Saturday, March 26, 2016

Motivation

En vanlig kommentar och fråga som jag får är hur jag kan vara så sparsam och fokusera på enstaka kronor här och där när jag redan har flera miljoner kronor. För det är ju så att under en dag då jag känner mig nöjd med att ha hittat pant för 8 kr och fått gratis lunch på jobbet så kan värdet av mina aktier och fonder ha gått upp eller ner 40.000 kr.

Till viss hade jag själv dessa tankar tidigare också. Fick också en liten dipp i min motivation att spara där någonstans mellan 1 och 2 miljoner då jag kände att nu var sparandet inte lika avgörande längre. Men det var nog er att målet 1 miljon hade varit så stort för mig under flera år. Var ju också under den perioden jag tog en paus i bloggen under en period.

Så som jag försöker tänka nu är att varje sparad tusenlapp innebär ett litet steg mot målet, och det steget är lika stort och viktigt oavsett om det är det första eller sista steget på resan. I procent är till och med varje tusenlapp nu dubbelt så viktig som den var från början eftersom det bara är halva vägen kvar på resan.

Jag försöker också fokusera mer på antalet aktier och vilken utdelning de kommer ge än värdet i depån, var att inte bli knäpp över de stora svängningarna från dag till dag. En ny aktie på väg mot målet 2500 H&M-aktier är ju lika viktig och mycket värd oavsett om det var aktie nummer 100 eller 2000 man köper. Varje enskild aktie motsvarar fortfarande 1/2500-del av den totala målsättningen.

Hur tänker ni andra kring sparande beroende på hur långt på resan mot slutmålet som man kommit?

27 comments:

  1. Anonymous1:33 PM

    Är långt ifrån lika hardcore som du vad gäller sparande. Jag äger ca 200 ha skog, plus 3 hus, samt ett litet företag i byggbranschen, allt genererar pengar, men haken är att det kräver jobb, helt enormt mycket. Har aldrig riktigt tänkt på det här med aktier fören jag började följa dig för ca 1 år sen. Har köpt på mig för ca 400 tusen sen i september. Samma typ av aktier som du. Målet nu är att aktieutdelningen skall komma upp i ca 120000 per år. Långt kvar, men rent teoretiskt så skulle det täcka mina levnadskostnader. Men det är rätt skönt att jag från en liten håla i Västsverige kan vara med och äga delar i företag som agerar i hela världen, och som jag sa till farsan när vi stred om aktier förra veckan, visst vi kan köpa ett hus till och hyra ut, men jag ska köpa in mig i investor istället. Och det av den enkla anledningen att Jacob Wallenberg ringer inte och klagar på att det drar kallt eller att diskmaskinen är sönder.

    Off topic kanske, men tack för att du hjälpt mig att få upp ögonen för detta, har alltid varit sparsam, men lite för feg för börsen
    Nu gäller det bara att hålla modet uppe och aldrig ge upp. Kör hårt

    ReplyDelete
  2. Jag har en lite annan inställning till vardagslivet än du men kan inte låta bli att beundra din karaktär. Det där med sparmotivation är rätt intressant och jag bryr mig mindre om vardagsutgifterna i takt med att kapitalet växer. Vissa dagar så sjunker depåvärdet med 200 000 kronor och då känns det inte så viktigt om lunchen kostar 85 eller 115 kronor.

    Mvh//Cm

    ReplyDelete
  3. Intressant jämförelse mellan egen skog vs Holmen och egna fastigheter vs Castellum. Gillar man att jobba och fixa så kan säkert avkastningen bli lite bättre på egna grejer. Men misstänker att man kommer få rätt dålig timlön då det är svårt att sköta sin egna lilla skog lika effektivt som Holmen sköter sin.

    Är målet frihet och passiv inkomst är ju valet enkelt.

    ReplyDelete
  4. själv måste jag säga att nu när jag är väldigt nära målet på en miljon så har jag börjat trappa ner lite på motivationen.
    Att ha klarat av en miljon är för mig en milstolpe, att få gå runt på jobbet som en liten knegare och kunna säga att jag är miljonär är en fantastisk känsla.

    Under hela min tid mot målet så har jag fått höra dom tråkigaste kommentarerna på jobbet(och även privat), när det blev övertid suckade alla och jag ropade av glädje, blev kallad hora osv att man gjorde allt för pengar etc.
    Inte så himla mycket stöd från vänner och släkt heller, dom tyckte hellre att man skulle "leva livet"
    Så nu såhär efteråt så känns det så himla himla bra och nu är det bara drygt 50k kvar.

    Tack för din blogg, den har hjälpt mig att hålla lågan uppe.

    Mvh FAM

    ReplyDelete
  5. Anonymous6:38 PM

    Sant. Räknar man lite på det så inser man ganska snabbt att det ger ganska bra avkastning av att vara aktieägare i stabila högutdelande bolag jämfört med att slita själv med kostsamma investeringar. Speciellt om man tittar på arbetstimmarna som krävs när man gör arbetet själv.

    ReplyDelete
  6. Det kanske inte är så mycket svar på frågan men skrev lite först och kom fram till att jag också skulle kunna börja blogga. Är i lite annan situation än var du är nu och behandlade inte direkt motivationen i mitt första inlägg men går nog läsa mellan raderna.

    http://nollkronor.blogspot.se/

    Tack för en bra och motiverande blogg

    ReplyDelete
  7. Anonymous7:11 PM

    Det finns ngr skillnader mot att "göra" det själv dvs via egna företag, fastigheter eller annat.
    1. Risken är större.
    2. Jobbet är troligen större, dock inte om man jämför med miljonären då är det mkt mindre.
    3. Avkastningen är troligen mkt större.

    Jag har inte exakt koll på hur gammal miljonären är men vi är troligen i samma äldre +- ngr år. Jag började min bana mot att bli miljonär ungefär samtidigt men jag har fokuserat på höga inkomster via eget företagande, jag har inte kommit på ngr snilleblixtar men jag har gjort jobbet grundligt och jobbat relativt mkt under ca 10 år (50-60 timmar med omkring 7 veckors semester per år). Jag är tyvärr inte speciellt bra på att spara, inte heller så att jag lever överflödigt men vi reser tre-fyra gånger per år, bor bra och äter alldeles för dyrt, har två bilar osv. Saken är den att på lika lång tid så har jag kommit mkt längre än miljonären. Som sidoverksamhet har jag byggt upp ett mindre fastighetsbestånd där vinsten nu är omkring 2,5 miljoner per år. De här sju fastigheterna tar mig ca 1 arbetsdag per månad, har hyrt in ekonomi och förvaltning.

    Alla de kompisar jag har som har egna företag har genrellt kommit mkt längre (syftar bara på ekonomi här) än de med vanliga jobb oavsett livsstil.

    Min slutsats är att det är värt att slita lite hårdare i ngr år och sedan få ett försprång som svårligen går att hämta igen.

    Kortsiktigt lidande för långsiktigt njutning.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Finns de som är fortsatt skuldsatta efter fastighetskraschen i början på nittiotalet. De nickar nog inte instämmande så som du gör. Så, slutsatsen du drar gäller inte generellt för alla. Annars kan ju bara gratulera att du lyckats! Själv läser jag bolagsdata och köper aktier på fritiden.

      Delete
  8. Anonymous8:05 PM

    Problemet är väl om man måste låna för köp av de där hyresfastigheterna.... Med amortering och ränta så blir det inte så mycket kvar i vinst. Vinstmarginalen kan inte bli mycket mer än vad en direktavkastning på 5% ger. Som mycket annat så behövs kapital för att tjäna kapital och har man inte ett par miljoner som ligger och skräpar på ett konto så är det svårt att bygga ett imperium. Iaf tar det ordentligt med tid. Det finns en anledning till att många miljadärer är ganska gamla. Det tar tid att komma upp i de belopp där pengarna börjar jobba av sig självt. Oftast en hel livstid. Men när det väl händer så går det dock med väldans fart. I undantagsfall kan man läsa om folk som säljer minekraft till MS osv... Men det är samma odds som att bli rockstjärna.

    Jag vet inte inom vilken bransch du verkar men jag vet många egenföretagare som har det bra men inte direkt verkar vara stenrika. Resultatet är istället stress, 60+ arbetsveckor och knackiga relationer.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous9:01 PM

      Självklart är det många som jobbar hårt utan att bli rika, i mitt fall så har jag drivit konsultverksamhet. Som jag skrev så har jag verkligen inte kommit på något genialt och sålt det dyrt utan det är mer gnetjobb under de här åren.

      Gällande fastigheterna så kommer kapitalet från vinsterna i de andra verksamheterna, om man lämnar de största städerna och bostäder så går det alldeles utmärkt att få en avkastning på 25-30 på satsat kapital.

      Delete
  9. Anonymous8:24 PM

    Anonym 7:11: Du verkar jämföra dig med miljonären med avseende på era intjänade/sparade nettoförmögenheter. Det blir ju lite snedvridet eftersom du har fantastiskt mycket högre omkostnader. Ekonomiskt oberoende handlar inte om storleken på kapitalet, det handlar ju som bekant om en billig levnadsstandard. Redan Socrates sa det bra: "The secret of independence, you see, is not found in seeking more, but in developing the capacity to enjoy less."

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous9:02 PM

      Nej det gör jag inte han skulle kunna kombinera sitt sparande med att driva företag och mkt snabbare nå fram än vad han kommer göra idag, det är hela min poäng.

      Delete
  10. Anonymous8:47 PM

    Hej

    Minns inte om jag läst det eller ej, men har du något mål/riktlinje för hur din fördelning per bolag ska ligga eller köper du bara på känsla?


    ReplyDelete
  11. Anonymous10:04 PM

    Anonym 9:02 (utgår ifrån att du är anonym 7:11), du verkar missförstå.. Du skrev 7:11: "Saken är den att på lika lång tid så har jag kommit mkt längre än miljonären". På vilket sätt har du kommit mycket längre? Du förtjänar respekt för din driftighet och arbetsförmåga men du ligger långt efter miljonären. Hans mål är att bli ekonomiskt oberoende. Egentligen har han redan uppnått målet men strävar mot 10 miljoner. Du har varit duktig på att tjäna pengar men du är ju minst lika duktig på att minska din frihet och tid genom konsumtion och ökade levnadskostnader. När miljonären har 10 miljoner om några få år kommer du därför behöva minst 30 miljoner för att ligga på samma oberoendenivå.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous10:17 PM

      Ber om ursäkt om jag var otydlig men hela min poäng är att jag tycker att miljonären lägger fokus på fel saker. Han skriver i sin ingress att det enda målet är att bli rik. Jag tycker att han har valt en omständlig väg.

      Självklart är det så att man måste se slutmålet i förhållande till kostnadsmassan men som jag skrev om han hade valt att driva företag med samma frenesi som han letar burkar och allmänt göra tidsineffektiva saker så hade han nått sina mål mkt snabbare.

      Jag kan bara se två anledningar till att han har valt att göra som han gör.

      1. Man gillar inte risken som finns förknippad med att vara egen företagare men å andra sidan så har han investerar tungt i Ryssland vilket borde eliminera den punkten.
      2. Den andra är att han tycker att det är roligt att spara på det sätt han gör, det har jag respekt för men det är absolut inte det effektivaste sättet att uppnå de mål han satt upp.

      Delete
  12. Kolla inlägget för ett par dagar sen kring mål av antal aktier. Har en lista med portföljen idag och målet i framtiden. Och prioriterar de som släpar mest men har då en lista på 3-5 bolag jag kan välja mellan och ta det som känns bäst för stunden.

    ReplyDelete
  13. Anonymous10:30 PM

    Anonym 10:17.

    Instämmer. Bra inlägg. Dock är det enklare att sitta bakom en dator och ta Ryssrisken utan att riktigt känna samma stress som det vore att ha olika projekt igång. Sedan jobbar inte alla inom en bransch där det går att göra sig en ordentlig hacka på konsultuppdrag. Antar du har skapat din förmögenhet genom IT branschen?

    /Anonym 8.05

    ReplyDelete
  14. Ang företagande så är det stor skillnad för mig på att jobba och kolla efter burkar. Kolla burkar är helt frivilligt och kravlöst. Jobb som innebär press och deadlines och kontakt med jobbiga kunder etc vill jag ha så lite som möjligt av. Vilket jag tror är svårt att kombinera med framgångsrikt företagande.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous10:44 AM

      Det har jag respekt för och då kvalar det väl in på nr 2, alltså för att du tycker att det är kul

      Delete
  15. Hittade din blogg för ett par år sedan som satte ett frö hos mig då. Smälte dehär med att man faktiskt inte behöver jobba för att få inkomst och hittade några månder senare tillbaks till din blogg. Sen dess har jag vart fast och köpte min första aktie under 2014. Fröet du satte hos mig för ett par år sedan kommer jag vara dig evigt tacksam för. Sann inspiration är du och ibland går det så överstyr att man sitter med ett stort flin medans man läser. Tack för allt du delar med dig av :)

    ReplyDelete
  16. Jag skulle vilja jobba 100% med investeringar inga gnälliga kunder, man slipper få skäll däremot kommer du garanterat få ganska mycket stress istället men de kan de nog vara värt.

    Känns som de här välbetalda jobben som alla talar om inte existerar i min värld överhuvudtaget.
    Att hitta ett jobb med en lön på 30k finns inte man får gå ner för att ens få ett jobb, eller så satsar man 100% på eget företagande som övertid kanske kan ge lite mer.

    ReplyDelete
  17. Anonymous9:01 AM

    utan tvekan bästa bloggen
    fortsätt så miljonären!

    ReplyDelete
  18. Hur har du gjort för att räkna ut hur många aktier du ska ha i tex hm?

    ReplyDelete
  19. Är ju mer en målsättning än exakt uträkning. Men har helt enkelt utgått från dagens utdelning och sen räknat ut ungefär hur många aktier som behövs för en viss utdelning. Där jag sen delat upp innehaven i 3 kategorier.

    ReplyDelete
  20. Anonymous11:20 PM

    Jag måste säga att jag inspirerats lite av dina blogginlägg. Brukar numera ta en runda i grovsopsummet för att leta pant innan jag storhandlar på söndagarna och idag var det riktig jackpot - pantflaskor för 45kr! Jag smålog för mig själv hela vägen till Maxi, brukar blir mellan 10-30kr varje söndag 45 kr är nog nytt rekord!
    Det jobbiga är dock att den lokala EU-medborgaren utanför maxi alltid ropar högt och pekar på påsen när man ska in och panta, vilket gör att man skäms lite, både för att det blir uppenbart att man pantar men också för att man tar pantpengarna själv även om de förmodligen behöver pengarna bättre...

    ReplyDelete
  21. Känner igen situationen utanför pantrummet. Men jag brukar intala mig att det ser utom egen och inte upphittad pant.

    ReplyDelete
  22. Kul blogg! Blir peppad av dina inlägg om sparande! Har inte riktigt samma fokus och inte heller ett stort slutmål, men har på senare tid fått stor respekt för kronor och ören och sparande. Sparar lite i aktier men har oerhört svårt att inspireras på samma sätt som vad gäller sparande av intjänad lön. Då kan en alltid ersätta konsumtion med DIY vilket är mer min melodi. Försöker lära mig om aktier men får inte riktigt in det. Men som du skriver; det som händer på aktiemarknaden har ju väldiga effekter från dag till dag, mina hemstickade blöjor får dessvärre liten betydelse i jämförelse.

    ReplyDelete