Thursday, May 18, 2017

Storköp idag

Jag gick idag från min normala plan att köpa för 700-999 kr per köptillfälle. Anledningen till att jag siktar på att köpa för strax under 1000 kr per köp är som jag skrivit 100 gånger förut, men fortfarande får frågor om, att med min courtageklass 0,15% eller 1 kr så ger mig 999 kr i köp ett courtage på 1 kr, Trots att det egentligen borde bli 1,49 kr tack vare avrundning till hela kronor. Vilket på ett år med 300 köp gör en skillnad på kanske 100 kr. Mest en kul grej alltså.

Men idag har jag haft dåligt med tid (pga jobb) och mycket pengar på kontot (tack vare veckans utdelningar). Så när jag såg att börsen gått rätt svagt klippte jag till med lite fler aktier på ett bräde för att slippa hålla på och fjutta. Blev fler Akelius pref och Investor A. Investor fick jag för runt 389 kr medan Akelius som inte hänger med börsen på samma sätt som stamaktierna rörde sig lite mindre och där köpte jag för 315 kr. Men blev alltså lite fler än 2-3 aktier vilket hade varit det normala.

Så nu är jag snart uppe i 100 stycken Akelius pref vilket adderar 2000 kr per år i utdelning. Alltid något. Om börsen skulle gå ner lite mer kanske jag kan pausa köpen av preffarna och fokusera lite mer på Castellum och Investor där jag skulle vilja hinna öka så mycket som möjligt medan jag fortfarande har lön. Men på dagens nivå tycker jag preffar med sin stabila utdelning strax över 6% känns relativt attraktiva. Framförallt med tanke på att de fortfarande har så liten vikt i min portfölj.

13 comments:

  1. Du har inte funderat på att komplettera med lite andra preffar som ger runt 7%?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tycker jag har svårt att hitta någon pref som ger bättre utdelning i förhållande till risken än Akelius till 6,2-6,3%. Har du något förslag?

      Delete
    2. Anonymous4:28 AM

      Sagax D och Klövern pref, ganska trygga fastighetsaktier ungefär som Akelius.

      Delete
    3. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskastare som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom men jag är den typ som aldrig trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag Mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, kastade han stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningsgivaren som hjälpt mig med mitt eget problem. Email: drogunduspellcaster@gmail.com du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

      1) Kärleksspell
      2) Lost Love Spells
      3) Skilsmässa Spells
      4) Äktenskapsstavar
      5) bindande stavning
      6) Breakup Spells
      7) Förvisa en tidigare älskare
      8.) Du vill vara befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
      9) vill tillfredsställa din älskare
      Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
      Genom drogunduspellcaster@gmail.com

      Delete
  2. Gäller att hålla sig sysselsatt så att man inte spenderar pengar på konsumtion :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ligger lite i det. Att köpa aktier nästan varje dag, fylla i excelarket med dagens köp etc blir som en hobby som fyller upp lite tid varje dag. Och en gratis hobby till skillnad från många andra hobbys.

      Delete
    2. Anonymous10:31 PM

      Håller med! Kul att köpa. Hoppas nedgången fortsätter, eller helst ett rejält ras. Man får mer för pengarna vid lägre kurser. HM kanske?!

      Delete
    3. Anonymous4:36 AM

      Mitt bästa tips nu: köp Challenger Mobile på Aktietorget innan rapporten 24 maj. Det är första gången de visar på intäkterna efter lanseringen i Oman. Om Oman går bra står flera andra operatörer i kö. T ex Virgin Mobile kan vilja utöka till fler länder än Oman. Denna rapport är lite av "vinna eller försvinna" men jag tror på vinna och då är en kursdubbling möjlig på kort sikt och en tredubbling inom ett år. Jag äger bara Challenger och Africa Oil + fonder. (MS)

      Delete
  3. Hur var det nu med A-kassan?
    Har för mig att jag läste i tidigare inlägg att det diskuterades.

    Är du med i A-kassan?
    Skulle det inte i så fall vara möjligt att på egen uppsägning stämpla och få ut A-kassa efter karenstiden ett tag?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Är med i a-kassan. Har inte tagit något beslut kring det. Men vore ju snyggast att klara sig utan att använda den. Dessutom tror jag det kan bli trubbel med min firma. Så egentligen borde jag väl lämna a-kassan nu när risken att hinna bli ofrivilligt arbetslös innan jag hinner sluta är obefintlig.

      Delete
  4. Hur och var har du den courtageklassen?
    Både Nordnet och avanza har väl 0.25% /1kr eller 0.15%/39kr, har du en specialdeal?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous10:04 AM

      Nordea har ännu lägre courtage.
      http://www.affarsvarlden.se/bors-ekonominyheter/priskrig-igang-nordea-sanker-courtage-6829664

      Delete
  5. Anonymous4:53 AM

    Avanza private banking = 0,15% eller 1kr. Kravet är 3 miljoner i samlat sparande. I det samlade sparandet får du tillgodo räkna samtliga i hushållet, pensionssparande och ev. företag.
    Annars är det lägsta som du skriver 0,25% el 1kr.
    Det ska vara billigt att vara rik! :)

    ReplyDelete