Thursday, March 03, 2016

Ny månad öppnar för nya köp

Då är det ny månad och till skillnad från tidigare månader har jag inte varit riktigt lika het på köpknappen den här månaden. Det beror ju främst på att börsen varit rätt stark senaste veckan så köpläget känns inte lika uppenbart som när det månaden börjar med stora nedgångar som det var i januari och februari.

Tanken är ju att jag ska göra 1-3 köp gånger 50.000 kr varje månad. Att jag köper för så mycket som 50.000 kr åt gången är för att jag har ett minicourtage på 69 kr (vilket är sjukt men sant som private bankingkund på Avanza).

Nu gör jag dock ett undantag och köper i en lite mindre post. Blir 1000 st Cloetta nu när börsen öppnar idag. Dvs ett köp för ca 26.000 kr. Cloetta är ett bolag jag tittat på ett tag, nu har de ju börjat dela ut pengar även om en direktavkastning på 2% inte är så mycket att skriva hem om tror jag den kan höjas med tiden. Tror också att godis är ett segment där leverantörerna kommer vara ganska förskonade från butikernas egna varumärken. Inget klockrent köp så nöjer mig alltså med en halv köppost och slänger med andra ord ett halvt courtage i sjön.

18 comments:

  1. Anonymous12:34 PM

    jag köpte en massa cloetta när de var på 20 kr , men nybörjare som jag var så sålde jag dem vid 24kr och ok vinst. men efter en liten dykning så tog annat i livet vid och glömde bort dem. skulle behållt dem. men inspirad av dig så köpte jag en del för 25.7 exl courtage.
    din resonemang på att framtida utdelningar kan höjas är starkt om det stämmer då höjda utdelningar ligger i linje med högre aktiekurs (oftast väl? )
    Därav köpte jag också

    ReplyDelete
  2. Du får tänka att Avanza ska ha mjölk på bordet dom med :) Cloetta tror jag kan vara ett fint köp på sikt.

    MvH Pengaregn

    ReplyDelete
  3. Förstår att Avanza vill tjäna pengar. Det jag inte förstår är varför mitt courtage gick från 1 kr till 69 kr när jag kom över 3 miljoner och samlade alla mina bankaffärer inkl bolån hos deras bank. Men var ju mitt eget val, så ska egentligen inte klaga.

    ReplyDelete
  4. Anonymous1:51 PM

    Fördelen att vara private banking kund hos Avanza är att kostnadsfritt få morgonrapport varje dag att läsa på tuben.

    ReplyDelete
  5. Yo , miljonären , kan du inte ställa alla nätmäklare mot varandra o sänka courtaget till 29kr?

    ReplyDelete
  6. Tänker att om jag bara klagar lite här så borde Avanza ta sitt förnuft till fånga och fixa till sin tankevurpa med 69 gånger dyrare courtage som bestraffning för att man är en stor kund.

    ReplyDelete
  7. Anonymous8:47 PM

    Jag tänkte säga säga upp mitt bredband för ett billigare alternativ. När jag ringde och sa det sänkte de priset. Rätt så säker på att du kan göra samma sak med avanza. De tar hellre din 3 Mille än tjänar 3*69 kronor på dig.

    ReplyDelete
  8. Anonymous1:28 AM

    Om jag vore du skulle jag köpa hårt nu i början av mars...tycker det ser ut som om World index/S&P 500 vänt upp...kan bli ett ordentligt,sista rally något år framöver....du har inte funderat på att köpa guld/guldaktier?...ser också ut att ha vänt och har en enorm uppotential t.v sin mångåriga samling,typ över 25 år....

    ReplyDelete
  9. Hallar9:56 AM

    Den här diskussionen fick mig att undersöka courtageklasserna på avanza nu inför utdelningarna kommer. Skall man återinvestera 1000-12000 kr i utdelningar per aktie betyder 69 kr rätt mycket i courtage. Jag kommer att byta courtageklass till mini inför återinvesteringarna. Kommer att spara mig mycket pengar då det är ett 10 tal bolag där utdelningarna skall återinvesteras. Hade annars kostat mig 690 kr. Nu blir det betydligt lägre.

    ReplyDelete
  10. Nu hvor jeg er på en svensk side så kunne jeg godt tænke mig at høre om nogen af jer har en holdning til Anoto Group? Nogen siger det er den nye Fingerprint! For mere inspiration tjek min fond på www.wikifolio.com og søg på Lex Invest Global.

    ReplyDelete
  11. Anonymous3:15 PM

    Riktigt spännande läsning. Fått mig att bli intresserad av aktier. Gillar tanken att låta pengarna jobba!

    En fråga.

    Om jag köper Swedbank aktie, 175 kr/st, betyder det att jag får 10.7 kr per aktie 2016-04-12?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous7:55 PM

      Ja men utdelningen skiljs av från aktiekursen så du tjänar inget på kort sikt.

      Delete
  12. Nej inte sugen på guld. Har kommenterat det i tidigare inlägg också.

    Ja det stämmer om utdelningen i Swedbank. Men det är inga gratispengar för aktien kommer gå ner lika mycket som du får i utdelning i samband med att bolaget delar ut. Sen är ju tanken att kursen stiger upp mot en ny nivå till nästa års utdelning och då faller tillbaka med lika mycket som delas ut 2017. Osv.

    ReplyDelete
  13. Anonymous8:08 PM

    Hej.
    Är själv inte Private banking kund, men använder mini-courtage som passar mig klart bäst. Har några hundratusen kvar till Private banking, men jag planerar att hålla mig under gränsen och lägga resten på Nordnet istället. Har du tänkt på något liknande?

    Mvh
    MRJW

    ReplyDelete
  14. Anonymous10:14 PM

    Du har inte funderat något på dumpstring? Har funderat på det själv, och det hade varit väldigt intressant att börja med det.. är bara lite svårt att våga ta första steget och börja. Men där finns ju faktiskt rätt seriösa summor att spara in på, samtidigt som det är bra för våran miljö

    ReplyDelete
  15. Du behöver ju inte bli private bankingkund bara för att du kommer över 3 miljoner. Jag gjorde det för att få ner räntan på mitt bolån.

    Har inte testat dumpstring. Vet inga bra ställen och tänker att det är på gränsen till olagligt.

    ReplyDelete
  16. Anonymous9:07 AM

    Förstår din poäng med dyrare courtage när man tycker det borde vara tvärtom men får ändå trösta dig med att det inte blir 69 ggr dyrare för ditt köp. Minicourtage är 1 kr om du handlar för 400 kr (tror inte det blir aktuellt för dig) eller 0,25%. Så om du hade Mini och handlar för 25 000 blir det inte 1 kr. Troligen ingen tröst men ändå. . Ps. Jag tycker du är grym och följer din blogg och ditt sparande/investerande med spänning.

    ReplyDelete
  17. Anonymous3:00 PM

    Hej miljonären!
    Tycker att du borde ta en titt på Yara international och Norsk hydro! Två stabila utdelar med bra kassaflöde som jag funderar på att investera i.
    Tack för en fantastisk blogg

    Mvh

    ReplyDelete