Tuesday, January 09, 2018

Sista aktieköpen gjorda

Då var i stort sett hela decemberlönen investerad. Fick spara några tusenlappar som likvider för att betala skatten i kapitalförsäkringen nu i mitten av januari. Då jag avvaktade till efter årsskiftet med att börja köpa för decemberlönen förstår ni att det har varit ett ivrigt köpande senaste dagarna.

Började året med att köpa lite större poster än vanligt i Investor på ca 366 kr och Sampo på 45,50 Euro. Därefter följde ett par normalstora köp i Castellum på 136 kr. Sen gick helt plötsligt allt upp i pris så i slutet av förra veckan och början av den här har det bara blivit köp i Klövern pref till pengarna var slut.

Det gör att det antal aktier som syns ute till höger här på bloggen är ungefär så det kommer se ut den närmaste tiden. Då det nu blir väldigt mycket lägre tempo i köpen. Jag kommer få lön i slutet av januari samt då även få ungefär 2 månader extra i form av sparad semester. Men dessa pengar kommer jag spara och leva på under resten av året. Utdelningarna kommer även de sparas för att användas för konsumtion under 2019 (utdelningen 2019 används 2020 osv).

Får jag lite pengar över närmaste tiden så skulle jag helst vilja nå 700 aktier i Investor och slutmålet i preffarna, som ju är retligt nära. Därefter ligger Sampo och Castellum också högt på önskelistan att ta ett steg till mot slutmålet. Jag är rätt övertygad om att jag kommer närma mig slutmålet i ett antal aktier de närmaste 2-3 åren, via små köp här och där. Min känsla är nämligen att omkostnaderna kommer vara lägre och intäkterna högre 2018 och 2019 jämfört med 2028 och 2029. Så säkrast att bygga lite buffert.

Min fru som fortfarande jobbar fortsätter ju månadsspara i fonder på sitt håll under hela 2018. Men det som syns ute till höger är bara det som står i mitt namn.

6 comments:

  1. Anonymous1:02 PM

    Varför inte frigöra lite pengar från dina indexfonder för att möjliggöra fortsatta aktieköp?
    Vill minnas från inlägg bakåt i tiden att din tanke var att "bara" ha ca 1.500.000 kr i fonder.
    /SN

    ReplyDelete
    Replies
    1. Att fonderna just nu är värda lite mer än tänkt är för att börsen gått upp. Men ser fonderna som bra riskspridning. Är inte helt säker på att slå index med aktierna och även bra med global spridning på billigt sätt.

      Så lutar åt att fonderna får leva vidare.

      Delete
  2. Anonymous2:02 PM

    Hej!
    Stort grattis till att ha nått ditt mål. Grymt jobbat!
    Funderar lite på hur mycket du analyserar dina bolag (läser årsredovisningar etc)? Du ska ju ha en ”köp och behåll”-strategi, så egentligen behöver du aldrig göra det (sen om du vill är en annan sak).
    Jag själv är i startgropen för att bygga ihop en liten pengamaskin, men vill inte lägga så mycket tid på den. Står och väljer mellan att köra fonder (oklart här om jag ska köra på 5 eller 20) eller köra 50/50 med fonder och aktier. I så fall skulle jag välja aktier som har en affärsidé jag tror på och sen bara fortsätta köpa oavsett. Men kanske är dumt att köra aktier med den filosofin. Fördelen med aktier som jag ser det är dels att det känns tryggare att äga en aktie än en fond (en aktie är mer ”min”), men det är väl egenligen mest en känsla. Sen ger också aktier utdelningar direkt på kontot, känns inte samma sak att sälja av lite av en fond.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är rätt olika hur noga jag följer bolagen. Vissa tycker jag är spännande och roligt att följa tex H&M och Castellum medan jag är mer passiv ägare i andra bolag som tex ABB och HCP. Lite koll försöker jag dock ha och utdelningen bokförs varje år.

      Aktier kan vara en rolig hobby. Men tror inte man ska underskatta fonder om man inte har intresset.

      Delete
  3. Vad var det riktigt som fick dig att sätta målet/aktie så högt som du har dem? Räknat med någon speciell utdelning eller hur har du tänkt? Påverkar det någonting när du nu inte har nått upp i dina mål på rätt många aktier?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Finns några skäl.
      - Från början var planen att bara ha 1 miljon i fonderna. Och då blev målet i antal aktier lite högre.

      - Börsen gått upp vilket försvårat köpen något.

      - Jag och min fru har gift oss och hon har ett så bra eget sparande att jag inte riktigt känner att jag behöver så mycket som först planerat.

      Men målet finns som sagt kvar även om det inte är så viktigt att jag är beredd att jobba heltid ett år till för sakens skull.

      Delete