Friday, March 25, 2016

Vilka reaktioner det blev

Trodde aldrig det skulle bli så starka reaktioner på mitt förra inlägg. Det där med ingen gratis påskmiddag var skrivet lite med glimten i ögat. Men i övrigt tycker jag inte det var något speciellt extremt. Men starka reaktioner både i kommentarer och framförallt på Twitter.

Känner inte för att älta det mer utan vi får leva med att vi har lite olika syn på saken. Men vill ändå förklara hur upplägget var om det var oklart eller dåligt beskrivet i förra inlägget.

Det är ju inte så att min pappa brukar byta själv. Utan de minst 5 senaste åren har han låtit en firma göra det. Hade han brukat byta själv men nu inte hade tid eller ont i ryggen och frågat om hjälp. Eller om jag varit där och hälsat på och vi hade passat på att byta däck hade ju situationen varit en helt annan.

Nu visste jag att han var bortrest och skulle lämna in bilen nästa vecka. Så jag frågade då om inte jag kunde fixa det istället. Ett upplägg han tyckte var jättebra eftersom det sparade tid och krångel.

Grävde även ner ett rör på mina föräldrars sommarstuga för ett antal år sen och tog då betalt 50% av den offert mina föräldrar fått från en grävfirma. Grävde för hand och tog 2 dagar jämfört med kanske 2 timmar för maskinen. Tycker inte det var orimligt då heller att jag tog betalt när jag la min semester på att gräva medan övriga familjen spelade krocket och badade.

Men som sagt nu släpper jag detta och kommer inte fortsätta debattera frågan på Twitter. Glad påsk alla!

23 comments:

  1. Anonymous6:27 PM

    Själv tror jag din farsa är stolt över dig, och gärna ger dig en slant. Du slösar eller dricker inte upp pengarna.

    Keep up the good work

    Lars

    ReplyDelete
  2. Anonymous6:43 PM

    Hej. Du gör som du vill och alla som läser din blogg vet att du gör allt för 1 krona att få i fickan. Nästa gång när du äter hos pappa borde du betala för maten. Ett tips är att skaffa barn och lev lite medan du är frisk för man vet aldrig med hälsan. Klart man ska spara för att det gör jag själv,men att leva så fattigt som du kan jag inte fatta och ändå har du 5 milj på konto. Det är ditt liv och gör som du vill,men man ska inte överdriva med något. Själv sparar jag 13000 sek i månaden av 30000 sek netto. Har inga lån. Kör bil 2013 årsmodell.reser varje år. Har 1 barn. Ha det så bra.
    Mvh.jacke77

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous1:52 PM

      Vem försöker du skryta för nu och få acceptans av. Problem med självkänslan?

      Delete
  3. Du fick mycket skit för det inlägget men jag tycker att det var en bra och rättvis uppgörelse mellan dig och din pappa. Ignorera alla dessa "haters" som verkar ta så illa upp av vad en person de inte ens känner gör och inte gör för sina föräldrar.

    För övrigt tycker jag att många personer som kommenterar på denna blogg verkar sätta ett likhetstecken mellan att leva livet och att spendera. Vilket jag finner både oroväckande och bisarrt. Tycker din filosofi med billiga vanor och att sträva efter rikedomen för den trygghet den ger och inte nödvändigtvis det konsumtionsutrymme den skapar är väldigt beundransvärd och något som andra, efter förmåga, borde ta efter.

    Är ett tecken på att samhället är överkommersialiserat när folk inte kan förstå att någon vill bli rik av någon annan anledning än att bara kunna köpa och köpa och köpa.

    ReplyDelete
  4. Anonymous7:20 PM

    Många stör sig bara på dig för att du har lyckats spara ihop till den förmögenhet du har. Det sticker i ögonen på stackars svensken som inte ens kan spara 10% av sin lön.

    Fortsätt med det du gör. Jag får ofta en slant av mina föräldrar om jag gör något som de vet skulle kosta skjortan men som jag gör iprincip gratis. Jag kommer göra likadant med mina barn :)

    ReplyDelete
  5. Det är alltför lätt att klanka ner på andra människors val.

    Fortsätt med det du gör, har ju uppenbarligen lett till avundsjuka hos andra. Då gör du antagligen rätt.

    ReplyDelete
  6. Anonymous7:40 PM

    Är som dig att jag inte gillar spendera pengar på onödig konsumtion. Har en bil men äldre för att jag tycker det ger mig livsglädje då jag även har svårt att ta mig till jobb utan. Min farsa har gett mig pengar när jag hjälpt till. Inget fel med det då barn när sig att tjäna sina pengar istället för att få som. Man ska helst aldrig säga hur mycket pengar man har. Desto fattigare man är desto bättre. Avundsjukan är inte kul bland andra. Fortsätt kämpa älskar din blogg!

    ReplyDelete
  7. 290 kronor är alldeles för jävla mycket för ett svart däckbyte. Inte nog med att du tog betalt av farsan, du blåste honom dessutom!

    ReplyDelete
  8. Jenny9:26 PM

    Tror din pappa är stolt över dig. En del i detta land har svårt för att andra kan lyckas spara. Det svider uppenbarligen och då kommer den svenska avundsjukan fram. Kör så det ryker. Glad påsk!

    ReplyDelete
  9. Kör på med det upplägget om det fungerar för er, fast akta så att inte sparsamheten tar kål på dina relationer i takt med att rikedomen ökar.

    Tack för en fin blogg som ger inspiration

    ReplyDelete
  10. Kör på med det upplägget om det fungerar för er, fast akta så att inte sparsamheten tar kål på dina relationer i takt med att rikedomen ökar.

    Tack för en fin blogg som ger inspiration

    ReplyDelete
  11. Anonymous11:50 PM

    Jag tror inte folk har problem med att bloggaren lever extremt och tar varje tillfälle i akt att tjäna en extra slant. Vad som fick folk upprörda är att bloggaren tassar på linjen för vad som får ses som moraliskt rätt eller fel. Det är upp till var och en att bestämma. En del tycker att ens föräldrar ska kunna betala för en liten tjänst precis som man säljer en tjänst till någon utom familjen. Andra hävdar att ens föräldrar har gett sitt barn så mycket under uppväxten att det vore moraliskt fel att kräva 290 kr av farsan för ett däckbyte. Dessutom när han kommit till den åldern så han inte kan byta däcken själv. Problemet blir att dra gränsen för när det är omoraliskt vilket är högst subjektivt.

    ReplyDelete
  12. Måste tillstå att jag höjde lite på ögonbrynen i alla fall. =)

    ReplyDelete
  13. Detta är ett fall där, i alla fall jag, tycker att det ligger inte i betraktarens intresse att bedöma om det är rätt eller fel. Det beror helt klart på relation och dialog mellan far och son. Absolut får man tycka till, men att hiva skällsord och annat trams på honom är helt sanslöst dålig stil. Jag t.ex. brukar hjälpa farsan måla lite när han behöver en extra hand på målningen eller vad de nu må vara. Ett dagsjobb så brukar han swisha mig ett par trehundra kronor och det är inget konstigt med det. Jobb som jobb, fast med "familje/kompis-pris"...

    Glad påsk Miljonärinnan30 och alla andra muntra :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous6:11 AM

      Håller med dig utdelningsnissen. Jag och brorsan hjälpte farsan med veden när vi var små och fick en slant. Farsan sa att det var bättre att vi jobbade och fick lite extra istället för att han gav oss pengarna. Detta har lärt mig att jobba hårt sen jag var liten. Än idag som 30 år gammal kan farsan vilja ha hjälp med veden. Jobbar några timmar och får någon hundralapp. Givetvis ger jag gärna farsan en födelsedagspresent eller julklapp men att få lite betalt för ett jobb man utför tycker inte jag är fel. Givetvis finns det även tillfällen jag kan hjälpa farsan gratis men oftast tycker han om att ge nått för hjälpen.

      Delete
  14. Anonymous2:19 AM

    Många försvarar miljonären med "det är haters", "svenska avundsjukan för att du är miljonär", "folk klankar ner på andra som har det bättre".
    Folk läser hans blogg just för att han sparar så mycket och är så målmedveten med sitt mål. Ingen som kommenterade är "hater" eller "avundsjuk" på hans miljoner. Många är imponerade över hans vilja att fullfölja sitt mål. Samtidigt tycker nog majoriteten att han lever för att ha pengar än att ha pengar för att leva. När man inte ens kan bjuda sin gamle far på ett däckbyte utan kräver svart 290kr (vilket är mycket för ett svartjobb) så börjar man fundera var miljonärens gräns går?! Man har blivit förvånad och chockad av hans sätt att samla på sig varje krona. Men man blir förvånad när han vill ha allt gratis (som påskmat hos föräldrarna) men skulle inte ens falla honom i tanken att ge sin pappa en tuggummi, för det kostar honom några ören.

    Enligt mig: lev som du vill, det är bara kul att läsa allt du skriver. Din brist på moral och besatthet av småpengar är bisarr men kul att läsa. Du är lite som verklighetens sheldon cooper :)

    ReplyDelete
  15. Anonymous9:32 AM

    Många trångsynta människor här. Folk behöver tänka från olika vinklar.
    Bra gjort Miljonären.

    Grymma inlägg

    ReplyDelete
  16. Anonymous10:12 AM

    Ja alla människor har ju inte lika relationer med sina nära och kära, det får man väl respektera. Jag skulle aldrig vilja umgås med miljonären just p g a han är snål mot vänner och bekanta. Han skulle förmodligen vilja umgås på mig då jag bjuder de jag tycker om på mat osv, och då hade han förmodligen endast sett umgänget som ekonomiskt fördelaktigt :)

    Jag har den inställningen att jag bjuder gärna mina föräldrar på tid/mat/tjänster då jag vet att jag kan be dem om hjälp med saker och ting. Man ställer liksom upp för varandra, lika gäller för mina vänner. Vi kan t e x dra ihop ett gäng för att måla polarens hus så det blir billigt för honom.

    Snål gnidna människor är ganska vidriga tycker jag. Jag har t e x blivit bjuden på middag och värdinnan började sedan säga att hon ville ha 100kr per skalle för maten!!!! Jag har även blivit bjuden på bröllop med en anmälningsavgift på 500kr!!! Jag slutade att umgås med båda dessa personer då de äcklade mig rejält.

    Nu känner jag inte miljonären och han har säkert bra kvaliteter. Jag gillar bloggen då den är tragikomisk och underhållande och jag är inte helt säker på om han är seriös utan lurar oss ibland...

    ReplyDelete
  17. Anonymous11:37 AM

    När jag läste inlägget så skrattade jag lite inombords och jag trodde då och tror nog kanske lite fortfarande att du var ute efter att provocera lite och se vad du fick för reaktioner. Reaktioner är ju bra för bloggen då det skapar aktivitet, men jag kan givetvis ha fel i detta.

    //Hosting

    ReplyDelete
  18. Hahaha älskar din blogg. Roligt att läsa alla kommentarer också!

    ReplyDelete
  19. Viktor10:37 PM

    Hejsan miljonären.

    Jag funderar lite på hur du tänker inför framtiden. Förra året toppade vi på börsen, så inte otroligt att vi fortsätter sakta neråt. Då blir det ju svårt för dig att fortfarande gå plus i procent räknat per år.

    Hur tänker du kring att börsen bara faktiskt står stilla i 10 år? som på 70-talet. Det skulle vara 10 års lång väntan helt enkelt.

    Just nu önskar man ju en jättestor nergång, som 2008. Men för det krävs ju ett krig, EU splittras eller liknande, vilket inte känns kul alls.

    ReplyDelete
  20. Börsens upp- och nedgångar intresserar mig inte. Ser bara på utdelningen. Och den ligger generellt sett något högre i år än förra året för storbolagen.

    ReplyDelete
  21. Hej Alla, jag heter Safa El Sadat, jag är gift i 20 år med min man och vi har två son, äldste en 16 och yngre är 11 år. Min man älskade mig mycket, men det kommer till en punkt när han deltar i affärer med en kvinna som är hennes medarbetare. Jag har aldrig föreställt mig det, men på något sätt förändrade hans inställning till mig och barn, mina sena arbeten fick mig att tänka på frågan, även vid mitt 20-års bröllopsdag i mars håller jag mig borta från sex när vi lovar att göra det på bröllopet årsdag, 15 dagar före bröllopsdagen erkände han det ja, han hade sex med sin kollega.
    Han tog med henne i min säng när jag var ute och arbetade, det betyder att mina känslor var helt värdefulla mot honom. Mitt mentala tillstånd är fullt av plågor, jag tror att jag inte kan glömma och återhämta smärtan. Den här kvinnan var i full kontroll över henne och jag ville aldrig göra det med våld, hon vill vinna över mig när hon är skild, hon sa att hon var avundsjuk på vårt förhållande och hon kommer att förstöra mig genom att ta min man. Jag var tvungen att diskutera det med en vän som bad mig att hitta en bra stavningskastare, först och främst trodde jag aldrig på den här Cast-stavningen, men jag måste försöka tills jag kom över PROPHET NOSA UGO-e-post på internet om hur han har hjälpt så många människor att få sina ex-tillbaka och hjälpa till att åtgärda relationen och göra människor glada i deras förhållande och några andra historier om andlig sjukdom och mer.
    Jag förklarade min situation för honom och han hjälpte mig att utföra några böner, några örter och rötter och ett litet offer som jag gjorde, och inom 7 dagar kom han tillbaka för att be om ursäkt och det var bara som ett mirakel för mig, är glad idag att han hjälpte mig och jag kan stolt säga att min man nu är med mig igen och han är nu kär i mig som aldrig tidigare.
    Har du behov av hjälp i ditt förhållande som att få tillbaka din man, fru, pojkvän, flickvän, vinnande av lotterier, växtbaserad botemedel mot sjukdom, hiv, sjukdomar, astma, artrit, fybroid, stroke eller någon form av sjukdom, andligt problem , Jobbsökande, tittare som läser mitt inlägg som behöver hjälp när det gäller några livsutmaningar borde kontakta PROPHET NOSA UGO och du kommer att vara glad att du gjorde.

    E-post: nosaugotemple@gmail.com
    WhatsApp: +34631686040
                          +17207992813

    ReplyDelete