Wednesday, May 24, 2017

Halvdag vilket skräp

Det var kul med så stort intresse för utlottningen av min bok under gårdagens #Uppesittarkväll. Philip  fick lite feeling och lottade ut en tredje bok. Han erbjöd sig att betala för den extra, men det bjuder jag självklart på.

Idag tänkte jag inte på att det var halvdag på börsen. Och hade inte tid att köpa på förmiddagen. Så nu ligger månadens sparade kronor och latar sig arbetslösa ända fram till fredag.

Stefan Persson fortsätter att köpa aktier i H&M så gott som dagligen. Ett utköp som vissa spekulerar om är dock fortfarande väldigt avlägset. Men återinvesteras hela utdelningen så motsvarar det knappt 2% av det totala antalet aktier varje år (han äger runt 40% i dagsläget). Så om 15 år kanske det kan vara möjligt att låna ihop de sista miljarderna och köpa ut bolaget från börsen för familjen Persson. Så länge borde ju Stefan leva.

9 comments:

  1. Lata kronor kan investeras i andra marknader än Sverige. :-)

    ReplyDelete
  2. Anonymous11:17 PM

    Jag har ett problem... Jag är ekonomiskt och sparsam. Har fram till nu under 5 års tid bara lagt pengarna på hög på nollränta, ligger på plussidan av tre kvarts miljon. Har äntligen fått handen ur (inte bara tummen som satt fast) och börjat månadsspara ca 8000 i fonder av lönen. Men vad gör jag med kontanter jag redan har? Känns som en stor krash är nära så vill inte direkt trycka in dom på börsen nu varken allt på en gång eller sila in dom. Vad tror du och läsarna... Vad hade ni gjort?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous11:30 PM

      Flytta till konto med högst ränta, tror man kan få 0,9 obundet som högst just nu.
      Amortera om du har lån, annars sprid ut på börsen med några tusen per månad under 5-10 år.

      Delete
    2. Tycker nog 2-3 år räcker bra som period att sprida inköpen av befintligt kapital på. Skulle det krascha efter prick 3 år är det trist. Men du fortsätter ju månadsspara 8000 kr i månaden plus återinvesterad utdelning.

      Delete
    3. Jag skulle säga att det beror på vilken sparhorisont du har. Om du bara har tänkt investera pengarna i fonder några få år eller inte ens det så bör du kanske inte köpa aktiefonder för hela slanten. Om du däremot kan tänka dig att behålla fonderna i 10 år så spelar det mindre roll om börsen går ner en del, på längre sikt kommer du att ta igen den nergången.

      Delete
  3. Anonymous11:53 PM

    Studielån har jag på en kvarts mille... Dom borträknat har jag 3 kvarts... Så nästan miljonär bortsett från lån, fast det räknas nog inte tycker jag. Har funderat på att betala av dom, men gör jag det så går det inte att göra ogjort. Dagen efter att jag hypotetiskt betalar av kommer jag att komma på att jag ska köpa lägenhet... Studielån har för bra villkor och ränta nu för att ge upp känns det som... Även om jag just nu förlorar på det pga nollränta på kontot.

    5-10 år känns länge. Är det normalt, eller hur gör folk som typ vinner på lotto eller ärver en liknande summa?

    ReplyDelete
  4. Anonymous2:47 AM

    Personligen tror jag inte ett ras är nära. Kolla tex DI och läs vad nobelpristagaren säger om fortsatt uppgång

    ReplyDelete
  5. Anonymous9:16 AM

    Du med 3 kvarts... Investera det du inte behöver i närtid på olika fonder och aktier. Det kan alltid komma en nedgång, men på sikt är det bättre att låta sparade medel jobba än att försöka sprida ut investeringen över flera år. Det finns en del skrivet om detta om du Googlar. Problemet är väl snarare att veta hur mycket du behöver i närtid kanske...

    ReplyDelete
  6. James9:41 AM

    Förutsatt att du inte behöver pengarna till lägenhetsköp inom 5 år så tucker jag du ska putta in dom på börsen. Smyg långsamt in över t.ex. 3 år à 250' per år, och då som 20 000:- utökat månadssparande i aktier eller fonder.

    Kommer en rejäl sättning precis på dagen efter 3 år så har du otur, men då har å andra sidan de första kronorna gått upp rejält.

    Lyssnar du på domedagsprofeterna så borde börsen kraschat redan för något år sedan, efter 8 års uppgång. Inom 10 år kommer det säkert en rejäl tillbakagång :-)

    ReplyDelete