Thursday, February 09, 2017

Mycket frågor om strategi och tips

Jag får många frågor på bloggen, mail och Twitter kring min strategi, vilka aktier man ska köpa, var man kan växla pengar billigt inför en USA-resa och en väldigt massa annat mellan himmel och jord. Man tänker väl att en person som har en välbesökt blogg och 6500 följare på Twitter är en lämplig person att fråga...

Jag har ju varit intresserad av sparande och investeringar i snart 20 år så något har man väl snappat upp. Men jag försöker så ofta det finns möjlighet understryka att jag är ingen expert på aktievärdering och placeringar och det finns inget som talar för att jag kan investera på ett sätt som slår index över tid.

Att en person på dryga 35 år lyckats få ihop finansiella tillgångar på runt 4,3 miljoner och 6,3 miljoner i nettoförmögenhet efter att ha börjat på noll och inte kommit igång med ett ordentligt sparande förrän vid 24 kanske upplevs som ett ok resultat av vissa. Men det är ingen förmåga att värdera bolag på något magiskt sätt som ligger bakom det.

Men då frågorna fortsätter komma kan jag väl försöka förtydliga min aktiestrategi så kanske det bli ännu tydligare att det inte är aktievärdering som är min grej. Såhär ungefär tänker jag.

- Köpa stora bolag med utdelning. För att det är enklare och kräver mindre egen analys.

- Säljer "aldrig". För att det enklare, kräver färre beslut och kostar mindre courtage.

- Förlitar mig på utdelning. För att det är enklare och innebär mindre svängningar i det dagliga och minskar psykologiska påverkan av att värdet svänger med en månadslön om dagen.

- Väljer att investera i 15-20 bolag. För att det är enklare och sprider risken och minskar behovet av att pricka rätt bolag och snabbt reagera och sälja om ett bolags förutsättningar försämras.

- Köper för hela mitt månadssparande varje månad och är hela tiden fullinvesterad. För att det är enklare och minskar behovet av att värdera om det är bättre att köpa nu eller avvakta.

- Har lägsta möjliga courtage som gör att aktieköp för 700-999 kr blir billigast på svenska börsen. För att det är roligare att köpa ofta och köpa aktier istället för fonder.

- Sprider mina aktieinnehav i ett antal olika branscher. Men tar gärna aktivt beslut att undvika bransch jag inte tror så mycket på långsiktigt tex att jag inte äger aktier i ICA och Axfood så länge värderingen är så hög. Skulle någon sån roligt försök gissning gå hem kan det räcka för att slå index med någon tiondel om året vilket jag skulle vara jättenöjd med. Skulle analysen vara fel så får jag försöka överleva med att underprestera index med någon tiondel.

Som ni ser är det ca 70% enkelhet och 30% rolighet som ligger bakom min strategi. 0% smart analys och strategi som gör att det är lönt att fråga mig om tips om när och vad man ska köpa.

Sen har det tagit lite tid att komma på denna strategi som passar just mig. Det var betydligt svårare att hitta info när jag började spara på allvar 2004. Att det fanns något som hette kapitalförsäkring som troligtvis ger lägre skatt för aktiesparande och att Nordeas fonder med 1,5% avgift inte var det bästa på marknaden fick jag lista ut själv. Så jag försöker svara så gott jag kan när ni skickar frågor. Även om jag inte kan ge säkra aktietips om vilket bolag ni ska köpa så kan jag kanske bidra med något jag snabbat upp när jag tänkt på pengar dygnet runt i över 10 år.

16 comments:

  1. Har du funderat nåt kring att den årliga beskattningen på isk kanske tillslut överstiger 30% vinstskatt som skulle vara fallet i vanlig aktiedepå? Har själv säkert 20 år kvar innan jag ska börja nalla pengar fron portföljen så för mig är det ganska relevant, små procent blir stora summor över tid som vi vet. Men inte nog med att du förlorar en liten del av kapitalet varje år, du förlorar ju dessutom den räntan du hade tjänat på detta kapital nästkommande kanske 20 åren om du sluppit betala årlig skatt. Har sökt lite på detta men ej hittat nån som räknat fram nån brytpunkt.

    ReplyDelete
  2. Anonymous12:35 AM

    Har du backtradat din portfölj och jmf med exempelvis Avanza Zero? Gör du det framgent? Jag menar, du gillar ju enkelheten, men går ju göra ännu enklare och om du inte tenderar slå Avanza Zero (eller LF Global indexnära eller annan väldigt enkel lösning för den delen) undrar man ju varför?? Ja, såklart lite kul och göra jobbet och pillra men läsvärdet i din blogg är iaf för min del helt frikopplat från din investeringsstrategi, snarare din spar- och jobb-strategi =)

    ReplyDelete
  3. Anonymous6:50 AM

    Jag förstår att miljonären inte vill köpa indexfonder, det har han klargjort tidigare. Tycker dock också det vore trevligt med en portföljjämförelse. Skulle ge ett mycket transparent intryck. Kanske även ge unga investerare en tankeställare?

    ReplyDelete
  4. @Rickard Jonsson:

    Skatten i ISK är ju 30% av schablonintäkten, vilket är kapitalet gånger (statslåneräntan plus 0,75 procentenheter). Det där sista har dock ett golv på 1,25 procent, vilket är vad som gäller nu.

    Huruvida ISK i längden blir skattemässigt lönsam hänger förstås ihop med den totala avkastningen på kapitalet. Men du kan ju genast se att så länge direktavkastningen är högre än (statslåneräntan + 0,75%) så betalar du mindre skatt varje enstaka år i din ISK än vad du skulle ha betalat för dina utdelningar om du haft samma kapital i en depå.

    Då talar vi bara om direktavkastning. Givetvis har du en stor avkastning i form av stigande kurser. Som du alltså betalar 0% för vid försäljning i ISK istället för 30% i depå.

    HGär är en liten matematisk övning, där vi bortser från kursökning och bara tittar på direktavkastning.

    Storlek på kapital: K
    Direktavkastning (som andel av kapital): y
    Skattesats i ISK: s

    Skatten i ISK beräknas kvartalsvis. Låt oss säga för enkelhetens skull att all utdelning remlar in i maj, och att du alltså betalar skatt på den endast tre fjärdedelar av året.
    Skatten i din ISK blir då:
    K * s + 0,75 (K * y) * s = K * (1 + 0,75y) * s

    Skatten i depå är enkel: 30% av avkastningen:
    K * y * 0,3

    Vi letar efter brytpunkten där skatten i ISK blir högre än skatten i depå. Alltså får vi ekvationen:

    K * (1 + 0,75y) * s = K * y * s.

    Vi kan förkorta bort K från båda sidor:
    (1 + 0,75y) * s = y * 0,3
    s + 0,75ys = 0,3y
    s = 0,3y - 0,75ys
    s = y (0,3 - 0,75s)
    s / (0,3-0,75s) = y

    Här har du alltså en formel för att räkna ut vad direktavkastningen måste vara för att du ska betala lika mycket i skatt på utdelningarna i depå, som du totalt betalar i din ISK ett givet år (förutsatt att värdet på aktierna i övrigt ligger still).

    Plugga in skattesatsen för 2017: s = 0,375%.
    y = 0,00375 / (0,3 - 0,75* 0,00375) = 0,0126 = 1,26%

    Alltså strax över de 1,25% jag skrev om ovan, eftersom vi betalar schablonskatt även på utdelningen.

    Vi kan vända på det.
    Givet att vi har en direktavkastning på 3%, hur hög kan schablonskatten bli innan vi börjar betala mer skatt i ISK än på utdelningarna i depån? Vi löser ekvationen för s istället för y:
    s = 0,3y / (1 + 0,75y)

    Plugga in y = 3%:
    s = 0,3 * 0,03 / (1 + 0,75 * 0,03) = 0,0088 = 0,88%.
    Dela siffran med 0,3 för att se vad det motsvarar för schablonprocentsats: 0,88% / 0,3 = 2,93%. Ta bort det där påslaget om 0,75 %-enheter, och det motsvarar en statslåneränta på 2,18%. Dit är det en låååång väg av höjningar hos riksbanken.

    Plugga in y= 4%.
    s = 0,3* 0,04 / (1+0,75*0,040) = 0,0117 = 1,17%.
    Detta motsvarar en statslåneränta på 3,1%.

    Så, om du inte bara har förhoppningsaktier i din portfölj kan du vara trygg i att ISK / KF är bästa stället för dig att ha dina investeringar.

    Men av samma skäl bör du ha dina trygga, lågavkastande räntefonder i en vanlig depå.

    MVH


    ReplyDelete
    Replies
    1. Damn boi! Snygg Uträkning. Går det att räkna ut en optimal transaktionsstorlek också med avanzas minimi courtage också?

      Delete
  5. Anonymous6:02 PM

    Det där gäller fint vid obelånad portfölj. Jag försöker belåna portföljen så att räntan och utdelningarna tar ut varandra. Då blir det ingen skatt alls plus hävstång med allt ökande avkastning. Ibland misslyckas det och då på grund av påtvingade reavinster vid uppköp.

    ReplyDelete
  6. kanaljen9:19 PM

    Anonymous Du kan låna även om du har en KF/ISK. Du får ränteavdrag på lånet (som ligger utanför), så vid dagens räntor så slår ISK/KF fortfarande vanlig depå.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous8:55 PM

      OK, värt att fundera på, kombination ISK och belåning. Tanken har gått mig förbi. Tack!

      Delete
  7. Hej
    Ni som belånar era portföljer, hade varit intressant att höra era resonemang och förhållningssätt omkring detta? Har ni maxtak för belåning av portfölj? Hade varit kul att läsa era tankar kring belåning för att bygga pengamaskinen.

    Mvh,

    Atlas Investo

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous9:17 PM

      Nja, man har ju påtvingat maxtak beroende på belåningsvärdet. Men det är väl högt känner jag personligen. Just nu är min belåningsgrad 38%. Det blir då hävstång som gör en uppgång ca 0,66 ggr högre, t ex 3% uppgång blir ca 5%. Tyvärr gäller ju detta även vid nedgång.
      Jag tror portföljens storlek i förhållande till övrig privatekonomi spelar stor roll. I mitt fall är huset värt nära 10ggr mer än portföljen. Och med hyfsat löneutrymme i och med huset är risken liten. Vid rejäl nedgång skulle jag köpa mer men aldrig närma mig tvångsförsäljning av aktierna.
      Efter längre uppgångar försöker jag reducera portföljlånet och tvärtom efter längre nedgångar. Just nu går sparandet till portföljen utan nya köp så lånet minskar lite hela tiden.

      Delete
  8. Din strategi som du förmedlar i inlägget redogör för hur du investerar NU, när du redan fått ihop tillräckligt med deg.


    Du har väl både haft blancolån (150k) som investerats på börsen samt varit fullinvesterad(?) i ryssland ett tag. Långt ifrån den strategi som du förespråkar i inlägget. Dessutom är väl bostaden belånad som jag förstår det och där kommer väl merparten av din avkastning ifrån.


    Det intressanta vore att se din årliga avkastning rensat för insättningar, det är väl ändå det som avgör om man är en bra investerare eller ej, dvs om man klarar av att slå index.

    Lycka till!

    ReplyDelete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  10. Om du har Avanza mini är det rörliga courtaget 0,25%, med minibeloppet 1 kr. Det innebär att du bör handla för minst 400 kr i varje transaktion (1 / 0,0025). Precis som Avanza skriver i beskrivningen av courtageklasser går brytpunkten för när du bör byta courtageklass vid 15 600 kr / transaktion.

    För en transaktion om 15 600 är courtaget exakt 39 kr både för Avanza mini (15 600 * 0,0025) och för Avanza Small (den klassens minicourtage). För Avanza Small fortsätter du betala 39 kr på högre belopp upp till (39 / 0,0015) 26 000. I det spannet (alltså mellan 15 600 och 26 000) sjunker dock ditt relativa courtage med Avanza small linjärt från 0,25% ner till 0,15% (medan det med Avanza mini ligger kvar på "höga" 0,25%).

    ReplyDelete
  11. Hej

    Jag gillar din enkelhet när det gäller investeringarna och det gör det så himla mycket lättare än att behöva tänka på smarta strategier som ändå blir svåra att leva efter.

    Jag har lite på samma sätt en enkel metod för att ranka aktier utifrån värde, kvalitet och trend. Jag tar dom bästa aktierna från varje bransch för att sprida riskerna. Totalt sett är det alltid 20 aktier i portföljen hela tiden. Med jämna mellanrum förnyar jag rankingen och balanserar då om portföljen. Däremellan gör jag inget med med portföljen, den är alltid fullinvesterad oavsett markandsläge.

    Under 2016 gick det riktigt bra tycker jag, nästan 40%, och 2017 har börjat bra: 8,8% upp redan i år.

    Mer info finns på indicatum.se

    ReplyDelete
  12. Hej, jag är Theresa Williams Efter att i relation med Anderson för år, han gjorde slut med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, jag bad honom med allt jag gjort löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre bör kontakta en stavnings caster som kunde hjälpa mig kasta en trollformel för att föra honom tillbaka, men jag är den typ som aldrig trott på stava, hade jag inget annat val än att prova det, jag postade stavnings caster, och han berättade att det var inga problem att allt kommer att bli okej innan tre dagar, att mitt ex kommer att återvända till mig innan tre dagar, kastade han förtrollningen och överraskande i den andra dagen, var det runt 04:00. Min ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag besvarade samtal och allt han sade var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag gjort löfte om att vem som helst vet jag att ha en relation problem, skulle jag vara till hjälp för personen genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfull spell caster som hjälpt mig med mitt problem. e-post: drogunduspellcaster@gmail.com kan skicka honom om du behöver hans hjälp i din relation eller något annat fall.

    1) Love Spells
    2) förlorad kärlek Spells
    3) skilsmässa Spells
    4) Förbindelse Spells
    5) Bindande Spell.
    6) Breakup Spells
    7) Bannlys en tidigare älskare
    8.) Du vill främjas på kontoret / Lottery spell
    9) vill tillfredsställa din älskare
    Kontakta denna stora man om du har något problem för en hållbar lösning
    genom drogunduspellcaster@gmail.com

    ReplyDelete
  13. Hej tittare, jag är Nelson och håller på att dela mitt vittnesmål här, min mamma introducerade mig för Great Baba Ogbogo när hon upptäckte att jag inte kunde få min fru gravid efter 3 år av vårt äktenskap. Sedan förde dessa så mycket problem i mitt äktenskap och ledde till en skilsmässa. hon sa, han är mycket andlig och kan få min fru att återvända till mig i glädje och vi kan få barn tillsammans. Till att börja med tvivlade jag inte förrän jag kontaktade honom och sedan kastade mäktiga trollformler på mig och fick min fru att återvända till mig efter att ha gjort det som begärdes av mig och det behövande. Nu är vi också nöjda med vackra barn. Redan från dagen arbetade Great BaBa Ogbogo för mig och löste mina problem. Jag gjorde ett starkt löfte om att så länge jag lever, jag kommer att fortsätta att vittna om godheten i hans stora verk, och för de där ute som står inför förhållanden och äktenskapliga svårigheter ska snabbt kontakta honom och bli en lycklig vittnesbörd som jag. Jag släpper hans kontakt här, e-post: greatbabaogbogotemple@gmail.com eller hans WhatsApp-nummer. +447440557868 ...

    Han fick min ex fru att återvända till mig i glädje

    Han botade mig från en impotent man till en riktig man.

    ReplyDelete