Tuesday, January 16, 2018

Det var bättre förr...

Jag måste få börja dagens inlägg med att gnälla lite. Idrottsgalan igår alltså... Vem hade räknat ut att Marcus och Martinus var rätt artister för den här målgruppen? Vem hade skrivit manus till sketcherna? Var jag verkligen ensam om att tycka mammors evighetslånga tal var så pinsamt så jag fick byta kanal? Häst-vinnaren orkar jag inte ens kommentera...

När man ska göra underhållning i Globen för en miljonpublik på TV tycker jag man ska kasta in lite säkra kort som Robert Gustafsson, Joe Labero och Carola. Oavsett vad man tycker om dessa 3 så är det iaf fullblodsproffs som levererar kvalitet i någon form. Men jag verkar mer eller mindre ensam om min åsikt i alla fall om mammorna, så det var säkert personligt och bra för de som klarade sig från att byta kanal.

Något som är betydligt bättre än fyra mammor som kommer av sig och pratar i munnen på varandra på en scen inför storpublik är Sparpodden avsnitt 1-60. Åren går och det är nu över fyra år sen Jan och Günther började podda. Jag lyssnade på två slumpvisa avsnitt jag inte hört sen de släpptes nu i helgen. Helt otroligt bra jämfört med alla dagens poddar om ekonomi och sparande tycker jag. Bra dynamik och konkreta tips på lyssnarfrågorna som skickades in. Vi var många som verkligen lärde oss något i varje avsnitt där i början.

Sen är det ju alltid lite kul att höra att Telias aktiekurs på 50 kr och utdelning på 3 kr per år är så gott som stensäker (jämfördes med en obligation), Bitcoin på 600 dollar är en uppenbar bubbla, räntan kan knappast bli lägre etc. Jag tror det är väldigt lärorikt att fundera på att många av dagens sanningar kommer framstå som komiska om så lite som 3-4 år. Roligt dock att mer tidlösa och allmänna tips som att det är svårt att tajma marknaden, månadssparande, våga ta risk etc har visat sig vara klockrena tips såhär långt i alla fall.

Blev glad idag när jag såg Günther skicka en passning till Jan via Twitter. Drömmer fortfarande om att vi får se denna duo ihop någon gång i framtiden.


8 comments:

  1. Skönt att du inte är så mediatvättad ännu att du blivit PK :)
    Jag har väldigt många hästintresserade vänner och de är överlyckliga att de återigen fått priset, som de inte bara tycker är ytterst välförtjänt utan många av dem också tycker är ett slag FÖR jämställdhet (medelålders man vinner pris genom att utöva en flickdominerad sport).

    ReplyDelete
  2. Anonymous1:47 PM

    Kan du skriva ett inlägg om din syn på kryptovalutor?

    Stora svängningar, folk som gör stora pengar på kort tid och säkert ännu fler som förlorar.

    Gärna dina egna reflektioner och hur det känns när en rätt stor mängd människor gör sig massa pengar på kort tid (jämför med börsen), risker o.s.v

    Är du insatt / intresserad kanske till och med "spelar" med en summa?

    Tycker det är så aktuellt just nu så hade varit roligt om du tycker det är en bra idé.

    Mvh
    Z

    ReplyDelete
  3. Anonymous2:27 PM

    Det var tider det. Jargongen och olikheterna var helt underbara mellan dessa två herrar i podden.

    ReplyDelete
  4. Mitt sparande och mitt intresse för aktier började just pga av denna underbara duo. Just kombinationen av någon som sparat ihop sina miljoner samt en som vuxit i en överklassfamilj var så härlig. Tycker alla poddar förutom Börspodden är så stela nu för tiden och sämst är nästan dagens Sparpodd. Hur som, mitt favorit ord som jag lärde mig under Gunther och Jans tid var iaf arbitrage. Tack miljonären för att du vågar säga vad du tycker :)

    ReplyDelete
  5. Visst kan man väl ha en gala för att hylla idrottsprestationer 2017. Men då bör ju viktigare prestationer inom vetenskap och teknik hyllas också, årets lärare, hjälte, blåljuspersonal osv osv. Idrott är underhållning, inget annat. Att ta det på galaallvar blir ju bara löjeväckande, och där passar Marcus och Martinus in bra.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous7:42 PM

      Finns tex något som kallas Nobelpriset.

      Delete
    2. Idrottsgalan belönar svenska idrottsprestationer. Nobelpriset belönar vetenskapliga upptäckter från hela världen. Jag antar att du tittar mycket på sport, så dumt som du uttrycker dig. :)

      Delete
    3. Anonymous10:01 PM

      Du efterfrågade något som hyllar prestationer inom vetenskap. Jag tog upp Nobelpriset som du tycker är "dumt". Vi tycker olika helt enkelt, ingen anledning att håna varken mig eller idrottsutövare.

      Delete