Friday, February 24, 2017

Månadens köp

Kom på den briljanta idén att öka upp min sparkvot från ordinarie 70% till 71% denna månad. Det är ju bara 28 dagar till nästa lön och då borde ju mindre pengar gå åt än när det är 31 dagar. Även om många av de fasta kostnaderna som boende etc är de samma. Det betydde att 22720 kr fördes över strax efter midnatt (jämfört med 22400 som är det nya normala).

71% sparkvot är givetvis inga problem då jag tidigare legat stabilt över 80%. Nu sätts dock lite pengar över till semesterkassa och annan kontantbuffert tillsammans med min fru vilket jag räknar som konsumtion.

Lägligt nog backade börsen lite idag så jag har börjat månadens köp med 20 stycken Kone och 8 st H&M. Det får räcka för idag. Nästa vecka lutar jag åt att börja köpa mina första preferensaktier. Jag har som jag skrivit om tidigare på bloggen velat väldigt mycket kring preffarnas vara eller icke vara i portföljen. Men nu när jag upplever börsen som ganska högt värderad så tycker jag ändå en direktavkastning på 6,5% i fastighetspreffar som tex Akelius känns lockande. Även om jag är medveten om risken för att preffarna faller i värde om räntan stiger.

Målet blir att ha ca 100.000 kr i preferensaktier fram mot sommaren 2018 när det stora insättningarna till portföljen kommer försvinna efter att lönen slutar ramla in. Det blir alltså en väldigt liten vikt totalt på ca 2% av portföljen som ska uppnås om över 1 år. Kan tänka mig att stoppa in lite mer pengar än så i preffar om det fortsätter ramla in lite lön eller annat som gör att det blir pengar över 2018-2019. Men mer än 3-5% preffar vill jag inte ha. Stamaktier bör slå preferensaktier över tid, men jag tänker att det är bra riskspridning och bra med lite stabilt kassaflöde när lönen slutar komma in om ett drygt år.

Läs på själva om preffar om ni tror det är något för er.

22 comments:

  1. Ibland står gudarna oss bi!

    Men.... Akelius. Vad gör det om värdet sjunker vid en eve. räntehöjning? ;)

    /Sofokles

    ReplyDelete
    Replies
    1. Onödigt att betala 305 kr nu för något som kostar 280 kr sen. Men jorden går inte under eftersom jag planerar att köpa i små doser kommande 1,5 åren.

      Delete
    2. Jag är så exalterad att min man är tillbaka efter att han lämnade mig för en annan kvinna. Min man och jag har varit gift i ca 7 år nu. Vi är lyckligtvis gift med två barn, en pojke och en tjej. För 3 månader sedan började jag märka något konstigt beteende från honom och några veckor senare fick jag reda på att min man ser någon. Han började komma hem sent från jobbet, han bryr sig knappast om mig eller barnen, Ibland går han ut och kommer inte ens tillbaka hem i ungefär 2-3 dagar. Jag gjorde allt jag kunde för att rätta till detta problem men allt till ingen nytta. Jag blev mycket orolig och behövde hjälp. När jag surfar på internet en dag kom jag över en webbplats som föreslog att Dr OGUNDU kan hjälpa till att lösa äktenskapsproblem, återställa brutna relationer och så vidare. Så jag kände att jag borde ge det ett försök. Jag kontaktade honom och berättade för mina problem och han berättade för mig vad jag skulle göra och det gjorde jag och han gjorde en stavning för mig. 24 timmar senare kom min man till mig och ber om ursäkt för de fel som han gjorde och lovar att aldrig göra det igen. Ända sedan dess har allt återgått till det normala. Jag och min familj lever tillsammans lyckligt igen. Allt tack till Dr OGUNDU. Om du har något problem kontakta honom och jag garanterar dig att han hjälper dig. Han kommer inte att göra dig besviken. Maila honom på: drogunduspellcaster@gmail.com
      1. Ta med din pojkvän tillbaka
      2. Ta med din man tillbaka
      3. Ta med din fru tillbaka
      4. Ta med din flickvän tillbaka
      5. Vinn lotteri
      6. Främjande på kontor
      7. hjälpa dig att bli gravid, om du letar efter livmoderns frukt
      8. Fullständig bot av någon form av sjukdom
      9. äktenskapsengagemang och så många fler.

      Delete
  2. Preffar på fastighetsbolag är bra för portföljens kassaflöde. Jag tror fastighetsbranschen och bostadspriser kommer utvecklas positivt även framöver. Har skrivit om det här:

    http://vardagsekonomi.blogspot.se/2017/02/bostadsprisernas-utveckling.html?m=1

    Allt gott

    ReplyDelete
  3. Anonymous4:20 PM

    Har du funderat på amerikanska preferred ETFer som ett sätt att sprida risken? Har själv såna ETFer från iShares och PowerShares.

    ReplyDelete
  4. Anonymous4:24 PM

    Vad menar du med "Onödigt att betala 305 kr nu för något som kostar 280 kr sen"?

    ReplyDelete
  5. Nej inga planer på amerikanska ETFer. Har en stor del USA via mina globalfonder. Tycker det räcker för närvarande.

    Onödigt att betala 305 för något som kostar 280 sen var ett svar på frågan från Sofokles vad det gör om värdet på preffen sjunker. Tror han menade att jag ändå aldrig ska sälja. Men jag menade att vet man med säkerhet att den kommer kosta 280 sen är det ju dumt att betala 305 nu även om man hinner få 10-20 kr i utdelning under tiden. Men nu tänker jag ju börja köpa nu vilket alltså tyder på att jag inte är så säker på att den går att köpa för 280 närmaste tiden.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Har själv ca: 10% preffar i portföljen. På sikt tror jag att stamaktier utvecklas bäst men preffar svänger mindre.

      Om kursen droppar från 305 till 280 är du i princip +/-0 på ett år så det är ju lugnt. Preffarnas höga utdelning safear en ev räntehöjning rätt bra och den lär ju inte komma nästa månad direkt.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Delete
  6. Inga preffar för min del, faktiskt. Men tycker det är intressanta grejor - ska bli kul att se hur det går för dig med dem! Kanske hoppar in lite senare. Just nu har jag redan för hög exponering mot internationell fastighetsmarknad och har snarare som målsättning att lämna sektorn lite mer.

    Det förefaller ju knappast troligt att den svenska bostadsmarknaden rör sig åt ett negativt håll de närmaste decenniet med tanke på att det till 2022 behövs en halv miljon nya bostäder.

    Och hur många byggs?

    Cirka 50 000....

    Bra inlägg, skön helg på er!

    ReplyDelete
  7. Anonymous8:44 AM

    Peter Benson sa att svensk krona har tappat 50% mot dollar och 90% mot cha de senaste 50 åren. Ingen alls höjning av utdelning i preffarna.
    Dessutom stora kommande sammhällsutmaningar i Sverige.
    Tänker du något i liknande banor?
    /M

    ReplyDelete
  8. snålmiljonären11:00 AM

    Julmusten var nere på 4:95+ moms igår för 1,5 liter.

    slog till på en flaska!!

    Ska åka 2,5 mil strax för lördagspromenad på en mosse.
    Kommer lägga mig i vindraget efter en lastbil eller buss för att spara nån halvliter soppa.

    Tar ej med nått kaffe eller kaka, räknar med att träffa nån pratsam kaffetant på mossen som med glädje bjuder på k+k mot att jag orkar lyssna på hennes utdragna pladder!!

    ReplyDelete
  9. Bra jobbat! Jag höjde min sparkvot med 3 % så det blev 33475kr in i portföljen den här månaden.

    ReplyDelete
  10. Helt otroligt att du klarar spara 71% från lönen. Grattis!
    Jag klarar ca 30% och är nöjd med det.

    ReplyDelete
  11. Anonymous1:31 PM

    Om du bara fick investera i 3 aktier. Vilka skulle du välja då?

    ReplyDelete
  12. Anonym 8:44: Vet inte riktigt vad man ska göra åt det. Köper ju en del utländska aktier i euro och dollar. Och har nästan allt mitt fondsparande utanför Sverige. För svårt för mig att spekulera i valuta. Men helt klart ett problem om man ska flytta utomlands efter pension och leva på avkastning i kronor.

    Johan: Bra sparandet. Snyggt!

    Nyttboende och liv via börs och sparande: 30% är mycket bra. Men den sparkvoten kan man gå i pension efter 20-25 års arbete. Dvs någon gång mellan 40 och 50.

    Anonym: JNJ, Industrivärden och Investor. Fick jag ta en fjärde skulle det bli H&M.

    ReplyDelete
  13. Jag heter Caroline Ahmed från New York. Efter 6 års äktenskap utan barn har jag äntligen blivit gravid. Älskling till Gud Allsmäktig min Kära syster skriver till dig att dela med dig vad Mallam Abudu har gjort. Jag sa till mig själv att jag Kommer att vittna om Mallam Abudu gör detta med örtmedicin, jag mailade dig för en begäran av ditt graviditetsmedicin förra året efter att ha sett andra kvinnors vittnesmål på en hemsida online bestämde jag mig för att uttrycka min tro och komma överens med dig. Din graviditet Medicin och du bad för mig att vi kom överens om att jag skulle bli gravid, Hallelujah !! Ja, jag blev gravid två månader efter och jag är nu 4 månader gravid ära till den allsmäktige guden. Jag vet att jag kommer ha en smidig och enkel leverans snart. Kontakta honom. mallamabuduspiritualhome@gmail.com

    ReplyDelete
  14. Goddagskamrater, jag heter Karin Wandås-Lilja från Stockholm, jag är läkare av yrke, 47 år. Läs mitt sanna livsvittnesbörd, jag har en positiv avsikt att denna information kommer att hjälpa någon som läser den här artikeln just nu att återställa bruten äktenskap och återställa förlorade kärleksförhållanden inom två dagar. Efter att ha varit i förhållande med Grønseth i flera år, han gick upp med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka att älska mig, men allt jag gjorde var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, jag frågade honom med allt jag har, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem till min kollega på jobbet och hon föreslog att jag snarare skulle kontakta en kärlek spellcaster som kan hjälpa mig att stava det tillbaka, men jag är den typ av person som aldrig trodde att kärlek stavdelning fanns eller fungerade, jag hade inget val men för att pröva det, mailade jag spellcaster-kanalen och han sa till mig att det inte fanns något problem att allt skulle gå bra innan tre dagar, att mitt ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade Love spell-delen i luften och överraskande andra dagen var klockan 3.00. Min ex-kärlekspartner ringde mig på min mobiltelefon, jag blev så förvånad över att jag svarade på telefonsamtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket . Jag var så glad och det var så vi började leva tillsammans lyckligt. så här kan du nå honom om du behöver hjälp .doctorigbinovia93@gmail.com eller whatsapp på +2348144480786 eller så kan du också kontakta honom på viber på +2348144480786 ta saker för givet och det kommer att ta från dig ..... .

    ReplyDelete
  15. Goddagskamrater, jag heter Karin Wandås-Lilja från Stockholm, jag är läkare av yrke, 47 år. Läs mitt sanna livsvittnesbörd, jag har en positiv avsikt att denna information kommer att hjälpa någon som läser den här artikeln just nu att återställa bruten äktenskap och återställa förlorade kärleksförhållanden inom två dagar. Efter att ha varit i förhållande med Grønseth i flera år, han gick upp med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka att älska mig, men allt jag gjorde var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, jag frågade honom med allt jag har, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem till min kollega på jobbet och hon föreslog att jag snarare skulle kontakta en kärlek spellcaster som kan hjälpa mig att stava det tillbaka, men jag är den typ av person som aldrig trodde att kärlek stavdelning fanns eller fungerade, jag hade inget val men för att pröva det, mailade jag spellcaster-kanalen och han sa till mig att det inte fanns något problem att allt skulle gå bra innan tre dagar, att mitt ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade Love spell-delen i luften och överraskande andra dagen var klockan 3.00. Min ex-kärlekspartner ringde mig på min mobiltelefon, jag blev så förvånad över att jag svarade på telefonsamtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket . Jag var så glad och det var så vi började leva tillsammans lyckligt. så här kan du nå honom om du behöver hjälp .doctorigbinovia93@gmail.com eller whatsapp på +2348144480786 eller så kan du också kontakta honom på viber på +2348144480786 ta saker för givet och det kommer att ta från dig ..... .

    ReplyDelete
  16. DET KÄNNS FANTASTISKT ATT PRATA BRA OM DR ISIKOLO. Jag är Elena Pieter. Jag hade en vacker förening med min man och vi delade glädje, värme och sann kärlek. Vi bodde tillsammans i 12 år och fick två barn. för några månader sedan började vi ha oändliga problem och ständiga argument. Hemmet var fyllt av olycka och mina barn grät alltid när vi såg oss slåss hela tiden. Han gick till slut och avbröt alla medel för oss att kommunicera med honom. Jag gjorde allt jag kunde för att få tillbaka honom på grund av hur mycket jag älskade honom men till ingen nytta. DR ISIKOLO kom till min räddning när jag kontaktade honom och han avslöjade för mig att en kvinna låg bakom problemen vi hade eftersom han sinnekontrollerade min man med mörka magiska trollformler bara för att ta honom från mig och mina barn. och lovade att hjälpa mig, vilket han gjorde när jag följde rutinerna för hans arbete. Min man blev renad och renad från charmen och återfick sig själv och återvände hem till oss och vi hittade på saker. Vi lever lyckliga tillsammans igen. DR ISIKOLO kan också hjälpa dig. bara kontakta honom via WhatsApp +234-8133261196 eller e-post: isikolosolutionhome@gmail.com

    ReplyDelete
  17. Jag heter Estela Alexander och jag är här för att uppskatta Dr Isikolo. Jag har alltid haft ett komplicerat förhållande till min pojkvän. Vi slogs så många gånger på grund av osäkerhet på båda sidor och vi separerade. Jag visste mycket väl att jag fortfarande älskar honom och behövde honom tillbaka i mitt liv. Han försummade min vädjan och ansträngningar för att göra saker rätt och jag fick information om att han redan träffade en annan kvinna. Jag kunde inte hjälpa situationen så jag var tvungen att kontakta DR ISIKOLO och vi pratade och jag förklarade allt för mig. Han försäkrade mig att han kommer att hjälpa mig och se till att jag får honom tillbaka till mig. Han slösade inte bort någon tid på att hjälpa mig och han återställde kärleken och glädjen vi delade och jag fick min man tillbaka till mig. Jag vet bättre att allt så många människor säger om DR ISIKOLO faktiskt är sant när jag fick resultatet av hans arbete för mig 48 timmar som han lovade. Tro mig han kan hjälpa dig också om du tror. Så bara kontakta honom nu. Hans e-postkontakt: isikolosolutionhome@gmail.com Du kan också WhatsApp/Viber honom på +2348133261196.

    ReplyDelete
  18. Anonymous4:07 PM

    Jag är här för att upplysa alla om Dr Ilekhojies goda gärningar. Jag och min ex fru har haft problem i den bästa delen av 2 år nu och vi har försökt all rådgivning och pratat med våra föräldrar men ingenting fungerade. Vi slåss om allt och separationen var nära förestående tills jag såg en recension av Dr Ilekhojie. Jag kontaktade honom och informerade honom om mitt tillstånd. Han lovade att utföra en försoningsritual som kommer att säkerställa att kontakten mellan mig och min fru återställs. Det har gått en vecka nu sedan jag sorterade hans hjälp och det börjar bli bättre mellan mig och min fru. Vi har börjat bo i samma sovrum igen och vi har båda informerat våra advokater om att skjuta upp skilsmässaplanerna. Jag är så glad nu att jag kan njuta av min fru igen. Kontakta Dr Ilekhojie om du har problem i ditt äktenskap. E-post: gethelp05@gmail.com eller WhatsApp/Telegram +2348147400259

    ReplyDelete
  19. Anonymous3:52 PM

    Jag var skild i 2 år. Jag led för detta med ensamhet och smärta och jag kastade mycket pengar för att söka hjälp eftersom det var svårt att fungera utan min familj komplett. Jag hittade Dr Ilekhojie genom en gemensam vän och tog kontakt med honom. Han visade mig bevis på någon som precis fick resultat och min vän sa till mig att hennes egna var framgångsrik. Jag litar fullständigt på honom eftersom min ande gav mig ett tecken på att han var äkta. Han bad mig om detaljer och utförde en ritual för att försona oss igen. Han bad mig att vänta på att min man skulle komma tillbaka den tredje dagen och det hände precis som han sa. Det har gått 4 månader nu och allt går bättre än jag trodde. Tack Dr Ilekhojie för din hjälp. Du kan också få hjälp av Dr Ilekhojie via hans direkta e-post: gethelp05@gmail.com eller WhatsApp/Viber +2348147400259

    ReplyDelete