Friday, February 17, 2017

Nordnet live igår

Nu när det inte blir något Avanza Forum i Globen i år fick jag istället göra ett besök hos Nordnet. Då jag jobbade hade jag inte möjlighet att vara med från start vilket gjorde schemat lite tight med dåligt med tid för monterbesök och mingel.

Jag var inte jätteimponerad av diskussionerna på stora scenen. Samma problem som jag tycker Hemberg haft på Avanza forum att det blir väldigt mycket prat runt omkring det vi är där för. Dvs mycket prat om annat än sparande, investeringar och faktorer i omvärlden som kan påverka dessa frågor. Vet inte riktigt hur jag ska nyttja informationen att ABBA sålt 390 miljoner skivor eller Gardells intresse för tennis när nästa månads sparande ska fördelas ut.

Men ändå en helt ok eftermiddag på det stora hela. Med gratis inträde, gratis wrap etc krävs det inte så mycket för att jag ändå ska ge betyget godkänt.

En sak som satte lite griller i huvudet på mig var att man fick ett erbjudande om 200 kr insatt i Nordnets Superfond Sverige om man registrerade sig som ny kund på Nordnet och satte in 2000 kr. Bär ju emot att dela upp mina tillgångar mellan Avanza och Nordnet. Men å andra sidan hur lätt är det annars att få 10% garanterad avkastning direkt första dagen? Kanske ska slänga in 2000 kr på Nordnet och därmed få 2200 kr totalt i Superfonden Sverige och sen låta de ligga där och gro i några år utan ytterligare eftertanke.

En annan variant som slagit mig är ju att man egentligen borde nyttja det faktum att det är fritt från courtage upp till 80.000 kr hos Nordnet. Idag betalar jag ju 1 kr per köp upp till 1000 kr på Avanza. Då det sällen går att tajma så det blir exakt 1000 kr per köp skulle dessa 80.000 kr i insättning motsvara runt 100 kr i courtage. Dvs 200 kr i fond + 100 kr i courtage = 300 kr totalt att ha besväret att ha pengar hos både Avanza och Nordnet.

Jag skulle också kunna kopiera min aktieportfölj med 1% av ordinarie storlek på innehaven för de som eventuellt vill följa mig på shareville. Men blir ju lurigt att uppdatera mina dagliga köp till 1% av värdet så blir ändå lite missvisande efter ett tag.

Det tål att tänkas på, räcker att jag sätter in pengar innan sista feb för att få 200 kr bonusen. Masterdokumentet för att hålla koll på mina aktier och fonder är ju min excelfil men det bär ändå lite emot att ha mina investeringar på två olika ställen.

Tuff prispress för internetmäklarna helt klart. Bara att tacka ta emot för oss kunder.

20 comments:

  1. Att sätta in 2000 kronor nu för att få 200 kronor extra kombinerat med gratis courtage upp 80 000 kr som du sätter in på Nordnet borde i bästa fall ge dig 200 + 80000*0,0015= 320kr besparing.
    Det är en del pantburkar...

    ReplyDelete
  2. robert2:38 PM

    Vilken courtageklass använder du på avanza om du kan köpa för 1000kr och betala 1kr i courtage? Lägsta jag kan se är 1kr courtage upp till 400kr, sedan 0,25% vilket skulle innebära 2,5kr courtage på 1000kr?

    ReplyDelete
  3. Jag har 1 kr eller 0,15% (för att jag är private bankingkund). Det betyder att 999 kr blir 1,49 kr vilket avrundas till 1 kr. Köper därför oftast för 750-999 kr åt gången.

    ReplyDelete
  4. Angående Avanzas courtageklass mini:
    Avanzas avrundningsmani gör att man (vi vanliga småsparare som ej är private-banking kunder) kan köpa aktier för upp till 599kr inkl. courtage 1 kr, till just 1 kr i courtage. Det gör att du får ned courtaget 0,166%. Gränsen är alltså inte 400 kr.
    Sedan beror det givetvis på priset på aktien hur nära 599 kr man kommer... I bästa fall brukar jag kunna köpa aktier för upp till 598 kr, därefter läggs courtaget 1 kr och du kommer under gränsen. Hamnar du på 500kr och uppåt tas 2 kr courtage, vilket helt plötsligt blir väldigt dyrt. Testa och se själv.

    ReplyDelete
  5. Anonymous5:32 PM

    Hej Miljonären, en fråga: Jag tänker börja spara månadsvis i fonder, ca 10.000:- utdelat i olika fonder. Min fråga; Hur många olika fonder tycker du jag ska dela upp det i?

    Jag har idag listat upp totalt 9st olika, där avanza zero är den fond jag planerar lägga 20% av mitt sparande. Är 9 olika för många?

    Tips,råd mottages gärna om du har tid.

    TREVLIG HELG

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tycker 9 fonder låter mycket. Med breda fonder typ en globalfond, en tillväxtmarknadsfond och en sverigefond kommer du långt tror jag.

      Delete
  6. Mattias6:44 PM

    Då kanske du är intresserad av att få 10% avkastning på 5000 kr direkt?

    Om man registrerar sig på Lendify via länken nedan och sätter in 5000 kr får både den som registrerar sig och jag 500 kr extra att investera. Länken kan användas 10 ggr (man kan givetvis bjuda in 10 personer själv också och på så sätt få ytterligare 5000 kr) Ganska bra erbjudande tycker jag.

    https://lendify.se/Inv/BIOtE2L5hK

    ReplyDelete
  7. Anonymous8:46 PM

    Hej Mi30!
    Var erbjudandet exklusivt för er som besökte NN-live?
    Hittar inget på hemsidan...
    /M

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nej de gjorde reklam för det på sin facebooksida igår. Kolla där så hittar du länk och kod.

      Delete
  8. Anonymous9:33 PM

    Miljonären, tack för info, då minskar jag ner antalet fonder. Sverige fond = avanza zero?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous10:13 PM

      Avanza zero är ju ett alternativ om du vill ha en indexfond utan avgift. Dock är den inte så bred, jämfört med t.ex. SPP Aktiefond Sverige. Den senare har en förvaltningsavgift på 0,2 procent, vilket får anses vara OK i sammanhanget.

      Delete
    2. Anonymous10:16 PM

      Är du intresserad av aktivt förvaltade fonder med exponering i Sverige är Didner & Gerge Aktiefond samt Spiltan Aktiefond Investmentbolag heta kandidater.

      Delete
  9. Anonymous11:36 PM

    Initialt så öpnnade jag konto i både Avanza och Nordnet och handlade courtagefritt (Avanza 50.000:- och Nordnet 80.000:-). Jag trivdes betydligt bättre med Avanza än Nordnet och valde därefter att flytta mitt ISK på Nordnet till Avanza, vilket alltid är gratis. Det kan ju vara ett tips till dig också...alltså utnyttja Nordnet men flytta allt när 80.000:- är uppnått.

    ReplyDelete
  10. Anonymous9:45 AM

    Jag öppnade ett liknande konto på Nordnet 2010 och lät fonden stå orörd, och den är värd nånstans kring 1000 kronor nu. Inte illa med en kontantinsats på 0:-.

    Nordnet har en kass sida, men det är egentligen en fördel eftersom man inte lockas att handla, har man köpt något på Nordnet får det vara kvar och det är ju ofta den bästa strategin.

    Funderar faktiskt på att flytta över allt från Avanza till Nordnet.

    ReplyDelete
  11. Anonymous11:21 AM

    När man läser det här undrar man vad man får själv får för sorts förmåner hos nordnet, har ca 500.000 där och varit aktiv kund i fem år, betalar oftast 39 kr per sälj/köp.

    Blir väl oftast ett par affärer varje vecka.

    Nån som har tips på bättre mäklare??

    ReplyDelete
  12. Anonymous8:11 PM

    En viktig fråga:

    Om jag förstått dig rätt ämnar du pensionera dig inom något eller två år?

    Du förefaller dock inte kunna nå dina "aktiemål" som du satt upp i den högra spalten. Du saknar i regel 1 000 aktier per företag, tex i Castellum har du 1 600 aktier före än ditt mål, i Cloetta saknas du över 2 000 aktier, i Industrivärden hela 2 400 aktier, i Nordea 1 000 aktier och så vidare.

    Varför går du i pension långt innan du nått dina aktiemål? Du kommer ju aldrig att kunna nå dina mål om du går i pension, utdelningen kommer ju inte på långa vägar räcka för att ens på lång sikt nå ditt mål. Enbart att köpa de 2 400 aktier du saknar i Industrivärden skulle kosta 424 000 kr !

    Varför inte fortsätta jobba 5 år till och verkligen nå dina mål? Nu känns det ju som att du helt ger upp dina aktiemål, mål som jag verkligen tror att du har möjlighet att nå om du gnetar på i 5 år till.

    ReplyDelete
  13. Klart du ska öppna konto på Nordnet!

    Du måste jämföra arbetsinsatsen med att panta 200 burkar. Svaret på det borde vara ett givet?

    Hälsar Seglarn

    ReplyDelete
  14. Anonymous2:01 PM

    Ser fram emot att följa dig på shareville!

    /MrB

    ReplyDelete
  15. Hej, jag är Theresa Williams Efter att i relation med Anderson för år, han gjorde slut med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, jag bad honom med allt jag gjort löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre bör kontakta en stavnings caster som kunde hjälpa mig kasta en trollformel för att föra honom tillbaka, men jag är den typ som aldrig trott på stava, hade jag inget annat val än att prova det, jag postade stavnings caster, och han berättade att det var inga problem att allt kommer att bli okej innan tre dagar, att mitt ex kommer att återvända till mig innan tre dagar, kastade han förtrollningen och överraskande i den andra dagen, var det runt 04:00. Min ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag besvarade samtal och allt han sade var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag gjort löfte om att vem som helst vet jag att ha en relation problem, skulle jag vara till hjälp för personen genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfull spell caster som hjälpt mig med mitt problem. e-post: drogunduspellcaster@gmail.com kan skicka honom om du behöver hans hjälp i din relation eller något annat fall.

    1) Love Spells
    2) förlorad kärlek Spells
    3) skilsmässa Spells
    4) Förbindelse Spells
    5) Bindande Spell.
    6) Breakup Spells
    7) Bannlys en tidigare älskare
    8.) Du vill främjas på kontoret / Lottery spell
    9) vill tillfredsställa din älskare
    Kontakta denna stora man om du har något problem för en hållbar lösning
    genom drogunduspellcaster@gmail.com

    ReplyDelete
  16. Hej tittare, jag är Nelson och håller på att dela mitt vittnesmål här, min mamma introducerade mig för Great Baba Ogbogo när hon upptäckte att jag inte kunde få min fru gravid efter 3 år av vårt äktenskap. Sedan förde dessa så mycket problem i mitt äktenskap och ledde till en skilsmässa. hon sa, han är mycket andlig och kan få min fru att återvända till mig i glädje och vi kan få barn tillsammans. Till att börja med tvivlade jag inte förrän jag kontaktade honom och sedan kastade mäktiga trollformler på mig och fick min fru att återvända till mig efter att ha gjort det som begärdes av mig och det behövande. Nu är vi också nöjda med vackra barn. Redan från dagen arbetade Great BaBa Ogbogo för mig och löste mina problem. Jag gjorde ett starkt löfte om att så länge jag lever, jag kommer att fortsätta att vittna om godheten i hans stora verk, och för de där ute som står inför förhållanden och äktenskapliga svårigheter ska snabbt kontakta honom och bli en lycklig vittnesbörd som jag. Jag släpper hans kontakt här, e-post: greatbabaogbogotemple@gmail.com eller hans WhatsApp-nummer. +447440557868 ...

    Han fick min ex fru att återvända till mig i glädje

    Han botade mig från en impotent man till en riktig man.

    ReplyDelete