Monday, February 06, 2017

Ny vecka nya möjligheter

En av veckans höjdpunkter är att kolla erbjudanden från matbutikerna måndag morgon. Dagens skörd blev väl främst dessa:

Nötfärs ICA 49.90 kr/kg
Avocado ICA 5 kr st
Morötter ICA 5 kr/kg
Kyckling Willys 29,90 kr/kg

En annan höjdpunkt är ju att börsen öppnar igen på måndag morgon. Tycker det är lite lurigt läge. Köper H&M regelbundet under 250 kr. Men kan ju inte bara köpa ett bolag, andra bolag som jag skulle vilja prioritera som tex Investor tycker jag känns lite dyrt. Så blir lite spridda skurar där bakom H&M.

Jobbet känns helt ok för en gångs skull. Och just nu känns det som jag gör ett bra byte när jag ger arbetsgivaren 8-9h i utbyte mot 4 H&M aktier (efter skatt och att alla mina levnadsomkostnader är betalda).

24 comments:

  1. Anonymous8:29 AM

    Samma här. Precis kollat Coop och Willys veckoerbjudanden.
    På Ica Maxi har de faktiskt nötfärs 20% Irland för 39,90kr/kg om man kollar på deras sida:
    https://www.ica.se/butiker/maxi/huddinge/maxi-ica-stormarknad-flemingsberg-15973/erbjudanden/

    Jag brukade alltid köpa Willys nötfärs från Irland för 39,90kr/kg men har faktiskt valt bort det nu pga antibiotika m.m.
    Försöker istället leta efter svensk för 59,90kr/kg.

    ReplyDelete
  2. Anonymous9:49 AM

    Varför just måndagar? Kommer nästan 100% av veckans alla erbjudanden ut på måndagar tro?

    ReplyDelete
  3. Ja veckans erbjudande från matbutikerna släpps varje måndag. Så då får man se vilken man man ska handla kommande vecka.

    ReplyDelete
  4. Kyckling för 30 kr kilot. Tro vad den fått äta (för att inte säga levat) för att du ska få den så billigt. Funderat på det någon gång?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vad får dig att tro att kyckling för 79:-/kg har haft det bättre?

      Delete
  5. Anonymous7:45 PM

    Vikingen: funderat på hur många människor och djur som fått sätta livet till för att du ska vara så girig och ond att du köper en ny telefon eller dator? Eller för att du åker buss/kör bil? Eller bara för att du lever öht?

    ReplyDelete
  6. Anonymous8:29 PM

    Hej, vilket av dina innehav har till dagens datum varit ditt bäst/sämsta +-%

    ReplyDelete
  7. Har ju haft en fin resa tidigare på aktier köpta 2008. Men då jag sålde och tog hem vinst och köpte tillbaka aktier löpande 2015-2016 har jag idag inga innehav kvar köpta tidigare än 2015. Bästa nuvarande innehav i procent är Sandvik där jag ligger runt 65% plus. Nu ska jag aldrig sälja och ser fram mot när många bolag ligger +100%

    ReplyDelete
  8. Johanna9:22 AM

    Hej! Har nyligen hittat till din blogg. Otroligt roligt att följa!
    Jag har börjat investera i fonder och har planer på att fortsätta de kommande åren. Kommer även så småningom börja med aktier. I alla fall! Till problemet. Jag behöver råd.

    Vi har i dagsläget ett privatlån från husköp på 190.000:- med en hiskelig ränta 5.35% (Banken gick ej med på att sänka). Vi amorterar just nu 3150:- inklusive ränta på detta månadsvis och kommer fortsätta med det.
    Nu till min fråga: Hur ska jag planera detta? Är det bättre för oss att höja amorteringen och bli av med lånet fortare? (Känns tråkigare och vi blir låsta)
    Eller investera övriga sparpengar i fonder/aktier? Jag planerar minst 3000:- extra i sparande, lite beroende på inkomst/utgifter såklart.
    Vi väntar vårat tredje barn snart och jag vill helst inte låsa mig på högre amorteringar heller nu när inkomsten blir lägre. Vad tycker du?

    ReplyDelete
  9. Johanna9:25 AM

    Kanske ska säga att jag sparar på ISKkonto med fonder som har som max 0.6% ränta, de flesta på 0.2%. Idag är det sparandet på 13.000:-

    ReplyDelete
  10. Anonymous11:00 AM

    Med den räntan, betala av lånet först! För att det ska vara värt att spara i fonder måste du avkasta mer än 5,35% + förvaltningsavgift, först måste du slå räntan sen ska du göra en vinst som är värd risken av att ligga i fonder istället. Tänk så här, skulle du köpa fonder med en förvaltningsavgift på 5,35% +(0,2-2%)?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Johanna11:49 AM

      Det är alltså otroligt svårt att få avkastning över 5%?

      Delete
    2. Johanna: i din situation hade jag börjat med att betala av lånet och byggt en buffert på 30-50K (beroende på livssituation). Först efter det hade jag blivit miljonär.

      Delete
    3. Jag hade amorterat av så mycket jag kan, så snabbt jag kan om det inte går att lösa bättre ränta.

      Som flera säger, amorteringen är helt riskfri, och 5,35% helt riskfritt får väl kännas som helt ok.

      Fördelen med att amortera är att du får mer pengar över varje månad, vilket gör att amorteringen kommer gå lättare för varje månad.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Delete
  11. Anonymous1:41 PM

    Nej, det är enkelt.
    http://www.spiltanfonder.se/fonder/spiltan-hograntefond
    http://www.spiltanfonder.se/fonder/aktiefond-stabil
    http://www.spiltanfonder.se/fonder/aktiefond-investmentbolag

    ReplyDelete
  12. Kan du verkligen inte få något annat lån med lägre ränta och använda de pengarna till att lösa lånet med 5,35% ränta? Om det är omöjligt skulle jag också prioritera att få ner lånet även om det är tråkigt.

    Men du behöver ju inte släppa sparandet helt, utan kan lägga en tusenlapp eller så in fondsparande varje månad för att komma igång och börja jobba upp en långsiktig portfölj som du kan sätta av mer pengar till så snart lånet är lite lägre.

    ReplyDelete
  13. Anonymous5:05 PM

    @johanna

    Speciellt svårt är det väl egentligen inte att få en avkastning över tid på mer än 5%. Men då tar man en viss risk. Men att betala av ett lån är en helt säker samt riskfri "avkastning" och det går inte att få på något annat sätt.

    ReplyDelete
  14. Anonymous6:55 PM

    Fråga: Har du provat matsmart.se? Där kan man köpa mat som närmar sig utgångsdatum till (vad det står och känns, har inte gjort närmare jämförelser) väldigt rabatterat pris. Man får visserligen betala frakt, men känslan är att det blir billigare än i vanliga mataffären ändå.

    ReplyDelete
  15. Anonymous7:28 PM

    jog kollade in där lite snabbt.. men tyckte mest de hade typ godisklubbor, läsk, mjöl och sånt svammel man ändå inte behöver

    ReplyDelete
  16. Anonymous9:48 AM

    @Johanna: Betala av lånet! Det är alldels för hög ränta! Som någon skrev ovan, det är inte "omöjligt" att avkasta mer än dina räntekostnader MEN då måste man beräkna den risk som aktier/fonder de facto innebär. Om du betalar av lånet gör du en garanterad vinst som motsvarar dina räntekostnader (5+%) vilket inte alls är säkert att du gör annars. Tänk också på att räntorna börjar gå uppåt nu, så det är en risk att när dina räntor blir ännu högre nästa gång du tvingas omförhandla eventuella villkor. Amortera ner till under 100,000 i varje fall! Med 6000 / månaden tar det er under 1 år.

    Återigen, det är viktigt att ta ställningstagande till en garanterad "vinst" (avbetalning á 5+%) och en eventuell vinst/förlust (aktier/fonder). I detta läge hade jag tagit den garanterade "vinsten" alla dar i veckan.

    ReplyDelete
  17. Du har aldrig varit sugen på ta en högrisk? Köpa ett mindre bolag för att krydda lite? Jag tar riktigt högrisk in och läs http://pengargeek.blogspot.se/

    Mvh
    pengargeek

    ReplyDelete
  18. Anonymous4:40 PM

    @Johanna
    Det bör dock beaktas att 30 % av räntekostnaden är avdragsgill på skattesedeln
    (förutsatt att man har skattepliktiga inkomster)

    Verklig räntesats i detta fall är därmed 5,35 x 0,7 = 3,745%
    Det kan då sättas i relation till att bara direktavkastningen (utdelning i relation till pris)
    på t.ex. Nordea är 5,76 % (4,032 % e. skatt om man inte har ISK el kap. förs.konto)

    Trots att låneförutsättningarna är dåliga blir ändå nettoeffekten positiv eftersom skuldsättningen används som hävstångseffekt.

    Lånet bör rimligen dessutom gå att omförhandla om ekonomin i övrigt ser schysst ut.
    Man är ju inte gift med den bank man är kund hos för tillfället....

    ReplyDelete
  19. Anonymous7:54 PM

    Flytta till Malmö. Här fyndar vi 3kg nötfärs för 99, paprika 20kr/kg, entrecote 99kr/kg varje vecka...

    ReplyDelete
  20. Hej tittare, jag är Nelson och håller på att dela mitt vittnesmål här, min mamma introducerade mig för Great Baba Ogbogo när hon upptäckte att jag inte kunde få min fru gravid efter 3 år av vårt äktenskap. Sedan förde dessa så mycket problem i mitt äktenskap och ledde till en skilsmässa. hon sa, han är mycket andlig och kan få min fru att återvända till mig i glädje och vi kan få barn tillsammans. Till att börja med tvivlade jag inte förrän jag kontaktade honom och sedan kastade mäktiga trollformler på mig och fick min fru att återvända till mig efter att ha gjort det som begärdes av mig och det behövande. Nu är vi också nöjda med vackra barn. Redan från dagen arbetade Great BaBa Ogbogo för mig och löste mina problem. Jag gjorde ett starkt löfte om att så länge jag lever, jag kommer att fortsätta att vittna om godheten i hans stora verk, och för de där ute som står inför förhållanden och äktenskapliga svårigheter ska snabbt kontakta honom och bli en lycklig vittnesbörd som jag. Jag släpper hans kontakt här, e-post: greatbabaogbogotemple@gmail.com eller hans WhatsApp-nummer. +447440557868 ...

    Han fick min ex fru att återvända till mig i glädje

    Han botade mig från en impotent man till en riktig man.

    ReplyDelete