Monday, May 01, 2017

Motivation och "avundsjuka"

Jag fick en fråga hur jag tacklat en viss typ av motgångar motivationsmässigt. Det rör en situation som jag tror nästan alla upplevt någon gång. När man kämpar och sliter och sen upplever man det som någon annan glider in lite på ett bananskal och lyckas bättre, utan att ha kämpat lika hårt. Detta kan ju hända inom en mängd områden men om vi håller oss till det ekonomiska ska jag ta tre exempel som jag tror många kan känna igen.

Lön
Du är ganska nöjd med din lön till dess att du hör om en kompis som du upplever har sämre meriter, utbildning och driv helt plötsligt glider in och tjänar 5000 kr mer än dig i månaden på en mindre kvalificerad tjänst. Din lön känns helt plötsligt värdelös.

Boendeaffärer
Vi som bor i storstad känner väl alla någon som råkat förköpa sig på en alldeles för dyr bostad som de sen lyckats sälja några år senare till ett helt hutlöst pris och tjänat många miljoner utan att göra någonting. Samtidigt har du som valt en billigare och mindre centralt belägen bostad bara har tjänat en bråkdel på uppgången.

Gåvor
Tänk att du sparar och sliter och får ihop pengar för att kunna köpa en liten sommarstuga. Efter flera år blir köpet av ett renoveringsobjekt 10 minuter från en sjö äntligen verklighet. Då får din kompis helt plötsligt en jättefin sommarstuga med sjöutsikt när hens svärföräldrar ger dem ett förskott på arvet.

Vet inte riktigt om ordet avundsjuka som jag valde i rubriken är rätt ord. Avundsjuka är ju något fult som vi har svårt att erkänna att vi lider av. Men jag tror ni förstår vad jag menar. Frågan rörde hur min motivation påverkas av händelser likt dessa. Går det verkligen att gå omvägen på vägen hem för att handla i den billiga affären för att spara 5 kr samtidigt om man vet att med lite tur och bättre löneförhandling så hade man fått ut 2500 kr varje månad i lön?

Jag känner till viss del igen mig i frågeställningen. Men det vi ska komma ihåg att ingen av exemplen ovan påverkar mig eller min möjlighet att klara av min målsättning. Dvs tidigare att bli miljonär innan 30 och nu att bli pensioner innan 40. Om jag är nöjd med min lön så är jag det oavsett vad en enskild annan person tjänar. Och är jag inte nöjd med lönen får jag försöka jobba på att lösa det långsiktigt. Sparande är en långdistanssport. 

Oavsett om ditt mål likt mitt är att kunna sluta jobba tidigt eller om du vill bli riktigt rik så kan du vara trygg i att du kommer kunna ta dig dit steg för steg genom metodiskt arbete. Fokusera på dig själv och ditt mål och strunta i alla andra. Gläds för deras framgångar, kanske har du tur att ha kompisar som också kan sluta jobba tidigt, så kan ni göra något kul ihop istället för att jobba.

Troligtvis kommer man njuta mer av något som man kämpat för att uppnå. Sen ska man fokusera på rätt saker, kan du med enkla åtgärder få upp lönen med flera 1000 kr i månaden ska du givetvis prioritera det före att leta efter vilken butik som har de billigaste äggen. Men om du just nu inte kan påverka din lön, så får du fokusera på äggen så länge.

20 comments:

  1. Petter Stordalen fick tidigt lära sig att sälja de jordgubbar han hade, av den enkla anledningen att de var de enda jordgubbar han kunde sälja.

    Värt en lyssning i framgångspodden för den som missat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bra tips med Stordalen. Jag har hört några avsnitt men inte det. Ska jag se till att göra!

      Delete
  2. Anonymous12:00 PM

    Har det varit ett självklart val för dig att köpa bostadsrätt? Eller funderade du på att bo i hyresrätt längre period för att istället placera pengar på börsen eller liknande?
    Tycker du att det är ett bra val att köpa så fort man har en insats..?

    Erik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Läget dvs priserna var lite annorlunda när jag gjorde entré på bostadsmarknaden 2005. Men då det blev 2000 kr billigare månadskostnad att bo i bostadsrätt än motsvarande hyresrätt även med 10 årig bindningstid på räntan (band ju inte men hade det som referens på en rimlig snittränta i 10 år). Därför blev valet lätt för mig. Skulle tänka lika nu dvs utgå från var/hur jag vill bo och månadskostnaden. Inte spekulera i boende som en investering.

      Delete
  3. Anonymous2:10 PM

    Tack för en inspirerande blogg!

    ReplyDelete
  4. Anonymous2:24 PM

    Man kan ju låta såna erfarenheter hjälpa en att prioritera tänker jag. Min uppfattning är t.ex. att när man väl har etablerat kontroll över sina utgifter och har dem på en rimlig nivå så är marginalsparande (5 kronor billigare mat, o.s.v.) inte särskilt väl investerad tid. Man kan såklart ha sparandet som hobby, men om man inte ser något direkt egenvärde i det så är det, som du antyder, betydligt bättre att lägga krut på inkomstsidan: löneförhandlande, övertid, extrajobb, m.m. Så istället för att gå omvägen till Lidl efter jobbet kanske du hänga med din kollega ut på en öl och pumpa hen på info om hur man får högre lön?

    ReplyDelete
  5. Anonymous4:33 PM

    Åh tack för tips om rabatt på Adlibris, precis beställt din bok! Spännande!
    Hälsningar Ullis

    ReplyDelete
  6. Makkann11:14 PM

    Makkann beställde precis en bok.
    Man tackar för rabatten.
    Hoppas att det fylls på ordentligt på kontot iom bokförsäljningen.

    Jag är uppenbarligen synsk då jag inte vet vem du är.
    Ska dock läsa boken grundligt och gå genom bloggen bak i tiden så ska jag nog lyckas spå fram vem du är.

    Skulle vara kul och berätta live om min story om pengar och avundsjuka.
    Samt även ta tempen på börsen, vilken jag befarar börjar få sydliga vindar.
    Få se ifall det är en bris eller värre än styv kuling......

    Ha det gott !

    Makkann

    ReplyDelete
  7. Kul Ullis och Makkann att ni slog till och hann få rabatterade priset. Hoppas ni kommer gilla boken!

    ReplyDelete
  8. Det kommer alltid finnas de som tjänar mer, har större hus, nyare bil etc. Det logiska felsteget vi ofta gör är att tro att de automatiskt är lyckligare för det. Kanske något i människans natur att sträva efter förbättring och utveckling. Hur många suckar inte på söndag kväll över ännu en lång arbetsvecka, där de tvingas ifrån sitt dyra hem för att ens ha råd att bo kvar där?

    Men som gurun Mr Money Mustache lär oss så kommer inte lycka av de bästa materiella ting vi kan köpa. Så länge som vi har grundbehoven uppfyllda så handlar det mer om de mjuka värdena i livet, såsom familj, vänner, hälsa, intressen och frihet/fritid.

    ReplyDelete
  9. Är det många andra här som upplevt att de inte fått faktura från Adlibis vid beställning av boken? Stod att den skulle skickas via mail men har inte fått någon. #sparadkrona (skämt givetvis ^^)

    ReplyDelete
  10. Anonymous12:18 PM

    Jag uppskattar de många kommentarerna och ditt inlägg som svar på min fråga. Jag tycker att många har värdefulla poänger och är absolut med på att pengar inte köper lycka osv. För mig har sparande aldrig varit ett uppoffrande och jag har med glädje levt på mindre än CSN även som icke-student bara för att det är kul att spara. För mig har det där med 5 kr extra sparande genom kutande till olika matbutiker (som anonym 2.24 skrev om) därför aldrig känts jobbigt utan bara skönt och vanligen något jag kombinerar med andra aktiviteter.

    För mig var det här nog det enda bakslaget jag haft och det rörde sig inte alls om traditionell avundsjuka (jag tycker min bekant fått helt rätt lön, men att jag fått fel!) utan snarare att jag insåg hur mycket inkomst jag gick miste om enbart för att jag var gravid och inte vågade bråka i någon större utsträckning när jag anställdes på mitt nuvarande jobb. Det är svårt att inte sätta den förlorade inkomsten i relation till de små medel som panelundersökningar inbringar och de besparingar som en långpromenad till billigaste matbutikens lockvaror leder till. För mig var det viktigaste i det du skrev Miljonären att man ska påverka det som man påverka kan. I nuläget kan inte jag göra så mycket åt min lön, men när tillfälle till det ges så får jag ta tag i den. Nu får jag istället passa på att handla varmkorv på extrapris och släcka lampor för att undvika onödig elförbrukning. Sen gäller det att den här känslan av hjälplöshet försvinner, för annars kommer ju jag bli som alla andra i Sverige som går omkring och inte tycker sig KUNNA göra något åt sin situation och istället ger staten ansvar för såväl pension som tid med familjen. Men förhoppningsvis släpper det om några dagar och jag kan återigen bli peppad av såväl Tradera som "gratis" kläder genom mina panelundersökningar. Jag hoppas din bok är på ingång! Längtar så efter att läsa den! /P

    ReplyDelete
  11. Anonymous4:16 PM

    Hej, hur köper man din bok som utlandssvensk?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Efter koll på bokhandlarnas hemsidor verkar Bokus skicka till fler länder än Adlibris. Men om det är möjligt är ju beroende av vilket land det rör sig om. Hoppas du hittar någon som kan skicka. Annars får vi se på mer manuell lösning.

      Delete
  12. Anonymous5:52 PM

    Miljonären! Vad kommer du göra på din första lediga dag från arbetslivet!? Kommer du att fira den på något speciellt sätt?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så här besvarade jag frågan på Twitter för några veckor sen. Lite på skämt givetvis: Sover till 9. Går till biblioteket och läser tre tidningar jag aldrig läst tidigare. Skryter och hånar de som jobbar via Facebook.

      Delete
  13. Anonymous5:57 PM

    Tack - Bokus funkade

    ReplyDelete
  14. Anonymous5:02 PM

    Cyklar du till jobbet året runt?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nej inte nu längre. Har höjt mina omkostnader sen årsskiftet och åkt kommunalt jan-april i år.

      Delete
  15. Anonymous9:25 PM

    Jag såg väldigt väl från insidan hur en "inkompetent" överbetald chef genom ogenomtänkta anställningar lyckades förstöra ett fullt fungerande företag som omsatte ca 130 miljoner.

    Hans favoritmanöver var att alltid ge nya noviser mer betalt en kunniga och arbetsvilliga veteraner, det var skamligt att beskåda och att få sin beskärda del av.

    funkar den taktiken i längden?? knappast, folk flydde åt alla håll och företaget dränerades på kunskap, arbetsvilja m.m

    Idag har jag lämnat det idiotföretaget men det tog alldeles för lång tid.

    företaget omsatte mindre och mindre trots att årena gick, tillväxt var det sällan tal om utan bara besparingar. Sista åren omsatte vi 80-85 milj per år, trots det fick inte chefen gå utan han fick hållas hela 14 år på sin post.....tills han gick i förtidspension hastigt o lustigt.

    ReplyDelete