Friday, May 26, 2017

Dagens köp

Dagens köp blev nästan identiskt med inlägget jag skrev senast när jag köpte aktier.

2 Investor (för att det är bolaget jag vill öka viktningen mest av, även om utdelningen är i lägsta laget på dagens kurs)

7 Castellum (för att det är bolaget jag vill öka viktningen näst mest av. Roligare att köpa runt 120, men inte mycket att göra åt att säljarna numera vill ha 127-128 kr)

14 Akelius pref (för att bolagen ovan och allt annat är så dyrt och jag vill få min totala genomsnittliga direktavkastning att hamna på 4%)

Struntade alltså återigen i att tajma köpen i Akelius för minsta möjliga courtage vilket hade varit att köpa 3 aktier åt gången. Övriga 2 la jag mig så nära 1000 kr som möjligt.

Såhär första dagarna efter lön händer det att jag trycker till lite extra när jag köper. Resten av månaden siktar jag sen på 1-2 köp om dagen för strax under 1000 kr styck. Till månadens sparande på 22-25.000 är helt satt i arbete. Sen är det bara att invänta nästa #uppesittarkväll och börja om.

12 comments:

  1. Hur avrundas min pro courtaget, borde det inte vara 1:- courtage upp till 1499?

    /joakim

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ingen koll på pro. Jag har pb med 0,15% eller 1 kr. Då går gränsen på 999 kr.

      Delete
  2. Uppdaterar du aktieantalet till höger löpande så det är aktuellt?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Uppdaterar listan någon eller några gånger per månad. Men inte dagligen.

      Delete
  3. Anonymous9:47 PM

    Tankar samma, utom Castellum för tillfället, ligger redan tungt i den.
    Tack för en bra blogg! (Utan sponsrade inlägg eller kickback länkar!)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Grattis till att du ligger tungt i Castellum. Fint bolag. Jag kämpar på med ca 30 nya aktier i månaden där för närvarande.

      Kul att du gillar bloggen.

      Delete
  4. Anonymous7:34 PM

    En grej jag funderar på är om jag ska stanna i indexfonder med låga avgifter (både ränte/aktie och blandat) eller om jag ska börja köpa enskilda aktier. Är det så stor skillnad på potentiell avkastning (eller förlust). Om man inte prickar rätt eller fel, borde man inte vara någorlunda nära index?

    Hur har det gått för dig? Hade det varit bättre att ha varit helinvesterad i ett par indexfonder?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Min aktieportfölj följer index väldigt nära. Så indexfonder funkar bra! Fundera istället på fördelningen ränta vs aktiefonder. Där ligger en betydligt större skillnad.

      Delete
  5. Anonymous8:52 AM

    Har du/ni funderat något på att skaffa ett husdjur i framtiden när ni har mer tid?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hund vore kul. Och bra tidsfördriv/hobby. Men också lite bökigt om man vill flytta till Thailand ett halvår.

      Delete
  6. Vad har du för indexfonder?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mest Gobal och Tillväxtmarknader då jag har så mycket svenska aktier. Och mest Länsförsäkringars fonder.

      Delete