Tuesday, March 22, 2016

Köpt H&M idag

Fyllde på med lite fler H&M idag, närmare bestämt 187 stycken. Priset blev strax under 267 kr. Den som är välsorterad i skallen räknar då snabbt ut att jag som vanligt köpte för ca 50.000 kr.

Det innebär att mars månad blev det tre köp (Cloetta, Castellum och H&M) för totalt 125.000 kr. Snart är det april och dags för nya köp. Närmast till hands ligger Investor som jag varit nära att köpa ett par gånger på slutet. Skulle också gärna komma in mer i JNJ också där jag har ett mål att landa på 10% av portföljen på sikt. Men den känns så dyr. Dollarn har dock gått ner lite så kanske är ok läge för Johnson ändå?

Har klurat och filat mycket på min excelfil på slutet där jag drömt mig iväg hur min portfölj ska se ut om några år, hur många procent av målet jag är uppe i och hur mycket utdelningen från dessa innehav kan vara 2025.

Tankarna just nu är något i stil med detta som bas i portföljen:

Prio 1 aktier (skulle ge ca 20.000 kr per år och aktie i utdelning med dagens utdelningsnivå)
2500 H&M
4000 Industrivärden
2000 Investor
600 Johnson&Johnson
6000 Telia

Prio 2 aktier (skulle ge ca 10.000 kr per år och aktie i utdelning med dagens utdelningsnivå)
2000 Nordea
600 HCP
1500 ABB
1500 Atlas Copco
2000 Castellum
3000 Volvo

Prio 3 aktier (mindre innehav som köps om läge uppstår)
SCA
Cloetta
Sandvik

Så om man jämför ovanstående med mina innehav idag så är det ju främst Investor, JNJ, ABB och Castellum som släpar. Därav mina tankar att de ligger nära till hands för kommande köp.

10 comments:

  1. Hej!

    Hur kommer det sig att du har råd att investera 150.000kr i månaden? Vad tjänar du på månadsbasis och är det så att du har ett enormt kapital på ett sparkonto som du tar och investerar ifrån? Hur har du kommit dit du är idag?

    //U

    ReplyDelete
  2. Jag sparar bara i snitt 25.500 i månaden från lönen. Så det mesta kommer från sparkonto som jag fått genom att sälja aktier och fonder för ett par år sen. Nu är planen att köpa aktier för att aldrig sälja.

    På sparkontot har jag idag 750.000 kr. Så det töms i ganska snabb takt om jag fortsätter köpa för 100.000 kr mer än jag sparar varje månad.

    Har även ca 1,1 miljon i Rysslandsfonder som ska säljas till förmån för aktieköp. Förhoppningsvis närmaste året. Utöver det har jag några 100.000 i fonder som ska behållas som reserv till år med dålig utdelning. Och en lägenhet värd ca 1,7 miljoner mer än bolånet.

    ReplyDelete
  3. James8:41 PM

    Tips till utdelningsnissen är att börja på 2006 och jobba sig framåt. Nyttigt för de flesta...

    ReplyDelete
  4. Har respekt för om man inte orkar läsa allt. Så ska göra ett inlägg som sammanfattar läget lite tydligare då det var länge sen jag gjorde någon sammanställning. För de som inte orkar gå tillbaka eller läser kommentaren ovan.

    ReplyDelete
  5. Din portfölj ser bra ut och du verkar vara på god väg. Personligen skulle jag nog prioritera Castellum högre än Telia, i alla fall om det kommer en rekyl ned i Castellum.

    ReplyDelete
  6. Jag skulle jättegärna läsa en sammanfattning på din resa so far! Låter mycket spännande! :)

    ReplyDelete
  7. Anonymous6:03 PM

    Det är fina bolag du valt ut, men kanske lite få om du ska få in summa som håller sig jämn, och helst gå upp lite varje år. Jag hade spridit risken något om det främsta målet är att leva på utdelningen. Telia har ju redan flaggat för sänkt utdelning nästa år, (fortfarande ok, men ändå mindre) och Industrivärden sänkte ju i år. Blir ganska stora slag när man viktar dem så pass stort som du väljer att göra. Annars är den en imponerande kassa och portfölj du är på väg att bygga upp!

    /Jonas

    ReplyDelete
  8. Hej Jag undrar hur du tänker kring din taktik för hur du sprider dina aktieköp. Du vill minska risken. Du skulle få bättre riskminskning genom att köpa samma fem bolag utspritt över fem månader en femtedel så många aktier varje gång. Men det är nåt jag missar?

    ReplyDelete
  9. Vad är det för risk du skriver om? Han ska köpa och behålla aktierna resten av livet.

    ReplyDelete
  10. Problemet med att sprida köpen för mycket är att jag har 69 kr i mini courtage

    ReplyDelete