Friday, January 26, 2018

Gårdagen i detalj

Jag fick för några dagar sen en fråga på Twitter från Tommy Lundberg. 


Tommy är någon form av superguru på kost och träning och forskar på Karolinska. Dessa ämnen är ett stort intresse för mig, så jag tänkte att det är säkrast att hålla sig vän med honom och uppfylla hans önskan. Och han önskade ju minutschema...

Torsdag 25 januari 2018
07:30-07:40
Min fru har varit vaken i en timme och väcker mig 10 minuter innan hon ska åka till jobbet. Önskar henne en trevlig dag där ute i verkligheten och går sen och lägger mig i sängen igen.

07:40-08:20 
Ligger i sängen och kollar in Twitter och Nordeas och Castellums rapporter på telefonen. 

08.30-08.45
Frukost bestående av halv apelsin, 200 gram kvarg (utblandad i 0,5 dl vatten) och 30 gram müsli.



09.00-09.50 
Kollar Castellums websändning på paddan. Kollar samtidigt hur börsen öppnat och läser lite mer om Nordeas besvikelse under tiden det är frågestund hos Castellum.


09.51
Gör dagliga kollen på Adlibris topplista inom ämnesområdet privatekonomi. Min bok ligger 6a. Helt ok. Rich Dad hade en bra dag med dubbelseger, vilket inte hör till vanligheterna. Vill ni hjälpa mig klättra upp några platser till morgondagens titt på listan så köper ni boken här.


09.52
Gör dagliga kollen över Adsense dvs Googles automatiska reklam här på bloggen. 86 kr blev det i onsdags. Helt ok. Brukar ligga mellan 50 och 100 kr.


10.00-10.30
Pluggar spanska en halvtimme. Började i tisdags och kör en halvtimme varje dag via olika filmer på Youtube. Går riktigt dåligt. Jag har dåligt minne när det kommer till språk. Jag kan skumma en text och komma ihåg massor av siffror och samband, men komma ihåg ord och fraser i språk är hopplöst. Målet är 10 glosor och 3-4 fraser om dagen. Om det blir flytt till Spanien så är det fint att kunna lite av språket. Och blir det ingen flytt så må det vara hänt att jag lärt mig lite spanska i "onödan".


10.45-11.15
Skriver en halvtimme på min kommande bok om ekonomisk frihet. Har just börjat och det är mest lite stycken här och där och att jag kontaktar vissa tänkta intervjuobjekt som jag vill ha med i boken. En halvtimme om dagen är lite klent, men blir mer om några veckor när rapporperioden är över.

11.30-12.00 
Kollar snabbt in Kones rapport som kom 11.30 svensk tid. Skriver ett blogginlägg om utdelningarna såhär långt. Ser bra ut med fina höjningar över hela linjen.

12.00 
Häller upp 30 gram proteinpulver i min shaker och packar ner den i träningsväskan. Använder inga kosttillskott förutom proteinpulver vilket jag tar i samband med styrketräning 2-3 gånger i veckan. Lämnar hemmet.


12.30-13.30 
Sen utelunch med en före detta kollega. Snackar skit om jobbet och de andra kollegorna. Känns så grymt skönt att inte vara inblandad i den där soppan längre. Det var bara en månad sen jag slutade jobba men det känns otroligt avlägset.

Lyssnade på Finanspoddens intervju med Sverker Martin-Lööf på väg till och från lunchen.

14.00-14.30 
Behöver smälta lunchen lite till innan det är dags för träning. Det gör man bäst på biblioteket med en Dagens Industri. Nya numret av Aktiespararen hade inte kommit än. Inget av direkt intresse i DI, men en skön stund.


14.45-15.30
Styrketräning. 3-5 repetitioner x 3-4 set i bänkpress, marklyft, chins med vikt, axelpress med hantlar. Avslutar med 5 minuter crossfit-inspirerat med lättare vikter och mycket puls i en lång serie av olika övningar med kort kort vila mellan varje övning. Mer benfokus under denna del, svinjobbigt. Avslutar passet med några minuter magträning. 

Jag har tidigare varit försiktig med att blanda styrka och kondition i samma pass. Då jag tidigare hört att de till viss del tar ut varandra. Men så verkar det inte vara, så jag tänkte avsluta alla styrkepass med något rejält pulshöjande i 3-10 min. Sen rena konditionspass separat och då är det ju betydligt längre tid som pulsen ska vara hög.

Lite sen träning idag det började fylla på med hantverkare och andra som slutar jobba tidigt sista kvarten. Försöker träna lite tidigare normalt, men lunchen blev lite sen. 

15.31
Fyller på shakern med vatten och sveper proteindrinken.

15.45-16.00
Promenad hem från gymmet. Lyssnar på en podcast som min fru och jag kommit överens om. Sen diskuterar vi avsnittet när vi träffas på kvällen. Ibland tar diskussionen 30 sekunder och ibland 30 minuter beroende på innehållet. Podden är lite längre än 15 minuter så lyssnar vidare när jag kommit hem.

16.30-16.40
Repeterar spanska glosorna och fraserna. Utan Youtube denna gång utan bara med hjälp av blocket där jag skrivit upp dom. Glömt bort nästan allt. Blir irriterad på mig själv. Men går igenom glosorna 2 gånger till.

17.00
Min fru kommer hem från jobbet.

17.10 
Mina träningskläder och lite annan tvätt som låg och väntade åker in i tvättmaskinen.

17.15-18.15
Jag och min fru går en gemensam promenad. Pratar om podcasten vi båda lyssnat på idag och hon berättar om dagen på jobbet. 

18.15-18.20 
Promenaden avslutas på Willys där vi köper 2x1,2 kg färsk lax för 100 kr per kg. Och lite annat.


18.45-19.15
Min fru lagar middag och jag hänger upp tvätten som nu är klar. Jag kollar börs, twitter och blogg på telefonen.

19.15-19.30
Middag. 

19.30
Jag diskar stekpannan för hand och fyller diskmaskinen med övrigt.

20.00-20.10
Kollar spanska glosorna. Lite bättre än senast. Kom till och med ihåg det mesta av gårdagen. Bara att kriga på.

20.15-20.30 
Pratar telefon med min mamma. Jag håller på att hjälpa henne med ett litet projekt där hon behöver lite stöttning.

20.30-20.50
Kollar twitter. bloggen, mail. 

21.00-22.00
Soffan med min fru. Vi pratar. Spelar lite spel och har på Bygglov på TV i bakgrunden.

22.10
Min fru går och lägger sig för att läsa en stund innan hon ska somna. Jag lägger över alla bilder från dagen till bloggen för att förbereda detta blogginlägg som ska skrivas imorgon bitti.

22.30
Kollar lite på vilka bolag som ska rapportera under morgondagen. Atlas och Telia blir spännande. Läser Lundaluppens blogg om Nordeas rapport och lär mig att man ska tydligen vara glad över att Nordeas skatt var hög.

23.00
Läggdags. Lyssnar på podd tills jag somnar vilket tar 10-15 minuter.

Sammanfattning:
En ganska normal dag de senaste veckorna. Fattar inte hur jag hade tid att jobba tidigare... 

Rapporterna gör att börsen tar lite mer tid än normalt nu i några dagar. När dessa är klara siktar jag på att dra upp bokskrivandet till en timme om dagen. Att jag åt lunch ute med en kompis idag tog lite tid i anspråk. Äter jag hemma vilket jag gör ca 4 vardagar i veckan så finns lite mer dötid under dagen. Ibland kan det till och med bli 20 min tupplur. 

Min fru tränar 2-3 dagar i veckan och då blir det ingen gemensam promenad. Övriga dagar går vi oftast 45-90 minuter. De dagar hon ska träna passar jag på att gå en promenad med podd i öronen på dagen istället. Ofta i kombination med besök på någon matbutik som har bra erbjudande.

Som ni ser är det ofta 10 min glapp under dagen. Då går jag oftast runt i lägenheten och kollar ut genom något fönster och funderar lite. Skönt att få lite dötid och vila hjärnan. Jobbigt att gå direkt från websändning av Castellum på engelska till att skriva bok till att plugga spanska. På jobbet var det ofta möten som låg dikt an vilket blir jobbigt efter några timmar.

47 comments:

  1. Anonymous9:02 AM

    Verkar som en mycket behaglig tillvaro som du verkligen förtjänar.

    Har själv jobbat på "kontoret" (läs sängen) från 07:00 tills nyligen med att göra löner, reseräkningar, betalat in bolagskatt, arbetsgivaravgifter, A-skatt, skatt på aktieutdelning samt förberett fakturor att skicka för januari.

    Snart friskvård på arbetstid iform av löprunda eller MTB i skogen. Efter det slut på arbetsveckan.

    Med vänlig hälsning,
    Skägget

    ReplyDelete
  2. Anonymous9:05 AM

    Härligt inlägg.
    Spontant känns det som att man själv skulle behöva skriva något liknande bara för att få reda på vad man gör med all sin tid.
    Lite som att det är bra att skriva upp allt man handlar för att se vad man använder pengarna till.

    /Tomas

    ReplyDelete
  3. Anonymous9:41 AM

    Underbart litet detaljerat inlägg. Trevlig struktur.

    ReplyDelete
  4. Anonymous10:08 AM

    Helt klart inte detaljerat nog.

    "21.00-22.00

    Soffan med min fru. Vi pratar. Spelar lite spel och har på Bygglov på TV i bakgrunden."

    Vilket spel???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Quarto. Jag ville inte göra för stor grej av spelet eftersom jag förlorade ;-)

      Delete
  5. Anonymous10:10 AM

    Där kom den! Frasen som alla pensionärer säger ganska snart efter dom slutat jobba: "Jag fattar inte hur jag hade tid att jobba förut." Underbart att läsa. Jag har själv provat på det där livet en kort stund. Och min analys var exakt samma. Var fan tar tiden vägen?

    Men nu när jag jobbar igen vet jag. Det är helt enkelt så att man inte hinner med lika mycket slappande och roliga saker. Jämför jag ledig vs. jobba så blir det mindre träning, mindre resor, mindre träffa kompisar, mindre dötid då man vilar hjärnan osv.

    Jag tycker också det är kul att du skriver att du går runt lite i lägenheten och tittar ut genom något fönster. Ser fula gubben framför mig som står och spanar bakom gardinen hehehe.

    Mest underhållande inlägget på länge. Tack för det. Nu ska jag jobba vidare :-(

    ReplyDelete
  6. Anonymous10:45 AM

    Kul att få inblick hur vardagen ser ut som "pensionär". Väldigt mycket fokus på ekonomi och finans.

    Tips för spanskalektionerna: http://www.jonasvonessen.se/spanska/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja men lite skevt just nu med rapporterna. Det har dock blivit ett eget intresse från att från början ha varit ett sätt att möjliggöra andra intressen.

      Delete
  7. Anonymous10:47 AM

    Trevlig läsning!
    Går alltid igång på såna här dagliga rutin berättelser, hjälper en själv att försöka vara produktiv(få saker gjort) istället för upptagen(har mycket saker att göra men får inget gjort).

    Vilken app (antar det är via telefon) lyssnar du på poddar med?
    Tänker att om du går och lägger dig med en podd på så kan det ju vara irriterande att den inte stannat där man senast lyssnade.

    Själv använder jag Overcast som är främst för äppelvänner mest tack vare dess "smart speed" funktion(det tar bort tystnader från ett avsnitt utan förvrängning eller distraktion vilket ger samma innehåll men på kortare tid).

    Enda problemet är just att jag inte kan gå och sova med den helt, blir oftast med en sleep timer på 5 15 30 eller 60 minuter isåfall. Sen så är jag så koncentrerad på själva innehållet i podden så jag har svårt att somna in.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag kör podcast addict. Av gammal vana. Sätter tajmern på 20 min och vet oftast ungefär var jag sen ska fortsätta.

      Delete
  8. Hon bobbar och du är ledig. Blir det så att du då ska göra alla hemma
    Sysslor?
    Jag hade inte uppskattat komma hem efter heltidsjobb och behöva gå och handla oh sen laga mat, om maken är hemma om dagarna.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag handlar nästan alltid på dagarna medan hon jobbar. Men hon lagar oftast maten.

      Delete
  9. Anonymous11:04 AM

    Låter som en trevlig tillvaro, och ungefär som jag själv hade kunnat tänka mig som pensionär. Dock gissar jag att du får ta all markservice, städa, tvätta, diska, kanske laga mat några dagar också? Handla kanske ni vill göra tillsammans?

    Har man mindre barn får man ju vänta med att bli pensionär tils barnen går dagarna i skolan, Mr RB40 har ju provat vara hemma med sina pluttar på heltid och höll på att klättra på väggarna. Slutade med deltid på dagis om jag inte minns fel. Hade säkert slutat på något liknande sätt här hemma. En 40-åring och en 3-åring har lite olika tankar kring vad som är kul att göra helt enkelt :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag gör mer än vad jag gjorde när jag jobbade men absolut inte allt.

      Delete
  10. Kul med språk! Språk är något jag alltid velat lära mig mer av. Men efter att precis kommit ut i arbetslivet räcker inte tiden till, som du beskriver...

    Tips som kanske kan underlätta inlärningen av glosor är att sätta postit-lappar på föremål med det spanska ordet. Ska underlätta eftersom man då förknippar ordet direkt med föremålet istället för det svenska ordet. (Kommer från Mattias Ribbings bok, Vägen till maxade betyg, mycket intressant bok i mitt tycke och ett helt kapitel just åt att lära sig språk)
    //Tazen

    ReplyDelete
  11. Anonymous11:53 AM

    Vad säger anhöriga (föräldrar, syskon, nära vänner) om din tidiga pensionering?

    Ser ut som en härligt vardag för övrigt!

    /Mangolia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alla är positiva. Gnället om skatt, tråkigt att inte jobba, bidra till samhället, fattigt liv etc har jag bara stött på över nätet.

      Delete
  12. Anonymous12:53 PM

    Tack för bra inlägg! Ingen som reagerar på att du köpt så dyr mat som lax ;) Låter som en trevlig tillvaro helt klart.

    ReplyDelete
    Replies
    1. För lax är smärtgränsen just 100 kr/kg. Så fort det priset finns så köper vi.

      Delete
  13. Prova Duolingo både som app i telefonen och på datorn. Har själv EXTREMT svår med språk och då passar appen väldigt bra då det blir repetitioner in i absurdum utan att det blir tråkigt. Lyckades t.o.m lära mig lita spanska som sitter i trots att jag inte pluggat eller använt appen på 2år

    ReplyDelete
    Replies
    1. Håller med, pröva gratisappen Duolingo. Det är så jag lärt mig spanska bäst.

      Delete
  14. Hej! Jag och en kompis diskuterar om amorteringen ska vara med i sparkvoten som sparande eller inte? Jag hävdar att den ska det och min kompis ser amortering som en ren utgift... Vi bestämde att du fick utslagsrösten!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amortering på bolån och CSN ska vara med tycker jag. Men inte på SMS-lån som togs för nöjesresa.

      Delete
    2. Tack för svaret! Jag tycker vi undviker SMS-lån ;) Längtar tills din nästa bok!

      Delete
    3. Anonymous1:43 PM

      Jag räknar in amortering av bolånet i sparkvoten, men inte CSN. Studiemedlet konsumerade jag för under studietiden, det lånet har jag inte investerat i något som i fallet med bolånet.

      Delete
    4. Är inte din utbildning en investering?

      Delete
    5. Anonymous7:05 PM

      Jag betalade ju inget för utbildningen. Möjligtvis att man kan räkna med kurslitteraturens andel av studiemedlet som en investering, men knappast det som gick till hyra, mat och öl.

      Delete
    6. Anonymous9:10 PM

      Tycker inte heller att csn ska räknas in i sparkvoten. Jag ser det som en fördröjd levnadskostnad.

      Delete
    7. Viktigaste anledningen till att jag inte räknar CSN som sparande (för sparkvoten) är att jag inte kan reversera den inbetalningen. Om jag betalar extra på huslånet kan jag ta ut den lånesumman igen (om värdet finns kvar och banken går med på det).

      Delete
  15. Anonymous1:27 PM

    Tack för rapporteringen och tack för tipset om intervjun med Sverker Martin-Löf. Sverker är min favoritindustriman och de som baktalar honom borde åtalas för förtal - han är/var en genuin samhälls- och värdebyggare med ett otroligt trackrecord.

    ReplyDelete
  16. Anonymous3:59 PM

    Verkar vara en väldigt trivsam vardag :)

    Med vänlig hälsning

    J

    ReplyDelete
  17. Anonymous4:01 PM

    Vill också tipsa om duolingo. Håller på att lära mig spanska inför en eventuell flytt till Spanien i framtiden. Lätt att lära sig med appen, och den påminner om man skulle glömma öva en dag.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous4:06 PM

      Gratis med förresten��

      Delete
    2. Tack. Den har fått många tips. Så ska kollas upp. Tack också för gratulationen.

      Delete
  18. Anonymous4:59 PM

    Har du funderat på att gå en kurs i spanska på universitet?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tanken har slagit mig. Men ska ge det en chans på egen hand först. Bästa är troligtvis att hårdköra när man väl kommit ner. Men skönt med en liten bas med sig hemifrån.

      30 min per dag på egen hand borde räcka ganska långt tycker jag. Finns ju bra hjälpmedel med appar och filmer nu.

      Delete
    2. Anonymous9:48 PM

      Okej, jo finns ju fantastiska möjligheter att lära sig på egen hand på nätet

      Delete
  19. Superkul att få en inblick i din vardag. Låter som en väldigt trivsam vardag. Hoppas du är nöjd.

    ReplyDelete
  20. Anonymous9:12 AM

    OT:

    Vad tycker du om senaste Kvalitetsaktiepodden? Känns som att dom lite grann missförstått syftet med en utdelningsportfölj kan jag tycka...

    Mvh
    Mattias

    ReplyDelete
    Replies
    1. De verkar säkra på att en indexfond kommer ge 10% och att de själva kan lyckas få 15% genom att välja bra bolag. Då förstår jag att 4% direktavkastning och 3% utdelningstillväxt som jag räknar med känns dåligt.

      Å andra sidan tycker jag deras taktik med 70% kassa känns fel för mig.

      Delete
  21. Anonymous10:07 AM

    Spännade att läsa om din dag!

    Hur förhåller du dig till din gamla kollegan (och till din omgivning) då de undrar vad du göra nu? Berättar du om hur det är? Hur reagerar de i så fall?

    Henrik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag berättar men något nedtonad version. Dvs inga summor, säger inget om blogg och bok. Och säger mer att jag ska jobba mindre än inte jobba alls.

      Delete
  22. Anonymous8:08 PM

    Så intressant!
    Ser framemot fler sådana inlägg!

    ReplyDelete
  23. Du lyssnar inget på Styrkelabbets podcaster?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jodå. Har nog hört 10-15 avsnitt.

      Delete