Thursday, January 25, 2018

Avstämning utdelningar såhär långt

Som jag skrev för några dagar sen handlar mycket av mitt fokus på rapportsäsongen den här gången om utdelningarna. Jag har inga planer på att vikta om i portföljen och när jag nu ska leva på utdelningarna är det spännande att följa. Det blir också väldigt spännande och enkelt att följa något så mätbart som utdelningen jämfört med förra året. Ungefär som att man alltid kan vara glad när Sverige gör mål i fotboll även om spelet i sig inte övertygar. Självklart försöker jag hänga med och se helheten i rapporterna också framförallt i några bolag som Investor och Castellum där jag kollade hela webbsändningen och frågestunden.

Då jag räknat med 3% utdelningstillväxt kan det vara intressant att se hur vi ligger till såhär efter 4 rapporter.
Investor höjer utdelningen med 9%
Kone höjer utdelningen med 6,5%
Castellum höjer utdelningen med 6%
Nordea höjer utdelningen med 4,6%

(Essity är svårare att jämföra då det hängde ihop med SCA förra året. Men i min egna sammanställning delade jag upp förra årets SCA-utdelning på 6 kr och antog att 5 kr kom från Essity och 1 kr från SCA. Det kan vara helt fel då jag inte lagt någon större möda på fördelningen. 2018 års utdelning i Essity föreslås bli 5,75 kr vilket alltså motsvarar en höjning med 15% om min uppdelnings skulle råka vara korrekt. Vi får en bättre bild när SCA meddelat sin utdelning.)

Det ser alltså lovande ut såhär långt måste man säga. Även om jag trott på klart över 3% i alla dessa, utom möjligen Nordea., så är det ändå skönt att det tickar in enligt plan. Det kommer ju några rysare senare, inte minst H&M. Och sen har jag ju dessutom preffarna som inte höjer. Så krävs lite marginal ner till de 3% på övrigt.

Återigen för tydlighetens skull så är utdelningen inte allt och det skapas egentligen inget värde av att pengar flyttas från bolagens plånbok till min. Men tex i fallet med Nordea så tycker jag den höga utdelningen ger ökad trovärdighet till bolagets optimistiska uttalande om 2018. Även om rapporten i sig och resultatet för Q4 inte var något vidare.

6 comments:

  1. Hej! Har precis börjat läsa din blogg och också köpt boken😀en fråga, castelliums utdelning betalas ut vid två olika tillfällen... vet du när under året? Mvh Lina

    ReplyDelete
    Replies
    1. Förra året var det slutet av mars och slutet av september. Skulle tro på samma i år.

      Delete
  2. Anonymous3:26 PM

    Hej,
    Jag är 26 år och funderar lite kring ppm fonder. Vilka skulle du rekommendera för mig?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vill inte ge råd om exakta fonder. Men faktum är att du får bra rabatt på avgiften i PPM så en variant kan vara att välja någon aktiv aktiefond som gått bra. Och sen hålla dig till indexfonder utanför PPM.

      Då du sparar på 40 års sikt i PPM så är det ren aktiefond som gäller.

      Delete
  3. Har innehav som du också - frånsett Nordea, där jag istället har Sampo (måste erkänna att det känns rätt bra just idag). Goda nyheter än så länge. Spännande rapportperiod. Precis gått igenom samtliga årsrapporter som nämnts, och är positivt inställd på samtliga av bolagen :).

    Får man fråga hur du tänker kring Ratos, med tanke på utvecklingen?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ratos är ett av de bolag jag följer minst noggrant. Men ska fördjupa mig lite mer där.

      Enda fördelen såhär långt med innehavet är att det känns lite bättre när min fru vill handla på Plantagen.

      Delete