Wednesday, May 31, 2017

Gästinlägg från legendariska bloggaren "Hur jag blev rik"

När mitt ekonomiintresse växte sig starkare 2005-2006 var bloggen "Hur jag blev rik" en stor inspiration och starkt bidragande till att jag valde att dra igång en egen blogg 2006.

Jag vet att vi är många som funderat både en och två gånger på hur rik killen bakom bloggen nu hunnit bli sen 2010 när sista inlägget skrevs. Det är därför med stor glädje jag presenterar detta gästinlägg!

.....

Hej! Jag blev för en tid sedan tillfrågad av Miljonär innan 30 om jag kunde skriva ett gästinlägg i hans blogg och efter lite tvekande tackade jag ja. Då kom den stora utmaningen, hur sammanfattar man 10-15 års finansiellt liv i ett kort blogginlägg? Det gick inte så bra, mitt första utkast vart nästan fem sidor långt. Vem orkar läsa ett gästinlägg från en person man inte vet vem det är och som består av en lång wall of text? Troligtvis inte många, så gjorde ett nytt försök, kortade ner vissa delar kraftigt och fick ner det hela till strax över två sidor, fortfarande för långt men det var det kortaste jag kunde få till utan att det hela skulle bli för fragmenterat.

Vem är jag?
Så länge som jag kan minnas har jag haft ett stort intresse för ekonomi, börsen och aktier. Under början av 00-talet så gick jag på gymnasiet samt pluggade vidare vilket gjorde att jag inte hade några större summor på börsen under IT-bubblan. Hela tiden visste jag dock att så fort jag började arbeta så skulle det läggas pengar på en bostadsrätt samt aktier och fonder.

Första halvan av 00-talet var även den period då bloggandet slog igenom stort i Sverige, överallt på internet poppade nya bloggar upp, det fanns hur mycket som helst inom områden som sport, resor, mode, musik, matlagning och olika typer av mer eller mindre personliga bloggar. Själv hade jag i princip noll intresse för dessa typer av bloggar så det gick ett par år där jag var helt utanför bloggvärlden.

Av en slump hittade jag några utländska ekonomibloggar som jag fastnade lite för och efter ett par månader började jag se mig omkring efter svenska motsvarigheter men hur jag än letade kunde jag inte hitta en enda svensk ekonomiblogg. Jag hade själv inte haft någon tanke på eller känt behov av att blogga men när jag inte kunde hitta något svenskt alternativ så tänkte jag till sist, jag får väl starta en själv då och startade i mitten av 00-talet Sveriges första ekonomiblogg. Redan första månaden exploderade bloggen och jag nådde nästan 10 000 sidvisningar och efter ett och ett halvt år hade den nått över 1 miljon sidvisningar. Resten är historia eller vad det nu är man brukar säga?

När jag började blogga så hade jag väldigt lite pengar på börsen och majoriteten av de jag hade där var i indexfond. Mitt fokus låg i stället på att amortera av lägenhetslånet. Börsen hade på kort tid stigit med en bra bit över 100% sedan it-bubblan vilket gjorde att den kändes lite dyr och samtidigt behövde man inte gå tillbaka längre än tidigt 00-tal för att hitta en boränta på över 6% och tittade man lite längre tillbaka, till 90-talet så var boräntor på 10-20% inte ovanligt så det kändes rätt vettigt att fokusera på att betala av lånet.

Därför gick en liten del av mitt sparande varje månad till börsen och en stor del till lägenhetslånet. Men jag kände att jag inte ville låsa upp mig helt utan ha pengar tillgängliga om en intressant möjlighet skulle uppstå, därför betalade jag inte av på lånet månadsvis utan satte undan pengarna och gjorde en större amortering årsvis i stället. På så vis hade jag pengar tillgängligt om en intressant investeringssituation skulle uppstå.

Detta upplägg visade sig vara perfekt när det kom till finanskrisen 2008, mot slutet av året hade jag mycket pengar på mitt amorteringskonto eftersom det innehöll nästan ett års avsättningar och utöver det så hade jag dessutom en rätt stor summa avsatt i ett bufferkonto jag haft sedan jag började arbeta som backup om nått oförutsett skulle inträffa som påverkade min ekonomi negativt.

När börsen rasat så mycket som den gjort under 2008 så kände jag att detta kommer troligtvis vara ett av de allra bästa tillfällen att köpa aktier under min livstid, dags att ta både mitt amorteringsavsättande, mitt buffertkonto och så mycket jag kan av min lön de närmaste månaderna och lägga allt på börsen. Resultatet vart fantastiskt. Trots att min portfölj var ner 29% under 2008 så var den på plus i rena kronor i avkastning på grund av att jag hade relativt lite pengar under perioden när börsen gick ner och betydligt mer pengar under slutet av året då börsen steg kraftigt och efter cirka två års tid hade portföljen stigit med över 130%.

Även om mitt intresse för sparande och investerande fortfarande var stort så började mitt intresse för att blogga att avta under 2009. Jag kände att jag under de hundratals inlägg jag skrivit genom åren hade skrivit av mig, jag hade fått ur mig det mesta jag ville säga och att jag inte hade så mycket kvar att tillägga. Detta medförde att antalet inlägg jag skrev stadigt minskade samtidigt som jag kände att kvalitén på de jag skrev vart sämre och sämre och jag ville inte skriva dåliga inlägg bara för sakens skull och för att locka besökare så i januari 2010 skrev jag mitt sista inlägg.

En annan sak som gjorde det lättare för mig att sluta blogga var att tillskillnad mot när jag började blogga som ensam ekonomibloggare i Sverige så hade det under de senaste åren dykt upp flera nya ekonomibloggar och det tomrum min blogg en gång fyllde var nu fyllt flera gånger om av alla dessa nya bloggar. Med min trytande motivation kändes läget perfekt att dra mig tillbaka och lämna över facklan till andra mer motiverade och passionerade skribenter.

Vad har då hänt sedan jag slutade att blogga?
Som jag redan nämnt så steg min portfölj extremt mycket när jag gick all in i slutet av finanskrisen och när den stigit med över 130% på väldigt kort tid kändes börsen inte lika billig längre och jag gick tillbaka till att betala av det som var kvar av mitt bostadslån då jag fortfarande hade de höga räntorna från 90-talet och tidigt 2000-tal i minne. Jag minns inte exakt när det var, men tror runt 2011, så stod jag plötsligt där med ett lägenhetslån som var avbetalt och en portfölj som hade stigit runt 130-150% de senaste åren. Det var dags att belöna sig själv!

För att belöna mig själv beslutade jag mig för att ta ett år där jag bara jobbade halvtid. Baserat på att jag alltid haft en stor sparkvot oavsett om det gått till börsen eller till att betala på lånet så visste jag att jag inte skulle ha några problem att överleva på halva lönen. Problemet var bara att det skapade en slags ovana och helt plötsligt jobbade jag bara deltid ett år till och ett år till. Inte direkt bra för sparande och investerande! Jag kände att det var dags för en nystart så 2015 började jag plugga igen, tillbaka till universitet efter så många år.

Knappast ett bra beslut rent ekonomiskt eftersom det betydde att jag ytterligare ett antal år framöver inte kommer att ha nått sparande. Men en nystart var just vad jag behövde, även om jag hela tiden haft kvar mitt intresse för börsen och aktier och hela tiden förvaltat min egen portfölj så fick detta min motivation att hitta tillbaka till nivåer den inte haft sedan motivationen att blogga började tryta.

Helt plötsligt hade jag flera människor, i form av mina kursare, som delade mitt aktieintresse och jag gick från en vardag där jag i princip inte hade någon jag aktivt och regelbundet pratade aktier och börs med till en miljö där aktiediskussioner uppstår hela tiden, man tittar på varandras innehav, hur portföljer utvecklas, diskuterar köp eller sälj. Så sent som för bara ett par månader sedan utbrast en av få mindre aktieintresserad kursare ”snackar ni inte om nått annat än aktier?” när det hade snackats aktier en hel rast.

Lika så har studielivet inneburit många intressanta och inspirerande gästföreläsare av allt från en pensionerad partner på EY i New York som berättade om miljardinvesteringar han ansvarat för, till en svensk som försörjer sig som daytrader till i ekonomibloggsvärden kända personligheter som Magnus som har Fundamentalanalysbloggen och John och Johan från Börspodden.

Hur har då portföljen utvecklats under alla dessa år? Den har utvecklats fantastiskt bra, ränta-på-ränta är verkligen jordens åttonde underverk. Bortsett från att jag deltog vid Paradox IPO så har jag inte tillfört några nya pengar till min portfölj sedan slutet av 2009 och ändå har mina finansiella tillgångar passarat den sjusiffriga gräns som många ekonomibloggare har som ett av sina mål. I mer konkreta siffror så har min portfölj under de åtta hela år jag förvaltat den från att jag gick över från fonder till aktier gått upp i snitt ungefär 20% per år. Har inte räknat med 2017 än då jag brukar uppdatera det hela en gång per år, men hittills har 2017 varit ett gott år. Att jag gick över till aktier i slutet av finanskrisen har så klart stor påverkan på det resultatet.

Tittar man i stället så långt bak det går på Avanza, vilket ger elva år, så ligger snittavkastningen på ungefär 13% per år, men då är alltså de första tre åren som sagt var bara fonder utan allt för mycket tanke bakom.

Misstag?
Det är alltid lätt att vara efterklok, men utan att ha räknat på det ordentligt kan jag lätt konstatera att jag hade haft rätt många fler miljoner i dag om jag inte fokuserat på att betala av lägenhetslånet, jobbat deltid och studerat utan i stället kört fullt ut och investerat dessa pengar till den snittavkastning jag haft under åren.

Framtiden
Jag har sjukt kul på universitet och det är fortfarande ett antal kurser kvar innan jag är klar där, men motivationen och passionen för att spara och investera är större än någonsin så jag ser fram emot att komma igång och arbeta heltid igen så jag kan fortsätta att bygga och utveckla min portfölj.

45 comments:

  1. Anonymous1:33 PM

    Ett väldigt itnressant inlägg. Hade precis börjat med fonder under 2006-2007 och blev väl lite avskräckt av finanskrisen. Istället skulle man öst in pengar som gästförfattaren gjorde, bra gjort!

    Något som inte framgår är vad som gjordes med utdelningarna från aktieportföljen? Antar att de återinvesterades men med vilken strategi då? Då inget nämns specifikt antar jag att detta främst var en värdeportfölj där utdelningarna var av sekundär betydelse?

    Oerhört kul att höra från en som "been there done that". De flesta av oss som bloggar är ju bara i början på denna resa. Hatten av för bra initiativ!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jakob3:13 PM

      Alla utdelningar har återinvesterats, ingen speciell strategi med det utan i regel köpt mer av de aktier jag redan har.

      /Gästbloggaren

      Delete
  2. Anonymous1:39 PM

    Finns bloggen att ta del av fortfarande?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jakob3:17 PM

      Den försvann tyvärr i mitten av 2011 då stället den låg på las ner. Har dock alla inlägg sparade i dokument på min dator som skulle bli en redig tegelsten om jag skrev ut det, många hundra sidor. Vem vet en vacker dag publicerar jag kanske några av de mer uppskattade och populära igen.

      /Jakob

      Delete
  3. Trevlig läsning! Hälsa och tacka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jakob3:17 PM

      Kul att du gillade det!

      /Gästbloggaren

      Delete
  4. Jakob3:31 PM

    Jag vill passa på att tacka Miljonär innan 30 för chansen att skriva ett gästinlägg och också för hans grymma blogg som givit mig intressant och givande läsning genom åren, är ju väldigt imponerande att han har en blogg som jag tyckte var grym för över 10 år sedan som jag än i dag tycker är lika intressant och motiverande.

    Vill också passa på att rekommendera hans bok till alla, för er som regelbundet läser hans blogg kommer den kanske inte med mycket nytt men ni är inte heller målgruppen för boken skulle jag vilja säga, i stället tror jag denna bok kan vara en perfekt present till släkt och vänner ni har i er närhet som inte riktigt fattat det där med sparande och investerade och som ni kanske känner att ni inte kan diskutera dessa saker med eftersom de skulle tro att ni snackade skit eller vara galna om ni började tala om att bygga upp en egen förmögenhet, gå in pension tidigt och liknande.

    Tyvärr tror många människor i vårt land att saker som dessa är omöjligt för en vanlig människa som jobbar på ett vanligt arbete, de tror att de enda som blir rika eller som inte behöver arbeta hela livet är de som föds med guldsked i mun eller vinner på lotto.

    /Gästbloggaren

    ReplyDelete
  5. Anonymous4:04 PM

    Mycket bra läsning!
    Vilka innehav har du idag i portföljen och vilken inriktning har du som investerare?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jakob4:49 PM

      Jag har aldrig gillat tanken på att gå igenom exakt vilka innehav jag har annat än när jag diskuterar portföljer med vänner, på internet är det så lätt att vissa människor köper nått bara för att någon annan gjort det snarare än att se det som inspiration för att göra en egen analys och bilda sig en egen uppfattning.

      Men rent allmänt så är jag inget geni när det kommer till investeringar, det hela handlar snarare om vanligt sunt förnuft och diversifiering, ungefär så som nästan alla ekonomibloggare gör. Dvs jag har bank, mat, skog, medicin, spel osv för att få en hyggligt diversifierad portfölj. Dock har jag lite färre aktier än vad jag skulle vilja ha, mycket pga att jag inte har tillfört några nya pengar (annat än utdelarna) på så många år och ett av mina mål när jag kommer igenom att jobba heltid igen blir att bredda min portfölj med åtminstone 3-5 nya aktier.

      Överlag har jag alltid föredragit stora, trygga stabila företag som har en lång och god historik bakom sig, rätt tråkiga investeringar helt enkelt. Självklart betyder det att jag missar raketerna på börsen men förhoppningsvis även att jag missar de som går åt helvete med.

      Av företaget jag har i min portfölj i dagsläget så är SCA och Swedbank de mest framgångsrika investeringarna där SCA i dagsläget är upp en bit över 380% för mig och Swedbank är en bit över 400%. Som högst var mina Swedbank upp runt 440% men dom har backat lite sedan dess.

      En annan aktie som jag hade som var väldigt framgångsrik var Boliden, kände mig nöjd när jag sålde dom efter att de var upp över 300% sedan köp för ett par år sedan, mindre nöjd i dag när jag ser att om jag hade behållit dom så hade dom varit upp 1000%. Dock är det inte så illa som det ser ut eftersom självklart investerade jag ju pengarna jag fick då i nya aktier och dom har ju stigit sedan dess.

      /Gästbloggaren

      Delete
  6. Anonymous4:15 PM

    Kul att läsa!
    En fråga som kanske är självklar, men "passerat den sjusiffriga gräns" betyder alltså komma över 1 miljon? Eller menar du 10 miljoner?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jakob4:53 PM

      En miljon, tio skulle betyda åtta siffror, det kommer med med tiden, ränta på ränta är fantastiskt, men tyvärr är jag inte där än och det lär dröja ett antal år innan jag når dit. Men den som väntar på något gott?

      Min erfarenhet är att många som är inne i spara/investera-svängen har den typen av mål, första målet är i regel 100000, därefter kommer 1 miljon, sedan 10 miljoner alternativt en summa de kan leva på.

      Delete
  7. Kul att du tar in gästbloggare! Det är så roligt att läsa om olika livssituationer. Intressant val, att gästbloggaren börjat studera istället för att fokusera på att i första hand öka portföljen. Modigt kan jag tycka :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jakob4:55 PM

      Modigt vet jag inte, men gränsen mellan geni och galenskap ska ju vara hårfin har jag hört!

      Men det handlade mycket om att jag behövde en nystart, en förändring för att bryta mönster och komma igång på riktigt igen.

      /Gästbloggaren

      Delete
    2. Ja, man får tolka fritt!

      Går själv i tankarna att kanske omskola mig och det är väldigt skönt att se att man kan bevara intresset för aktier även om man skjuter upp förmögenheten ett tag! :)

      Delete
    3. Jakob6:37 PM

      I rent portföljvärde är nog en omskolning alltid en förlust då du tappar flera års sparande och även om du skulle nå en högre lön sen kan det sällan kompensera.

      Men det behöver ju inte betyda att inte fördelarna väger över när du tittar på det hela i ett större perspektiv. Om tex utbildningen ger dig ett jobb du trivs bättre med tillför ju det mycket livskvalitet samtidigt som det kan göra det mer motiverande att jobba på och bygga portföljen eftersom man trivs med det man gör. Och när det kommer till själva intresset för aktier så har det ju ökat än mer tack vare studierna.

      Delete
  8. Tjena Hur jag blev rik!

    Grymt inlägg. Jag själv var bara barnet när du började med bloggandet, men minns att mina kusiner brukade prata om din blogg. Dom blir nog glada när jag visar ditt gästinlägg.

    Du har inte funderingar på att börja blogga igen?

    Mvh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jakob5:58 PM

      Kul att höra, du får hälsa till dina kusiner!

      Att börja blogga igen är inget jag planerar i dagsläget, dels så har jag väldigt fullt upp med att plugga och jobba deltid (så jag slipper ta studielån) samtidigt, det tog mig ett par veckor bara att få till det här gästinlägget. Samtidigt så känns ju behovet mindre i dag då det redan finns så många grymma ekonomibloggar.

      Men jag utesluter inget för framtiden, man ska aldrig säga aldrig, särskilt då min motivation för sparande och investerande stigit så mycket igen.

      Men jag tror att om jag någonsin börjar blogga igen så kommer det nog bli ganska olikt min gamla blogg, vara än mindre personligt och vända sig till en mindre målgrupp med färre läsare. Tråkigare och stelare och tydligt nischad mot något, troligtvis utbildande, typ vad är betatal och hur räknar man ut det? Hur gör man en flödesanalys osv.

      Delete
  9. Anonymous6:22 PM

    Vad hade du för yrke innan samt vad kommer du få för examen nu?
    Har du någon plan på att gå tidigare i pension?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jakob6:44 PM

      Jag har jobbat med olika saker tidigare men det jag lagt flest år på har varit inom utbildningsväsendet. Jag pluggar ekonomi, därmed inte sagt att jag kommer jobba med ekonomi framtiden annat än på ett personligt plan, det kan bara tiden visa.

      Jag har ingen plan att gå i tidig pension men det är inte heller så att jag utesluter det. För mig har alltid friheten vara nyckeln, att själv kunna styra över sitt liv och inte vara beroende av andra. Jag vill vara i läget där jag om jag jobbar gör det för att jag vill, inte för att jag behöver.

      Har jag ett jobb jag älskar och trivs superbra med så kanske jag jobbar längre än till 65, känner jag mig färdig med arbetslivet och vill fokusera på annat kanske jag går i pension när jag är 45, möjligheterna är oändliga. =)

      Delete
  10. Hur ser din familjesituation ut Jakob? Är du gift eller sambo? Har du barn?

    Skulle vara intressant att höra hur du bor osv.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jakob6:50 PM

      Jag föredrar att hålla isär mitt intresse för sparande, aktier och investerande och mitt privatliv så det är inget jag kommer gå in på i detalj. Men några barn har jag inte, men det är inte något jag utesluter i framtiden. Jag bor i en bostadsrätt.

      Delete
  11. Anonymous6:42 PM

    Du skriver att du började jobba halvtid och att det inte var bra för portföljen. Vad tyckte du om det annars? Var det den belöning du sökt?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jakob6:53 PM

      Ja och nej, just då var det helt rätt, jag hade i ett par år jobbat mer än heltid, bland annat för att få in extra pengar på börsen i samband med finanskrisen vilket jag gjort att jag kände att jag behövde ta det lite lugnare ett tag.

      Så första året var rätt, men sedan borde jag inte fortsatt jobba deltid utan gått tillbaka till att jobba heltid när det året var över.

      Delete
    2. Anonymous7:39 PM

      Vad gjorde du om dagarna? När man läser alla dessa ekonomibloggar framstår det som en självklarhet att man hellre jobbar halvtid än heltid och helst inget lönearbete alls. Vad var det som fick dig i efterhand att känna att du trots allt skulle ha gått tillbaks på heltid?

      Delete
    3. Jakob8:00 PM

      Första året tog jag ju det medvetet lugnt och vilade upp mig efter att ha jobbat mer än heltid i ett par år. Att inte jobba heltid kan vara skönt, det finns alltid saker att hitta på, det är mer ur synvinkeln att nå mina mål om ekonomisk frihet som jag borde kommit igång igen, varje år jag inte sparar blir ju ett år längre det tar att nå den nivå av frihet jag vill ha.

      Delete
  12. Jag minns din blogg mycket väl. Trion "Hur Jag blev rik", "Finanskvinnan" och "Miljonärinnan30". Stod alltid på läslistan. Nu återstår bara ett livstecken från Finanskvinnan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jakob8:02 PM

      Jag läste också regelbundet hennes blogg, håller med om att det vore kul att höra hur det går för henne.

      /Gästbloggaren

      Delete
  13. Själv har jag drygt 300% avkastning sedan hösten. Förstår inte denna fixering vid "stora fina avkastande" bolag. Småbolag behöver inte vara hög risk om man vet vad man gör. Jag har ingen specialkompetens varken inom ekonomi eller bioteknik eller liknande utan läser vad andra skriver och noterar vilka som verkar trovärdiga samt tänker själv.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mitt svar blev lite väl negativt känner jag nu. Tycker du verkar väldigt sympatisk och skicklig i dina investeringar. Det är bara att jag vill bidra med lite ifrågasättande av rädslan att investera i småbolag och s.k. raketer.

      Jag började investera på börsen för ett år sedan. Första halvåret köpte jag fonder och storbolag och gick 10% plus. Senaste halvåret har jag endast handlar med småbolag och alltså gått mer än 300% plus. Och det är fler än ett bolag som bidragit till detta. Dipparna har varit rätt små då jag fortfarande har en riskavers strategi och undviker lottsedlar. Tolererar inte en uppskattad nedsida på mer än cirka 20%.

      Delete
    2. Men visst, man kan alltid säga "återkom om tre år så får vi se om du fortfarande lyckas lika bra". Det kanske jag gör :) Dock tänkte jag bli ännu mer riskavers i takt med att jag närmar mig 10 miljoner.

      Delete
    3. Jakob4:54 PM

      Det är absolut inget fel på småbolag, jag har tex själv en småbolagsfond i min PPM och även om majoriteten av mina företag är stora så äger jag också företag på First North listan. Det finns gott om människor som tjänar stora summor på småbolag.

      Däremot tycker jag personligen, med min begränsade kompetens på området, att det ofta är mycket svårare att värdera mindre företag, dels så har dom ofta inte samma historik att gå på och dels så finns det ofta mindre info om dom i media, nyheterna, andra företag att jämföra med osv. Det gör att för mig, som inte är någon expert på området, så känns småföretag ofta som en riskfyllare investering och mer som spekulation är ett företag där jag mer vet vad jag kommer få som ofta är fallet med stora väletablerade företag som gått med vinst sedan urminnes tider.

      Småföretag har ofta betydligt högre volatilitet är på börsen än stora företag, vilket gör att dom både går upp mer och ner mer, tog mig en snabbtitt på de hundra företag med störst volatilitet i Sverige och alla var noterade på de mindre listorna. Volatilitet i sig behöver ju inte vara något negativt, men det gör det svårare att förutspå hur kursen kommer att utvecklas i morgon.

      Vart mycket text nu, men korta versionen, jag anser inte småföretag vara något dåligt och jag anser det inte vara fel att investera i småföretag. Jag bara anser att det ofta (inte alltid) är lättare för mig personligen att förstå och värdera stora etablerade företag med en lång historik.

      /Gästbloggaren

      Delete
    4. Jag är ganska övertygad om att du är mer kunnig än vad jag är, du är ju utbildad ekonom medan jag är en simpel samhällsvetare. Svårigheterna att investera på små börser överdrivs ofta, tycker jag. Men jag kanske bara har haft tur hittills. Vore kul att kunna motbevisa nej-sägarna med en genomsnittlig avkastning på 100% per år flera år i rad (år med eventuella börskrascher ej medräknat).

      Delete
    5. Lyckas du med det så är det bara av med hatten och bocka och buga. Då kommer du bli rikast i världen med tiden.

      Om du har 100.000 kr i dag och når 100% om året i tio år så har de pengarna vuxit till över 100 miljoner på 10 år och över 100 miljarder på 20 år.

      Delete
  14. Anonymous8:33 PM

    Hej Miljonar innan 30 ! Så du menar att det är bättre att bara tar ett jobb direkt efter gymnasiet och börja investera direkt ? Jag tänkte att ifall du inte studerade på universitet då hade du ju aldrig fått den lönen du har idag. Och med en låg lön då får du ju mindre avkastning och kanske inte nå ditt mål som du hade tänkt ? Hoppas du förstår vad jag babblar om :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag kan skriva ett inlägg om det med några räkneexempel. Men att komma igång direkt med sparande och ränta på ränta är svårt att hämta ifatt med högre sparande senare.

      Delete
  15. Hur Jag Blev Rik: Wow, vad roligt att se att du lever. :) Har många gånger undrat vad som blev av dig. Din blogg var den första jag läste på det här temat, och den var oerhört inspirerande. Tack för de åren, och hoppas allt är riktigt bra med dig.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jakob9:54 PM

      Vad kul att du uppskattade bloggen. Allt är bara bra med mig, jag har roligare om dagarna än vad jag haft på länge.

      Jag hoppas inspirationen från mig och andra ekonomibloggar har bidragit till att du kommit en bra bit på din egna ekonomiska resa.

      /Gästbloggaren

      Delete
    2. Tack, ja faktiskt. Jag har alltid varit intresserad av ekonomi men tog inte tag på allvar i mitt eget sparande förrän jag fyllt 30. Det var din blogg och därefter flera andras som inspirerade mig att sätta igång. Idag är jag 39 och ekonomiskt oberoende, men har inga planer att pensionera mig då jag tycker det är alldeles för roligt att driva mina företag.

      Delete
    3. Grymt imponerande Jocke, grattis!

      Delete
  16. Jakob: din blogg var min största inspiration när jag började med fonder och aktier! Kul att det verkar gå bra för dig och att du kan göra det du vill.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kul att höra Johan, hoppas det gått bra för dig med!

      Delete
  17. Även jag vill säga att det var kul att få ett livstecken från dig :) Du var en stor inspiration och jag startade även min egen ekonomiblogg "Hur jag blev fattig", dock lyckades jag inte bli fattig.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jakob6:50 PM

      Kul att höra och troligtvis positivt att du misslyckades!

      /Gästbloggaren

      Delete
  18. Grymt inspirerande inlägg, synd att du har slutat blogga, hade varit kul att ha även din blogg på läslistan!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jakob3:02 PM

      Tack! Vem vet en vacker dag när jag får mer tid igen kanske det kommer nått nytt inlägg. Men som tur var finns det i dag massor av bra ekonomibloggar för oss intresserade att läsa.

      /Gästbloggaren

      Delete