Wednesday, March 21, 2007

Varför miljonär

Av vissa kommentarer, frågor på mail och diskussioner på forum verkar inte riktigt folk förstå vad jag nu ska bli miljonär innan 30 för. Dvs i vilket syfte jag håller på med det här. För det första är alltså inte det slutgiltiga målet att få ihop 1 miljon, utan 10 miljoner innan jag blir 40.

Vid 10 miljoner bör man kunna få en frihet som innebär att att man får en avkastning på runt 500.000 per år ganska riskfritt. Utan att behöva nalla av sitt kapital.

Om jag då känner för det slutar jag jobba och flyttar till ett varmare land, 25-30 år innan mina jämnåriga går i pension.

Jag är mer ute efter den friheten som pengarna ger än saker som jag kan köpa.

19 comments:

  1. Anonymous8:43 PM

    Jag har också 10 miljoner som riktmärke då man bör kunna leva på hyfsad standard. Precis som du siktar jag på 1 miljon i "eget kapital" vid 30-årsåldern, och det ser ut att kunna nås som läget ser ut nu (har cirka hälften kvar).

    Men obs att "riskfri ränta" idag ligger någonstans kring 3-4%. 10 miljoner ger då 300-400k per år, efter skatt 210-280k. Helt tillräckligt att leva på, men det blir ingen halv miljon om året i handen om man är ute efter att ta exakt noll risk, om inte räntorna sticker iväg rejält (och gör de det, beror det på att inflationen accelererar = 10 miljoner är inte värt så mycket om 15 år...).

    ReplyDelete
  2. Som jag skrev "ganska riskfritt" dvs inte exakt noll i risk.

    ReplyDelete
  3. För att du ska kunna förränta de 10 miljonerna måste de ju vara relativt likvida, alltså inte bundna i fasta tillgångar som exempelvis en bostad. Räknar du kanske med att din bostad endast kommer vara en liten del av din förmögenhet vid det laget?

    ReplyDelete
  4. Är väl inte omöjligt att även bostäder ökar med 5-10% per år i pris.

    ReplyDelete
  5. Anonymous8:43 AM

    Man kan ju också flytta en stor del av fondmedel till trygga högt avkastande aktier, typ Ratos, Lundbergs och andra. Leva på direktavkastning utan att nalla på kapitalet.
    Man kan också äga ett antal hyresfastigheter som genererar passiv inkomst.
    Det är mkt man kan göra av 10 miljoner...
    LR

    ReplyDelete
  6. Ja, såklart en bostad kan öka i värde. Men det är ju inte pengar du får i handen att leva på. För var det inte det som var meningen? Jag kanske har missuppfattat?

    ReplyDelete
  7. Anonymous10:24 AM

    Själv har jag tänkt mig att de tio miljonerna skulle vara något som ger kontant avkastning. Egen bostad ingår inte, om man inte tänker sig att belåna värdeökningen.

    Jag är själv en fan av aktier med hög direktavkastning, i de fall direktavkastningen är ovanligt hög i förhållande till företagets uthålliga vinstmöjligheter. Detta ska dock utnyttjas med försiktighet, hög direktavkastning kan bero på tillfälligheter och företagets vinst kan riskera stagnera eller sjunka...

    Skulle man hitta en bergsäker plan som ger 5%/år så är det bara att börja låna upp pengar, eftersom utlåningsräntan är under 5% idag. De riktigt stora aktörerna gör något liknande idag, där man lånar upp pengar i Japan (låg ränta) för att investera i USA (högre ränta). Här finns dock en stor valutarisk att räkna med.

    Hög fast ränta är inte riskfritt. Se fallet Custodia som ett varnande exempel. Svea Direkt lever kvar, där kan du få 3.75%/år, och upp till 250000 insatta kronor är garanterade av IGN.

    ReplyDelete
  8. Martin: Såhär tänker jag. Jag har 10 miljoner i tillgångar och inga skulder när året börjar. Av detta är 8 miljoner pengar på ett bankkonto och 2 miljoner värdet på min lägenhet.

    Under året ökar bostaden i värde med 100.000 och räntan på banken ger 160.000. Tar jag då ut 260.000 från banken under året har jag fortfarande 10 miljoner när året är slut. 7,9 miljoner på banken och 2,1 i lägenheten.

    ReplyDelete
  9. Anonymous5:53 PM

    Intressant. Men det bygger på att fastigheter bara kan öka i värde... Vad gör du om värdet på lägenheten istället går ner 100000?

    Många tror att bostäder är en mycket bra investering. Men då glömmer man ofta att räkna bort inflationen. Titta ex. hos SCB:

    http://www.scb.se/templates/tableOrChart____74160.asp

    Från 1981, var det först 1999 som ett småhus slog inflationen som investering. Och de senaste årens prisstegring kan mycket väl vara ett tecken på en "bostadsbubbla". Jag tror inte man ska räkna med ökningar som är mycket större än inflationen på lång sikt. Det är också orimligt egentligen med prisstegringar större än inkomstökningar för bostäder, eftersom det är en sorts konsumtion (boende).

    Om man inte tror på det, så kan man ju räkna med t.ex. en löneökning på 4%/år, och bostadspriser som stiger med 8%/år från dagens läge. Hur stor del av lönen tar då bostaden om tio år, och är det rimligt?

    Man kommer att ha ca 50% mer att röra sig med, men bostaden blir 116% dyrare. Om man accepterar detta är alltså bostaden "värd" mer och mer av löneutrymmet. Det tror jag inte på på sikt. Redan idag tycker jag rimligheten ligger kring 25% av lönen, jag skulle aldrig i livet bo någonstans där jag får betala 40-50% av lönen till bostaden! Men det blir konsekvensen om man tror att dagens ökningstakt ska bestå mer än 5-10 år till...

    ReplyDelete
  10. Intressant, annars hör man ju ofta att fastigheter alltid varit en bra investering på lång sikt.

    Bostaden kanske är i ett land där inte inflation och tillväxt är som i Sverige. Tanken var ju att kunna flytta utomlands och sluta jobba om man känner för det.

    Personligen tror jag tex att det vore en klockren investering att köpa ett hus i Thailand nu och sälja om 10 år.

    Sen vet jag att det inte var taget hänsyn till reavinst i mitt exempel. Jag ville bara förydliga hur jag tänkte att även annat än rena pengar kan ge avkastning som går att leva på.

    ReplyDelete
  11. miljonaren: Ok, då förstår ja. Tycker dock fortfarande att problemet kvarstår. Med tiden kommer det likvida kapitalet urholkas. Jag hyser dock inga tvivel om att du kommer nå dina mål på sikt, ditt engagemang och ihärdighet förtjänar att belönas.

    Måste också kommentera den intressanta tanken Joakim kom med. Enligt SCB:s statistik (BHU) var riksgenomsnittet år 2000 (finns inte senare) boendeutgiften 22% av den disponibla inkomsten. De som bodde i hyresrätt betalade något mer än de som bodde i ägande- och bostadsrätt. Vi kan räkna med att utgifterna är större idag eftersom bostadspriserna har stigit markant sedan dess, medan inflationen varit betydligt lägre. Löneökningarna vet jag inte riktigt hur de varit, men knappast mycket större än inflationen. Räntan var dock marginellt högre för sju år sedan.

    Som Joakim säger måste det finnas en gräns för hur stor del av inkomsten man vill betala för sitt boende, frågan är bara när vi når dit och hur bostadspriserna kommer reagera. Blir det fritt fall, en stabilisering på denna höga nivå eller kanske en svag tillbakagång? Framtiden får utvisa.

    För egen del hoppas jag dock på en krasch inom en nära framtid eftersom jag planerar att ge mig in på marknaden, men det är en annan femma. :)

    ReplyDelete
  12. Anonymous7:03 PM

    Jag har stor förståelse för din frihetslängtan. Jag längtar också efter den, eftersom jag har svårt för att hitta min "rätta" plats på arbetsmarknaden. Jag kommer att få ut en lön på 14 688 kr på fredag, och av dessa pengar kommer 5 000 kr att gå direkt till sparande. Jag är nog inte lika extrem i mitt sparande som du, men jag lägger undan 2 000-5 500 kr varje månad, och har gjort så i flera år.

    ReplyDelete
  13. För tio miljoner får man bra hyresfastigheter, om man går utanför storstäderna.

    Vi har bl.a en fastighet som kostade 2,9 för ett år sedan och den renderar ett netto på en halv miljon om året idag.

    Tänk vad du så skulle kunna göra för 10.

    ReplyDelete
  14. Låter som en riktigt bra investering. Hur mycket jobb måste ni lägga ner för att få ut detta netto?

    ReplyDelete
  15. I snitt en timme i veckan... resten sköter revisorn.

    Detta är fastigheter i Småland, där priser precis nu har börjat röra på sig.

    ReplyDelete
  16. Jag rekommenderar att du läser boken "rich dad, poor dad" som beskriver lite om hur man blir rik. väldigt givande läsning.

    ReplyDelete
  17. Anonymous2:18 PM

    "Rich Dad, Poor Dad" motsvarade inte riktigt mina förväntningar.

    "The Richest Man in Babylon" är däremot verkligen något att rekommendera. En gammal bok som inte så många verkar läsa nu för tiden, men med fina tips,

    ReplyDelete
  18. Anonymous3:36 AM

    I will not acquiesce in on it. I think warm-hearted post. Specially the title-deed attracted me to read the whole story.

    ReplyDelete
  19. Anonymous1:23 AM

    Amiable dispatch and this post helped me alot in my college assignement. Thanks you as your information.

    ReplyDelete