Thursday, March 24, 2016

Sammanfattning av 11 års resa från 120.000 till 5.000.000

Jag fick ett par frågor från nya läsare om hur länge jag sparat och hur resan mot de 5 miljonerna sett ut. Skrev att inlägg i april förra året som sammanfattade resan så långt. Så tiden fram till 2015 i nedanstående är en ren kopia av det inlägget.
Har ingen exakt rapport som är helt rättvis det gör att vissa av årens nettoförmögenhet är tagna från början och vissa i slutet av året. Så den är inte helt logiskt och det kan ju slå ganska mycket beroende på börsens svängningar men även att det ibland blivit 10 månaders sparande för mycket eller för lite mellan två avstämningar. 
Men det är bästa sammanställningen jag har att erbjuda. Jag slås också själv att det varit lite fladdrigt fram och tillbaka med ränta här och köpa där och ta lån där och sälja där och köpa tillbaka igen. Ska bli skönt att ha landat i en strategi nu i att köpa och behålla resten av livet.
2005
Nettoförmögenhet: 120.000
Månadsspar: 6.500 kr 100% aktiefonder (och avbetalning CSN)
Övrigt köp och sälj: -

2006
Nettoförmögenhet: 270.000
Månadsspar: 8000 kr fördelat 50% aktiefonder och 50% ränta.
Övrigt köp och sälj: -

2007
Nettoförmögenhet: 550.000
Månadsspar: 8000 kr fördelat 50% aktiefonder och 50% ränta.
Övrigt köp och sälj: -
2008
Nettoförmögenhet: 620.000
Månadsspar: 11.000 kr 100% aktier/aktiefonder
Övrigt köp och sälj: Flyttar på våren över 50.000 från ränta till aktier när börsen gått ner en del. Lånar på hösten 100.000 och köper aktier när börsen gått ner ännu mer,

2009
Nettoförmögenhet: 1,0 miljoner
Månadsspar: 12.000 kr 60% aktier/fonder (främst svenska), 40% amortering av lånet från hösten 2008
Övrigt köp och sälj: -

2010
Nettoförmögenhet: 1,3 miljoner
Månadsspar: 15.000 kr 50% svenska aktier/fonder, 25% ränta, 25% amortering tills lånet från 2008 var avbetalat.
Övrigt köp och sälj: -

2011
Nettoförmögenhet: 1,7 miljoner
Månadsspar: 20.000 kr 100% i svenska aktier/fonder
Övrigt köp och sälj: Köper aktier för 75.000 när börsen gått ner under sensommaren.

2012
Nettoförmögenhet: 2,4 miljoner
Månadsspar: 20.000 kr 100% svenska aktier/fonder
Övrigt köp och sälj: Sålde den lägenhet jag ägde 50% av i samband med separation. Köpte ny lägenhet själv för 1,9 miljoner (bolån 0,9 miljoner), försäljning aktier 200.000

2013
Nettoförmögenhet: 3,3 miljoner
Månadsspar: 22.000 kr i räntesparande
Övrigt köp och sälj: Sålde aktier och fonder för ca 1,7 miljoner
2014
Nettoförmögenhet: 3,6 miljoner
Månadsspar: 23.000 kr mest ränta men lite Ryssland under slutet av året
Övrigt köp och sälj: Köpte Rysslandsfonder för ca 1 miljon utöver månadssparandet

2015
Nettoförmögenhet: 4,5 miljoner
Månadsspar: 23.000 kr Rysslandsfonder under tidig vår, sen till sparkonto/aktier
Övrigt köp och sälj: Sålt Rysslandsfond i några omgångar. Samt börjat köpa aktier från sparkonto. En ny strategi tog form att köpa aktier med tanken att aldrig sälja utan de aktier som köps från 2015 och fram till jag slutar jobba ska generera kassaflöde från utdelningar för resten av livet.
2016
Nettoförmögenhet: 5 miljoner
Månadsspar: 25.500 kr till svenska aktier
Övrigt köp och sälj: Köpt aktier för upp till 150.000 kr i månaden där mellanskillnaden från månadssparandet upp till totalt köpbelopp tagits från sparkontot.

28 comments:

  1. Anonymous4:18 PM

    Grattis! Imponerande. När tror du att du har 10 mkr? Vad har varit roligast respektive jobbigast under dessa år?

    ReplyDelete
  2. Målet är ju 10 miljoner innan 2021. Det hoppas och tror jag är rimligt men väldigt beroende av börsens utveckling 2019-2021. Viktigare egentligen att ha över 20.000 i månaden i utdelning.

    Roligast har det varit att planera, följa resan, planera för kommande köp etc. Tråkigast att det är ett ganska långsiktigt projekt. Som nu när jag är peppad på att köpa aktier och följa en växande utdelning. Så är det väldigt segt att bara få lön var 30e dag. Och bara köpa nya aktier 2-3 gånger i månaden.

    ReplyDelete
  3. Härligt! Snabba puckar från att man visade intresse på ett sånt inlägg, gillas starkt!
    Ännu roligare är det att se att du i början hade samma nivåer som jag själv i förmögenhet. Känns kul och något lugnande att veta hur det har gått för dig :)

    Vad har du för mål, att kunna leva helt på utdelningarna? Då borde 10 miljoner ge dig en riktigt bra "månadslöns", lite beroende på din yield såklart, men ändå riktigt bra.

    Tack för inlägget, mycket kul att följa din resa genom åren! Respekt på att du bloggat så länge också!

    ReplyDelete
  4. Anonymous6:20 PM

    Bra kämpat! Hur tror du att den största förmögenheten har skapats? Lite svårt att läsa ut. Genom konstant månadssparande? Genom köp och försäljning av aktier? (marknadstiming). Rysslandsfonderna? Har svårt o se att man kan spara sig till 5 miljoner på 10 års tid så du måste gjort något riktigt rätt som har givit denna fantastiska summa. 10% avkastning på börsen per år hade inte räckt antar jag?

    ReplyDelete
  5. Anonymous6:24 PM

    Hej!

    Rätt ny här på bloggen och håller på att läsa ikapp.
    En fråga angående ditt jobb.
    Inom vad arbetar du med? Då du verkar kunna spara så mycket i kronor.

    Fortsätt krossa.

    /T

    ReplyDelete
  6. Anonymous6:55 PM

    Tack för en fin blogg. Hur stor summa har du lagt på aktier hittills i Sverige och hur stor utdelning räknar du med att få i år ?
    Vad tycker du om Tele 2 kontra Telia?
    Lycka till med sparandet. Kikar in dagligen. Du inspirerar! Med vänlig hälsning, Jenny

    ReplyDelete
  7. Ja målet är 10 miljoner inkl allt dvs även bostad. Bör ge 20-30.000 i utdelning per månad.

    Förklaringen är absolut främst ett högt sparande. Även om jag haft tur och tajmat några saker rätt tex belåning och aktieköp 2008 har jag också gjort misstag. Sen ska vi komma ihåg att bostadens värde ingår och där har jag gjort runt 2 miljoner i värdestegring med huvuddelen belånat kapital.

    Har aldrig skrivit exakt vad jag jobbar med men har ekonomiutbildning och jobbar med "vanligt kontorsjobb" och tjänar strax över 30.000 kr netto. Dvs ingen superlön.

    ReplyDelete
  8. Anonymous7:16 PM

    Hej!

    Högt sparande är viktigt och bra tecken på att man har disciplin!
    Pendlar själv mellan 40-50% sparande av min lön.

    Riktigt fin nettolön du har! Mycket högre än mig.
    Lyckades nå miljonen innan 30 själv. Vi ses vid 10 :)

    Ser fram emot att följa din blogg.
    /T

    ReplyDelete
  9. Aktierna var ju värda 1,23 miljoner igår och köpta för lite ner då jag köpt kontinuerligt under senaste halvårets nedgång. Bör få runt 50.000 i utdelning under 2016.

    Har en del Telia men det är ingen aktie jag prioriterar att fylla på i den närmaste tiden. Tele 2 är säkert ungefär lika bra som Telia.

    ReplyDelete
  10. Anonymous7:58 PM

    hur lyckas du spara så mycket per månad? har du ingen bil? driftkostnader osv vad har du för totala utgifter?

    ReplyDelete
  11. Lever på ca 5000 kr i månaden. Inte så svårt. Bor billigt 2 stycken i en lägenhet med låg avgift, låg bolåneränta och 1000-1200 kr per person i mat. Ingen bil. Inget SL-kort.

    ReplyDelete
  12. Anonymous8:39 PM

    30 000 SEK netto per månad är väl visst En väldigt hög lön!!??

    ReplyDelete
  13. Anonymous8:39 PM

    Tack för svar, första inlägget. Hoppas du fortsätter blogga hela vägen till 2021 eller när det händer. Det svåra i livet är att vara uthållig och du är verkligen det. Så lätt att tappa fokus och glömma målet. Du är definitionen på målmedvet.

    ReplyDelete
  14. Lätt att bli fartblind av lön. Visst 30.000 netto är en bra lön klart över snittet. Bara det att många jag känner och hör om tjänar mer. Och efter över 10 år på arbetsmarknaden och universitetsutbildning så är väl lönen rätt normal. Men titta i bloggens inledning så tjänade jag mycket mindre.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous9:09 AM

      Du har alltså ca 42.000 i bruttolön. Genomsnittet i Sverige är 24.500 (alla åldrar!) enligt SCB. Du tjänar alltså nästan dubbelt så mycket som gemene man gör varje månad. Det är i bästa 1% i Sverige. Det är en extremt hög lön. Oavsett vad dina bekanta tjänar.

      Delete
  15. Anonymous9:06 PM

    Vi får klicka och stötta genom banners och annan reklam så kommer den här snubben skriva till år 2065 :) keep it up!

    ReplyDelete
  16. Kommer ju ha mer tid att blogga när jag slutat jobba så siktar på att köra på så länge det är kul och jag har läsare.

    ReplyDelete
  17. Anonymous10:03 PM

    Ny här...spännande att få höra om din resa! Ny på min resa...
    Är noll intresserad av aktier m m men kanske blir det när jag har nåt att investera ;)

    Blev impad av att du ej har bil eller sl- kort. Skriv gärna mer om hur du sparar in på saker i vardagen!
    Jag är mycket för att spara i det lilla...det kan bli en hel del i slutänden. Använder ej schampo, Water only metoden (WO). Funkar jättebra! Köper nästan aldrig kläder, ber kompis klippa mig osv.
    Läser många bloggar om minimalism! Det är minimalismen som fått mig rensa i mitt hem, bland mina saker och på så sätt blivit intresserad av att rensa min ekonomi!

    Ska bli spännande att följa dig!

    /Emma

    ReplyDelete
  18. Anonymous10:46 PM

    Men varför siktar du på att leva på 20-30000 netto i månaden med utdelningarna när du kan överleva på 5000 nu? Vad ska du lägga pengarna på då som du inte gör nu?

    /Nyfiken

    ReplyDelete
  19. Jag är också nyfiken på varför du vill ha 20-30 K i utdelningar när du nu klarar dig så bra på 5000 kr. Visst att man kanske spenderar mer pengar när man bara är hemma.. Men kom igen. Du skulle inte ens lyckas bränna hela din månadslön, även om du försökte ;)

    ReplyDelete
  20. Jag har läst och inspirerats av din blogg många gånger, men blir ändå lika imponerad när jag läser ditt sammanfattande inlägg här. Du är en stor förebild ska du veta!

    /Investerarens.se

    ReplyDelete
  21. Vill ju bli ekonomiskt oberoende. Aldrig behöva fundera på pengar. Kanske starta ett bolag med en kompis om jag känner för det. Bo utomlands några månader per år minst. Då duger inte 5000 kr i månaden. Utdelningen kan dessutom komma att sänkas flera år irad någon gång innan 2080.

    ReplyDelete
  22. Anonymous11:26 AM

    För män är medellönen 32 900 kr och medianlönen 28 800 kr källa scb för år 2013. Så lite över normal lön skulle jag vilja säga. Sen kan man ju inte jämföra miljonären som har universitetsutbildning osv med en latmask som sitter på kommunen och dricker kaffe

    ReplyDelete
  23. Anonymous2:55 PM

    Nja det är en rejäl bit över normal lön skulle jag säga. Om 32 900 är snittet för alla åldrar så ligger Miljonär innan 30 10k över det trots att han fortfarande tillhör de yngre åldersklasserna på arbetsmarknaden. Jag vet inte om jag själv känner nån som tjänar så bra och då är i princip alla mina bekanta också universitetsutbildade och i ungefär samma ålder som Miljonär innan 30.

    Det är en sak om man är chef och har stort personalansvar eller om man får hög lön på grund av skiftjobb eller massa traktamente, men för ett "vanligt kontorsjobb" är det fantastiskt bra. Hatten av för snyggt jobbsökande och löneförhandlande får man säga.

    ReplyDelete
  24. Vad är medel för högutbildade män i Stockholm i 35 årsåldern? Skulle inte förvåna mig om vi närmar oss 40.

    Det mest imponerande trots allt är dock de låga utgifterna. Det är inspirerande oavsett inkomst.

    ReplyDelete
  25. Anonymous6:54 PM

    Att ha en lön kring 40-50k i Stockholm inom exp controlleryrket eller revision känns absolut som medel när man är kring 35-årsåldern. Har man valt att aldrig byta arbete så är det ju dock fullt tänkbart att man kan ha halkat efter. Sedan att Miljonär innan 30 inte har några barn kan säkert påverka arbetsgivaren till att premiera detta lite, då VAB, mindre sjukfrånvaro och pappaledighet inte är aktuellt.

    Som johannes dock skriver så är det de småutgifterna som gör den stora skillnaden.

    ReplyDelete
  26. Anonymous11:16 AM

    Har du någon gång räknat ut hur stor del av förmögenheten som kommer av sparande och hur stor del som är utdelning/värdeökning?

    Tack för en bra blogg!

    ReplyDelete
  27. Anonymous4:29 PM

    Haha. Du är ju fan hur skön som helst. ;) Kika in här 2008 nångång första gången. Sen har jag kikat in kanske 5-10 ggr sen dess. Såg nu att du nått 5 miljoner. Bra jobbat!!!
    Blir ju nästan lite avis. Fattig som man är och allt...

    Men du lever snålt, och om du fortsätter med det och inte slösat pengar och bara sparar och sparar och envishet, kan du nog komma upp i hur stora summor som helst till slut om en massa år.
    Ska nog läsa lite i din blogg sen mera om olika saker. Behöver själv börja spara på nått vis, fixa min ekonomi, etc.
    Hursom.

    Keep it up!!! Grattis. Respekt! Peace out.
    /Danne

    ReplyDelete