Tuesday, March 27, 2007

Intressant artikel i Aftonbladet

Fick ett tips om en artikel i Aftonbladet. En tjej som tjänar 12825 kr i månaden plus lite provision ibland. Jag är det första att hålla med om att det inte är någon vidare bra lön. Men enligt artikeln lever tjejen en bra bit under existensminimum. Hon bör få ut en bit över 8.000 kr efter skatt, men tvingas leva på sin pojkvän (plus att hon får några tusen per år i provision).

Några tankar dök ju upp när man lästa artikeln:

- Hennes 8.000 kr i månaden är betydligt mer än vad jag gör av med i genomsnitt, utan att tycka det är det minsta plågsamt.

- Måste man bo i en tvåa om man är 21 år och har dålig lön, jag och min tjej delar utan problem på en etta?

- Är det verkligen klokt att lägga pengarna på två katter, kattmat och kattsand om man är så otroligt fattig?

- Är det inte lite konstigt att hon tjänar minst på jobbet trots att hon inte är yngst eller har jobbat kortast tid och dessutom säljer bäst?

16 comments:

  1. Anonymous3:37 PM

    Det är skillnad på om man väljer att leva så el. är tvungen.

    ReplyDelete
  2. Faktiskt så är det skillnad på att vara tvungen att leva så eller om det är fivilligt. Men 8000:- är inte så illa så nog är hon lite kräsen. Tvåa är helt onödigt om man vill ha pengar till något annat än bara hyra.

    ReplyDelete
  3. På vilket sätt är det annorlunda tycker ni? Kan man leva på 6.000 per månad frivilligt kan det väl inte vara svårare att klara sig på 8.000 om man MÅSTE.

    Att tjäna 200.000 i månaden och leva på 8.000 tror jag är svårt.

    ReplyDelete
  4. Anonymous4:57 PM

    Det är ju sinnessjukt! Hon bor ju inte ens i sthlm. Jag pluggar, har hund och bor i en två med hög hyra i ett bättre område i sthlm. Jag klarar mig på csn 7300kr per månad. Kan dessutom äta gott. Men visst handla en massa kläder och hå ut varje kväll får man dra in på... Men hon får väl säga upp sig. Inte kan man jobba för 74kr i timmen om man är vuxen! Eller varför inte plugga så hon får något normalt jobb med bra lön!

    ReplyDelete
  5. Anonymous5:29 PM

    Artikeln kan ju vara vinklad också. På de flesta arbetsplatserna pågår löneförhandlingar för fullt och då passar det sig med den typen av artikeln.
    Det är lättare att leva snålt om man valt det själv eftersom man kan när som helst öka sina utgifter om man skulle vilja det. När man är tvungen till det så har du inget annat val, utan kan BARA tycka synd om dig. Alltså skillnaden är inställningen.

    ReplyDelete
  6. Anonymous8:19 PM

    Hon kanske är jävligt dålig på att löneförhandla.

    ReplyDelete
  7. Anonymous9:04 PM

    Det borde inte vara några som helst problem att klara sig på 8000. Jag har varit student i 6år och i snitt har jag fasta utgifter (hyra, mat, mobil, bredband) på 4500kr imån. hade jag haft 8000 kunde jag ju käkat BK eller mackedonken varenda dag ju.

    ReplyDelete
  8. Anonymous9:24 PM

    Va gulligt!
    "En dag gick hon till chefen.
    – Jag sade att jag tänkte säga upp mig om jag inte fick högre lön. Men jag blev övertalad att stanna kvar."

    Själva vitsen med ett sånt hot är väl att gå igenom med det, efterssom att den rådande situationen är ohållbar, inte bara att gnälla.

    Om man inte står upp för sig själv, vem ska då göra det?

    ReplyDelete
  9. Jag tror också att artikeln är vinklad. Om har 8000 i näven och en sambo som hjälper till med försörjningen, behöver man inte leva på nudlar.

    Nänä, sådana snyfthistorier går då jag inte på.

    Men visst tjejen har dåligt betalt... dock kan det bero på att hon är en "lusig" säljare.

    ReplyDelete
  10. Anonymous9:46 PM

    För att hålla nere inflation och skapa grogrund för fin börsutveckling måste några harva runt på den lönen. En kines på det jobbet skulle ha julafton varenda dag på en sådan lön! Oförskämd tjej...

    ReplyDelete
  11. 74 kr timmen hade jag när jag var 16 år för 10 år sedan. Tro fan att lönen för henne är väldigt dålig och att ingen i Sverige idag borde behöva tjäna så lite pengar.

    Det som jag däremot tycker är att det är upp till var och en att se till att man får den lön och jobb som man vill ha.

    Det är bara den personen som kan se till att göra något åt situationen.

    ReplyDelete
  12. Anonymous9:09 AM

    Men herregud! det var väl inte så illa ställt?? tänk på alla studenter som lever på csn. Jag hålleräven med miljonären, vad ska hon med alla katter till om hon inte har råd med någonting?? och hur mycket kan hon ha i räkningar om hon får ut 8000 så har hon kvar 3000 alltså 5000 spänn på räkningar för att bo två i en tvåa i örebro?? och när man är två?? det stämmer inte! Bara den feministiska andan som ska hänga ut kvinnor som om de lever under värsta existensminimum... kan inte bli annat än fundersam... Tack för en otroligt bra blogg

    ReplyDelete
  13. Anonymous8:46 PM

    Ren crap! Ok, hon kanske har den lägsta lönen i Sverige men hon har också fel inställning. "Då går jag hellre arbetslös" säger hon... Med sådan inställning flyger det inte in några stekta sparvar i munnen precis.

    Klart hon kan få ett annat arbete. Om hon nu är skaplig på att prata i telefon kan hon troligen arbeta hos Proffice som receptionist-vikarie. Tjejen ser helt ok ut och skulle säkert passa som fältsäljare, butiksbiträde eller annat.

    Hennes största problem är hennes inställning och nej hon har det inte snålt, 3000:- efter att alla utgifter är betalda... Ta ett snack med ensamstående eller småbarnsföräldrar. De ligger nog i de trakterna i bästa fall.

    ReplyDelete
  14. Anonymous9:06 PM

    Sara borde inleda en annan yrkesbana där hon endast använder telefon till att boka in kunder. Hon kommer då med lätthet att göra mer än de pengarna hon idag gör och till en lägre anrbetsinsats så hon får lite tid till att pyssla med katterna.

    ReplyDelete
  15. Men den här då?

    http://www.aftonbladet.se/vss/kvinna/story/0,2789,1033965,00.html

    Gör matlådor för 17! Och "har inte råd att skaffa barn"? Herregud, i andra länder får man ingen föräldrapenning öht. Man får kanske vara ledig två månader utan lön och sen komma tillbaka, om man har tur.

    Minns ett liknande reportage för några år sedan med en ensamstående mamma som levde på marginalen. Det enda hon unnade sig var ciggaretter. Det blev inget större medlidande från min sida där heller, kan jag säga.

    ReplyDelete
  16. Hoppas du inte satsat alla dina pengar i CISL. Inga goda nyheter på den fronten:

    http://www.affarsvarlden.se/art/171714

    ReplyDelete