Friday, March 16, 2007

FA-skattsedel

Har kommit på att det inte går att snåla så mycket mer på utgifterna utan det är att öka inkomsterna som blir nästa steg för att få upp spartakten ännu mer. Jag har en del funderingar och tankar på vad det skulle kunna vara för projekt och har några krokar ute. Små sidoprojekt som kanske kan ge 20-30.000 per år, dessa förutsätter dock att jag kan fakturera och inte få vanlig lön från dessa projekt.

Det gör att jag har fixat FA-skattsedel, vilket gör att jag även kan fakturera från min enskilda firma, samtidigt som jag har vanlig A-skatt på mitt heltidsjobb. Pratade lite med min kompis som jag jobbade åt under veckan, och han tyckte absolut jag skulle försöka få min arbetsgivare att betala mig med f-skatt på vanliga jobbet dvs att jag fakturerar dom varje månad istället för att få vanlig lön. Detta för att kunna ta vissa kostnader på firman och minska min skatt. Frågan är om det verkligen kommer göra någon nytta i mitt fall, vill man lyxa till det och åka taxi till vissa möten kanske det är bra att ha ett företag med hög omsättning som man kan ta vissa kostnader på. Men för att maximera sparandet ser jag inte direkt fördelar. Vad tycker ni?

42 comments:

  1. Vad kan du ta för kostnader på firman som vanlig kotorsanställd? Jag har funderat på nåt liknande men vet inte om det är nån bra idé (eller om företaget går med på det).

    Var det krångligt att få FA-skattsedel? Behöver man ange hur mycket pengar man ska omsätta osv?

    ReplyDelete
  2. Well... ex. pensionssparande kan tas från företagets brutto istället för ifrån din lön efter skatt och avgifter.

    Och det finns många andra sätt att nyttja en enskild firma.

    I say go for it, amigo. :-)

    ReplyDelete
  3. Hur mycket behöver man fakturera för om man ska ta ut en lön på till exempel 15000 netto?

    ReplyDelete
  4. Det är inte fördelaktigt att fakturera ett företag jämfört med att vara anställd såvida du inte kan fakturera och få ut mer än du får i lön. Och det lär du inte få om du ska utföra samma uppgifter... Det skulle kunna löna sig om du idag är inhyrd via ett bemanningsföretag och alltså redan blir fakturerad för.

    Att vara anställd ger en massa fördelar också, som pension (ofta också ITP), försäkringar, eventuellt friskvårdsbidrag, semester med mera.

    ReplyDelete
  5. Snåljåp: En enskild firma måste gå med runt 320.000 per år i vinst för att man ska kunna plocka ut 15.000 netto i månaden. Har man dessutom kostander måste man ju naturligtvis fakturera för mer.

    Patrick/Finanskvinnan: Har ju inte varit nära att ta någon diskussion med min arbetsgivare om att fakturera. Men ska det vara mening måste man givetvis kompensera för pension, semester etc så att kostnaden för arbetsgivaren blir exakt den samma.

    ReplyDelete
  6. Anställningstryggheten är också bra. Som konsult kan de ju säga upp ditt avtal utan vidare diskussion om t ex chefen inte gillar dig. Som anställd (gäller dock ej bemanningsföretaganställda) är det i princip omöjligt att bli av med jobbet om inte arbetsbrist föreligger . Skulle det bli arbetsbrist på din arbetsplats så är du den första som ryker om du är konsult eftersom "sist in först ut"-regeln inte gäller dig när du inte är anställd.

    ReplyDelete
  7. Anonymous11:42 PM

    ja ser detta på detta viss ,du kostar din arbetsgivare 23000 + arbetsgivaravgift,alltså 30360:- i månad
    per år blir det 364320:- mer det vill din din chef betala eller? med det lilla omsättning skulle du inte få hälften vad du får idag
    mitt råd som äger 3 bolag idag ha ditt arbete kvar ,rega enskild firma för ev. extra arbete du kommer märka rätt så snart efter moms 25% skatt och egna avgifter så blir det inte mycket kvar
    andra mölighet ta svart för extra arbete.
    och du patrick du vet inte ett skit "go for it" läs på innan du ger råd
    din pensionssparande från din lön är avdragsgiltit med

    ReplyDelete
  8. Anonymous11:45 PM

    ensak till skatteverket godkänner inte endst en kund de kallar den förtäckt anställning

    ReplyDelete
  9. Mycket intressant tråd!

    För det första så har jag sen jag upptäckte din blogg läst den från början & vad jag kan påminna mig har du aldrig nämnt att du har en enskild firma? Vad har du för inkomster där?

    Sen så är denna tråd mycket intressant för egen del, då jag i nuläget bor i England & har rätt till alla extra inkomster skattefritt i nuläget. Planerar dock att flytta tillbaka till Sverige om lite drygt ett år & starta en enskild firma. Då jag vet att ett par företag gladeligen skulle betala bra för att "hyra" mig då, så är detta oerhört intressant, om jag i det läget fortfarande skulle vara intresserad.

    Har dock bara läst på det mesta om att starta ett företag i teorin & från basic, så låt gärna kommentarerna flöda & låt mig få veta hur du går vidare i detta "Miljonären".

    ReplyDelete
  10. Alvarsson: Jag har ju just skaffat FA-skatt och enskild firma. Därför har jag inte skrivit om det tidigare.

    Ska försöka dra in 30.000 brutto via firman under 2007. Via uppdrag och projekt utanför vanliga jobbet.

    Diskussionen om för/nackdelar med att jobba åt min arbetsgivare med exakt samma kostnad för arbetsgivaren med F- resp A-skatt får mer än gärna gå vidare.

    ReplyDelete
  11. Anonym: Du har helt rätt i att skatteverket idag inte godkänner endast en kund, men det vill alliansen ändra så det behöver inte vara så. Hursomhelst skulle miljonären har flera uppdragsgivare, men som sagt är min åsikt att det är dumt att gå från anställd till konsult om man inte måste.

    ReplyDelete
  12. ha ha ha!

    Anonymous.
    "Du kan inte ett skit"?!

    Du verkar arg. Det är helt ok för min del. Men jag förstår inte varför.

    Jag pekar ut ett par fördelar jag själv uppskattar som egenföretagare.
    Sen ger jag tipset att Miljonären skall go for it eftersom jag tror han verkar ha en drivkraft där han förr eller senare kommer att få behov av att ha en egen verksamhet.

    Sorry om du tog illa upp Anonymous - men pensionsparande som är avdragsgillt från brutto är åtminstone i en liten firma fördelaktigare än pensionsparande som dras från nettolönen. Tycker jag personligen i alla fall.

    ReplyDelete
  13. Anonymous5:01 PM

    Det kan vara problem att få godkänt av Skatteverket att fakturera en tidigare arbetsgivare. Tidigare tror jag att det var 2 års "karens". Skattemyndigheten är inte så sugna på att man har egen firma som fakturerar en arbetsgivare som man lika gärna skulle kunna vara anställd hos.

    ReplyDelete
  14. Anonymous7:35 PM

    Patrick: Pensionssparande är avdragsgillt mot bruttolönen, det är vad avdragsgillt betyder. Se http://www.skatteverket.se/funktioner/svarpavanligafragor/privatovrigt/privatovrigtfaq/20050415hurstortavdragkanjaggoraforpremiertillpensionsforsakringellerinsattningpapensionssparkonto.5.18e1b10334ebe8bc8000119094.html

    Konkret:

    Med en månadslön på t.ex. 30000 får du sätta in max 19850 detta år i någon sorts pensionssparande. Detta minskar din lön med lika mycket. Då sjunker din skatt med cirka 10300 kr = det kostar dig netto bara 9550 .

    Nackdelen är att uttaget beskattas som inkomst av tjänst, och att uttag inte kan ske före 55 års ålder. Då vet man inte vilken skatteskala man ligger i. Fördelen är att pengarna får växa "skattefritt" fram tills uttagsdagen.

    ReplyDelete
  15. Anonymous7:42 PM

    Jag rättar mig själv, läste slarvigt på skatteverket.

    I år (inkomståret 2007) kan man sätta in 20150 vid en inkomst på 30k:

    Inkomståret 2007

    Om din inkomst av tjänst är högst 403 000 kronor under inkomståret 2007 får du göra avdrag med ett halvt prisbasbelopp, 20 150 kronor. Vid en tjänsteinkomst mellan 403 000 kronor och 806 000 kronor får du göra avdrag med 5 procent av inkomsten.

    Avdraget för inkomstår 2007 kan bli högst 40 300 kronor. Detta kan beräknas med ledning av antingen 2007 eller 2006 års inkomst.

    ReplyDelete
  16. Min känsla är att det inte är någon mening att pensionsspara föränn man kommit upp i gränsen för statlig skatt. Dvs en lön kring 26-27000 någonstans.

    Annars är ju sannolikheten att man skulle betala lägre skatt när man plockar ut pensionen inte särskilt stor. Tänker jag inte rätt?

    ReplyDelete
  17. Anonymous11:03 AM

    Miljonären: Helt rätt. Man brukar generellt säga, "ligger du på statlig skatt idag och kommunal skatt när du går i pension = spara max".

    Problemet är att man inte vet vad skatten blir när man går i pension. Dessutom vet jag inte om jag vill låsa pengarna under så lång tid det gäller. Å andra sidan kommer pengarna att växa betydligt bättre än om jag sparat motsvarade summa privat under samma mängd år...

    ReplyDelete
  18. Anonymous10:10 AM

    I ditt fall är det väl inte intressant att pensions spara. Om du lyckas så kommer du när du är 40 år kunna dra dig tillbaka och leva gott på räntan. Det är väl den bästa pension man kan få... att man sen får ett lyxtillskott när man börjar ta ut garantipensionen ser man ju bara som ett plus. Ps. Jag sökte på inspererande sidor för mitt sparande när jag hittade denna blog. Kul att se att det finns fler av oss där ute. Jag skriver just nu från extra jobbet, som jag måste ta för att inte nalla av månadensgräns på att sapara 10000... enda skillnaden är att jag köper 50% fonder 50% aktier.. har dock aktiepengarna på ett konto tills en bra affär dyker upp.
    är också 25 tjänar samma och funderar i samma banor på tidnings körar jobb.. helt sjukt hahahaha

    ReplyDelete
  19. Anonymous2:54 PM

    Allt verkar bra som ni skriver men allt beror på vilken typ av firma du driver. nöjer mnan sig med en firma som drar in 30000 i månaden ja då plockar du inte ut så mycket.
    själv driver jag en målar firma, ligger på 55-70000/ månad beroende på jobbet. jag har som måla tt jag måste dra in minst 15 tusen i veckan för att kunna få den lönen jag vill ha. man får jobba hårt men det är värt det.

    ReplyDelete
  20. Anonymous3:00 AM

    Amiable fill someone in on and this enter helped me alot in my college assignement. Thanks you on your information.

    ReplyDelete
  21. Anonymous11:05 AM

    Sorry for my bad english. Thank you so much for your good post. Your post helped me in my college assignment, If you can provide me more details please email me.

    ReplyDelete
  22. Anonymous1:13 PM

    I loved as much as you'll receive carried out right here. The sketch is tasteful, your authored material stylish. nonetheless, you command get bought an impatience over that you wish be delivering the following. unwell unquestionably come more formerly again as exactly the same nearly a lot often inside case you shield this hike.
    Here is my page - web design miami beach

    ReplyDelete
  23. Anonymous11:52 AM

    Hi there just wanted to give you a quick heads up.
    The text in your article seem to be running off the screen in
    Internet explorer. I'm not sure if this is a format issue or something to do with internet browser compatibility but I thought I'd post to
    let you know. The design look great though! Hope you get
    the issue solved soon. Kudos
    my web site :: fantasy scifi

    ReplyDelete
  24. Anonymous8:14 PM

    My partner and I stumbled over here from a different web address and
    thought I might check things out. I like what I see so now i am following you.
    Look forward to checking out your web page yet again.
    My web page > cheap cameras for sale

    ReplyDelete
  25. Anonymous2:33 AM

    I believe everything said was very reasonable. However, think about this, what if you composed a catchier title?
    I am not suggesting your content is not good, but what if you added a post title that grabbed folk's attention? I mean "FA-skattsedel" is kinda plain. You could glance at Yahoo's home page and note how they create article titles to grab people to open the links.

    You might try adding a video or a picture or two to get readers
    interested about everything've got to say. In my opinion, it could bring your posts a little livelier.
    Feel free to surf my page ; bootsausrustung

    ReplyDelete
  26. Anonymous2:43 AM

    Wow that was strange. I just wrote an incredibly long comment but after I clicked submit my comment didn't show up. Grrrr... well I'm not writing all that
    over again. Anyhow, just wanted to say superb blog!
    Also see my site: TOV Cases Amp Cases

    ReplyDelete
  27. Anonymous3:26 PM

    Hi every one, here every person is sharing these kinds of experience,
    therefore it's fastidious to read this website, and I used to go to see this weblog everyday.
    Here is my web site : Scott J. Ferrell attorney

    ReplyDelete
  28. Anonymous1:25 AM

    This piece of writing is actually a fastidious one it helps new net
    people, who are wishing in favor of blogging.
    My web site :: vidacup compensation plan

    ReplyDelete
  29. Anonymous12:24 AM

    I'm gone to convey my little brother, that he should also pay a visit this webpage on regular basis to obtain updated from newest gossip.
    My website chat free live

    ReplyDelete
  30. Anonymous8:45 AM

    Hello there, just became aware of your blog through Google, and found that it is really
    informative. I'm going to watch out for brussels. I will appreciate if you continue this in future. A lot of people will be benefited from your writing. Cheers!
    Feel free to surf my website ; the truth teller show

    ReplyDelete
  31. Anonymous12:47 PM

    Hi my friend! I wish to say that this post is amazing, nice written and
    include almost all important infos. I'd like to look more posts like this .
    My site - Muscle Building

    ReplyDelete
  32. Anonymous10:22 PM

    Hi there, every time i used to check weblog posts here in the early hours in
    the morning, because i like to learn more and more.
    Check out my blog post ; general contractors near orlando florida

    ReplyDelete
  33. Anonymous3:11 AM

    Besides the ring-binder, one would demand CD holder sheets of originality
    whenever you have engraved Personalized Labels.
    all over the past year, many Chinese firms listed is crucial to have upright caliber
    letterheads.

    Feel free to visit my blog post :: Address labels

    ReplyDelete
  34. Anonymous4:13 PM

    After I originally commented I seem to have clicked on the -Notify
    me when new comments are added- checkbox and now each time a comment is added I get four emails with the exact same comment.
    Is there an easy method you are able to remove me from
    that service? Thanks a lot!

    Feel free to surf to my webpage: women's watches

    ReplyDelete
  35. Anonymous5:49 PM

    Usually I don't learn post on blogs, however I wish to say that this write-up very compelled me to take a look at and do it! Your writing style has been amazed me. Thank you, very great article.

    Take a look at my blog; http://dsvs-sote.de/

    ReplyDelete
  36. Anonymous11:15 PM

    Great delivery. Outstanding arguments. Keep up the good effort.


    my webpage - stuhrling original watches for women

    ReplyDelete
  37. Anonymous3:43 AM

    Woah! I'm really loving the template/theme of this website. It's simple, yet effective.
    A lot of times it's tough to get that "perfect balance" between usability and visual appeal. I must say you've done a amazing job with
    this. In addition, the blog loads super fast for me on Internet explorer.
    Excellent Blog!

    Also visit my homepage clubedacultura.com

    ReplyDelete
  38. Anonymous11:00 AM

    Wonderful article! We will be linking to this great post on our site.
    Keep up the good writing.

    Also visit my website; womens stuhrling original watches

    ReplyDelete
  39. Anonymous9:31 AM

    It's hard to come by experienced people on this topic, however, you seem like you know what you're talking about!
    Thanks

    Visit my website - http://rupgermany.bplaced.net/wiki/index.php?title=Benutzer:CasimiraM

    ReplyDelete
  40. Anonymous2:35 AM

    Hello There. I found your blog using msn. This is an extremely well written
    article. I will be sure to bookmark it and return to read more of your useful info.
    Thanks for the post. I'll definitely comeback.

    Feel free to surf to my blog post akribos

    ReplyDelete
  41. Anonymous11:36 PM

    Hello all, here every one is sharing such knowledge, so it's nice to read this blog, and I used to visit this web site daily.

    Here is my web-site; sturling watches for men

    ReplyDelete