Thursday, March 29, 2007

Olika perspektiv

Det har tidigare slagit mig hur snabbt man vänjer sig vid en viss nivå när det gäller pengar. Tror många känner igen det när det gäller tex lön, tjänar man 20.000 direkt efter skolan tycker man kanske det är rätt ok. Får man sen helt plötsligt 25.000 så tycker man det är bra i ett par veckor innan man helt plötsligt tycker det är helt normalt. Samma sak händer när lönen höjs till 30.000 osv. Tyvärr har jag inte upplevt hela denna process än när det gäller lön än, men känner igen den så långt som jag hunnit komma och hört samma upplevelse berättas av andra också.

Samma sak har jag märkt gäller mig själv och mitt sparande. En gång i tiden tyckte jag det var rätt bra om jag kunde spara en tusenlapp varje månad. Det blev ju hela 12.000 på ett år, rätt mycket pengar när man går på gymnasiet. När jag började jobba kom jag snabbt upp i 3.000 i månaden i sparande vilket kändes väldigt inspirerande ett kort tag. Nu tycker jag ett sparande på 8.000 är helt normalt 10.000 är ganska bra men först när jag kommer upp i 12.000 på en månad känner jag mig lite imponerad av mig själv. Senast idag hörde jag om en jobbarkompis som sparade 200 i månaden i någon fond, 200 i månaden höll hon med om att det inte var så mycket och det kändes knappt av på kontot. Vilket ju också var tanken. Men hennes slutsats att hon bara hållit på knappt 2 år och redan var det över 5.000 kr sparat i fonden, kändes som ett skämt ur mitt perspektiv.

Hålla på 2 år och sen vara glad för 5.000 kr. Detta för en person som tjänar runt 25.000 i månaden. Hur kan 5.000 kr sparat kännas mycket för en som varje månad lägger 10.000 på kläder, mat och nöjen?

12 comments:

  1. Anonymous7:50 PM

    Vissa lever för stunden och det kan man givetvis inte klandra dem för. Andra kör hamster-principen och samlar lite mer inför framtiden. Själv föredrar jag också att spara, men om man skulle falla död till marken imorgon så finns det nog mycket man skulle ångra att man inte la pengar på.

    ReplyDelete
  2. Någon som lägger 10000 kr i månaden på nöjen men inte kan tänka sig spara mer än 200 kr borde verkligen ha en "god man".

    ReplyDelete
  3. Anonymous8:38 PM

    Ja, vad ska man säga. Kan inte annat än hålla med dig. Tack vare att jag själv hittade till din utmärkta blogg har jag själv sett över min ekonomi och gått från att spara cirka 2000 kr i månaden, till åtminstone 4000 kr i månaden.

    Har även fått upp ögonen för att placera mina pengar och se dem utvecklas - på sikt förhoppningsvis stabilt uppåt.

    På tal om ämnet vet jag också folk med fet lön (iaf i förhållande till min) som sparar 200 kr i månaden. Suck...

    Kör hårt med bloggen, mig har du sannerligen inspirerat!

    Att spara pengar är kul! :)

    ReplyDelete
  4. Hahha, måste känts lite komiskt. Vet hon att du är PRO på att spara?

    Bara att hålla med Henke, du är verklingen en förebild när det gäller att leva resurssnålt!

    ReplyDelete
  5. Tanken med inlägget var inte att klanka ner på min kollegas spartakt. Utan mest en reflektion på hur olika man tänker.

    Inte många som känner till hur mycket jag sparar, ingen mening att prata för mycket om det.

    Kul att ni läsare kan bli inspirerade av min blogg!

    ReplyDelete
  6. Ja det är kul hur olika perspektiv och prioriteringar folk har, har jobbat i ett byggvaruhus och man ser hur olika det är.

    Folk klagar att bensinen går upp ett öre, och väljer mack efter vem som ligger lägst i pris, även fast det bara skiljer nått öre hit och dit.
    Och samtidigt så betalar dom en jävla massa pengar på försäkring, lån och alla andra driftskostnader..

    Tråkigt hur folk låser upp sina pengar på fasta utgifter, som att dom kunde påverka det lika lite som en meteorolog kan påverka vädret ;)

    ReplyDelete
  7. Jag pratade lite med min chef om att spara idag och han sa att han och hans sambo levde extremt snålt i ett helt år när dom skulle köpa lägenhet, dom sparade 4000 kronor i månaden! Jag sa nåt i stil med "så bra!" för det är ingen idé att förklara/"skryta" för folk hur mycket vi egentligen sparar för då tror dom man ljuger. Jag har vänt lite på det istället och säger hur mycket vi brukar göra av med på en månad och så får dom räkna ut själva. Det brukar dom kunna smälta bättre.

    200 per månad är lite väl lite kanske.

    ReplyDelete
  8. Anonymous11:39 PM

    Varför inte acceptera andras val i livet som de är? Det har ju ingen inverkan på dig själv. Om någon vill spara 200 kr eller 2000 kr i månaden är helt upp till respektive. Man har olika mål och behov här i livet. Många skulle se på ditt sparande och gnetande som idiotiskt och skulle rekommendera dig att strö mer pengar över din tillvaro och nära och kära. Andra ser upp till dig och tycker du är ett föredöme. Inget konstigt i det.

    Själv gillar jag inte att köpa prylar jag inte använder så därför har jag mycket pengar över för investeringar. Däremot har jag inga problem med att bränna tusenlappar på krogen, på de jag har närmast mig och på resor. Saker som är viktiga för mig. Andra skulle aldrig göra det.

    Men till andemeningen i ditt inlägg som jag tolkar är känslan för pengar. Jag investerar idag ungefär 20.000 kr i månaden privat på börsen. 3000 kr i månaden går till ett privat pensionssparande och 10.000 kr sparas i företaget varje månad. Det ger ett sparande på 33.000 kr/mån. Detta tack vare att jag har ett framgångsrikt företag som genererar ett jämnt och stigande kassaflöde. Vid starten tyckte jag en affär som gav 5000 kr var fantastisk. Idag reflekterar jag inte nämvärt över om jag gör en affär på 50.000 kr. Skulle jag då tycka att någon som gör en affär på 5000 kr och blir glad för det blir glad över ingenting? Aldrig i livet! Vi har som sagt olika mål och behov vi människor. Pengar å känslan för dem klingar av i takt med att nivån stiger och det tror jag är bra. Man fattar nog bättre beslut ju mindre känslor man har kopplat till pengar och dess värde. Risken är dock att man faller över på andra sidan, att avsaknaden av känslor för en viss nivå av pengar gör att man blir slarvig och ofokuserad. Detta är en balansgång.

    ReplyDelete
  9. Anonymous5:34 PM

    Jag kan aldrig förstå den typen av människor. De har aldrig några pengar trots hög lön. Det skulle inte spela någon roll om de så fick 100' i månaden. Pengarna skulle försvinna i vilket fall. De skaffar sig utgifter minst lika stora som varje löneökning.

    Titta bara på favoritprogrammet "Lyxfällan"....

    ReplyDelete
  10. Anonymous9:23 AM

    Vissa kanske vill ha ut mer av livet än att snåla och leva på barkbröd och vatten?

    Vem vet, du kanske ångrar dig när du sitter med din miljon på banken och gick miste om de glada åren när du var ung.

    ReplyDelete
  11. Ditt resonemang håller inte eftersom jag njuter av varje sekund. Samtidigt som jag sparar

    ReplyDelete