Wednesday, May 17, 2017

Utdelningarna för våren är på kontot

Nu när utdelningen från H&M ramlade in på kontot så betyder det att vårens utdelningssäsong är avslutad. Runt 95.000 kr har det blivit såhär långt enligt utdelningsgrafen på Avanza. Där ingår dock tyvärr den bokföringstekniska grejen som bestod i amerikanska fastighetensbolaget HCPs utdelning av aktier i det nystartade bolaget QCP. Där utdelningen bokades som ett mycket högre värde än marknaden tyckte de utdelade aktierna var värda när jag sålde dom. Lång och krånglig historia som ni kan läsa mer om här. Så om man drar bort den utdelningen så är den korrekta siffran ungefär 80.000 kr i utdelning såhär långt i år.

Då Castellum, H&M, Telia, Atlas, JNJ, HCP och mina preffar delar ut 1-2 gånger till i år så kommer jag med råge klara målet 100.000 kr i utdelning. Det blev ju ganska lätt att klara det målet i och med att så många bolag började dela ut två gånger om året dvs jag har fått väldigt mycket tid på mig att köpa fler aktier i tex Castellum som genererar utdelning redan 2017. Dessutom har jag börjat köpa preffar som har hög utdelning vilket boostar utdelningen 2017 och de närmaste åren. Så målet blev ingen direkt utmaning på kort sikt.

Då jag har svårt att hitta inspirationen för aktieköp på en "dyr" börs blir det dessutom en del preffar nu för utdelningarna. Gårdagens utdelning från Industrivärden fördelades i lite Castellum och Investor och desto mer Akelius pref. Blir nog något liknande idag med H&Ms utdelning.

Över till något annat. Min bok har nu nästan sålt helt slut på första upplagan (3000 ex). Finns några signerade exemplar kvar hos förlaget (som går att beställa här). Andra upplagan anländer till stora lagret varifrån böckerna går ut till bokhandlarna i dagarna så det blev perfekt tajmat. Skulle vi inte sälja en enda bok till så skulle min ersättning landa på ungefär 100.000 kr. Dvs lika mycket som utdelningsmålet för 2017. Sen är det ju lite högre skatt på arbete än utdelning. Men i praktiken kan boken innebära att om jag fortsätter jobba fram till sommaren 2018 som planerat kan jag återinvestera all utdelning från 2018 också. Ett år till med snöbollen i rullning jämfört med planerat i så fall.

18 comments:

  1. Anonymous9:30 AM

    Hur har det gått med ditt mål att höja dina månadskostnader?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Målet med ökade kostnader går mycket bra. Lever sen årsskiftet för runt 9500 kr i månaden. Funderar på att höja upp en sväng till efter sommaren till kanske 11.000 kr.

      I de 9500 kronorna ingår att vi sätter av lite pengar varje månad till sommarens semester. Dvs är ett kortsiktigt sparande som räknas som konsumtion.

      Delete
    2. James8:10 PM

      Så 9500:- är fortfarande upp till bevis? Bygger på att du kan bränna hela semesterkassan

      Delete
    3. Semesterkassan kommer gå åt. Om inte på semestern så på annan konsumtion i höst. Dessa pengar får inte sparas.

      Delete
    4. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskastare som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom men jag är den typ som aldrig trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag Mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, kastade han stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningsgivaren som hjälpt mig med mitt eget problem. Email: drogunduspellcaster@gmail.com du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

      1) Kärleksspell
      2) Lost Love Spells
      3) Skilsmässa Spells
      4) Äktenskapsstavar
      5) bindande stavning
      6) Breakup Spells
      7) Förvisa en tidigare älskare
      8.) Du vill vara befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
      9) vill tillfredsställa din älskare
      Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
      Genom drogunduspellcaster@gmail.com

      Delete
  2. Fy fasen va härligt med boken:) Stort grattis! 100 000:- extra på att göra något man själv tycker är kul är verkligen inte dumt:)

    Har en idé jag skulle vilja dra för dig gällande din bok om du är intresserad? Maila mig gärna på anderspengaregn@gmail.com

    MvH Pengaregn

    ReplyDelete
  3. Hej,

    Har nu läst din bok, både trevlig och lättläst. Mycket känns igen från bloggen, men en bra sammanfattning med bra tips!

    Jag har en fråga:

    På sid. 105 i boken skriver du att det i vissa fall kan vara bättre att behålla pengar på ett aktiekonto än att flytta över till ISK. Kan du ge ett exempel på detta (under förutsättning att vi tror på fortsatt uppgång). Jag kan själv inte komma på något exempel nämligen.

    Hälsningar
    Martin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous3:10 PM

      Jag funderade över samma sak. Har hittills aldrig hört att det lönar sig och om direktavkastningen är över 1,5% så tjänar man vid varje utdelning på att betala schablon.

      Delete
    2. Anonymous3:27 PM

      Om likvider finns på ett ISK beskattas dessa, vilket inte är fallet på ett aktie/fond-konto.

      Delete
    3. Här är ett räkneexempel från bloggen 26 april 2015 där resultatet blev bättre av att behålla pengarna på aktie- och fonddepån. Jämfört med att sälja, betala skatten och sen stoppa in pengarna i ett ISK (räknat på värdeökning utan utdelning tex fonder).

      Exempel:
      Du köpte fonder för 10 år sen för 25.000 kr i en Aktie- och fonddepå. Fonderna är idag värda 100.000 kr. Du står nu inför valet om du ska sälja fonderna, skatta 30% av vinsten och stoppa in det som blir över efter betald skatt i en ISK eller om du ska låta pengarna ligga kvar i befintlig depå och betala skatt när du säljer om 5 år.

      Hur mycket får du ut skattat och klart den 30/12 år 5 med exakt 10% värdeökning varje år om du
      a) Betalar av skatten idag, flyttar sen det skattade beloppet till en ISK där du betalar 1% av totalvärdet i skatt varje år.
      b) Låter pengarna ligga kvar i befintlig depå och betalar 30% skatt av värdeökningen vid försäljningen år 5.

      Delete
  4. Antar att du som de flesta därmed får högre utdelning under våren. Med tanke på att du får såpass höga utdelningar att du inte hinner leva upp dem reser det frågan vad du tänker göra för pengarna däremellan?

    Placerar du dem i något kort instrument med låg volatilitet för att få lite ränta om du t.ex. får 90 000 kronor som ska spenderas över 6 månader när du väl lever på utdelningar?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kommer spara pengarna på vanligt sparkonto från utdelning till jag använder pengarna.

      Delete
  5. Anonymous10:40 PM

    Ang ISK: det är som en förtäckt förmögenhetsskatt. Även när börsen går ner och när utdelningen ett år är noll måste man betala till staten. Men visst, när statslåneräntan är så låg som nu blir det små tal. Annat när räntan är högre. Jag gillar även att ha kvar avdragsmöjligheten vid förluster. Tex HM-köp på 300kr för ett tag sedan ger nu möjlighet att få MER pengar tillbaka nästa år. Men oftast är ISK mest fördelaktigt. Kom också ihåg att KF finns som alternativ för att reducera skatten. Själv ser jag till att balansera utdelning och räntor på vanlig depå med belånade aktier. Det är helt skatteneutralt. Lite högre risk vid nedgång men även hävstång vid uppgång. Senast jag skrev samma kommentar på en blogg förklarade någon att man kan belåna även aktier i ISK. I och med det faller mitt resonemang delvis. Jag håller dock med MI30 om att "äldre innehav" mår bättre av att inte skattas bort vid flytt till ISK.

    ReplyDelete
  6. Måste bara säga att det var några på min arbetsplats som pratade om din bok igår :D Grymt kul! Speciellt när jag inte arbetar på en plats där ekonomi är ett vanligt samtalsämne.

    Du var förresten första bloggen jag hörde en kollega prata om. Lite kuriosa, men antar att det är kul för dig att höra.

    Kör hårt!

    ReplyDelete
  7. Mitt namn är Maria från Sverige, det här är att informera dig om att jag har hittat en riktig stavningskrock som tog tillbaka min man på bara två dagar efter separationsmånaderna, vi är nu glada. Du är en man av ditt ord Dr Adodo du är verkligen en pappa och en hjälpar till hjälplös, min man är nu den typ av man som jag vill att han ska vara, mina tårar är över nu. Vänligen kontakta honom på hans email: Adodospelltemple@gmail.com. Alla som har problem i sitt förhållande eller någon annan aspekt av livet borde kontakta honom för lösningar och svar, för jag är 100% säker och garanterar att dina problem kommer att vara över med hans svarta magiska stavningsförmåga är ett levande vittnesbörd ... du Kan ringa honom på sitt mobilnummer +1 (661) 704 3225 eller du kan besöka och kontakta honom på sin hemsida http://adodospelltemple.webs.com/

    ReplyDelete
  8. Vad i världen kunde jag göra för att tacka doktor Adodo för hans hjälp? Han är underbar och har ett gott hjärta, han är som Gud på jorden och jag vet inte vad jag ska göra för att tacka honom för hans hjälp på mitt förhållande och hur han återvinner min mans kärlek med hans stavning. För många år sa min man att det var över oss och han lämnade mig och våra barn utan att säga ett ord. Jag gjorde allt jag kunde för att stoppa honom, men hans sinne var klar. Några månader senare berättade min vän hur Dr. Adodo hjälpte Henne med sin stavning så jag kontaktade doktor Adodo för att hjälpa mig med hans stavning och han svarade att han skulle hjälpa mig med hans stavning och jag kommer se resultat inom 48 timmar. Idag är jag så glad att allt hände precis som Dr Adodo sa, min man kom tillbaka till mig inom 48 timmar på knäna och frågade mig att förlåta honom och acceptera honom tillbaka i mitt liv. Om du behöver hjälp i ditt förhållande kontakta honom för hjälp via e-post: Adodospelltemple@gmail.com eller ring honom på: +1 (661) 704 3225 eller kontakta honom direkt på hans hemsida http://adodospelltemple.webs.com/

    ReplyDelete
  9. Vittnesmål om hur jag vann min lotteri med lyckonumren från Dr Isikolo.

    jag heter Angelica Modric !!! Jag är väldigt tacksam med att dela dessa stora vittnesmål med dig. Det bästa som någonsin har hänt i mitt liv är hur jag vinner lotteriet. Jag är en kvinna som tror att jag en dag kommer att vinna lotteriet. Slutligen kom mina drömmar igenom när jag mailade: isikolosolutionhome@gmail.com. lita på och berätta för honom jag behöver lotteri numren. Jag har kommit långt för att spendera pengar på biljett bara för att jag ska vinna. Men jag vet aldrig att vinnande var så lätt förrän den dagen jag menade spellcasteren online som så många människor har pratat om att han är väldigt bra i att ställa lotteri, så jag bestämmer mig för att prova. Jag kontaktade den här mannen och han gjorde en stavning och han gav mig vinnande lotteri nummer. Men tro mig när dragningarna var ute, var jag bland vinnare. jag vinner 1.200.000 miljoner euros. Stora Dr Isikolo. lita på verkligen du är bäst, med den här mannen kan du göra miljoner pengar genom lotteri. Jag är så väldigt glad att träffa den här mannen, jag kommer alltid att vara tacksam för dig. Maila honom för dina egna vinnande lotteri nummer.
    E-post: isikolosolutionhome@gmail.com eller Whatsapp eller Viber +2348133261196

    ReplyDelete