Saturday, January 27, 2018

Spanska och extrautdelningar

Kul med stort engagemang på gårdagens inlägg om en typisk dag i mitt nya fria liv. Det är också sällan så många kommentarer oberoende av varandra och i olika medier säger samma sak. Men igår var budskapet tydligt - Skaffa appen Duolingo för att lära dig spanska.

Jag litar ju på er läsare, så jag laddade givetvis hem appen igår. Känslan säger att mina 30 min spanska om dagen lätt kan bli 60 minuter. Riktigt kul. Även om jag är lite orolig att appens utvecklare får något larm och hånskrattar när jag misslyckas med samma mening 4 gånger i rad.

Förutom spanska har jag fortsatt att fundera på utdelningarna som offentliggörs i rasande takt. Jag har inte haft någon tydlig plan i händelse av extrautdelning. Men beslutade igår att dessa pengar kommer återinvesteras på börsen, medan ordinarie utdelningar sparas för levnadsomkostnader. Planen är ju att ha utdelningar som en basinkomst som växer med ca 3% om året. Då finns det ju ingen mening att det växer med 5-10% vissa år pga enstaka extrautdelningar. För att sen minska året efter.

Så ordinarie utdelning från Cloetta och Atlas Copco kommer sparas medan extrautdelningarna går till aktieköp. I valfritt bolag. Får vi se en extrautdelning även i Volvo kan det nog bli över 10.000 kr i extra aktieköp. Det vore kul!

8 comments:

  1. Anonymous1:34 PM

    Hej.
    Kul med extrautdelningar. Handelsbanken, Swedish Match och Holmen är andra kandidater vad jag hört. Har alla i portföljen! Spännande är det.

    Funderingar kring 4%-regeln:
    Är antalet fondandelar konstant om man varken köper eller säljer, utan värdeökningen blir i att varje andel ökar i värde? Tänker på vad som händer när utdelningen i fonden återinvesteras.
    Så om man säljer av 4% per år så kommer ens andelar minska men detta vägs upp av att varje andel stiger i värde (förhoppningsvis)?

    Ha en bra dag! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fondens andelar kommer stiga i värde men antalet andelar i portföljen kommer minska.

      Delete
  2. Anonymous7:02 PM

    Vad är dina aktier värda? Varför är dina likvider bara 12000 kr?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aktierna lite över 3 miljoner. Fonderna knappt 2 miljoner. Likviderna är inte uppdaterade sen sista lönen. Är lite över 100.000 nu.

      Delete
  3. Anonymous12:31 AM

    Wow, omvänd vinstvarning! Kul,
    Safiren

    ReplyDelete
  4. Lär dig Rio de la plataspanska. Helt klart vackraste dialekten. Undvik läspljuden:)

    ReplyDelete
  5. Anonymous12:32 PM

    Hej,

    Är det någon som har läst den här bloggen och misstänkt på riktigt att det är du?
    Du kanske har varit hemlig nog med folk omkring dig :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nej ingen som avslöjat mig direkt. Men jag tror några är mig på spåren...

      Delete