Thursday, January 11, 2018

Spara småbelopp varje dag

Idag på min förmiddagspromenad lyssnade jag för första gången på väldigt länge på Filips&Fredriks Podcast. Den var sponsrad av Nowo som är ett sparande som bygger på att man sätter in små belopp antingen dagligen eller automatiskt varje gång man handlar. Hade hört talas om det någon gång tidigare men aldrig kollat upp det. Så reklamen fyllde sitt syfte.

Jag lyckades däremot inte förstå fördelen med deras system efter ett besök på hemsidan. Möjligt att det kan upplevas som ett roligare sätt att spara för några att sätta av 100 kr lite då och då via en app. Jämfört med ett autogiro som sköter sig självt. Jag har dock väldigt svårt att tro att sparandet skulle bli större av att hålla på att krångla med småöverföringar och det verkar vara ett långsiktigt pensionssparande som är upplägget. Risken att man tröttnar på att använda appen tror jag är större än att man går in och avslutar sitt autogiro. Det finns också ett speciellt betalkort där man kan ställa in hur många procent av det man handlar på kortet som ska föras över till sparandet. Sparandet verkar hamna i en ok blandfond med relativt låga 0,3% i avgift.

Tidigare i veckan så stödde jag på ett liknande fenomen då Aftonbladet och Expressen hade mer eller mindre identiska rubriker i sina tidningar. Förutom att Expressen körde med ett högre belopp.

Aftonbladet: Spara 10.000 utan att märka det
Expressen: Spara 20.000 utan att märka det

Kvällstidningarnas metoder byggde på att man under varje måndag skulle ett litet belopp på ca 10 kr, sen öka besparingen dag för dag tills man på söndagen sparade ett lite större belopp på en bit under 100-lappen. Sen började man om med samma låga belopp nästa måndag. Metodiken skulle på något sätt vara att man hoppade över allt dyrare saker dag för dag, ett mellanmål på måndagen, en after work öl på torsdagen och en bio på helgen.

Trots att jag i grunden vill uppmuntra till allt sparande och tänker att alla metoder är ju bättre än inget så har jag väldigt svårt att se fördelen med dessa upplägg av att spara lite varje dag jämfört med att börja med att sätta av ett större belopp direkt efter lönen.

Jag kan verkligen inte se skillnaden på att sätta av 10% direkt i början mot att det automatiskt dras 10% varje gång man betalar med kortet. Och kvällstidningarnas system är ju om möjligt ännu snurrigare. Hur tusan sparar man in just 22 kr en dag? Det finns väl ingen som har en exakt budget för varje dag och därmed kan göra en neddragning med ett visst belopp för den dagen?

Men jag har även sett många inbitna sparare som har liknande belopp att de swishar över 20 kr eller en procent av köpet till ett sparande varje gång de handlar. För att tvinga sig själv att fundera på hur mycket och ofta man drar kortet. Så det kanske finns någon uppsida och vits med dessa upplägg även om inte jag fattar det. Jag tror ju i så fall betydligt mer på appen Nowo än Aftonbladets och Expressens upplägg med att spara ett visst ojämnt litet belopp varje veckodag.

Vad säger ni läsare? Har ni några positiva erfarenheter av att spara på annat sätt än det klassiska att föra över en klumpsumma direkt efter lön? Vad är det jag inte fattar?

11 comments:

  1. Du behöver bara förstå att alla är olika och en metod är inte anpassad för eller biter inte på alla.

    Det är en smaksak givetvis.

    ReplyDelete
  2. Ja alla är olika, bara välja en som man själv gillar. Tror den du nämner är 5:2 metoden. Annars finns ju LCHF (low cost, high fund) och GI-metoden (God bless index).

    Mvh / Frihetsmaskinen

    ReplyDelete
  3. Anonymous1:17 PM

    Föredrar att göra budget för hela månaden. Speca alla kostnader, inkl sparande, för att sedan bocka av och jämföra mot saldo (ca 2-3 ggr/månaden).

    ReplyDelete
  4. Allt som kan hjälpa människor att spara och investera ser jag som positivt, sedan att just detta inte är något som skulle passa mig betyder inte att det inte kan hjälpa någon annan.

    Jag skrev själv ett inlägg för omkring 12 år sedan som handlade om att vänja sig av med pengar, tror till och med rubriken var det. Det inlägget handlade om att då många människor tycker det är svår att spara eller anser att med deras låga lön är det minsann omöjligt att spara något. Att då börja spara en väldigt liten summa, 100-500 kr i månaden, se till så att det sker per automatik så att de aldrig ser pengarna, och allt eftersom de vänjer sig av med de pengarna långsamt öka denna summa med ett par månaders mellanrum.

    Lyfte här även vikten av löneökningar då de flesta svenskar får en löneökning varje år att då varje gång de fick en löneökning öka sparsumman motsvarande den eller åtminstone med 50% av löneökningen. Eftersom de inte tidigare haft dessa pengar så är det ju inte pengar de behöver vänja sig av med utan de kan fortsätta leva precis som innan ökning, allt är som att den inte inträffat men deras sparande är större.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nordea har en tjänst som heter XtraSpar.
      En del av varje köp med deras visa electron kort sätts av på ett sparkonto.
      Tjänsten i sig är kostnadsfri, men kortet kostar 24:-/mån

      Delete
  5. Finns även en app som heter "Dreams" som drar belopp från ett visst konto löpande över till ett sparkonto på Ålandsbanken. I appen kan man sätta upp olika sparprocesser typ 15kr per vecka och 150kr per månad osv. eller koppla dom till ett visst beteende man triggar manuellt när det händer t.ex. "skippade köpkaffe på väg till jobbet". Testade under en period och jag personligen gillade den typen av sparande. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så kan jag iofs tänka mig att man kan jobba. Dvs ska jag köpa en kaffe för 30 kr? nej jag för över 30 kr till sparandet istället. Och att man då känner att det är lite mer frivilligt än att dra pengar i början av månaden så man sen inte har råd med kaffe.

      Delete
  6. Anonymous6:00 PM

    Enda anledningen till såna där tramsmetoder är nog att tidningar vill sälja lösnummer och företag vill göra reklam osv.

    ReplyDelete
  7. Vi har börjat spara rabatten i matbutikerna efter handlingsrunda. Blir en jakt på att hitta bra deals och blir ganska kontinuerligt småsparande. Dock tummar vi inte på djurhållning eller kvalite på matvarorna. Målet är att få avkastning på dessa pengar så småningom, nu ligger dom i en burk och svettas av inflationen. /investlund

    ReplyDelete
  8. När jag bodde i USA var jag en sådan där extreme cupon handlare (som de visar på TV) Ibland var mataffären skyldig mig 10 cent när jag betalat mat för 1000 kr med kuponger. Jag kunde till exempel handla tvål på rea för 99 cents och hade en kupong på 1 dollar för tvålen och så var det double cupon day, vilket betyder att min 1 dollars kupong var värd 2 dollar som jag handlade tvål för 99 cents med. Alltså tjänade jag 1 dollar och 1 cent. Och så höll jag på med allt jag handlade. Tidskrävande, men jag var hemmafru då och hade all tid i världen.

    En gång hade jag en jättehög kuponger och när jag stod och höll på att betala knackade någon mig på ryggen. Jag vände mig om och var beredd att ta emot klagomål över att jag tog upp för lång tid med min check out. Jag vänder mig om och en man säger: -Excuse me mam, can I give my wife your phone number? Det var kul...

    Mvh, Anneli

    ReplyDelete
  9. Anonymous3:01 PM

    Jag kör sparutmaningen där jag börjar med 15 kr och ökar 15 kr varje vecka efter ett år har jag drygt 20 000 kr som gör att jag kan betala min ISK skatt....funkar bra men lite nördigt:)

    ReplyDelete