Tuesday, March 06, 2007

Bra och mindre bra beslut

Att jag lyckades fatta beslutet och sälja lite Ryssland, Kina och Indienfonder redan i början av raset förra veckan var ju med facit i hand rätt beslut. Mitt sparande är ju på minst 5-10 års sikt men även på lång sikt är det ju en stor vinst i att slippa nedgångar på 5-10% under ett par dagar.

Var också riktigt nära att sälja av lite CISL inför rapporten eftersom den stigit rätt kraftigt av spekulation veckan innan. Men gjorde tyvärr inte det, CISL ska ju vara en investering med stor risk och förhoppningen har hela tiden varit att någon gång kunna sälja runt 40-50 öre.

Under perioder då man vissa dagar se fonderna/aktierna minska med flera tusen känns det ju inte direkt kul och inspirerande att snåla och slita för att leva någon tiokrona billigare per dag. Men för att få ihop miljonen innan 30 och tio miljoner innan 40 så är jag helt övertygad om att sparandet är den absolut viktigaste faktorn de närmaste åren. Den dagen jag har 300-400.000 i aktier/fonder så kommer börsens rörelser verkligen ha betydelse. Nu är en månad där aktierna och fonderna går ner 10.000 och jag sparar 10.000 nya är egentligen ingen katastrof, utan bara en förlorad månad (med billigare inköp av de nya fondandelarna).

3 comments:

  1. Anonymous11:51 AM

    Om du är långsiktig och har ett mål många år framåt i tiden ska du vara glad för att börsen rasar och dina andelar/aktier minskar i värde. Eftersom du varje månad går in på börsen med upp till 10.000 kr är det bara bra för dig att det blir billigare.

    Jag går också in med cirka 10-20.000 kr varje månad och jag gläds när det går upp och gläds när det går ner. En månad utan kursuppgång är inte alls en förlorad månad. Tvärtom. Bara en inställningsfråga. Annorlunda är det förstås om du gått in med en stor klumpsumma och sen aldrig gör fler inhopp i marknaden. Då vill du ju att det bara ska bli dyrare och dyrare.

    ReplyDelete
  2. Anonymous10:10 PM

    Du skall inte vara ledsen över att CISL rasade till 17 öre utan glad för att det inte rasade ännu mer.

    Sälj dina CISL och satsa pengarna i EIAB (El och industrimontage) istälet.

    Hör här: Ett bolag som säljer för 1.2 miljarder om året och värderas på börsen till strax över 200 miljoner kronor.

    ReplyDelete
  3. Anonymous10:43 PM

    Jag är väldigt oroad för din tjej. Tjejer brukar gilla blommor och uppvaktningar och nu drar det sig åt den internationella kvinnodagen. Jag hoppas att du unnar och köper henne en dyr present. Inte ska ditt sparande gå ut över tjejen.

    Om du förlorar tjejen så kommer det ge merkostnader...så for God sake, satsa på bruden...

    ReplyDelete