Sunday, March 20, 2016

Diskussion kring serien om Kreuger

Fick ju lite inspiration kring årsdagen av Ivar Kreugers död att titta på miniserien i 3 delar som finns i SVTs Öppna Arkiv. Sagt och gjort ikväll såg jag tredje och sista avsnittet. Någon mer som hunnit kolla?

Tycker det var en bra serie som belyste lite andra delar än de jag läst om i böckerna och det var ju en dramaserie utan krav på exakt verklighet. Stort fokus på kärleksaffären med finskan och tyvärr utspelade sig hela handlingen under Ivars sista år i livet. Men kändes ändå ganska nära verkligheten och många delar hade snappats upp som att vapnet låg i hans vänstra hand trots att han var högerhänt.

Jag gillar ju verkligen det här med att köpa aktier, bli delägare i bolag och bygga upp en förmögenhet den vägen. Så väldigt inspirerad av böcker om Stenbeck, Kreuger och Wallenberg när de köper upp hela bolag för en bråkdel av dagens värden. Och ibland kan jag inte låta bli att leka med tanken på hur det skulle vara att fortsätta leva för 5000 i månaden, jobba till jag fyller 70 och sikta på miljarden och kanske bli huvudägare i något smallcapbolag innan döden. Men allt talar för att jag väljer andra vägen dvs att sluta nyspara så snart utdelningarna räcker för att leva på.

Åter till Ivar Kreuger. På tal om ovanstående tankar är det väldigt intressant vad som driver en person som redan är en av Sveriges 10 rikaste att ta jättestora risker för att bli rikast i Sverige. Och sen sikta vidare mot att bli rikast i världen med extremt risktagande som följd. Själv känner jag att det är meningslöst för mig som inte har några barn att dö med 1 miljard på kontot. Men kanske var det avsaknaden av barn som gjorde Ivar så riskvillig? Han ville hinna bygga upp något helt unikt på en livstid. Hade han liksom en Persson eller Wallenberg haft 3-5 generationer på sig att bygga upp något hade han kanske varit försiktigare?

Är ni fler som hunnit se serien skulle det vara intressant att ta del av era tankar.

11 comments:

  1. Anonymous10:46 AM

    Tror att hans extrema risktagande berodde på någon form av storhetsvansinne, kombinerat med tävlingen han upplevde mot Wallenberg. Han sa ju under något tillfälle till Toula att han inte kunde sluta och fly till Finland på grund av heder.
    Men bra serie, tack för tipset!

    ReplyDelete
  2. Anonymous11:52 AM

    En sak som jag tänkte på när jag såg hur de handlade aktier var hur ineffektiv marknaden måste ha varit på den tiden jämfört med idag. På den tiden var aktiehandel mest för en liten klick rika personer och hade någon privatperson aktier så var det för att man fått det som en gåva som i filmen. Att det gick hitta felvärderade aktier på den tiden är inte så svårt att förstå. Men det sätter lite perspektiv också på hur svårt det måste vara att idag hitta något undervärderat när i princip nästan varannan Svensk har ett konto på Avanza eller Nordnet. Marknaden måste vara så mycket mer effektiv idag än då. Det får mig också att fundera över validiteten över böcker som The Intelligent Investor. Tankesättet är det samma men går det använda siffrorna överhuvudtaget?

    ReplyDelete
  3. Bra tankar. Angående hur börsen fungerade fick jag exakt samma tankar när mannen försökte slumpa bort sina aktier i första avsnittet och Wallenberg tryckte ner priset i avsnitt 3.

    ReplyDelete
  4. Storugglan1:55 PM

    Anonym 11:52: Det var nog också den slutsats Graham själv drog och som fick honom att förorda indexfonder som en utmärkt strategi:

    Would Benjamin Graham Have Hated Index Funds?

    ReplyDelete
  5. Anonymous2:12 PM

    Kreugerserien, en påhittad dramaproduktion var ganska kass. Det fanns en mycket bättre finanshistorisk dokumentär på Öppet Arkiv: Vem var Axel Wennergren, en berättelse i två delar om Electrolux grundare. Tyvärr är den bortplockad nu.

    ReplyDelete
  6. Anonymous2:37 PM

    Jag gillar scenen när Kreuger och JP Morgan diskuterar mark. Minns inte exakt vad som sas men att varje man borde äga i alla fall en liten bit. Och Kreuger berättar om sitt enorma skogsinnehav.

    ReplyDelete
  7. Japp, kul när han berättade om sin skog. Men får inte ihop siffrorna riktigt, han sa att han ägde 400.000 kvadratkilometer. Det skulle motsvara nästan hela Sveriges yta och nästan 20 gånger ytan av SCAs enorma skogsinnehav idag. Frågan är om det var en faktamiss i serien?

    ReplyDelete
  8. Jag tyckte tyvärr inte om serien speciellt mycket, inte heller gillar jag Kreugers ortoligga risktagande eller livsfilosofi. Jag delar helt enkelt inte Kreugers uppfattning om vad som är rätt eller fel. Jag är hellre fattig än att ha en förmögenhet uppbygd av tveksamma affärer.

    Jag har förstått att du ser upp till Ivar Kreuger, kan du förklara varför? :) Kreuger verkar varit driven endast av att själv skaffa en stor förmögenhet, oavsett vad det kostade andra. Inte genom värdeskapande för flera. Jag har hört att det bästa sättet att bli rik på är genom att göra andra rika samtidigt. Sen så är jag väldigt influerad av boken Ge och Ta av Adam Grant, vilket gör att jag ser inte med gott öga på att Kreuger försöker utvidga sitt imperium genom att ständigt vara en tagare.

    Personligen föredrar jag Häradshövdingens filosofi, förespråkandet av god soliditet och likviditet. Jag kan helt enkelt inte sympatisera med Kreugers hejdlösa risktagande, oetiska redovisningsfiffel och osunda livsfilosofi.

    Det var ändå kul att ha en liten filmcirkel, kul att höra vad andra tycker och tänker!

    Trevlig helg!
    -S

    ReplyDelete
  9. Tycker främst det är företagsbyggandet som är intressant. Hur han bildade gigantiska bolag dom STAB och SCA genom att slå ihop massa små bolag.

    Sen är han ingen förebild eller idol utan en intressant historisk person.

    ReplyDelete
  10. Anonymous7:47 PM

    Tyvärr brukar det bli så i Sverige att om man tycker något är intressant som inte faller inom ramen för s k normalhet så blir man klassad som udda. Dessutom drar folk alltid väldigt förhastade slutsatser om vad man tycker och tänker. I Kreuger var en intressant person men misstänker att filmen målade upp en felaktig bild av hur han var som person. Vad jag har läst mig till så var han en mycket tillbakadragen person, gav ytterst få intervjuer och höll sig borta från offentligheten. Vad jag vet så finns det ingen bild på I Kreuger där han ler. Serien i sig tycker jag inte målade upp den sidan av honom.

    Åke

    ReplyDelete
  11. Det intressanta med denne tändsticksman var ju att han plockar ut två tändstickor ur varje ask = vips så blev han multimiljonär.

    ReplyDelete