Monday, March 28, 2016

Hembergs podcast

Har tidigare skrivit flera inlägg om podcaster och vilka jag lyssnar på. Då det hänt lite nytt med nya poddar, nya programledare etc är det läge att uppdatera listan med nya fräscha betyg.

Skulle vilja börja med att lägga in #Pratapengar högt upp på topplistan. Niklas Andersson är en stjärna. Stark 4a i betyg.

#Sparpodden tycker jag lyft sig igen och kommit igång bra med Jocke och Peter. Skulle önska lite fler lyssnarfrågor och högre tempo för att komma upp i Günthers och Jans nivå. Betyg 4.

Sen kommer ett mittengäng som jag rankat tidigare som Fill or Kill, Börspodden, Analyspodden från DI och Placera Stockholmsbörsen. Dessa tycker jag är som tidigare helt ok tidsfördriv. Men inget jag gråter om jag missar. Betyg 3.

Fondpodden rankade jag tidigare högt men den har blivit lite för teoretisk och för långt från det praktiska sparandet och inspirationen för min smak. Lyssnar inte längre klart på varje avsnitt. Sänkt till betyg 2.

Har även gett Günthers nya podd från Företagarna några chanser. Enda roliga är när gamla radarpartnern Jan kommer in och de diskuterar affärsidéer men annars är det riktigt trist och jag är inte i målgruppen. Svag 2a.

Och så till rubriken på inlägget, en podcast jag aldrig skrivit om tidigare. Hembergs monolog. Vilken total katastrof. Betyg 1.




17 comments:

  1. Anonymous3:58 PM

    Håller med om Hemberg. Det kanske hade varit bättre om man slapp höra hur han surplar kaffe.

    ReplyDelete
  2. Lyssnar du inte på Fill or Kill?

    http://fillorkill.se/

    ReplyDelete
  3. Ja kaffet och hans intro Pengar vad är det bla bla osv sätter nivån.

    Jo lyssnar på Fill or Kill. Den är en av treorna i mitten.

    ReplyDelete
  4. Ah, den fanns ju med där,, blind på äldre dar.

    ReplyDelete
  5. Anonymous6:16 PM

    Håller med om att Hemberg är ett riktigt lågvattenmärke bland finansbloggarna. Är det någon som lyssnar på den mer än en gång? Pratapengar är väldigt bra. Sparpodden fortfarande långt ifrån samma kvalitet som Gunter och Jan levererade. Tycker Jocke mest sitter och håller med Peter. Tack för en bra blogg!

    ReplyDelete
  6. Jag gillar "25 minuter" med mikael syding, dock inte enbart ekonomi och finans men ändå värd att lyssna på!

    ReplyDelete
  7. The Economist har en pod. EFN-podden, IMF, och företagarpodden är alla bra.

    ReplyDelete
  8. Det konstiga är att Avanza låter Hemberg hållas. Men nya stjärnor som Alexander Boman och Nicklas Andersson anställda.

    ReplyDelete
  9. 25 minuter har jag hört kanske 5 avsnitt av. Inget jag fastnat för. Är ju inte så intresserad av att utvecklas och göra karriär. Vill ju slippa jobba.

    ReplyDelete
  10. Anonymous8:35 PM

    Hej. Kan inte du göra en "print screen" ala chansar mest över ditt innehav. Vore kul och se hur det utvecklas.

    ReplyDelete
  11. Håller med och att Pratapengar är sjukt lärorik och inspirerande podd. Seglat upp som min favorit just nu med!

    ReplyDelete
  12. Anonymous11:13 PM

    Det är Hemberg och Bubo analys på youtube som sörplar ikapp. Bubu ansvarar för det tekniska och timingen, medan Hemberg bidrar med den fundamentala kunskapen. #Radarpar!

    ReplyDelete
  13. Anonymous11:57 PM

    Macrovoices.com avsnitten om olja är riktigt djupa och lärorika.

    ReplyDelete
  14. Anonymous12:27 AM

    hemberg dödar sin karriär totalt. tråkigt för honom. men han borde hålla sig till bloggandet, vilket faktiskt gett mig en del kunskap jag inte tidigare haft.

    ReplyDelete
  15. James8:13 AM

    Bättre att lyssna på Sparpodden från första avsnitt än att slösa tid på PrataPengar eller nya sparpodden. Jan & Gunther var helt enkelt rappare och besitter en helt annan kunskap än de nya poddarna.

    Tycker Börspodden & Fill or Kill är bäst just nu, behållningen är stor även för mig som har en horisont på 10 år+. Spännande och roliga spaningar som man har nytta av, även om jag inte reagerar på deras direkta rekar.

    ReplyDelete
  16. Anonymous9:09 AM

    Pratapengar tycker jag är en av de sämsta. De kan ju dels inget och så sitter de bara och slöpratar, det är varken underhållande eller lärorikt.

    ReplyDelete
  17. ulrika blom10:51 PM

    haha, jag tycker hemberg är trevlig att lyssna på!
    -men sjukt kul att läsa din totalsågning, fattar vad du menar :)

    ReplyDelete