Sunday, May 28, 2017

Grubblar på framtiden

Jag har tänkt en del på jobb, pensionering och framtiden i helgen. Något jag gör allt oftare i takt med att sista arbetsdagen kommer allt närmare. Det finns ju ett gäng parametrar att ta hänsyn till. Stora frågor är vilken avkastning vs inflationen man vågar räkna med och vilka omkostnader i dagens penningvärde man vill ha. En tredje fråga är om man vill efterlämna något arv till släkt eller välgörenhet. Beroende på hur man skruvar på dessa parametrar samt valet av säkerhetsmarginal så kan man få extremt olika svar kring vilket datum som är den optimala sista arbetsdagen.

Om man ändå lyckats landa i någon slutsats i frågorna ovan återstår en fråga. Är det verkligen det optimala att uppfylla hela behovet av pengar in med en passiv inkomst? Eller mår man bra av att hålla igång och dra in lite pengar på någon form av mer aktivt arbete?

Som jag ser det finns det i mitt fall tre huvudspår. Alla bygger på att jag ska kunna öka mina kostnader ordentligt från dagens nivå.

1. Köra på med heltidsjobb en bit in på 2019 eller ännu hellre 2020. Spara hårt in i det sista. Jobba extra om det går. För att inom 2-3 år ha tillräckligt med pengar för att inte behöva jobba en dag till i livet.

2. Sluta jobba under början av 2018. Ha pengar så jag klarar mig gott och väl utan att behöva jobba när det kommer till mat, boende, kläder etc. Men kanske sakna möjligheten att resa mycket eller annan lyx om jag inte kompletterar den passiva inkomsten med någon tusenlapp i månaden i lön. Saknas det bara lite pengar till den extra lyxen kommer man ju långt med några tusenlappar i månaden. Vilket det blir låg skatt på. Och kanske tycker många att det är kul att ha någon tid att passa på och träffa lite kollegor? Jobba 10% gör ju att man slipper många av nackdelarna med att jobba 100%. Det kan antingen vara säsongsjobb någon månad om året, några dagars jobb i månaden eller kanske en halvdag i veckan.

3. Allt som i exempel 2 men förlita sig på eget företagande istället för deltidsanställning.

Alternativ 1 är egentligen redan kört. Jag är mentalt inställd på att sluta senast sommaren 2018. Jag lutar allt mer åt alternativ 3. Det vill säga sluta snarast möjligt på jobbet men då aktivt jobba för att hitta alternativa inkomstkällor. Det ska dock vara i liten omfattning och krav på bara roliga grejer. Jag ska ju bli pensionär inte egen företagare. Jag tror ett roligt företagande i liten skala kan tillföra livet lite mening och glädje. Egentligen tror jag inte det är någon större risk att jag slöar till utan jobb, men man vet ju aldrig, det kanske är bra att hålla kreativiteten igång och fundera lite ibland på roliga sätt att tjäna pengar. Jag tycker jag fått en försmak på detta via boken, där allt jobb bara har varit roligt.

Samtidigt lockas jag av den totala friheten att veta att man gjort sin sista dag. För alltid. Men då jag redan är i mål när det kommer till passiv inkomst som räcker för ett lyxigare liv än jag någonsin levt är jag ju redan fri. Och jag tänker att eventuellt jobb därför aldrig kommer kännas krävande.

39 comments:

  1. Anonymous3:25 PM

    Utan att ha gått några steg i dina mockasiner så tror jag att jag skulle valt att bita ihop två år till och sen vara helt fri, nu när du är så nära. och under de två- tre åren planera för vad jag skulle fokusera på de första fem åren som fri, tillsammans med sambon. Om bara en av er är fri blir båda ofria?

    ReplyDelete
  2. Tror du inte att du kommer sakna en social kontext om du är fri resten av livet? Varför inte, låt säga, 40% eller 30% resten av arbetslivet?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tror inte jag kommer sakna det sociala i att jobba. Träffa folk kommer jag göra ändå. Engagera mig mer i föreningslivet etc. 30-40% jobb resten av livet är för mycket. Då skulle jag redan gått ner i tid för minst 5 år sen.

      Delete
  3. Har du funderat på att trappa ned till 60-80 procent? Ingen aning om det är görbart i ditt jobb men mina föräldrar gick precis ner till 80 procent och det har gjort stor skillnad för dem livskvalitetsmässigt att ha långhelg varje helg utan att behöva göra särskilt mycket avkall ekonomiskt. Du får en mindre abrupt nedfasning och börjar vänja dig vid ett liv med mindre arbete.

    Sedan kan du ju säkert vara lite flexibel med när du slutar utifrån vad din arbetsgivare har för önskemål? T.ex. är det möjligt att det är smidigare för dem att du kör på tills de hittat en ersättare. Kanske kan de rent av se det som en lösning att ha dig anställd på 25 procent en tid för att skola in en ersättare som antagligen går in med lägre lön än du har idag. Du får då dessutom lägre skatt och mer kvar netto per lönekrona. En bra övergång för både din arbetsgivare och dig helt enkelt.

    Tycker egenföretagande verkar vettigt men du kan ju få en smidig utfasning innan du tar det steget. Kanske kan du sedan också investera i att bli mer självhushållande i mat. Att investera i att bygga ett enklare växthus är en dyr engångssumma men kommer spara dig pengar resten av livet.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 80% kan ev gå på nuvarande jobbet. Men risken finns att det blir lika mycket jobb för mindre lön. Att sluta och fakturera enstaka projekt/arbetsuppgifter kan gå, men också högst tveksamt. Så det handlar nog om att dra igång något nytt som konsult.

      Delete
  4. Låter som du vill jobba vidare. Resa behöver ju inte kosta mycket. Cykla i egen takt till tex Kina....ingen tidspress om man ändå har passivinkomst😀

    ReplyDelete
  5. Slå 2 flugor i en smäll, flytta till ett land som det är billigare att bo i, du gillar att träna så öppna ett litet gym där du bor och få in nån extra tusing på det var månad ��

    ReplyDelete
  6. Anonymous7:06 PM

    Du skrev själv i din bok att mest gynnsamt blev det - utifrån avsättning till pension - var om man betalade 18,5 % i skatt. vilket jag har för mig inträffade vid en årlig inkomst om 180 tkr eller 15 tkr/mån.
    Jag har tänkt på just det du skrev ang detta och jag kommer själv nog försöka hitta ett helgjobb inom handeln. Få social kontakt & dessutom få fin helgersättning är mina skäl och det gör att man borde kunna komma upp i de summor du nämner i boken (15 tkr/mån). För egen del vill jag som "pensionär" inte ägna mig mer åt klassiskt kontorsarbete. Men vi är ju alla olika :-).
    Kul att få ta del av dina tankar.

    Hälsar
    Lars D

    ReplyDelete
  7. Du borde samla flygpoäng via ett betal/kreditkort så behöver du inte tänka på att flygresorna kostar något (bortsett från skatter och flygplatsavgifter).

    Jag och min fru har gjort så i flera år. Vi har varit på 2 gratisresor varje år och nu senast kom vi hem från Nya Zeeland i första klass.

    Om 4 veckor flyger vi till Seychellerna i Business Class. Det kostar oss knappt någonting.

    Kolla upp det.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous11:23 PM

      Hur då menar du?
      Måste man inte flyga för att få poäng eller vad har jag missat?

      Delete
    2. www.flyforfree.se

      Delete
    3. Gratis? Systemet förutsätter att du köper dyra varor och tjänster för att få poäng. (Skulle vilja se Miljonären handla på Coop för 4000 SEK i månaden för att få flygpoäng "gratis"). Bättre att köpa billiga varor och tjänster och använda dom sparade pengarna till det man vill.

      Delete
    4. Anonymous5:47 PM

      Fel, systemet förutsätter att du köper , det behöver inte vara dyrt. Med alla sammarbetspartner som finns idag behöver man inte ens ett betalkort.

      Sen är väl 4000 kr inte mycket i månaden för ett hushåll om 2?

      Turben har rätt i det han skriver.

      Jag har Själv nästa 1.000.000 poäng. Det räcker till 5 jordenruntresor i first klass.

      Delete
    5. "Gratis? Systemet förutsätter att du köper dyra varor och tjänster för att få poäng. "

      Nja, där har du fel.
      Omkostnader har man alltid även om man lever på passiva inkomster och snålar in på mycket.

      Så varför inte låta det ge någon cashback ?

      Vi har i alla fall kunnat resa 2 gånger per år gratis och vårt kapital uppgår till ca 1.2 miljoner så det du skriver stämmer inte.

      Även om du skriver att det är bättre att köpa billiga varor så är det väl ändå bättre att köpa dem med något som ger återbäring?

      Undrar lite hur du tänkte med din kommentar.

      Delete
    6. "Sen är väl 4000 kr inte mycket i månaden för ett hushåll om 2?"

      Men om man handlar på Coop istället för Willys så får man inte lika mycket för pengarna. Då är det bättre att handla där det är billigt (utan att få EuroBonus-poäng). Kort som ger återbäring i kontanter på alla köp är något helt annat.

      Turben: Du använder ordet "gratis" helt fel. Gratis betyder att man får något helt utan motprestation. Om du går in i en affär, kan plocka det du vill och sedan gå därifrån så är det gratis. Om du måste köpa något för att få något annat så är det "utan extra kostnad" - inte "gratis".

      Delete
  8. Jag har själv gått ner i tid. Först 80% och nu 60%. I mitt yrke är det inga problem. Plus att jag trivs väldigt bra vill inte sluta jobba men har mer frihet. Det sociala är ju olika för alla men något jag helt klart skulle sakna mycket. Prova!

    ReplyDelete
  9. Anonymous11:29 PM

    Kör 3 funkar det dåligt så kan du lägga till 2an. Skulle du vilja ha ett jobb så fixar du det.
    Lycka till! Glöm bara inte att blogga om dina tankar
    Mvh aktiemamma

    ReplyDelete
  10. Anonymous7:46 AM

    Hej, körde på total pensionering, helt underbart. Efter ett år ringde telefonen och en tidigare arbetsgivare behövde min hjälp. Tja, kunde väl vara trevligt. Så nu kör jag lite på deltid på mina villkor, dvs jag är ledig när jag behöver, och jobbar när jag kan, av sociala skäl mest. Summa: Hur man än planerar, (hade gjort det länge), kan man inte förutse vad som händer eller i vilken status man själv kommer befinna sig, dvs hur du än gör, kan du alltid ändra dig sedan. Ha det gott!
    /Dan

    ReplyDelete
  11. Vi har alla olika mål med ekonomiskt oberoende, det behöver ju inte vara som många tror att man slutar jobba helt och ligger på sofflocket. Jag tror inte att jag hade trivts alls utan arbete, men om jag inte brydde mig om lönen så skulle jag kunna jobba med vad jag vill, när jag vill. Det ser jag som en stor frihet.

    Vad gäller utgifter, så verkar det vettigt att utgå från "Safe Withdrawal Rate" eller 4%-regeln när man funderar på hur stora utgifter man kan ha. Alltså att ta ut max 4% årligen för att näst intill garanterat ha pengar kvar livet ut. Däremot är det inte inräknat extra inkomster, allmän pension etc, och om man förvaltar sina pengar korrekt så kan man säkert gå en bra bit över 4% och ändå kunna sova lugnt.

    ReplyDelete
  12. Anonymous9:07 AM

    Jag har forstatt att i ditt yrke sa blir det svart att jobba deltid.
    Da rekommenderar jag dig att testa gora nagot annat, deltid. Kanske lara dig nagot nytt pa vagen. Typ lara dig snickra och kanske sedan sjalv bygga ett hus. Utbilda dig till flyg instruktor. Fotograf kanske? Ifall du ar ekonomiskt stabil ja da behover du inte bry dig om den biten. Finns manga roliga jobb.
    Minns en kille jag traffade for manga ar sedan. Tjanade mycket pengar pa nagot IT jobb. Sen slutade han helt enkelt och stod dar med oss pa lagret och packade paket. Kunde det han gjorde valdigt bra och ville darfor gora nagot annat.

    Som MMM sager i sin video, it's a lot more fun to work if you don't have to
    https://youtu.be/LfKaLQkTZfQ

    ReplyDelete
  13. Anonymous10:59 AM

    Jag har drivit företag i hela mitt liv och är det något jag INTE kan rekommendera för den som vill känna sig fri är det att driva eget företag. Då är du aldrig fri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Men om man driver företag som ska generera några tusenlappar i månaden utan anställda är det ju stor skillnad i frihet mot om man driver företag mer seriöst.

      Delete
    2. Anonymous10:28 AM

      Faktiskt inte. Har testat båda. Egenföretagandet är en stress som lägger sordin på ditt liv. Kul i början kanske, men efter ett tag äter stressen upp dig. Tycker du ska göra en total exit, det ska jag göra nästa år. Fast jag är cirka tio år äldre än dig.

      Delete
  14. Kristin1:49 PM

    Har själv lååångt kvar till total ekonomisk frihet, har sparat mer aktivt i ca 3 år. Men har redan upptäckt att mina tankar kring friheten förändrats radikalt. Från början var drömmen att kunna gå i tidig pension. Men dels så känns det för långt borta, har svårt att motivera mig under så lång tid, och dels så är jag inte säker på att det är vad jag vill eller att jag skulle trivas. Jag är en social person så jag skulle nog ändå vilja ha gemenskapen som ett jobb ger. Men jag vill jobba med något som är kul, och inte heltid. Så drömmen är snarare att bara behöva jobba typ halvtid och med något roligt, som förmodligen skulle innebära mycket lägre lön än jag har idag. Men kanske ändras drömmen flera gånger längs vägen. Till skillnad från Miljonären så vill jag och min man ha ett par barn, och då kommer drömmen nog vara att kunna vara hemma med dem mycket istället under ett antal år.

    ReplyDelete
  15. Anonymous1:51 PM

    Jag skulle jobba till sommaren 2018. Sedan köra eget företagande/deltidsjobba om det är möjligt. Tror det betyder mycket mer än vad vi tror att man träffar folk någon gång utöver helgerna.

    När du sedan kör eget/deltid skulle jag testa massa olika saker sysslor. Tror det kan vara stimulerande att testa nytt och omväxling.

    Vad vill din fru göra efter att slutat sitt " vanliga " jobb?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Min fru är nog mer inne på alt 2. Dvs ha ett mycket enkelt jobb några timmar i veckan som tidsfördriv. Hon är inte lika intresserad av företagande, blogg, skriva bok och fundera 3h om dagen på hur man kan tjäna 1000 kr på enklaste sättet.

      Delete
  16. Anonymous4:50 PM

    Jag förstår inte resonemanget "jag jobbar för den social biten på jobbet". Jag personligen jobbar för pengar! Dom sociala behoven får jag av mina vänner och familj...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous12:29 PM

      Låter som du har jävligt tråkiga jobbarkompisar.

      Delete
  17. Anonymous5:09 PM

    Börja döma fotboll i Stockholmsområdet! Att döma damfotboll i lägsta divisionen ger 600-700kr för 90min. Det är inte så svårt, du får motion och tjejer är mycket mindre gnälliga.


    Du kan själv ansöka matcher och det är lätt att byta bort matcher :)

    ReplyDelete
  18. Anonymous6:28 PM

    Mina tankar flög iväg kring: Om många lyckas med samma bedrift som Miljonären, vad händer med samhället?
    Om färre jobbar, betalar mindre skatt?
    Kommer staten ta in mer skatt på andra saker?
    Det har ju blivit en stor "grej" inom ekonomi bloggandet att leva på passiv inkomst?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous9:42 PM

      Dom betalar ju lika mycket skatt för det, om inte ännu mer?

      Delete
    2. Anonymous1:06 AM

      Hur menar du?
      Jag tänker på inkomstskatt och arbetsgivaravgiften?

      Delete
  19. Anonymous8:10 PM

    Ingen risk att det blir färre som jobbar och lever på passiv inkomst. Vid tidig barndom präglas den kommande generationen av att konsumera och tråna efter saker. Jag känner ingen i min omgivning som försöker leva hållbart eller ekonomiskt. Det är lån och krediter ända in i kaklet. Att ändra ett sådant invant beteende är mer eller mindre omöjligt.

    ReplyDelete
  20. Jag hade lämnat in avskedsansökan när semestern startade nu 2017, 1 mån uppsägning, tack och hej. Får man lust att jobba eller känner att man vill fylla ut kassan frampå finns det många ströjobb att prova på, några timmar i veckan för att få in lite extra och om man vill träffa lite nytt folk.

    ReplyDelete
  21. Anonymous3:51 PM

    Test

    ReplyDelete
  22. Anonymous3:52 PM

    Jag och min partner har ca 5,8 milj idag.
    Investerat i lägenheter i Sthlm innerstad, aktier för ca 500 000.
    Båda lägenheterna genererar pengar med tanke på bostadsuppgången per år.
    Betalar mer än väl utgifterna + amortering.

    Dessutom har vi sparplan, inga barn, vill inte ha barn, jobb.

    Funderar på hur mycket vi behöver för att se oss "ekonomiskt fria"?

    Vi kan sälja lägenheterna så småningom och köpa en mindre lgh.
    Just nu ger dem "avkastning" så tror vi tjänar på att ha kvar dem.
    Fast tanken är väl att på sikt sälja dem vid vid rätt läge, och sen köpa något mindre med bara avgift till förening.
    Då skulle vi inte ha några lån, låga omkostnader.
    Fast det kanske är mer fördelaktigt att ha lån till låg ränta, sen investera pengarna i aktier?

    Vi är runt 40 kan tilläggas.

    Får man fråga Mijonären hur mycket kapital han har? Alltså i aktier? Och hur mycket utdelning de ger per år?

    Tycker det är väldigt svårt hur mycket som är "tillräckligt".

    Vet inte heller riktigt vad vi vill göra sen, men min partner vill jobba med något och trivs rätt bra på sitt jobb. Jag gillar väl mitt jobb hyfsat med, men tänker det borde finnas ett roligare liv därute..

    Vi har inte så ”mycket liv” utöver, även om vi klart gör resor då och då.

    Har också lekt massor med tankar som att flytta utomlands och leva billigt i ett varmt och skönt land, eller något annat..

    Fast är jag ledig en månad kryper jag på väggarna. Är så inriktad på att hela min existens och liv är jobb..

    Svårt och veta vad man ska göra utöver, även om jag också gillar träning.

    Tack också för en väldigt spännande och inspirerande blogg och all välgång och lycka önskas dig/er!

    Kommer fortsätta läsa..

    /Mvh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag och min fru har ca 7,5 miljoner ihop i aktier och aktiefonder. Ungefär hälften i utdelningsaktier (min fru har mest fonder) vilket ger ca 140.000 per år i utdelning. Sen har vi drygt 2 miljoner i lägenheten (värde minus lån). Vi är ganska nära men hinner nog bli runt 1 miljon till i nytt sparande innan vi slutat jobba båda två.

      Delete
    2. Anonymous4:27 PM

      Tack så hemskt mycket för svar! Verkligen värdefull information. Hemskt bra jobbat också, Grattis!

      Delete
  23. Anonymous4:21 PM

    Hej igen,

    Det var jag som skrev ovan. Formulerade min fråga lite fel.

    Skulle gärna vilja veta hur mycket du&din tjej har i aktier tillsammans och ungefär hur mycket utdelning de ger?

    Alltså hur mycket ni sen tänkte leva för.

    Förstår om du Miljonären inte vill svara på frågan, men vore väldigt intressant att få ta del av.

    Skulle hjälpa mig och min partner i våra tankar runt vad som är tillräckligt..

    Är även nyfiken på hur stort ni bor. Fast förstår om du inte vill svara på det heller.

    Just nu bor vi rätt stort vilket naturligtvis är bekvämt på alla sätt, men var och tittade på en 50 kvm lgh bara för att känna in tanken på om vi skulle klara det.

    Troligtvis vänjer man sig rätt snabbt, och jobbar man inte behöver man inte heller någon flashig garderob (om man nu inte vill ha det) som tar plats..

    Tack än en gång för en väldigt inspirerande och intressant blogg!

    Mvh

    ReplyDelete