Monday, January 08, 2018

Livet som pensionär rullar vidare

Det har varit en rolig dag såhär långt. Började med att jag gick upp nästan lika tidigt som en arbetare då jag skulle vara inne i stan strax före kl 9. Jag deltar nämligen som försöksperson i en vetenskaplig studie. Kan inte berätta helt vad studien går ut på men det är ett ämne jag tycker är kul och då den görs på dagtid på vardagar så känns det som en bra aktivitet för mig just nu även om den ekonomiska ersättningen är låg i förhållande till tiden den tar i anspråk. Kanske kan man bidra lite till vetenskapen om inte annat.

Igårkväll när jag var och handlade hittade jag en ärtsoppa med fläsk till bra pris. Brukar ofta köpa dessa "korvar" till priset 2 för 15, men igår hittade jag en med kort datum som gjorde att priset blev ännu lite billigare. Kunde ju inte låta bli att lägga upp en bild på Twitter över mitt fynd.


Som väntat blev det mycket reaktioner i stil med att det inte var gott (han som skrev det hade dock aldrig ätit denna produkt, och inte ätit ärtsoppa sen han var barn) och att det inte var nyttig (han som skrev det menade dock inte att ärtsoppa var onyttigt visade det sig). Många påpekade också att man minsann kan göra det ännu billigare själv. Det tar bara några timmar så har man sparat minst 3-4 kr, ja om man inte fortfarande vill ha fläsk i förstås för då blir besparingen lite mindre.

Planen var alltså ärtsoppa till lunch idag. Men som av en händelse blev jag bjuden på lunch av finansprofilen Olle "Snåljåpen" Qvarnström vilket jag så klart inte kunde tacka nej till. Så det blev full fart från stan till lunchstället. Vi körde en asiatisk buffé för 90 kr, inkl sushi och kaffe. Jag tyckte det var toppen. Olle var nog lite mer skeptisk till smaken. Men hoppas han tyckte sällskapet var lika bra som jag tyckte.

Under tiden vi åt så slog några köporders i Klövern pref på 307,50 och 308 kr igenom. La orders på 307-308 kr via telefonen på på vägen in till stan imorse.

När Olle efter lunchen skulle hasta vidare på viktiga möten så släntrade jag in på biblioteket för att läsa dagens DI och hämta ut en reserverad bok. Livet som pensionär är bra fint ändå. Ärtsoppan hade ju kort datum, men den ska nog klara sig till imorgon.

20 comments:

  1. Hur känner din fru nu när du kan ligga kvar och nassa på morgonarna när hon måste gå upp och släpa sig till jobbet? Blir hon taggad över att själv komma i mål?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Än så länge inga sura miner. Hon är glad för min skull. Men hon längtar helt klart tills det snart är hennes tur.

      Delete
    2. Anonymous3:33 PM

      Här hemma hade nog frun kunnat tänka sig det upplägget om jag skötte all form av markservice, inklusive matlagning. Annars hade det nog varit svårt att få henne att jobba om jag hade varit "ledig".

      Jag gillar att jobba mer än vad hon gör om man säger så :)

      Bor man i en lägenhet utan barn har man det nog bättre än om man har mindre barn och har en villa med allt vad det innebär i underhåll.

      Upplägget blir väl något liknande som 80-talets hemmafruar som i princip gjorde allt medans männen ägnade sig åt sina hobbies. Är själv uppväxt så, och farsan jobbade hela dagen och gjorde inte många knop när han väl kom hem.

      Delete
  2. Anonymous3:39 PM

    Varför inte jobba vidare båda så hon kan gå tidigare?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hon trivs bättre på jobbet, har sparat lite mindre, är lite yngre och kommer inte tjäna några pengar på blogg och bokförsäljning den dagen hon slutar. Så detta upplägg känns rättvist för oss båda.

      Om jag ramlar över något kul sätt att tjäna pengar eller säljer mycket böcker även 2018 så förkortar det hennes tid på jobbet.

      Vi tror också det kan vara bra med lite successiv övergång.

      Delete
  3. Anonymous4:58 PM

    Varför kliver du inte upp och äter frukost med din fru?

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1. Har ingen tid att passa så vill inte gå upp kl 6.30
      2. Vi har bara ett badrum så dumt att gå upp samtidigt och trängas.
      3. Ingen av oss ser frukost en vardag som en härlig stund att njuta av ihop.
      4. Vi äter 500-600 måltider ihop per år. Det räcker.

      Delete
  4. Anonymous7:19 PM

    Sålde en hel del HM idag. Vill köpa preffar istället. Akelius eller Klövern?

    ReplyDelete
    Replies
    1. En smakfråga. Tror nog Akelius 6% är lite lite säkrare än Klöverns 6,5%. Jag köper mest Klövern pref just nu.

      Delete
    2. Akta dig, Klövern går in tungt i Tobin som kan ha stora problem framöver.

      Delete
    3. Jag har svårt att se att Klöverns investering på 200 miljoner i Tobin ska riskera utdelningen i Klövern pref. Men man får ju bilda sig sin egen uppfattning.

      Delete
  5. Bjuden lunch är ju ännu billigare! I värsta fall kan du slänga ärtsoppan i frysen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Räknar med att den håller till bäst före datum som är imorgon. Så egentligen ingen fara på taket. Ville mest bygga upp lite spänning.

      Delete
    2. Ja, den är oliiiidlig :-)!

      Delete
    3. Anonymous7:44 AM

      Tack för tipset om att använda frysen. Verkligen värdefullt! Tack!

      Delete
    4. Om ärtsoppan skall frysas (och sedan tinas) får du även räkna med en högre elkostnad.

      Delete
    5. Anonymous8:28 AM

      Men om den är fryst och sedan tinas i kylen dras elkostnaden ner igen = i princip status quo.

      Delete
  6. Anonymous8:39 AM

    https://www.expressen.se/dinapengar/spara-20-000-kronor-per-ar-utan-att-marka-det/
    Något för dig miljonären? Eller blir du likt jag trött på hela svenska folket när du läser dylik dynga?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja det där var ju en både krånglig och meningslös metod. Väldigt svårt att spara exakt 28 kr en dag och 42 kr en annan. De flesta har ju ingen dagsbudget att jämföra med.

      Delete