Friday, May 19, 2017

A-kassan

Jag har under cirka 10 år varit med i akademikernas a-kassa, vilket kostat mig runt 100 kr i månaden. Har känts som en bra försäkring och trygghet som jag har betalt utan att räkna på risk/reward i form av kostnad i förhållande till procentuell risk att förlora jobbet och den då kommande ersättningen. Jag har däremot inte varit med i facket och heller inte betalat extra för inkomstförsäkring. Att leva på vanliga låga a-kassan skulle ju räcka bra för mig.

Nu börjar jag dock fundera på om det inte är läge att lämna a-kassan. Inga tendenser till att jag ska bli av med jobbet närmaste halvåret och sen är ju pensionen nära.

Visst hade det gått att utnyttja systemet och se till att bli arbetslös istället för pensionär under ett år. Men förutom den moraliska delen av det så ställer även min enskilda firma till det. Förutom boken räknar jag med att fakturera lite roliga uppdrag under 2018 och eventuellt även åren efter det. Och att ha eget företag är inte förenligt med att vara arbetslös, även om man bara jobbar med firman 10 dagar om året. Då har man bara en liten firma med låg beläggning/lönsamhet.

Så vill passa på och hälsa till er andra medlemmar i akademikernas a-kassa. Hoppas ni får kul för mina 12.000 inbetalda kronor!

28 comments:

  1. Tack ska du ha!
    Ska se till att njuta gott av pengarna :)

    Tycker också att A-kassan är en bra försäkring. Är inte fullt lika övertygad till den summan man betalar till facket (som är den dubbla). För pengarna äter vi tårta 1 gång per år. Det blir dyr tårta det...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous10:28 PM

      Hej
      Vill påminna dig att facket är inte bara tårta en gång om året! Facket är organisation som ger oss försäkringar,högre rättvisa löner och att arbetsgivare inte kan behandla som dem gjorde på 60-70 talet! Utan facket är lönen 0 kronor och titta lite hur rika arbetsgivare vill bli ännu rikare och göra vanliga arbetare ännu fattigare med sämre arbetsvilkor. Om vi är inte fackligt organiserade krävs det inte många år då är vi 30år back i tiden och rika blir bara rikare. Är stolt att jag är en aktiv IF Metallare! Har inte varit arbetslös en ända dag men fack avgiften är värd var ända krona. Det är bara egoister och dem som läver på våran bekostnad som är inte med och betalar avgiften för att dem får samma lön som medlemmar.! Det är tack vare medlemmar att vi får lönehöjning och hsr konkurrans kraftiga löner i Sverige. Arbetsgivare vill ha annat,inviduell lönesättning slav arbetare som vi hade på 60- talet när vi kämpade för det som vi har idag. Lycka till!
      Mvh.jacke

      Delete
  2. T Boone Pickens8:02 AM

    Du tycks göra väldigt kloka val i livet miljonären, men att betala till A-kassan är ett av dina sämre! Självklart ska man ha så få försäkringar i livet som möjligt och istället arbeta för att inte vara i behov av det de erbjuder. Alltså, skippa att betala till A-kassa och fokusera istället på att hålla dig anställningsbar via nätverkande och vidareutbildning. Det ger dig högre lön, bättre nattsömn och lägre kostnader!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lätt att vara efterklok. Men under mina senaste 10 år på jobbet har det varit minst 3 stora omorganisationer då det varit osäkert vem och vilka som skulle erbjudas jobb. Och då har det faktiskt gett mig bättre nattsömn tack vare a-kassan. Sen om det varit värt 12.000 kr är ju svårt att värdera nu när det aldrig behövdes.

      Delete
    2. Anonymous9:22 AM

      Håller inte med dig TBP, så många osäkerhetsfaktorer på arbetsmarknaden som man ibland inte själv kan påverka. För att ta ett annat exempel med bilförsäkring. Du har en nyare bil i den högre prisklassen, tecknar du helförsäkring även fast du är en fantastisk förare?

      Delete
    3. Anonymous10:11 AM

      Att vara med i en A-kassa som kostar 100kr per månad är väl en av de största nobrainers som finns. Är du tex med i 10 år får du tillbaka alla pengarna om du blir arbetslös i en månad.

      Delete
    4. T Boone Pickes, du borde räkna på a-kassan, i alla fall om du har en av de som kostar som AEA. Du betalar nämligen nästan hela priset för den via arbetsgivaravgiften och behöver sedan bara lägga till en hundralapp för att få ta del av försäkringen.

      Visst kan du gå med "förlust" på den försäkringen som alla försäkringar men det är ovanligt svårt.

      Delete
  3. Anonymous9:24 AM

    Tack. Det ska jag göra. Har varit med sedan 80 talet så jag har gjort en ännu sämre affär. :-)

    ReplyDelete
  4. Hade varit intressant och se grafik på din uppgång under åren, vad som du skälv skyfflat in kontra med ökningen. Kan ge en bra bild för att övertyga folk om långsiktighet och kontinuerliga köp.

    ReplyDelete
  5. Att tvingas ränna på Arbetsförmedlingen ditt första år som fri känns väl inte heller helt optimalt:/ Tycker du gör helt rätt i att spara in den hundringen:)

    Trevlig helg!

    MvH Pengaregn

    ReplyDelete
  6. Vet att detta låter konstigt men eftersom Sverige är som det är med alla fina bidrag så skulle då jag utnyttja a-kassan till fullo den dagen du slutar på jobbet. Efter det kan du lämna a-kassan. Du kan åtminstone plocka ut 3-6 mån stämpling vilket ökar på penningaburken fint. Eller du kan ju se det som att du tar tillbaka de 12000 kr du lånat ut med 0% avkastning.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag tycker att det låter både omoraliska och oetiskt. Bara för att du inte kan se de vars pengar du tar betyder inte det att de inte finns.

      Delete
  7. Jag är också med i a-kassan men inte facket eller någon övrig försäkring. Även om jag inte trott mig behöva det alls så har nästan avgiften varit för låg för att låta bli som en extra liten säkerhet.

    Fruktar dock att den dagen man försöker utnyttja den kommer man bli tvingad på månadslånga "lär dig skriva cv"-utbildningar och annat skräp arbetsförmedlingen tvingar på en för att man ska få ut pengarna.

    ReplyDelete
  8. Kristin1:09 PM

    Mina enda försäkringar är numera A-kassa och hemförsäkring. Tidigare hade vi olycksfallsförsäkring, inkomstförsäkring osv, men nu känns detta som ett fullgott skydd. Visst, vi skulle klara oss på en lön om en av oss blev arbetslös, men man vet ju inte vad som händer i livet. Teoretiskt kan vi båda bli arbetslösa och/eller sjuka. 1200 kr/år känns som en billig försäkring och trygghet. Hade jag haft större kapital hade jag dock gått ur, så jag tycker du gör helt rätt. Det går aldrig att argumentera för att utnyttja ett system som vissa här rekommenderar.

    ReplyDelete
  9. Bra gjort och tack för att du håller den moraliska standarden och inte försöker utnyttja systemet med att "ta ut pengarna" på det viset vissa förespråkar.

    Till de som tycker tycker att du bör utnyttja systemet för att plocka ut så mycket du kan: Syftet med a-kassan är att försäkra dig själv en viss grundinkomst om något oväntat skulle hända i framtiden. Precis som med andra försäkringar betalar du in när du har medel att tillgå och hoppas att den dåliga situationen du försäkrar dig mot inte ska inträffa. Det är inte ett slags konto du sätter in pengarna på med rätten att ta ut dem i framtiden hur dåligt du än tycker att politiker agerar med vår välfärd, om du känner folk som bara "suger ut" ur systemet eller om du nu har kollat i backspegeln och ser att du inte blev av med jobbet och därför inte hade behövt försäkringen.

    Det känns lika fånigt att tänka på det viset som att se röstande amerikaner gå ut i protest mot att Trump blir vald till president. Människan verkar ju helt odräglig, men om motståndarna spelar enligt demokratins regler så är det bara att acceptera att de vann ronden.

    ReplyDelete
  10. Tack för att du gör rätt sak! Och då menar jag inte att gå ur akassan (det är din sak) utan för att du finansierar din egen frihet.

    ReplyDelete
  11. Anonymous8:44 PM

    Jag tycker att det vore bisarrt för någon som är ekonomiskt lagd att utnyttja systemet på det sättet så jag är också glad att du lämnar istället. Jag är tex snål, men vill inte leva på andras bekostnad till skillnad från min svägerska som använder sina föräldrars bilar (trots egen) för att spara (!) bensinpengar eller en bekant som nyligen tyckte att det var smart att inte köpa egen bil för att det blir gratis bensin och vägtull att ta sina svärföräldrars istället. Det handlar om att konsumera medvetet, vad det innebär för individen varierar, men att låta samhället bekosta något som inte behövs eller går till det det är avsett för är knappast något som ekonomiskt medvetna snåljåpar gör.

    ReplyDelete
  12. Anonymous8:57 PM

    Miljonären:

    Har du tagit upp med din arbetsgivare att du ska sluta än?

    Tänk om du har sådan tur att det blir omorganisation eller varsel i anslutning till att du ska sluta. Så kan du stega in och erbjuda dig att sluta mot en viss arbetsbefriad uppsägning låt säg 6 månader :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nej inte tagit upp det än. Börjar bli sugen på att sluta vid årsskiftet och i så fall är det ju snart dags.

      Tyvärr ingen omorganisation eller nerdragning i sikte.

      Delete
  13. Först vill jag tacka för en bra bok. Det tog ca en vecka att läsa ut den (hade inte så mycket tid) och nu är det min frus tur! Sen säljer vi den på blocket ;)

    Jag är också medlem i Akademikernas så jag kanske får ta del av kakan :)

    Jag har en fundering sen jag läste om pensionssystemet i din bok.

    Min lön är 37.200 brutto och jag har bara en inkomst av tjänst.
    Jag har utöver min semester och komptimmar innestående dagar och timmar till ett värde av ca 150.000 kr brutto utöver min årliga semester.

    Jag hade tänkt att ta ut allt i cash för att placera i aktier.
    Finns det något smart sätt att göra det på för att få ut så mycket som möjligt av pengarna ?

    Jag tänker på punktbeskattningen, intjäning till pension osv.
    Ska jag försöka sprida ut det och ta ut hälften i år och hälften nästa?

    Tacksam för tips.

    ReplyDelete
  14. Du borde ta ut semester så långsamt att du håller dig under 439.000 kr i årslön. För att slippa statlig skatt. Men tar ju många år att få ut pengarna då.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Brytpunkten i år är 452 100 kr.
      438 900 kr är den sk skiktgränsen, dvs den beskattningsbara förvärvsinkomsten. Mellanskillnaden mellan ovan två är att det sk grundavdraget som alla har rätt till.

      Delete
    2. Den landar jag ju över redan med min vanliga lön så det funkar ju inte.

      Tänkte om det fanns något annat att ta hänsyn till.

      Surt att behöva skatta bort så mycket.

      Delete
  15. Hej! Tack för en signerad bok! Jag har en fråga, -har då några tankar på att få den översatt till engelska och försöka sälja den utomlands? Mvh M

    ReplyDelete
    Replies
    1. Har fått några förfrågningar om översättning. Men jag är lite skeptisk. Dels vet ingen vem bloggaren Miljonär innan 30 är där. Dessutom är mycket av innehållet ju anpassade till svenska förhållanden med skatter, kontotyper etc.

      Så tveksamt.

      Delete
  16. Anonymous6:17 PM

    Pengarna som du får från försäljning av böckerna, kan du skjuta upp dem så att du får dem 2018? Så att du får lägre beskattning?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja. Det verkar vara standard med sen avräkning av bokförsäljning.

      Delete
  17. Anonymous8:46 PM

    100 kr i månaden. Löjligt... Jag bor i Tyskland, här går a-kassa på skatten. 80 EUR i månaden ;((

    ReplyDelete