Sunday, March 13, 2016

Miljonärens filmcirkel

Kom just på en (rolig?) idé. På tal om gårdagens inlägg om årsdagen av Ivar Kruegers död kom jag på att jag såg en serie på SVT i slutet på 90-talet som födde mitt intresse för Krueger. Såg just att den finns tillgänglig i öppna arkivet. Ska vi inte försöka hinna se den fram till nästa söndag så kan vi diskutera serien i kommentarerna till ett inlägg som jag skapar då?

Har väldigt svaga minnen av serien, så den kan vara jättedålig, men vet att jag såg sista avsnittet tillsammans med min mormor som var övertygad om att det inte var självmord utan Wallenbergarna som dödade honom. 

Någon som hinner lägga 3 timmar på en 20 år gammal SVT serie fram till på söndag? Annars kollar jag själv så skiter vi i diskussionsgruppen. 

9 comments:

  1. Är det den där Wallenberg har en gummisnodd runt plånboken så man tänker sig för innan man öppnar den och där han säger "av oss får du inte låna en krona"?

    ReplyDelete
  2. Inte en aning. Har inte sett den sen 1998. Men kommer ihåg att Wallenbergarna var med så fullt möjligt.

    ReplyDelete
  3. Tittar nu, bör kunna hinna se alla 3 avsnitt :)

    ReplyDelete
  4. Oliver8:36 PM

    Mitt minne säger mig att det var en påkostad och riktigt bra serie. Johan Rabeus glänste starkt som Ivar Kreuger.

    ReplyDelete
  5. Oliver9:17 PM

    För övrigt lite kul att den uttalade kommunisten Sven Wollter spelar Wallenberg. :)

    ReplyDelete
  6. Hallar7:16 AM

    Jag skall med försöka se den. Läste senaste boken om Ivar Krüger med stort intresse.

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. Anonymous6:11 PM

    Hej, jag kanske kollar men fortsätt att blogga i samma anda under tiden, please. Det kan handla om vad du ätit, tränat, tankar för dagen. Märkvärdigare än så behöver det inte vara.

    ReplyDelete
  9. Anonymous5:24 PM

    Såg den för ett tag sedan. Tyckte att fokus låg lite för mycket på den sista delen av hans liv. Men så skall de ju vara något som passar för en större publik.

    Enligt John Henry Sager ligger Wallenberg bakom mordet. I alla fall enligt OKEJ- mannens memoarer. Boken som är i två band heter; Miljardären som visst för mycket.

    ReplyDelete