Saturday, March 17, 2007

Vägen till ekonomisk frihet

Har läst boken Vägen till ekonomisk frihet av Bodo Schäfer och tänkte sammanfatta lite av mina tankar. Jag hade läst en del om boken innan jag fick tag på den och många av kommentarerna var väldigt lovande i stil med:

"Bodo Schäfer avslöjar välbevarade hemligheter om hur man bygger upp en förmögenhet." Welt am Sonntag

Bokens undertitel "Första miljonen om sju år" tillsammans med de många positiva kommentarerna gjorde att jag trodde jag skulle få ut lite mer av boken än vad jag verkligen fick. Hade förhoppning om att det skulle bli lite mer konkret och mer berättelse om hur han själv lyckades och Bodos egen utveckling år för år som skulle inspirera mig.

Strategin i boken bygger på hur man genom att jobba riktigt hårt och utveckla sig ska få upp sin lön, dels om att man ska spara 10% av sin lön och sen 50% av alla löneökningar och att man ska spara i aktier/fonder istället för på banken.

Akitestrategierna som ska garantera 12% avkastning per år är väldigt simpla. De bygger i grova drag på att man ska ta ett mycket stort företag typ McDonalds och sen fundera på om man tror att folk kommer äta hamburgare även i framtiden, om svaret är ja köper man aktier i bolaget. Går kursen ner minst 30% köper man nya aktier efter 6 månader, går de ner 30% till köper man nya aktier efter 6 månader. Låter i mina öron inte som någon strategi som kan garantera 12% per år.

Dessutom avråder han ifrån att spara mer än 10% av lönen till att börja med eftersom risken annars är för stor att man tar sig vatten över huvudet och lägger av. Samtidigt berättar han att han själv gick direkt från 0% sparande till 50%.

12 comments:

  1. Det låter inte som en särskilt bra bok. Jag förstår inte riktigt denna fixering vid % av lönen när det gäller sparande. Kan man inte istället säga att alla som har en boendekostnad på max 5000 per månad kan klara sig på en viss summa, leva relativt lyxigt på en annan summa och så får folk ta ställning till vad de har råd med i förhållande till vad de vill spara.

    ReplyDelete
  2. Anonymous5:35 PM

    Jag har själv nyligen läst boken och kan säga att jag verkar vara av ungefär samma uppfattning som du. Boken var en besvikelse, den känns passe´ och innehåller mängder av schabloner. Precis som i Robert Kiyosaki's böcker svämmar det över av anekdoter och flummiga fabler.

    Själv vet jag ingenting om Bobo Schäfer, men efter att ha googlat honom och endast fått ett fåtal träffar på tyska sidor och ingen träff på någon engelsktalig sida verkar man kunna konstatera att han inte direkt gjort något outplånligt intryck på eftervärlden. Han har inte heller någon egen hemsida där han marknadsför boken eller sina seminarier.

    Och som du skrev Mr M, han är inte heller särskilt konsekvent.

    Nä gott folk, det duger inte.

    Tacka vet jag "Miljonären blogg" !

    ReplyDelete
  3. Finanskvinnan: Tanken med 10% motiveras i boken med att det ska vara lättare att spara om man tjänar lite än mycket (eftersom det motsvarar mindre pengar). Vilket gör att ingen kan säga att de tjänar för lite för att kunna spara. Men som sagt vet inte vad det är för magiskt med just 10% själv ligger jag ju runt 50%, minst.

    ReplyDelete
  4. Jag håller inte med er, men jag kan förstå er.

    Boken är nog mer en inspiration för "nybörjare", som jag själv var när jag läste den. Mycket inspirerande om man vill komma igång och spara mera "normalt".

    För hur många kan spara 50% av sin lön?

    Ni som kommenterar är ju lite mer erfarna på området. % av lönen är ju ett utmärkt sätt att börja spara, märker man att man kan spara 10% så kan man ju bara öka på.

    Men som sagt boken är nog inte så mycket för de mer erfarna på området.

    ReplyDelete
  5. Anonymous11:45 PM

    Intressant blogg må jag säga. Blir till att följa. Som jag förstått det placerar du det mesta i fonder? Har dock sett att du även handlar med aktier, så hur pass aktiv är du på börsen. Tradar du något i dessa dagar då börsen svänger kraftigt?

    ReplyDelete
  6. Oberoende: Visst boken bygger ju på grunderna till att bli rik dvs spara och få hög ränta på ditt sparande. Men jag saknar mer konkret exempel på hur 10% samt av nuvarande lönen och 50% av löneökningarna ska kunna bli 1 miljon D-mark på 7 år.

    Anonym: Ja det stämmer att jag placerar det mesta i fonder. Tradar inget i aktier nu när det svänger på börsen. Tror mig inte vara så duktig att jag kan slå index genom att överarbete. Anledningen till att jag valt mycket fonder och lite aktier är också att jag valt att fokusera på tillväxtmarknader och asien snarare än sverige. Även om en ganska stor del av mitt fondsparande även är i svenska fonder. Har också haft 30-50% av mitt månadssparande i en räntefond det senaste halvåret då jag misstänker att vi börjar närma oss toppen. Tanken har varit att jag med dessa pengar ska kunna öka takten på månadssparandet i aktiefonder i framtiden när jag tror på kraftigare uppgång.

    ReplyDelete
  7. Om du läser boken en gång till, så kommer du upptäcka att den handlar inte bara om hur pengarna ska växa.

    Den handlar även om hur man ska växa som person, och han säger ju att ska man lyckas nå en miljon på sju år så räcker det inte att bara spara utan man måste utvecklas själv också och i och med det så uppstår många möjligheter att både tjäna mer pengar och hur man ska investera dem.

    ReplyDelete
  8. Jo jag märkte att den handlade om betydligt mycket mer än bara hur man skulle spara och placera. Anledningen till min besvikelse är kanske att jag inte var förberedd på det.

    Känner mig inte riktigt mottaglig för att bli en bättre människo. Och tog därför inte åt mig så mycket av tipsen kring hur man skaffar sig en mentor i livet, hur man utvidgar sitt kontrollområde eller fundera kring uttryck som "livet är en segelbild av dina värderingar".

    ReplyDelete
  9. Japp, känner du till någon bok om det ämne som du trodde denna boken handlade om som du kan rekommendera mig?

    ReplyDelete
  10. Det här var den första boken i genren jag läste, så jag har tyvärr inget tips.

    ReplyDelete
  11. Det kanske är någon läsare av bloggen som har en bok att rekommendera?

    Teorin är ju inte så svår eg. det är mest svårt att genomföra

    ReplyDelete
  12. Jag håller inte med er, men jag kan förstå er. Boken är nog mer en inspiration för "nybörjare", som jag själv var när jag läste den. Mycket inspirerande om man vill komma igång och spara mera "normalt". För hur många kan spara 50% av sin lön? Ni som kommenterar är ju lite mer erfarna på området. % av lönen är ju ett utmärkt sätt att börja spara, märker man att man kan spara 10% så kan man ju bara öka på. Men som sagt boken är nog inte så mycket för de mer erfarna på området.

    ReplyDelete