Tuesday, March 08, 2016

Köpte Castellum idag

Har tidigare haft kurslarm på 120 kr i Castellum som utlösts flera gånger under senaste halvåret. Men det har aldrig blivit av med något köp då det varit många kurslarm som löst ut under samma period. Då jag begränat mig till maximalt 3 köp x 50.000 kr per månad så har det helt enkelt inte funnits utrymme att köpa allt som gått under larmnivån.

Hade gärna fyllt på med mer både JNJ och kommit in i Castellum, men tyvärr blev det inte av. Och nu finns det inte mycket att göra åt det mer än att antingen vänta och hoppas på nedgång igen eller bita i det sura äpplet och betala lite mer. Idag blev det alltså alternativ 2 i Castellum där jag betalade 128 kr. Så det blev 390 aktier.

Castellum är en av våra stabilaste utdelare som höjt utdelningen varje år sen 1997. Utdelningen idag är knappt 4%. Så om de kan fortsätta höja med 5-10% per år spelar det på riktigt lång sikt mindre roll om jag betalar 128 eller 120 kr.

Nu har jag alltså gjort köp för 75.000 kr under mars månad och kan köpa för maximalt lika mycket till under resten av månaden.



8 comments:

  1. Grattis till ett bra val som du troligen aldrig kommer att ångra!

    ReplyDelete
  2. Ja Castellum skulle även jag gärna fylla på betydligt mer i. Ångrar också att jag inte hade krigskassan redo när den var runt 120:-

    MvH Pengaregn

    ReplyDelete
  3. Hej
    Detta kanske kan vara något för dig när du ska spendera dina lata dagar i värmen då du nått ditt mål; www.flyforfree.se

    För jag antar att du vill flyga "gratis" i business Class även fast du är miljonär?

    ReplyDelete
  4. Anonymous11:55 PM

    Hej miljonären!
    Äger du dina aktier i ISK eller KF? Har hört att det är mer fördelaktig att äga i KF om man har utländska utdelare.
    Mvh

    ReplyDelete
  5. Anonymous2:16 AM

    Grattis, tror också att du har gjort ett bra köp.

    Jag har Castellum under bevakning, men jag valde att köpa Fortum senast när det begav sig omkring mitten av Februari. Det har visat sig vara ett bra val hittils kortsiktigt(finns en hel del att säga om Fortum långsiktigt...).

    Jag tänkte samtidigt höra om du eller alla ni andra som läser här tror att det finns intresse för en spar/ekonomiblogg av någon som ännu inte har, men verkligen försöker få ordning på sin ekonomi?

    Om mig själv: Jag har inga skulder bortsett lite CSN lån, inga höga fasta utgifter. Jag är 28 år gammal, kommit igång med ett mer vettigt sparande sen ett par år men det råder egentligen fullständig kaos med alla impulsinköp jag gör, dåligt planerande, glömmer ibland bort att betala fakturor, har inte full koll på alla försäkringar m.m jag betalar för. Sparandet i dagsläget är pinsamt mot vad jag borde klara av!

    Har börjat känna ett sådant driv och fått en otrolig inspiration av bland annat dig Miljonär, och många andra bloggare att jag verkligen vill få ordning på mig själv och ekonomin och verkligen vill anstränga mig för att ta tag i det hela.

    Jag är i startgropen där troligtvis väldigt många befinner sig med ett slösaktigt leverne, för att nämna några t ex tobak och alkohol. Tror att du Miljonären, skulle få ångest om du fick inblick i mitt liv och ekonomi :)

    Men jag vill bättra mig, och jag tror att jag vill vara öppen(om än vara anonym) med vägen dit!

    Vad tror ni? Min blogg skulle mestadels vara för min egen del, men alla framgångar jag når i bättring vill jag kunna dela med mig till de som behöver. Jag har aldrig bloggat förut så ja... Vad tror ni?

    Allt för många ligger på en allt för hög nivå och drar mest till sig de som redan är igång med ett sparande på en ganska seriös nivå.

    Önskar råd, tack på förhand om ni orkar :)

    ReplyDelete
  6. Anonymous4:18 PM

    Bra företag men bra köp kan väl inga säga att det är. Bra köp var det vid dippen runt 110 kronor för 1-2 månader sen. Känns som du mer och mer struntar i dina egna riktkurser och köper lite vad som helst (cloetta!?) till vilket pris som helst.

    ReplyDelete
  7. Vilka fler bolag har den statistiken att öka utdelningen varje år? Själv hittade jag ett litet bolag från Umeå för många år sedan, Vitec. De har höjt utdelningen varje år nu i tolv-tretton år.

    ReplyDelete
  8. VI HAR ETT LÅN TILL DIG ANSÖK OM ETT IDAG OCH VAR GLADA VI ÄR HELA FÖR DIG FR ALLA LÅNTYPER kontakta oss via e-post: remy.credit111@gmail.com
    Hej Behöver du ett snabbt lång- eller korttidslån med en relativt låg ränta så låg som 2%? Vi erbjuder företagslån, personliga lån, bostadslån, autolån, studielån, skuldkonsolideringslån etc. oavsett din kreditvärdighet.
    Personliga lån (säkra och osäkra)
    Företagslån (säkra och osäkra)
    Konsolideringslån och många fler.
    Kontakta oss för mer information om låneerbjudande så löser vi ditt ekonomiska problem du har ditt lån inom 6 -12 timmar. kontakta oss via e-post: remy.credit111@gmail.com
    Vi har ett lån till dig

    ReplyDelete