Wednesday, January 17, 2018

Jag gör en omvänd vinstvarning

Vinstvarningarna har duggat tätt senaste dagarna. Idag var det Skanskas tur. Ett bolag jag suktat efter en tid utan att slå till. Jag äger de ju via Industrivärden men då de bara står för 5% av substansen där blir det inte mycket för mig, även om Industrivärden är ett av mina större innehav.

Själv kommer jag behöva göra en omvänd vinstvarning efter lite mailkontakt med lönekontoret på före detta jobbet. Jag har räknat med 3 normala månadslöner nu när jag får sista lönen i slutet på januari, men det verkar snarare bli lite mer. Fick ingen exakt summa så blir lite spännande att vänta in lönespecen. Förutom sparad semester och 2018 års semester har vi någon pott på halvdagar, röda dagar, arbetstidsförkortning och gud vet allt som skulle betalas ut i pengar. Under januari får jag även uppdaterade siffror på bokförsäljningen från slutet av förra året vilket ligger till underlag för min kommande fakturering. Så hoppas på bra bokförsäljning och lite extra slutlön (preliminära siffrorna ser som sagt lovande ut i både fallen) och att det därmed kanske går att klämma in några aktieköp till i år.

I övrigt trivs jag allt bättre med livet som "pensionär". Jag närmar en månad nu och det har utan tvekan varit den bästa månaden i mitt liv. Det passar säkert inte alla, men till alla er som tror det skulle passa er och kämpar på där ute kan jag bara säga en sak: Spara några kronor extra varje månad så ni tar er snabbast möjligt till friheten. Det är absolut värt det!

Nästa vecka drar rapportperioden igång på allvar. Ska bli kul att kunna följa det på ett annat sätt än när jag jobbade. Jag ser främst fram emot följande:
23/1 - Investor (12 kr i utdelning? Upp en krona per år varje år sen 2009 i så fall)
25/1 - Castellum (hoppas på 5,30 i utdelning dvs 6% höjning sen förra året)
25/1 - Kone (år 2050 beräknas 6,4 miljarder människor bo i städer, det vill säga en ökning med över 2 miljarder från idag, det blir några nya hissar för en global storspelare som Kone.)
26/1 - Atlas Copco (blir det extrautdelning på 10 kr? Det skulle ge mitt liv som "utdelningslevare" en kickstart.)
31/1 - H&M (kommentarer överflödiga)

Jag kommer inte handla något i rapportperioden men ska försöka läsa på lite extra om mina bolag och förväntningarna kvällen innan rapporten för att få en spännande upplevelse när siffrorna släpps och sen följa med på EFN:s och DI:s morgonsändningar. Blir precis som med sport mycket roligare om man är insatt och har något förhållande till siffrorna som presenteras.

19 comments:

  1. Det här bådar inte gott... Tankar på det?

    https://www.avanza.se/placera/telegram/2018/01/17/finans-sns-rapport-vill-avskaffa-investeringssparkontot.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ingen koll på "Studieförbundet Näringsliv och Samhälle", men låter inte som något vi behöver oroa oss för närmaste åren.

      Delete
    2. Anonymous3:00 PM

      Oroväckande med mer beskattning av folket. Tyvärr lär det där förslaget kunna bli verklighet. Det är Daniel Waldenström & Co, som den nyfrälsta Bilderbergaren Magdalena Andersson är en stor fan av, som ligger bakom förslaget. Waldenström och EO Svensson är Sveriges motsvarigheter till Summers, Krugman och Bernanke. Ett bisarrt direkt politiskt förslag som är direkt skapat för att suga ur medelklassen dess sista tillgångar. Måste till varje pris motarbetas med alla tänkbara medel.

      Delete
    3. Även om SNS i sin rapport vill avskaffa ISK:t, så föreslår de ju ett "finanssparkonto" som ersättare, där endast uttag större än insättningar beskattas.

      För den som kör tidig pensionering, säg med 8 miljoner i insatt kapital och en SWR på 3-4%, så innebär det att man kan ta ut sina pengar ganska många år innan man behöver börja betala skatt -- och under den tiden inte ens betala schablonskatt på avkastningen! Först när man tagit ut mer än 8 miljoner får man betala skatt (och behöver då öka sina uttag), men det kan ju ta ganska många år innan dess.

      Om nu förslagen genomförs, vilket är ett väldigt stort "om".

      Delete
  2. Anonymous12:43 PM

    För H&Ms del är det väl intressant att se om de behåller utdelningen eller sänker. Eller är detta redan klargjort?

    Jag köpte själv 35 st Skanska nu när de dippade. Det är märkligt att igår gjorde Ericsson en enorm avskrivning och Mr Market brydde sig inte. Nu gör Skanska en mindre grej och vips ner 5%. Missade jag nåt?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Troligen är det så att det mesta elände man kan tänka sig redan är inprisat i Ericsson.

      Delete
  3. Underbart att höra att du gillar ditt nya liv. Det hade varit fasansfullt för oss andra som strävar ditåt om du vittnat om motsatsen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja det hade varit lite trist för mig själv också om jag längtade tillbaka till jobbet efter ett par veckor. 13 års sparsamhet i onödan...Men ångrar inte en sekund de pengar jag sparade 2005 om man säger så.

      Delete
    2. Jag var på en arbetsplats där en gubbe fått sparken. Efter ett par dagar var han tillbaka på jobbet varpå chefen frågade vad han gjorde där. "Äh, morsan tyckte jag var mest i vägen hemma."

      Delete
    3. Haha.Påminner lite om George i Seinfeldt...

      Delete
    4. Hans bästa "arbetsinsats" tycker jag annars är när han är gästskådespelare i Vänner, på ett kontor där ingen ens uppmärksammat att han jobbar: https://www.youtube.com/watch?v=_q0p5PGtP_A

      Delete
  4. Anonymous3:49 PM

    gör en jämkning med dina löner?

    ReplyDelete
  5. Betalar skatt som vanligt på lönen även om det bara blir 3 månader. Har ju min enskilda firma som är ett betydligt större osäkerhetskort när det kommer till att betala in lagom mycket preliminärskatt varje månad. Så omöjligt att komma rätt direkt utan det få jämna ut sig på helåret.

    ReplyDelete
  6. Härligt att du njuter. Jag och min fru har tagit ett "sabbatsår" för att prova på livet som "fria", vi vet inte riktigt om vi är i hamn ännu eller ej så vi började med ett år som tjänstlediga för studier. De första 3 månaderna spenderas i Thailand och ni får gärna följa vårt äventyr på http://www.ettfriareliv.nu/. Det har snart gått 2 veckor sedan vi ankom och vi njuter för fullt.

    ReplyDelete
  7. Anonymous9:56 PM

    Då blir det ju dessutom, en väldigt bra sista inbetalning till din tjänstepension... :-) Bör ju bli i storleksordningen 35-40´, räknat på att din sista lön är ca 3,5 månadslön. Och det är ju inte försumbart.
    //"Pensionstipsaren"

    ReplyDelete
  8. Anonymous10:00 PM

    Dessutom kanske bara 1/3 (självklart lite beroende av hur din enskilda firma går 2018) av skatten, när sedan 2018 summeras, jämfört med om du fått din sista stora lön i december.
    Du valde ett bra slutdatum till sist!
    //"Pensionstipsaren"

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja hoppas att tjänstepensionen räknas så. Var ett bra tips att se till att få sista lönen i januari istället för december.

      Delete
    2. Anonymous5:54 PM

      Räknas tjänstepensionen per månad? Vet inte vilken tjänstepension ni har men min beräknas på årslönen, likaså premiepensionen.
      / Viktor

      Delete
    3. Anonymous8:43 AM

      Det beror helt på vilken tjänstepensionsavtal som individen omfattas av...
      Miljonären har jag tolkat har ITP1 och då är det varje enskild måndslön (inkl semesterersättning, rörlig lön mm mm) som ska rapporteras in. Dvs får miljonären 3,5 månadslön som sin slutlön bör också hela lönen vara pensionsgrundande för hans tjänstepension i ITP1.
      Nedan lite info om hur löne-adm på bolaget ska rapportera in lönerna för de anställda som har ITP1.

      https://www.collectum.se/sv/Foretag/Sa-administrerar-ni-ITP/Rapportera-andringar-for-anstallda/Lon/Lon-ITP-1/

      //"Pensionstipsaren"

      Delete