Thursday, March 22, 2007

Månads- eller veckosparande

Har funderat lite på det här med att jag köper nya andelar i aktiefonderna samma datum varje månad som jag gör nu. Finns det någon fördel med att köpa tex 2 gånger i månaden eller tex varje vecka? Visst risken blir ännu lite mindre av att sprida köpen mer. Men är det verkligen någon mening på lite längre sikt?

Om man nu ska månadsspara i aktiefonder måste man ju tro på en långsiktig uppgång, då bör det väl vara bäst att få in pengarna så snabbt det bara går dvs omedelbart efter lönen för att de utslaget på en längre period ska få vara inne och växa till sig så länge som möjligt.

Den här månaden hade det ju varit trevligt med något köp i mitten på månaden, men som sagt är lite skeptisk till att det ska löna sig i längden att sprida mer.

Att investera hälften direkt och nästa halva under någon dipp när börsen gått ner 1-2 dagar irad är en annan sak som inte riktigt hör hit dvs att försöka tajma marknaden. Det gör jag med andra pengar än mitt automatiska månadssparande.

9 comments:

  1. Om du vill bli rik på allvar,
    skippa fondsnacket.

    Det är renodlade aktieköp á la warren buffet som gäller.

    Fondsparande äter upp för mycket av din avkastning, och det är egentligen bara till för lata människor..
    Maila mig om du vill få fler tips.

    Ferhardt@hotmail.com

    ciao

    ReplyDelete
  2. Anonymous3:19 AM

    Använder du någon spec sajt för ditt fondsparande? Som du vet är jag ju stammis och hittade inget genom att leta.
    Själv pensionssparar jag genom fondmarknaden.se

    ReplyDelete
  3. Filip: När jag fått ihop lite kapital genom sparande varje månad och börsen har haft en tid av nedgång kan det nog vara läge att gå in långsiktigt i aktier i stil med Buffet.

    Nu känns det inte som jag har tillräckligt kapital för att göra något riktigt bra på aktiemarknaden, framförallt inte med 4 år av uppgång bakom oss.

    Rätt eller fel får framtiden visa. Men fokus ligger till 95% på sparande och 5% på investerande. Och tycker månadssparande i fonder är överlägset lättast och roligast nu.

    Pierre: Använder min internetbank Nordea samt Avanza.

    ReplyDelete
  4. Aktieinvest kanske är en lösning istället för fonderna. Jag har själv beslutat mig för att köpa in mig i någon av deras portföljer med ett månadsvis sparande. I samband med det så slutar eller minskar jag på mitt sparande i fonder. Känns inte så bra att betala alla former av avgifter som hör till de olika fonderna. Det verkar som att det bara är Avaza Zero som har bra pris, 0 kr i avgifter. Med Aktieinvest så får Du ju även spridning på inköpet som är en av de gyllene reglerna.

    ReplyDelete
  5. Anonymous9:38 AM

    Personligen tycker jag det duger alldeles utmärkt med månadsspar. Vist får man lite mer spridning om man investerar en gång i veckan eller två gånger i veckan i stället. Men samtidigt när man investerar så små summor som i alla fall jag gör känns det inte som att det finns någon mening med att veckospara.

    ReplyDelete
  6. Anonymous11:21 AM

    Vad har du før avkastningskrav om året?
    Jag har 26 % om året som mitt optimala. det får jag genom aktieplaceringar och kraftig belåning. Anvænder du belåning? Om inte så bør du øvervæga det.

    Køpen bør gøras i mitten av månaden då de flesta gør deras køp i månadskiftet. Således ær det dær ett køptryck. (Beror ju på fondens exponering)

    ReplyDelete
  7. Anonymous1:21 PM

    Jag ser inte vitsen med att investera mer eller mindre ofta, om man är "buy-and-hold"-investerare. Det enda du påverkar, på marginalen, är din genomsnittliga anskaffningsutgift. Om börsen stiger och ligger betydligt högre om tio år, så kommer anskaffningsutgiften i genomsnitt vara nästan exakt likadan om man investerar en gång i månaden jämfört med två. Visst kan man ha otur och pricka månadstoppen, så man minskar sin risk lite grand, men jag kan inte tänka mig att det spelar så stor roll.

    Patrik: Intressant med köptrycket vid slutet av månaden. Jag funderar på om det verkligen kan stämma. Om det stämmer, skulle de stora aktörerna kunna tjäna massor på att gå in tungt ett par dagar före månadsslutet, för att sälja när småspararnas insättningar kommer in. Det borde finnas en klockren arbitragemöjlighet här med andra ord. Har du statistik som kan backa upp det?

    ReplyDelete
  8. Anonymous9:55 PM

    Får man fråga om denna strävan efter miljonen går bra? Hoppas du pluggar/har pluggat också, tror inte du vill leva på "skitmat" och liknande hela livet ut... Eller?

    ReplyDelete
  9. Patrik: Skulle jag ha 10% per år i snitt över en 10 årsperiod skulle jag vara nöjd. Men inflation på dagens nivå.

    Pw: Jodå jag tycker det går i bra tempo nu. Jag har pluggat och är ganska säker på att min lön kommer öka snabbare än genomsnittet de närmaste 5 åren, även om den idag inte är jätteimponerande (23.000 kr för en 25-åring)

    ReplyDelete