Friday, May 12, 2017

En till arbetsvecka avklarad

Då var det fredag kväll igen och att tiden går fort är en sliten men ibland ganska sann klyscha. Jag ser fram mot en helg utan något direkt bokat. Vilket var länge sen då det varit allt från extrajobb på vanliga jobbet, konsultuppdrag och en hel del med boken senaste månaderna. Ska försöka ta igen lite förlorad träningstid och köra lite längre pass i helgen.

Jag beklagade mig ju lite över träningsresultaten för några veckor sen och har även senaste veckorna tränat lite mindre än normalt, men resultaten är på rätt väg även om det inte är någon toppform än. Jag tar iaf över 100 kg i bänkpress igen vilket jag helst vill göra året runt.

Grubblar mycket just nu på om jag verkligen ska jobba vidare till nästa sommar enligt ursprungsplanen. Eller om det finns möjligheter att komma ur ekorrhjulet lite tidigare. Några saker som fått mig att börja fundera extra mycket på frågan är:

- Oväntat bra försäljning av boken. Ska mycket till om det inte blir 4000 sålda exemplar under 2017 vilket ger runt 150.000 kr på faktura för min andel. Vilket motsvarar ca 2,5 månaders jobb på vanliga jobbet. Kanske kan räkna det som 3 månader då jag kan skjuta en del av vinsten på framtiden då jag kommer ha lägre inkomst/skatt. Borde även sälja någon bok under 2018 och kanske även 2019, då folk med bättre koll än mig säger att böcker tickar på och säljer längre än man först tror.

- Stark börs. Ska ju egentligen inte påverka då jag fokuserar på utdelningen mer än portföljens värde. Men när tillgångarna ökar med en årslön på några månader är det svårt att inte påverkas av det. Fonderna räknar jag ju med att avyttra månadsvis för att komplettera utdelningen så där har ju värdet en viss betydelse. Bolagens starka resultatutveckling ökar även chansen för höjda utdelningar i framtiden.

- Möjligheten att få lite konsultuppdrag. Jag har ju haft min enskilda firma i runt 10 år och det har varit upp och ner med verksamheten. Jag har ju hela tiden haft mitt vanliga heltidsjobb som grund. Nu på slutet har jag fått lite fart igen på firman, mest av en slump. Fortfarande i liten skala men borde vara möjligt att fakturera 30-50.000 kr under första halvåret 2018 om jag inte jobbar med annat. Vilket ju motsvarar 0,5-1 månads jobb i vanlig lön. Om det är mer eller mindre jobb är hugget som stucket. Med rätt uppdrag är det friare, kanske även lite mindre jobb per tjänad krona.

Detta sammanvägt gör att jag funderar på möjligheten att sluta jobba någon gång jan-mars istället för sommaren 2018 som planerat. I så fall bör jag ju ta en första diskussion med min chef senast direkt efter semestern för att få en så smidig och gynnsam avslutning som möjligt. Planen har annars varit att ta diskussionen i slutet av året.

Får använda den obokade helgen till att fundera över läget och rätt väg framåt. Är ju svårt att bortse från att varje extra månad jag står ut på jobbet ändå innebär över 30.000 kr extra i aktieköp, som kommer generera utdelning resten av livet. Enligt det klassiska "one more year syndrome".

Har även startat en facebooksida för boken,främst för att kunna komma ut med lite inspiration för de som inte har Twitter. Gilla boken på Facebook här.

29 comments:

  1. Anonymous10:17 PM

    Har du aldrig funderat på tjänstledigt? Tycker att det skulle vara en väldigt bra övergång. Skulle det visa sig att det inte funkar, avkastningen är för lite eller du faktiskt saknar jobb och kunna köpa aktier så har du ett jobb att gå tillbaka till. Om frihet var rätt, så gör då några månader slutspurt efter ledigheten för att dra in så mycket som möjligt och lämna sen för gott.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Har funderat på tjänstledighet. Men vet inte om jag gillar tanken att dra ut på det. Renare att gå i pension öppet på avslutningsfikat.

      Delete
  2. Anonymous10:19 PM

    Över 50 i kö för boken i Göteborg bibliotek :)

    ReplyDelete
  3. Beroende på vad man tänker med smidigt avslut så är ju uppsägning från arbetsgivarens sida troligtvis absolut bäst för dig, enligt det avtal ni har samt arbetslöshetsförsäkring, om du har sådan. Kan vara värt att tänka på om möjlighet ges. Avtal är ju ömsesidiga.

    ReplyDelete
  4. Du borde fundera på om du kan få boken översatt till Engelska. Där har du en grupp på en miljard människor. Betydligt större en svensk/norska/danska/finsk?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous9:38 AM

      Finns mycket liknande litteratur i Sverige, men inte sett något mycket liknande i Finland (finns något ver av typen "så blir du rik på aktier"). Skulle absolut kunna slå i Finland om den marknadsförs på något sätt. Föresten miljonären efter att du dlutat jobba skulle du sälja mycket fler böcker om du for till tv4 morgonsoffa och liknande (gav upp anonymiteten).

      Delete
  5. Planerar du att gå på A-kassa så länge du kan efter uppsägning?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vill helst undvika A-kassa. Tror dessutom det kan vara problem att vara arbetslös om man fakturerar lite då och då.

      Delete
  6. Anonymous9:34 AM

    Vad händer vid en -30 till -50 procent på börsen nu eller i början av pensioneringen (inklusive sänkta utdelningar) kör du på och jobbar då? Har du några planer för olika scenarier?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det ska till väldigt extrema nedgångar för att ställa till det. Men visst rasar det 50% innan årsskiftet passar jag nog på att jobba lite extra länge 2018 för att hinna köpa lite mer.

      Delete
  7. Anonymous9:58 AM

    Har du några räntor i portföljen? Om nej, ser du inga risker med det?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inga räntor i portföljen. Lite preffar. Sen har jag 50.000 på sparkonto. Tanken är att spara sista månaders löner så jag klarar mig 2018 ut och kan börja leva på 2018 års utdelningar 1/1 2019.

      Delete
  8. Carrier has arrived...
    http://www.kronantillmiljonen.se/livet-i-ovrigt/vad-ar-det-i-paketet/

    ReplyDelete
  9. 14 böcker påväg att bli inköpta till biblioteken i Stockholm :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biblioteken ska inte underskattas om det kan bli 50-100 exemplar totalt i landet.

      Kul att komma ut om inte annat.

      Delete
  10. Anonymous12:07 PM

    Kul att det går så bra med försäljningen och egna firman. Har du funderat på att bli personlig tränare?

    Det är inget man behöver köra heltid heller

    ReplyDelete
    Replies
    1. Att hjälpa personer mot tuffa träningsmål vore kul. Men tror inte så mycket på att jobba på gym med motionärer som vill ha lite hjälp med träningen.

      Är intresserad av träning men ingen utbildning för att göra det professionellt. Vilket ju tar tid och pengar att skaffa. Så inte jättelockad.

      Delete
  11. Orkar du inte med ett år till på jobbet? Du är ju nära nu.
    Tänk på mig som har 12 år kvar;) Känns så lååååångt borta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo visst skulle jag kunna bita ihop och köra till nästa sommar som planerat. Men är ju glad om jag slipper.

      Delete
    2. Anonymous12:39 AM

      Du är inte lite rädd att det kommer kännas lite ensamt när du är "pensionerad"? Iofs kan du ju alltid hitta hobbys/tidsfördriv där man träffar folk :)

      Delete
  12. Att det ska bli ensamt är inget jag är orolig för. Har ju fru och kompisar på fritiden. Och dagarna går ju att fylla med nya aktiviteter där man träffar andra som inte jobbar på dagtid.

    Min fru slutar ju också jobba inom ett par år.

    ReplyDelete
  13. Anonymous9:41 AM

    Jag hade kört ända in i kaklet. Respekt för att det är tröttsamt nu men som jag skrivit tidigare så är du på repetition 19 i ett arbetsset om 20 reps. Den sista är alltid mest eländig.

    ReplyDelete
  14. Om det här med "när är man ekonomiskt oberoende" så har Bodo Schäfer ett rätt bra tänk i sin bok (Vägen till ekonomisk frihet).

    ReplyDelete
  15. Sluta idag. Tiden, ungdomen och livet får du aldrig tillbaks, pengar går alltid att få tag i om man inte behöver så mycket.

    ReplyDelete
  16. Nedtrappning även hos familjen Ekonomitankar. Blir allt som vi hoppas så säljs en fastighet under hösten och sen trappar vi ner. Avkastningen och lite nallande av kapitalet gör att vi klarar oss i tio år, om tio år kan vi börja plocka ut från tjänstepensionerna och då räcker avkastningen plus tjänstepensionen. Så då växer kapitalet igen.
    Driver eget företag så inte bara säga upp sig, men har börjat säga upp vissa kunder som ligger på mig. Kommer ta ett tag att få till det på ett bra sätt, men förhoppningsvis är detta sista sommaren med "bara" 4 veckors semester.

    ReplyDelete
  17. Två argument för att jobba till sommaren kan vara:
    +Att gå från jobbet när det är som skönast ute (tänker tidig sommar då)
    +Om en börsnedgång kommer så kan du köpa fler aktier billigt (dock oklart när en sättning kommer, kan ju ta ett eller flera år till)

    Fundera o känn efter vad som känns rätt för dig.

    Tack för en bra blogg! Har beställt boken men den ligger hemma i Sverige o väntar så det dröjer till juli innan jag läser den. Väntar spänt... :)

    Mvh Robin

    ReplyDelete
  18. En fråga som kanske varit uppe tidigare:
    Hur ser bankerna på att man inte har en traditionell inkomst av tjänst vid tex bolån?

    Låt sägs att du vill låna till ett boende utomlands eller liknande.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det kan bli problem att låna utan lön. Vilket jag skrivit om i boken efter att ha pratat med olika banker. Så det är något att väga in. Bättre att flytta innan än direkt efter man slutat jobba alltså.

      Delete
    2. Anonymous5:33 PM

      Borde man inte kunna låna med aktierna som säkert? Finns tillochmed en term för det men den kommer jag inte ihåg...

      Delete