidorter när vi andra jobbade.

      Delete
    2. Anonymous12:35 PM

      Du låter lite bitter. Dessa lyxlirare till föräldrar steker sig igenom livet på en räkmacka finansierad av skattemedel medan du får käka ravioli värmd i ljummet kranvatten för att spara dig till motsvarande frihet. Eller?

      Delete
    3. Exakt så har det varit. Men nu slår jag äntligen deras 8-9 veckors semester med mina 52. Men det har varit drygt 10 tuffa och bittra år.

      Delete


  8. Om du har fönster i sovrummet är ett bra tips att sova utan persienner/rullgardin. Då vänjer du dig snabbt till att vakna naturligt när det blir ljust ute. Det innebär förstås inte att du måste gå upp då men är en sund rutin som kroppen mår bra av. Jag gör så sedan något år tillbaka och vid de fall jag behöver sova längre pga sen kväll drar jag helt enkelt ned rullgardinen.

    Härligt att du fortfarande läser tidningarna på biblioteket. Försökte låna din bok där över jul men den var utlånad på samtliga bibliotek i stan så där tickar några arvodekronor nog in så småningom till dig enligt biblioteksavtal vad det verkar. :)

    ReplyDelete
  9. "...de utan barn brukade jobba mellandagar och vara lediga 4 veckor på sommaren. Medan de med barn var lediga 5 veckor på sommaren, 2 veckor över jul, 1 vecka på sportlovet, 1 vecka på påsken och 1 vecka på höstlovet. "
    Går det där ihop verkligen? Man har 390 dgr ersättning för ett barn med sjukpenningersättning. Typ 250 dgr går åt innan dagistiden börjar. Sedan brukar de allra flesta jobba deltid och ta ut kanske 2 dgr per vecka. Då är dagarna slut när barnet är ca 3 år. Sedan får föräldrarna dela på sina semestrar för att täcka upp när dagis är stängt under ca två månader. Det är kanske det som du retade dig på.

    ReplyDelete
  10. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete