Sunday, May 21, 2017

Facit av några månader med ökade kostnader

Jag höjde ju mina omkostnader ganska rejält vid årsskiftet. Från ca 6000 kr i månaden till drygt 9000 kr. Den stora skillnaden är att jag börjat åka kommunalt till jobbet under den kalla våren, äta lunch ute några dagar i veckan med hjälp av att plocka ut lunchpengar på rikskortet via jobbet (ett kort som jag och min fru även använder ibland när vi köper pizza eller thaimat) och att vi stoppar undan några tusen i månaden till semesterresor.

Precis som i Lyxfällan på TV har jag gjort en budgettavla. Där jag räknar på hela hushållets ekonomi. Jag skulle säga att våren sett ut något i stil med detta:


Riktigt lyxigt liv som ni ser, vi får in ca 60.000 kr i månaden netto från våra jobb. Utdelningen och portföljens pengar ligger helt separat från detta.

Boende: Innehåller avgift till föreningen, bolån, hemförsäkring, tv-licens och el.
Mat: Brukade ligga runt 2000 kr för oss två fram till årsskiftet, så nu är det ca 1500 kr extra i form av påfyllnad rikskortet. Allt går inte åt varje månad men fyller på varje månad.
Transport: Två SL-kort. Blir billigare nu närmaste halvåret då man kan cykla, gå och springa till jobbet.
Kläder: Här ingår även träningskläder som nya löparskor etc.
Övrigt: Gymkort, saker till hemmet och framförallt ca 4000 kr i månaden som sparas kortsiktigt till månader med högre utgifter och resor. Vårt gemensamma konto fylls på i högre takt än planerat pga av dessa insättningar. Så egentliga siffran är lägre. Men jag räknar med fler resor i framtiden så fint att det fylls på för varje månad.
Lån: Våra båda CSN är avbetalda sedan många år. Och bolånet ligger under boende.

Det enda jag saknar ibland med ovanstående upplägg är en bil, som jag tror skulle tillföra livet en del bekvämlighet inte minst då jag inte längre ska jobba hela dagarna. Då skulle det tillkomma ca 3500 kr i månaden i försäkring, bränsle och värdeminskning (tänker mig en bil som är ca 2-3 år gammal som man köper för drygt 100.000 kr och sen säljer 3 år senare för 60.000 kr).

Den dagen jag slutar jobba så blir det ju ingen skattesubvention så vill jag fortsätta äta lunch ute några dagar i veckan och köpa lika mycket hämtmat går kostnaden upp med ca 500 kr.

Kanske lite mer och dyrare träningsutrustning om man skulle börja tävla lite i tex mtb-cykling.

22 comments:

  1. Anonymous8:57 PM

    kommer din sambo fortsätta jobba, heltid?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja något år till är tanken. Men max 1-2 år till efter mig.

      Delete
    2. Anonymous11:04 PM

      Hur hittar man en partner med stort intresse för aktier och sparande? :)

      Delete
    3. Jag tror nästan alla är intresserade av ett liv i ekonomisk frihet. Så hitta bara en vettig partner och informera om vilka möjligheter som väntar runt hörnet. Så är de snart med på tåget.

      Delete
  2. Anonymous9:14 PM

    Hur ligger ni så lågt i boendekostnad? Låga lån och låg avgift?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lite över 2000 kr i avgift. 900.000 kr i lån. 0,79% boränta.

      Delete
  3. Anonymous9:39 PM

    Vore kul att se en motsvarande version av tv3:s lyxfällan som heter sparfällan:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous10:36 PM

      Det där har jag också tänkt på. De kan väl i alla fall göra några specialavsnitt som visar att det inte är omöjligt att spara ihop en ordentlig slant. Vore kul att se som omväxling.

      /Spargrisen

      Delete
  4. Det var en riktigt bra ränta, hur har ni förhandlat er till den?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den är fast och oförhandlad som private bankingkund hos Avanza. Kräver dock 3 miljoner i kapital och max 50% belåning.

      Delete
    2. Det har dem inte, det är den räntan man kan få om man har tillräckligt kapital på Nordnet eller Avanza.

      Att förhandla bolåneräntor är ett helvete. Min nuvarande bank förhandlar inte. Har pratat med ett otal banker och de har i tur och ordning erbjudit 1,19%, 1,45%, 1,34% rörligt.

      Erbjudandena varierar i motprestation, den lägsta räntan är inte bättre än 1,34% om man räknar in motkrav och avgifter.

      Då har jag ändå en flexible ekonomi och erbjuder mig att balansera både skuldsättning och skuldkvot samt ett relativt stort sparkapital men ändå känns det rätt hopplöst att byta bort den bank jag har idag där jag har 1,50% och i övrigt är nöjd.

      Börjar bli rätt trött på allt tjat om att pruta och förhandla då det visar sig vara mycket svårt i praktiken. När jag till slut valde att gå vidare med en av bankerna skulle de ha kontoutdrag (alla inkomster och utgifter oredigerat), amorteringsunderlag, lönespecifikationer samt utdrag ur lägenhetsförteckningen. Det känns rätt absurt.

      Några tips och råd i allmänhet?

      Delete
    3. Glömde att de också ska ha arbetsgivarintyg.

      Delete
  5. Anonymous11:00 PM

    Hur kommer det sig att CSN-skulden är avbetald? Själv har jag inte fokuserat särskilt mycket på mitt CSN-lån utan lägger pengarna på att amortera mitt bolån istället.

    Tack för en intressant blogg och för att du är en stor inspirationskälla!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Med facit i hand var det onödigt att betala av CSN. Men hade låg studieskuld och sålde av lite fonder någon gång när börsen gått starkt ett par år och betalade av.

      Delete
  6. Anonymous3:09 PM

    Hur skapade du tavlan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Googlade budgettavla Lyxfällan. Hittade en med lite blandade sedlar på som jag sparade ner. Sen klippte jag och klistrade i paint. Tog ca 15 minuter.

      Delete
  7. Hej,
    Tack för en inspirerande blogg!

    Har ni inte gjort en blunder genom att inte alltid maxat rikskortet? Det går ju att nyttja på vanlig mathandling och vips har man 25% rabatt. Så gör jag :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo har börjat maxa rikskortet efter att jag förstod att man kunde handla i mataffär. Ca 1500 kr per månad är netto, dvs motsvarar full påfyllnad 11 månader per år.

      Min fru har ingen möjlighet att få rikskort via sitt jobb.

      Delete
    2. Låter bra! :)

      Grattis till framgångarna med boken!

      Delete
  8. Anonymous11:37 PM

    Hej,
    Läser med intresse din blogg och har köpt och läst din boken.
    Kul läsning =)

    Jag är en amatörsparare som har siktet inställt på 3 000 000 kr i sparande. Jag har mina pengar i olika aktier på börsen via en ISK hos Nordea och en KF hos Avanza.
    Fn har jag lyckats få ihop totalt 1 600 000 kr och hoppas kunna nå målet till sommaren 2023, dvs 6 år fram i tiden. Jag har i mitt antagande räknat på en snittavkastning på 8% per år. Därtill räknar jag med att kunna lägga in ett sparande på ca 5 000 kr i månaden fram till sommaren 2023.

    Jag är idag 52 år och hinner således bli 58 år sommaren 2023. Jag tänker att jag då ska kunna leva på pengarna jag sparat ihop, dels av avkastningen och dels av kapitalet.
    Vidare så funderar jag på att ta ut pension vid 61 års ålder vilket betyder att det bara är 3 år som jag behöver belasta det sparade kapitalet utan tillskott från pensionen. Jag har kollat prognoser kring min pension via nätet och räknat fram och tillbaka och lite förenklat kan man summera det till att jag får ut minst 10 000 kr/månad netto livet ut från 61 års ålder.

    Vad jag kan ta ut i månaden från mitt sparande är såklart helt beroende på hur avkastningen ser ut. Jag tänker att jag borde kunna räkna med minst 4% avkastning/år i snitt om jag räknar lågt och det skulle enligt mina beräkningar ge mig utrymme att ta ut 25 000 kr netto i månaden. De första tre åren 25 000 kr från mitt sparande fram till dess att jag börjar ta ut pension och därefter 15 000 kr i månaden (dvs 10 000 kr från pensionen +15 000 kr från sparandet) och då räcker kapitalet till jag är 77 år. Därefter får jag klara mig på drygt 10 000 kr i månaden från pensionen.
    Jag hoppas dock kunna snitta lite högre avkastning, vid t ex 8% avkastning/år ger det (med samma förutsättningar) enligt mina beräkningar att vid 80 års ålder finns kapitalet fortfarande kvar ca 3 000 000 kr. Allt över 4% i avkastning ger således möjlighet till ett månadsuttag större än 25 000 kr per månad.

    Jag har dock några funderingar:
    1. Är mina antaganden rimliga eller är jag helt ute och cyklar?
    2. Vad har jag missat som väsentligt påverkar mina beräkningar?
    3. Hur investerar man 3 000 000 kr på ett smart sätt?

    Jag har själv funderat i dessa banor:
    1/3 i Indexfonder
    1/3 i Investmentbolag
    1/3 i stabila bolag med utdelning
    Jag vill ha en bra riskspridning men ändå med en rimlig chans att nå en avkastning på 8%

    Jag tar tacksamt emot synpunkter!

    Med vänlig hälsning

    En glad amatörsparare

    ReplyDelete
    Replies
    1. Har du haft tjänstepension och jobbat heltid många år tycker jag 10.000 kr i månaden från 61 låter lågt.

      I övrigt tycker jag dina antaganden med 4-8% avkastning känns rimliga!

      Bra fördelning mellan fonder och aktier.

      Delete
  9. Om du har länsförsäkringar eller nordea som bank för ditt betalkort så finns det en app som man kan ladda ner som heter "Wrapp" man kopplar sitt kort till denna app och får erbjudanden. Man får också 100kr att käka för, oavsett vilken restaurang man går på. Ladda ner appen och använd koden mrhd15. Sen kan du själv invita vänner och få ytterligare 100kr att äta för. Man behöver inte göra något för att få pengarna, bara att betala med det kort som man aktiverat i appen så sköter det hela sig själv, det kan ta några bankdagar innan pengarna kommer in på kontot :)

    ReplyDelete