Friday, March 25, 2016

Kl är inte ens 9 och jag har redan tjänat 290 kr idag

Mina föräldrar är utomlands i påsk så det blir ingen gratis påskmiddag i år. Däremot öppnade det sig en bra affärsmöjlighet då jag frågade pappa om det inte vore skönt att komma ner i garaget efter resan och se att sommardäcken satt på bilen. 

Så i morse vaknade jag kl 6 (brukar vara trött när klockan ringer 6.45 en vardag) hoppade glatt på cykeln, cyklade hem till mina föräldrars lägenhet, hämtade källarnyckeln, plockade ut däcken, bytte däck, stoppade in vinterdäcken i förrådet, lämnade nyckeln i lägenheten och cyklade hem. Ett 2 timmarsprojekt totalt. 

Nu har jag meddelat pappa med ett sms att jobbet är gjort och fått betalt 290 kr med Swish.

Pappa har tidigare alltid bytt själv. Men de senare åren har han blivit rikare, äldre och latare. 

Min tanke med priset var att få råd med en extra aktie i Investor när jag gör nästa köp i början av april.

Men skönt för pappa att det löste sig av sig själv. Behövde inte ens åka till däckfirman. 


37 comments:

  1. Anonymous9:32 AM

    Skäms. Jag har följt dig med stor entusiasm sen jag hittade din blogg, mestadels har jag varit imponerad, men det här var fattigt gjort, ända in i själen fattigt...

    Först grämer du dig över att inte kunna snylta på dina föräldrar, sedan klämmer du din gamle far på en struntsumma för ett struntarbete... Är man över 15 år begär man inte pengar för att hjälpa sina föräldrar. Skämmes för fan.

    ReplyDelete
  2. Anonymous9:40 AM

    Bra deal. Pappa fick ju hjälp.

    ReplyDelete
  3. Tycker det är skillnad på om pappa bett om hjälp. Nu var han helt inställd på att åka till en firma och betala betydligt mer i nästa vecka. Jag erbjöd mig att göra det billigare och enklare för honom.

    ReplyDelete
  4. Anonymous10:08 AM

    Båda är överens och nöjda, allt gott. Bra jobbat!

    ReplyDelete
  5. Anonymous10:30 AM

    Måste tyvärr instämma med första kommentaren. Har uppskattat ditt gnetande men här gick du för mig LÅNGT över skamgränsen. Tips, det går att swisha 290 kr åt andra hållet.


    Pelle

    ReplyDelete
  6. Anonymous10:40 AM

    Instämmer med första kommentaren jag också. Helt bedrövligt.

    Fredrik

    ReplyDelete
  7. Har man en normal relation till sina föräldrar kan man hjälpa till utan att ta betalt. Med tanke på hur extrem du är i sparandet i övrigt har du råd att bjuda på den ansträngningen.

    Men visst, är ni båda nöjda så är väl det bra...

    Anon

    ReplyDelete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. Anonymous11:05 AM

    Hoppas inte fler människor är som dig.

    ReplyDelete
  10. Anonymous11:17 AM

    Nja, det där var faktiskt ett riktigt lågvattenmärke... jag hade skämts ögonen ur mig. Upp till 13 års ålder är sånt ok för mig men som fullvuxen karl.. aldrig. Men alla gör som dom vill

    ReplyDelete
  11. Hårda ord från många håll. Är det en nyhet att miljonären bryter en och annan social konvention för att nå sina mål? Han tänker annorlunda än de flesta av oss i det här fallet, jag håller med om att det hade varit mycket trevligare att göra det gratis, men han gör inget olagligt eller skadar någon. Ett lite mer öppet sinne mot oliktänkande vore trevligt.

    ReplyDelete
  12. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  13. Det är en grej att pappa bjuder på käk eller något för mödan men jag hoppas verkligen inte att det var du som bad om slanten för utfört arbete?


    ReplyDelete
  14. Anonymous11:35 AM

    Hej John,

    Nej det är absolut ingen nyhet att han bryter mot en och annan social konvention, det är ju bland annat det man gillar med honom. I ovanstående fall är dock MIN ståndpunkt solklar. Tycker mig då också ha rätt att uttrycka min åsikt ( på tal om öppet sinne mot oliktänkande...)

    Trevlig Påsk alla!

    Pelle

    ReplyDelete
    Replies
    1. Självklart ska du uttrycka din åsikt. Och miljonären hade säkert räknat med lite mothugg här 😊 Var inte min mening att agera polis.

      Delete
  15. Det finns ju mängder av olika sätt att se på detta, men jag tycker inte det är något fel att få/ta en slant för detta jobbet.

    1. Hans far skulle ändå lämnat in bilen och nu fick han det som sagt billigare och smidigare än då. Win/win.

    2. Nu gick miljonären upp tidigt, trots att han vad ledig och åkte och utförde arbetet, precis som om det vore vilket jobb som helst, såklart ska han få en slant för det. Alternativet, som de flesta av oss hade gjort, hade ju varit att låtit pappan låta en firma göra det - för handen på hjärtat, har alla ni som klagat bytt däck åt era föräldrar varje år?

    3. Hade det istället varit så att miljonären bytt däck på egen bil(som han inte har) och pappan kommit förbi med sina däck och de hjälpts åt, då är det en helt annan sak och det ska såklart inte betalas några pengar.

    MVH

    ReplyDelete
  16. Anonymous12:18 PM

    Ja skäms på dig Miljonären. Jag skulle respektera dig om du dumpstrade, eller samlade burkar eller något annat tokigt sätt att tjäna pengar på, det är bara kul. Men när man utan skam tar betalt för att hjälpa sin gamle far med däckbyte ja då är det illa. Tragiskt tycker jag :(

    ReplyDelete
  17. Anonymous12:35 PM

    Utan inlägg som dessa hade det inte funnits anledning att följa din blogg. Men ja, detta var väl lite väl extremt. Du ökade nettoförmögenheten med 0,0058% :|

    ReplyDelete
  18. Anonymous12:45 PM

    Jag utgår från att pappa efter nästa års påskmiddag skickar faktura på 199kr för "påskbuffé" till miljonären. 199kr är ju under marknadspris så det måste ju vara ok...:)

    Pelle

    ReplyDelete
  19. Anonymous12:47 PM

    Typiskt naivt svenskt... bara för att man känner varandra så skall alla tjänster vara gratis. Helt rätt att debitera föräldrarna ;-) Du hade ju ändå fått pengarna så småningom när de trillar av pin, men du förvaltar dem säkert bättre direkt :-)

    Glad påsk!

    ReplyDelete
  20. Anonymous12:57 PM

    Funderat på hur mycket pengar dina föräldrar spenderade på din uppväxt? Bara blöjorna är mer än 290 kr....

    ReplyDelete
  21. Anonymous2:38 PM

    Pengar tar man gärna emot men i vissa lägen måste man helt enkelt bortse ifrån hur mycket det finns att tjäna. Det här är en sak som man kan göra av ren god vilja utan kronor och ören. Ibland kan man ta betalt för tjänster och ibland måste man kunna bjuda på det.
    Swisha tillbaka hälften och köp en påskpresent (mat, biobiljett, behovsvara eller liknande) för resterande del som du ger sedan dina föräldrar nästa gång ni ses. Så hade jag gjort.

    Glad Påsk,
    Player
    PS. Har följt din blogg sedan begynnelsen DS.

    ReplyDelete
  22. Anonymous2:57 PM

    Jag tror Miljonären skämtade för att få lite aktivitet på bloggen.

    ReplyDelete
  23. Anonymous4:31 PM

    Tycker man kan se på det på två sätt. 1. Som att ha en trust fund dvs. Vara försörjd av päronen. Det är vad det är. Eller 2. Utbud och efterfrågan. Marknadsekonomi funkar ju i övrigt så varför inte i en familjesituation? Klart det kan ses som sniket. Men säkert medt gamla människor som klagar i kommentatorsfältet. Kör på ditt sätt miljonären. Du lär göra folk pissed off lite då o då ändå.. Gissar jag. /lawyer

    ReplyDelete
  24. Jag förstår inte varför folk ska hålla på och tycka och lägga sig i hur andra människor väljer att leva sina liv (så länge man stannar inom lagens ramar och så vitt jag kan ske har inget olagligt skett här... jag utgår ifrån att det har skattats för inkomst av tjänst och alla nödvändiga papper finns ifall så är nödvändigt) :P Fokusera istället på era egna miserabla liv och låt Miljonären agera som han vill. För övrigt känner antagligen ingen här vare sig honom eller hans far eller känner till hur deras relation ser ut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous6:12 PM

      Fy fan va bra sagt.
      / Börje L

      Delete
  25. Helt lysande. Varför sponsra bilfirmans bullkalas och överpris. Klockrent gjort. Om du senare erbjuder din far en slant när han ger dig kloka råd eller passar dina barn så fine.

    ReplyDelete
  26. Har inga barn och vill inte ha. Men pappa är välkommen att lämna offert på vad han vill. Är det något som faller mig i smaken och tillför mer värde än kostnad så slår jag till.

    ReplyDelete
  27. Anonymous12:11 PM

    Nä fy fan detta var riktigt uselt, har följt din blogg men detta var inte snyggt. Stänger fliken och kommer inte läsa igen.

    ReplyDelete
  28. Anonymous4:38 PM

    Samma här. Har sett upp till dig och tyckt att du har bra disiplin osv men Efter det här kommer jag alltid att se dig som en i mängden. Inte ett dugg mer diciplinerad än någon annan

    ReplyDelete
  29. Anonymous6:44 PM

    Fy fan, skäms!
    Nu har du tappat mig som läsare.

    ReplyDelete
  30. Anonymous6:45 PM

    Girigt!

    ReplyDelete
  31. Anonymous11:38 PM

    Detta var illa! Inte ens priset var det vett i!

    ReplyDelete
  32. Anonymous3:12 PM

    Hahah, jag tycker inte det var något extremt alls, men då blir det desto roligare att se hur upprörda alla andra blir! Roligt med många inlägg nu också!

    ReplyDelete
  33. Farsan kom undan med halva priset och jobbet utfördes enligt ök och sonen fick en slant. Alla nöjda!

    ReplyDelete
  34. Farsan kom undan med halva priset och jobbet utfördes enligt ök och sonen fick en slant. Alla nöjda!

    ReplyDelete
  35. Anonymous12:56 PM

    Själv tog jag lån och löste min mor från KFM men all är vi olika :)

    Hade en bekant som tog av min dricks för att han inte hade jämna pengar när vi käka lunch vid ett tillfälle....det var humor!!

    ReplyDelete