Wednesday, March 23, 2016

Över 5 miljoner i nettoförmögenhet

Trodde tidigare i veckan att det skulle ta fram till torsdagens lön att ta mig över den magiska gränsen 5 miljoner. Och sen med terrorattacken igår trodde jag det skulle gå ner ordentligt på börserna och ta mig en bra bit bort från målet. Men när jag nu sammanställer mitt excelark med tillgångar inser jag att jag för första gången är över 5 miljoner

Fördelningen av tillgångarna ser ut såhär:
Aktier (se övre högra hörnet på bloggen för att se aktuell fördelning)
1,23 miljoner

Carnegie Rysslandsfond (skall säljas när den når 50 kr, kurs idag 44,63)
1,13 miljoner

Övriga fonder (ska behållas och fyllas på lite och utgöra reserv till de år när utdelningen inte räcker)
0,2 miljoner

Sparkonto (används för aktieköpen utöver lön och utdelning varje månad)
0,75 miljoiner

Värde lägenhet minus bolån (försiktig värdering)
1,7 miljoner

Total 5 miljoner kronor

Har då inte räknat in PPM, tjänstepension etc.

19 comments:

  1. Grattis och grym bra jobbat!

    Hur du vågar ha en sån stor andel i Ryssland kan jag inte begripa med tanke på den politiska risken, hoppas det går bra oavsett.

    ReplyDelete
  2. Ja det är hög risk! Inköpta för i snitt 39 kr och har sålt i några omgångar runt 50 kr. Vilket jag hoppas kunna återupprepa och kraftigt minska exponering mot Ryssland.

    ReplyDelete
  3. Bra jobbat! Du har ju haft Ryssland ett bra tag och jag är impad över att du hållt dig till din strategi och övertygelse. Vem vet, plötsligt händer det? Jag själv har dock nöjt mig med 20 st Ferronordic som Rysslandsexponering :)

    Du är väldigt nära till att ha en självförsörjande maskin nu, slutet är nära! Ungefär 7 år kvar till 25k i månaden?

    ReplyDelete
  4. Grattis! Själv räknar jag dock inte min bostadsrätt till min personliga nettoförmögenhet, bara bolånet. Anledningen är densamma som att jag inte räknar dit bilen, vardagsrumssoffan eller många andra saker som har andrahandsvärde. Min bostad har jag för att bo it och jag kommer alltid att behöva någonstans att bo, oavsett hur priserna går upp eller ner. Endast om jag köpte en extra bostad i investeringssyfte skulle jag räkna den till nettoförmögenheten.

    Vad gäller pensionerna så beräknar jag dem separat så jag har kolumner för både inklusive och exklusive pension.

    När jag tänker efter borde jag egentligen räkna nettoförmögenheten som likvider + investeringar - lån + ("tidsbegränsade pensionskonton" * 0,7). Tidsbegränsade pensionskonton är de konton som kan avslutas på 5-10 år, alltså pension exklusive livet-ut-pensioner som t.ex. PPM, som istället får räknas som fortsatt inkomst. "0,7" är förstås "efter skatt".

    ReplyDelete
  5. Anonymous10:34 AM

    Är ev skatteeffekter avseende aktier,fonder och bostad inkluderade ?

    ReplyDelete
  6. Hallar11:20 AM

    Bra jobbat! När du växlar över till mer värdepapper som ger utdelning borde de väl med råge överstiga dina utgifter redan i dagsläget?

    ReplyDelete
  7. Katarina11:28 AM

    Grattis och bra jobbat! Det är bara att tuffa vidare. Det lär bara bli lättare och lättare att få ihop stålarna.

    ReplyDelete
  8. Stort Grattis!

    Keep it up!

    /Sofokles

    ReplyDelete
  9. Anonymous12:55 PM

    Grattis! Hur ser din månadsbudget ut för tillfället?

    ReplyDelete
  10. Tuxie: Om du gillar diskussioner om bostandens vara eller icke vara så rekommenderar jag blogginläggen med månadsrapport som jag körde 2006-2008. I stort sett var enda månad var det en diskussion om bostaden. Min plan är att flytta utomlands och då kommer jag sälja bostaden och därmed är den lika mycket värd som en annan tillgång som behåller sitt värde (eller till och med ökar något), vilket ju inte soffan eller bilen gör som man skulle behöva skriva ner varje gång man räknar.

    Men stora målet är att ha ett kasseflöde från utdelningar som täcker mina kostnader. Så nettoförmögenheten är mest en siffra.

    Skatteeffekterna är inräknade. Tog skatten när jag bytte lägenhet senast. Med dagens försiktiga värdering av nuvarande boendet är skatt på reavinsten inkluderad. Alla aktier och fonder ligger i ISK eller KF så finns ingen reavinst där.

    Finns gamla inlägg med budgeten som ligger på ca 5000 kr i månaden. Kan kanske återkomma med ett uppdaterat inlägg där men det är sig ganska likt från tidigare inlägg.

    Tack för alla gratulationer!

    ReplyDelete
  11. Anonymous5:29 PM

    Grattis Miljonären!

    Vad har du för snittkurs på dina Investor och HM?

    ReplyDelete
  12. Anonymous5:30 PM

    Kalas!!!

    ReplyDelete
  13. Anonymous6:10 PM

    Grattis. Inte långt kvar till 10 miljoner nu :-)

    ReplyDelete
  14. Anonymous10:00 PM

    Roligt !!! Stort Grattis.

    ReplyDelete
  15. Anonymous10:23 PM

    Jättestort grattis, nu går det fort sista biten!

    ReplyDelete
  16. Anonymous11:06 PM

    Kanske upprepning. BRA JOBBAT!
    Måste vara en härlig känsla att passera en så betydande milstolpe.
    Kämpa på (och motivera oss andra samtidigt).
    Pär

    ReplyDelete
  17. Grattis till milstoplen! Kul att du får ta del av vårens utdelningar också, brukar öka motivationen :) Kört hårt

    ReplyDelete