Sunday, March 18, 2007

Mål intäkter och sparande

I och med starten av min enskilda firma och därmed möjligheten för nya sätt att tjäna pengar har jag försökt sätta upp en målsättning för 2007 vad gäller intäkter och sparande. Intäkterna är som du ser i tabellen netto, dvs bygger på att jag tjänar ca 285.000 brutto på vanliga jobbet (lite övertid+semestertillägg inräknat) samt att "firman" omsätter lite över 30.000 kr.

"Övrigt" innebär en liten utmaning då jag inte riktigt kan backa upp det målet på 10.000 med en konkret plan men förra året tjänade jag in en del pengar genom att jobba åt vänners föräldrar, skjutsa folk med bilen, samla burkar och annat "kontant-arbete" (låter bättre än svartjobb va?).



Skulle jag klara att hålla planen skulle jag alltså spara ca 65% av det jag tjänar netto.

9 comments:

  1. WOW! Det är tuffa sparkrav du sätter - men med tanke på din trackrecord så verkar det inte orealistiskt.

    Har du funderat på hur det ser ut med din tidsplan på sistone? När kommer miljonen att vara fixad?

    ReplyDelete
  2. Målet är fortfarande att bli miljonär innan 30. Med den takt jag hållit hittills krävs forfarande hjälp från värdeökning av mina placeringar de närmaste 5 åren. Men klarar jag hålla denna ökade takt (och förhoppningsvis tjäna lite bättre när jag är 29 jämfört med nu) så kommer jag kunna klara målet helt utan hjälp från börsen.

    Jag väntar dock med att döpa om bloggen till Miljonär innan 29...

    ReplyDelete
  3. ha ha ha ;)
    true.

    Du har så rätt - Det låter inte lika klatschigt som Miljonär innan 30.

    ReplyDelete
  4. Anonymous10:45 AM

    Jäklar, räknar du med att få in 10000:- netto på bloggen? Det är ju en rätt ok förtjänst bara för att skriva lite om sig själv =)

    ReplyDelete
  5. Risken finns att jag får starta fler bloggar hemsidor med reklam på. Men ligger fortfarande klart över 5 dollar per dag i snitt på denna blogg.

    ReplyDelete
  6. Anonymous5:07 PM

    Du jobbar på bra! Hur pass mycket bök tror du det är att köra med FA-skatt? Bokföring moms och elände... :-) Det kan väl ta en del tid? Har du någon plan på hur du löser den biten? (Kom på nu att du är ekonom!? Då kanske det är en enkel sak?)

    Det öppnar helt klart för nya möjligheter! Du kan lätt jobba åt andra än enbart kompisar. Det skulle inte förvåna mig om du om några år helt och hållet är egenföretagere!

    ReplyDelete
  7. Anonymous7:29 PM

    Det är relativt enkelt att köra med FA-skatt.

    Det man får fundera på är om "övrigt"-inkomsterna är värda den tid det tar att förvärva dem. Bloggen är ett ultimat sätt att passivt tjäna pengar, medan "övrigt" tar mycket tid och kraft. Jag är själv hellre ledig när jag inte jobbar än att jaga några tusenlappar extra.

    ReplyDelete
  8. Gurra: Har kollat runt lite och har bestämt att jag ska redovisa momsen varje månad för att tvinga mig själv att följa upp med bokförningen. Tror inte det ekonomiska runt min enskilda firma kommer ta mer än högst 1 timme i månaden. Blir ju inte som att ha en affär med dagsavslut varje dag och hundratals inköp av varor.

    Jag gör vissa jobb och skickar en faktura som jag följer upp om den batalas, sen redovisar jag momsen varje månad och deklararer som vanligt 1 gång per år.

    ReplyDelete
  9. Hörru Joakim - jag tycker du har användbar kunskap i dina kommentarer, och skulle gärna läsa mer av dig!

    Har du en blogg som ligger och skramlar på nätet någonstans?

    ReplyDelete