Thursday, January 04, 2018

Har jag haft tur med tajmingen?

Jag fick en fråga om jag trodde det skulle vara lika lätt för person som just pluggat klart och är runt 25 att göra samma resa som jag gjort. Dvs kunna sluta jobba inom 10-15 år.

Det är ju än väldigt svår fråga, dels givetvis beroende på vem denna 25 åring är och vad den uppfattar som lätt och svårt. Det som av frågeställaren har upplevt som lätt från sidan när man läst bloggen i efterhand kanske skulle upplevas betydligt svårare när man är mitt i det själv. Men det är också väldigt svårt att uttala sig om hur förutsättningarna de kommande 10-15 åren kommer se ut.

Frågan är om jag haft en väldig tur som valt att spara under just de senaste 12-13 åren?

Vad har kännetecknat perioden 2005-2017?

Bostadsmarknaden:
Jag har haft turen att vara exponerad mot bostadsmarknaden i Stockholm under ett antal år med stark utveckling. Även om jag inte fäster någon större vikt i bostadens värde i min "sluta jobba kalkyl" har jag ändå realiserat lite pengar i samband med flyttar. Det har hållit belåningen nere och även frigjort lite pengar att investera på aktiemarknaden.

Börsen:
Perioden innehöll en lite större (2007-2008) och två lite mindre (2011 och 2015) nedgångar på börsen. De två första perioderna innebar att börsen stängde på minus under dessa år medan 2015-nedgången skedde från hög nivå och var rätt kort. Det är givetvis en fördel att de större och längre nedgångarna kommer under en period då man inte byggt upp alltför mycket kapital.

Samtidigt har mitt högsta månatliga sparande skett under 2015-2017. Även om jag lånade lite pengar för att köpa aktier 2008 var köpen då blygsamma mot om jag hade kunnat köpa aktier billigt under 2016-2017 för att sen få se en uppgång på över 50% på kort tid, på samma sätt som skedde efter 2008.

Det är trots allt lika viktigt hur börsen går de 30-50 år efter man slutat jobba som under de 10-20 år man sparar ihop kapitalet.

För att ta mod till sig och våga ta steget att sluta jobba har dock det faktum att börsen gått starkt under ett antal år nu på slutet hjälp till. Frågan är om jag hade vågat sluta redan nu om börsen rasat med 50% under 2016? Även om det på sikt säkert hade varit bra att trycka in 450.000 kr på börsen under den nedgången.

Räntan:
Under perioden 2005-2010 gick räntan visserligen lite upp och ner. Men då hade jag ett extremt lågt bolån på runt 50.000 kr (lite högre under en period då jag lånade pengar med bostaden som säkerhet för att köpa aktier). När jag därefter haft något högre bolån har räntan under nästan hela tiden varit väldigt låg. Det i kombination med att jag flyttat med vinster och aldrig tvingats amortera och dessutom varit sambo under större delen av tiden så har min genomsnittliga boendekostnad legat under 2000 kr i månaden för mig.

Så billigt boende är förmodligen omöjligt att hitta idag för en 25-åring som idag ska inleda 12 sparsamma år och bor och jobbar i en storstad.

Arbetsmarknaden:
När jag började jobba har jag för mig att det var rätt skakigt och det var långt ifrån alla mina studiekamrater som hittade bra jobb de första åren. Så här skulle jag tro att läget är bättre idag.

Men ser man tillbaka på hela perioden har jag aldrig varit orolig för att bli av med jobbet. Arbetslösheten i min omgivning bland personer som väl kommit in på arbetsmarknaden har också varit låg. Så perioden som helhet skulle jag bedöma som gynnsam.

När jag igår ställde en fråga om de gångna och kommande 13 åren på Twitter såg det ut såhär:


Om framtiden är det svårt att uttala sig. Men jag tror det viktiga är att man alltid utgår ifrån att se möjligheterna och att man har ödet i sina egna händer. Din sparkvot i kombination med regelbundna köp på börsen är det absolut viktigaste för att få ihop ett kapital för att kunna sluta jobba.

16 comments:

  1. Courtage och avgifter är dock en väsentlig skillnad idag. Att kunna köpa aktier för mellan 0,06 och 0,25% courtage är jättebilligt. Minns när jag började spara i aktier och man fick betala åtminstone 1 procent om man sparade en 500-lapp. Det ger ränta på ränta-effekt över tid och också ökad diversifiering/riskspridning eftersom man kan sprida sina köp bättre och köpa mindre poster i aktier.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bra poäng! Även möjligheten att hitta info via bloggar, poddar etc är bättre nu än 2005.

      Delete
  2. Jag lyssnade på en föreläsning där en av Pixar-grundarna, Ed Catmull sade "the past has an unfair advantage on the present, in that it has already happened".

    Omröstningen är nog tämligen färgad av detta.

    ReplyDelete
  3. Anonymous1:33 PM

    Om du har haft en sagolik tur med tajmingen? Solklart ja. Illustrera punktlistan med grafer så blir det tydligt. Men det tar inte ifrån dig att du har haft pannben som en längdskidåkare för att åstadkomma ett så tidigt återtåg från arbetsmarknaden.

    Kjell

    ReplyDelete
  4. Anonymous1:33 PM

    Lägre courtageavgift, kapitalförsäkring, trend/enklare att byta jobb = högre lön torde göra det enklare idag och kommande 10-15år att bli fri.

    ReplyDelete
  5. Anonymous1:34 PM

    Svar på frågan: Har jag haft tur med tajmingen? Svar JA. Man är på rätt ställe vid rätt tillfälle. Har faktiskt mer en gång undrat om signaturen Miljonär innan 30 finns i verkliga livet.

    God Fortsättning

    Lars

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag är rätt nyfiken på Lars också, du är ju en minst lika stor profil som jag är. Säg till om du är i Stockholm och vill träffas.

      Delete
  6. Tjenare miljonären!
    Var ett tag sedan jag kommenterade nu :)

    Jag vet att vi kommer se sättningar på börsen framöver. Däremot vill jag inte gå och spekulera kring dessa som Sparpodden nu gjort i ett antal år.

    Jag vet att mina utdelningsbolag klarat tidigare "sättningar" fint och bibehållit större delen av utdelningarna och dessutom hittat tillbaka väldigt fort.

    Det är av dessa utdelningar vi kommer att leva (och du idag lever ) av. Att då inte vara fullinvesterad ser jag som en betydligt lägre risk än att inte vara investerad alls.

    Kan också rekommendera alla din bok som jag nu läst 2 gånger.

    Kronan till miljonen - för varje krona är början på en ny miljon

    ReplyDelete
  7. Anonymous3:52 PM

    Tror du att man kan uppnå i närheten av samma avkastning över tid som du har gjort genom att endast investera i global indexfonder?
    Frågar p.g.a. att jag själv sparar mycket pengar, men har intresse främst för det enkla livet och inte lika stort intresse av investering/aktier.

    ReplyDelete
  8. Skulle nog tro att det är lättare då löneläget ligger högre nu. Din slutlön är ju vad många tjänar efter några yrkesverksamma år (med utbildning då).
    Lägg till automatiska indexfonder med låg avgift så går det även utan börsintresse.

    ReplyDelete
  9. Anonymous5:49 PM

    Dow Jones har haft en arlig inflationsjusterad avkastning pa 7.5% och bostadsmarknaden i STHLM har okat 108% sedan 2005. Dessutom har storsta borsuppgangen kommit i den senare delen av ditt arbets-/sparliv. Tror det blir svart att toppa narmsta 30 aren. Inte omojligt, men jag ser det sannolikt att vi far se lagre avkastning kommande 15 aren an de senaste 15.

    ReplyDelete
  10. Jag tror det är precis lika lätt eller svårt. Men håller med det är din vilja och pannbenet som gett dig ditt resultat. Och visst, lite lyckad timing ibland.

    ReplyDelete
  11. Jag skulle inte säga att du haft tur, självklart hade det kunnat vara bättre, men det hade också kunnat vara värre.

    Tittar man på börsen historiskt så finns det flera perioder som varit bättre än den vi just gått igenom och tittar man till finanskrisen så kom den när du själv både hade en markant lägre lön men också markant lägre kunskap/erfarenhet om hur du kan dra nytta av en börskrasch. Jag vet själv att jag lärt mig så galet mycket om börsen de senaste 10-15 åren att när vi får se nästa större krasch kommer jag vara mycket bättre förbered på vad jag ska göra då och hur jag ska dra nytta av den och tjäna ännu mer pengar.

    Därmed inte sagt att det varit en dålig börsperiod, tvärt om så har alla som varit hyggligt diversifierade på börsen haft många goda år, men det hade man å andra sidan haft nästan vilken tidsperiod man än tittar på när det kommer till börsen om man börjar titta på 10-15 års intervaller.

    När det kommer till bostad så har bostadsmarknaden onekligen gått väldigt bra, men har den gått extremt bra? Nja jag vet inte. För att jämföra så köpte min mamma en 1a i slutet av 70-talet för runt 8000 – 9000 kr och några år efter det, tidigt 80-tal en annan etta som låg vägg i vägg för runt 30000 kr som hon sedan slog ihop med sin första etta så det vart en trea.

    Jag minns inte helt exakta siffror eller årtal men när hon sedan sålde denna 3an runt 1996 fick hon omkring 18-22 gånger mer betalt än vad hon givit (kanske lite mer kanske lite mindre, minns inte exakt hur mycket det var). Tittar man på motsvarande lägenhet i dag, strax över 20 år senare så går den för runt 5-6 gånger mer än vad hon sålde den för. 5-6 gånger pengarna är inte dåligt, men det är samtidigt långt från de runt 20 gånger pengarna hon fick när hon sålde den.

    Värt att nämna är också att ”back in the days” var all ränta avdragsgill vilket gjorde det mycket mer förmånligt att låna, oavsett om det var för bostad eller för aktier.

    Jag tror på att man ofta skapar sin egen tur, och att med dina ambitioner och dina mål så hade du blivit rik oavsett om du gått in på börsen 2006 eller 1906 eller någon stans där i mellan. Baserat på tur hade det säkert skilt sig nått år eller två på när du hade gått i pension men jag tror inte det hade varit någon enorm skillnad eller att om du börjat vissa årtal så hade du aldrig kunnat lyckas.

    För att citera ett gammalt citat: ”I am a great believer in luck. The harder I work, the more of it I seem to have.”

    ReplyDelete
    Replies
    1. För att illustrera tur/otur med börsen gjorde jag just ett litet experiment, räknande på om en person i stället hade startat vid ett riktigt uselt tillfälle, 2002, året då it-bubblan smällde till, då får man dels en riktigt usel start och dels får man med två stora krascher under perioden.

      Jag räknade med en person som startar med 100 000 kr och som sparar 10 000 kr i månaden under hela perioden, rätt stort månadssparande men samtidigt markant mindre än de 20 000+ kr i månaden miljonären sparade under en del av sin resa.

      Trots den usla starten och trots två stora börskrascher slutade med minus så hade personen i fråga haft runt 5,8 miljoner kronor i slutet av 2017.

      Och detta är alltså helt utan att försöka dra nytta av krascherna genom att investera extra/belåna eller liknande under de perioderna vilket jag tror de flesta av oss som är lite insatta hade gjort i dag om en ny krasch inträffade.

      Jag använde mig av indexet SIXRX för jämförelsen för att få med utdelningar. För att göra det enkelt räknade jag på det hela årsvis, dvs att ränta på räntan sker en gång om året och som att hela sparandet då hade skett samtidigt så det hela bör inte tas som några extra siffror men som ett hyggligt exempel.

      Delete
  12. Jag hoppas ju såklart att 2018-2030 kommer vara minst lika gynnsamt som 2005-2017 :)

    ReplyDelete