Tuesday, February 28, 2017

Utdelningssäsongen är nära

Runt en vecka kvar till utdelningssäsongen drar igång. Tack vare mitt köp i Kone förra veckan är jag nu uppe i 175 aktier vilket ger 271,25 Euro den 9 mars. Sen hinner Nordea och Castellum komma in på kontot under mars månad.


Har varit lite ivrig och köpt på en hel del efter lönen i februari. Så blir fint med lite påfyllning så jag kan trumma på med nya köp ända fram till nästa lön. Nu är jag även igång med mina första trevande köp av preferensaktier. 9 Akelius och 3 Balder har det hunnit bli.

Det är tur man har dessa aktieköp flera gånger i veckan som livar upp vardagen. Jobbet går verkligen i vågor, ibland känns det helt ok, medan det senaste dagarna har känts väldigt långt till sommaren 2018 och pensionering. Då känns det bättre när man tänker att varje dag på jobbet innebär pengar in till ytterligare ett aktieköp a´ ca 1000 kr.

17 comments:

  1. Replies
    1. Ja det låter fint. Men med alla bolag som från i år delar upp utdelningen på vår/höst plus lite nya preffar så duger spridningen för min skull. Viktiga blir att 2017 summerar till klart över 100.000 utdelningar för min del. Vilken månad spelar mindre roll.

      Delete
  2. Anonymous10:05 PM

    Hej
    ¨år börja med att tacka för en bra blogg

    är sugen på att köpa Kone
    om jag gör det imorgon 1mars så missar jag årets utdelning ?

    är det troligt att kone kommer sjunka efter sin utdelning den 9 mars för isåfall väntar jag ju med köp tills efter det för att spara nån euro :)

    ReplyDelete
  3. Aktien borde sjunka redan imorgon eftersom du inte får någon utdelning i år om du köper aktier i Kone imorgon bitti.

    ReplyDelete
  4. Kan inte annat än att hålla med Stefan ^^
    http://www.kronantillmiljonen.se/aktieanalyser/global-x-superdividend-etf-analys/

    ReplyDelete
  5. Anonymous7:49 AM

    Vad är det som gör ditt jobb så ofantligt tråkigt och jobbig? Arbetsbördan, företaget, kraven, kollegorna eller vad är den största ångesten?

    Du gör ett mycket bra jobb med bloggen!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Har funderat på det varför jag vantrivs mer och mer med att jobba. För 5 år sen var det ändå helt ok. Min gissning är att det är en blandning av stress/press, att ha en chef som säger åt en hur man ska göra och brist på frihet hur jag ska disponera min tid.

      En stor del är att jag efter 12 års jobb tycker det börjar bli jobbigt att aldrig kunna slappna av. Aldrig bli klar.

      Skulle ju kunna byta till ett jobb med mindre press/stress/ansvar. Men det har tagit mig 12 år att bygga upp en lön på ca 45.000 kr. Och känner att det vore dumt att byta bort det när det bara återstår 15 månaders jobb om jag behåller denna lön.

      Delete
  6. Anonymous12:09 PM

    Gå med i hemvärnet, kan eventuellt vara något när du har pensionerat dig. 8 dagar per år uppdelat i 4 dygn 2 gånger per år. I slutet varje år får du ca 7000kr (beroende på vilken position du har) skattefritt, samt milersättning.

    ReplyDelete
  7. Anonymous4:52 PM

    Miljonären, har du jobbat för samma arbetsgivare hela ditt yrkesliv?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja det kan man säga. Lite kortare jobb under och direkt efter studierna. Men samma arbetsgivare sen 2006.

      Fast olika tjänster inom samma bolag.

      Delete
  8. Anonymous10:24 AM

    Blandar du svenska och utländska aktier i din isk eller har du en separat portfölj för dina utländska aktier?

    ReplyDelete
  9. Jag har alla aktier i en KF. Och alla fonder i ISK.

    ReplyDelete
  10. Anonymous7:05 PM

    Ha ha, 100.000 i utdelningar, det är imponerande! Mitt mål är 100.000 i aktier i år. Började att bygga min utdelningsportfölj för ca 1/2 år sen, så jag är en riktig nybörjare. Har en bra bit kvar att vandra :)/ Horsewood9

    ReplyDelete
  11. Anonymous6:16 AM

    Hej Miljonaren

    Tankte bara ta och tacka for en fantastiskt bra blogg.
    Jag har foljt dig lange men aldrig skrivit ngt.

    Du har inspirerat mig att forsoka mig pa samma sak, min resa borjade 2013. Da 29 ar gammal.
    Jag hade val alltid vart sparsam men inte tankt sa mkt pa det.
    Sa mitt startkapital nar jag borjade dromma om tidig pension var redan 1.2 miljoner.

    Sahar 4 ar senare har det vaxt till 5.6 miljoner. Inte sa daligt for en 33 aring.

    Min malsattning ar 1 miljon dollar (bor inte i sverige langre). Excel sager att med nuvarande utveckling, extrapolerad, sa kommer jag na mitt mal om ytterligare 4 ar, Januari 2021.

    ReplyDelete
  12. Vad tycker ni om att Avanza numera bara skall betala tillbaks 91% av källskatten? Mailade de men de var nöjda med isitt nya upplägg så jag startade ett konto och en KF på på Nordnet (tog 5 minuter), kommer ha mina utlänningar där, visar det sig att deras sida är bra flyttar jag allt, (vill inte ha mer än en bank för börsaffärer).

    ReplyDelete
  13. Anonymous4:09 PM

    Tack för en bra blogg. Hur har du resonerat kring att ha aktier i kapitalförsäkring fördelar/nackdelar? Har samma mål som du med 200 Balder/Akelius. Vill man ha en snabb ökning av sin utdelning dvs använda i närtid så är det ju en stor fördel med preffar. Sedan om de ligger minus om 5 år gör ju inget. Det kanske är låga räntor om 10 år igen vem vet? / Jenny

    ReplyDelete
  14. Hej, jag är Theresa Williams Efter att i relation med Anderson för år, han gjorde slut med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, jag bad honom med allt jag gjort löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre bör kontakta en stavnings caster som kunde hjälpa mig kasta en trollformel för att föra honom tillbaka, men jag är den typ som aldrig trott på stava, hade jag inget annat val än att prova det, jag postade stavnings caster, och han berättade att det var inga problem att allt kommer att bli okej innan tre dagar, att mitt ex kommer att återvända till mig innan tre dagar, kastade han förtrollningen och överraskande i den andra dagen, var det runt 04:00. Min ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag besvarade samtal och allt han sade var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag gjort löfte om att vem som helst vet jag att ha en relation problem, skulle jag vara till hjälp för personen genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfull spell caster som hjälpt mig med mitt problem. e-post: drogunduspellcaster@gmail.com kan skicka honom om du behöver hans hjälp i din relation eller något annat fall.

    1) Love Spells
    2) förlorad kärlek Spells
    3) skilsmässa Spells
    4) Förbindelse Spells
    5) Bindande Spell.
    6) Breakup Spells
    7) Bannlys en tidigare älskare
    8.) Du vill främjas på kontoret / Lottery spell
    9) vill tillfredsställa din älskare
    Kontakta denna stora man om du har något problem för en hållbar lösning
    genom drogunduspellcaster@gmail.com

    ReplyDelete