Sunday, March 20, 2016

Ert sämsta spartips

Då det finns ett stort antal bloggar med inriktning mot sparande och snålt leverne har ni som jag säkert stött på olika spartips som ni provat på. Många har varit bra och gett fina tips och nya infallsvinklar. Men några har också varit dåliga för just mig, med dåliga menar jag ett tips där den ekonomiska vinningen inte är tillräckligt stor för att väga upp för insatsen.

Mitt sämsta spartips är att spara slitage på rakhyveln och åtgång av raklödder via torrakning. Dvs raka sig utan vare sig vatten eller lödder. Gör helt sjukt ont på mig, till och med om man har helt nya blad. Skulle inte göra det ens om det sparade mig 200 kr i månaden och nu är besparingen kanske en 10 del av det. Att torka hyveln några sekunder med hårtork efter avslutad rakning har jag inte testat men det sägs förlänga livslängden något.

Vilket är ert sämsta spartips som ni ändå provat?

20 comments:

  1. Anonymous10:29 PM

    Angående att torka rakbladet med hårtorken, tänk på elåtgången, den kanske äter upp den eventuella extrarakning du skapar med att torka bladet ;-)

    ReplyDelete
  2. Sluta spola i toaletten, ha duschmunstycket nära kroppen så jag sparar flera centimeter med vatten, samt sluta använda dusch, tvättställ och tvättmaskin för att istället göra allt rent gratis när det regnar.

    ReplyDelete
  3. Anonymous5:43 AM

    Köp en påfyllbar tvål pump sedan finns hur mycket gratis tvål på offentliga toaletter som helst.
    Blir svårt att sluta spola men man kan däremot slänga ner två tegelstenar i toaletten vilket får
    tillföljd att inte lika mycket vatten fylls på efter spolning.

    Mvh

    Generös

    ReplyDelete
  4. Att köpa billiga prylar, kläder mm med för dålig kvalitet och tro att man sparat en slant, som man sen måste byta i förtid. Det är väl lite som med aktier, kvalitet kostar men man gråter bara en gång..

    ReplyDelete
  5. Det vanliga tipset om att leva på nudlar tycker jag kvalar in.

    Ett nudelpaket kostar ofta omkring 5,90 och det är väl rätt bekant för den här bloggens läsarkrets att man kan äta godare, mer varierat, mer mättande och troligtvis nyttigare för den portionskostnaden. Några exempel är linssoppa, otaliga varianter av Rice & Beans, bönbiffar med potatis/ris, stekt ägg och potatis, pasta med tomatsås, raggmunk med lingonsylt, bön och vitkålsbaserad sallad med mera med mera.

    ReplyDelete
  6. Att köpa billiga märken för alla livsmedel. När det gäller basvaror som pasta, linser, mejeri, m.m. så väljer jag gärna billiga varianter. Däremot snålar jag inte på "premiumvaror" där smak (och/eller kvalitet) skiljer sig stort mellan märken. En gång köpte jag Garants kaviar istället för Kalles vilket bara resulterade i att jag fick slänga hela tuben. Detsamma gäller kaffe, skulle aldrig kunna få samma njutning per krona av något annat märke än vad jag får av Zoegas.

    ReplyDelete
  7. Anonymous11:42 AM

    Forstar inte varfor du inte borjar med wet shaving som jag tipsade om tidigare. Dar finns pengar att spara. Du verkar tro att ditt satt alltid ar det basta. Wet shaving ar sa mkt billigare i langden och dessutom skonare.

    ReplyDelete
  8. Hej!

    Har tyvarr inget samsta spartips på minnet nu. Men vadsom med hygien antar jag.

    Har last att du ar intresserad av Investor, i vilket prisintervall anser du att Investor ar vard att kopa? Vilken aktie koper du, A eller B? Den som ar billigast for studen?

    ReplyDelete
  9. Haha, raka mig utan lödder gör jag. Från början var det inte för att spara utan att jag glömde köpa lödder men det funkar på min hud.

    ReplyDelete
  10. Anonymous1:56 PM

    En undran; vad är meningen med att snåla på småsaker för att spara in några enstaka kronor? Att snåla och ha pengar på banken till senare. När ska man då börja leva? Visst kan man ju sluta slösa i onödan (utemat till exempel) men att låta bli raklödder för några enstaka kronor...

    ReplyDelete
  11. Kommer ihåg ett bra svar jag hörde för några år sen. "Varför är du så snål på smågrejer som är så rik? Svar: Det är kanske därför jag är så rik!"

    ReplyDelete
  12. Anonymous4:55 PM

    När man kommer ut mot marginalerna tycker jag också det blir meningslöst att fortsätta kämpa med sparandet. Den teoretiska sista kronan man kan spara kommer ju aldrig att vara värd det i förhållande till ansträngning och/eller försakelse. Därför experimenterar jag inte med torrakning eller tvättstugebajsning.

    Miljonär innan 30 är förvisso väldigt duktig på marginalsparande och är villig att gå längre än de flesta vilket helt klart är imponerande. Men de flesta klarar sig nog bra med lägre krav på sig själva :)

    ReplyDelete
  13. Anonymous4:58 PM

    Tillägg: Min poäng är alltså att man gärna kan hålla på och marginalspara om man (som Miljonär innan 30) har det lite som hobby. Men man blir inte rik på de där sista kronorna. Då är det bättre att lägga lite extra krut på jobbet så man får större utväxling vid nästa löneförhandling. Det finns överlag nån slags övertro på en del ekonomibloggar att det är sparandet som avgör, men jag tvivlar. Har man väl plockat de enkla sparfrukterna är det inkomsterna som avgör hur rik man blir, inte hur mycket raklödder man kan spara på ett år.

    ReplyDelete
  14. Anonymous5:32 PM

    Anonym 1,56. Meningen med att "snåla" för mig iaf är att jag tycker det är roligt. Och jag kallar det inte heller för snålhet, vissa tycker det känns fattigt att ha med matlåda till jobbet tex, jag tycker det känns grymt lyxigt att ha tjänat ca 500kr/h på att göra den backen, mycket bättre lön än vad jag tjänar på mitt jobb. Och meningen med detta "snålande" som är det roligaste jag vet är ju såklart att ha pengar på banken/aktier/fonder som ger mig avkastning och gör att jag kan bestämma om jag antingen vill vara ledig för dom pengarna eller köpa saker för dom, men det fina är att om man bara har lite diciplin att minska sin konsumtion så kort tid som ett par år så har man genast satt en snöboll i rullning, men det begriper inte den stora massan för dom flesta är idioter som inte kan någonting om ekonomi

    ReplyDelete
  15. Sämsta sortens spartips är väl dem som inte sparar pengar. Som till exempel att köpa någon billig variant på yoghurt men mest förtjockningsmedel och socker men som ändå är dyrare än filmjölk vilket är en utomordentlig produkt.

    ReplyDelete
  16. Intressant fråga om marginalspara den där sista tusenlappen varje månad. Blir ett eget inlägg om det.

    ReplyDelete
  17. Anonymous12:12 PM

    Angående rakningen så kan jag varmt rekommendera en billig skäggtrimmer. Kostar runt 400kr och räcker troligtvis hela livet med försiktig användning! Rakningen går snabbt, smärtfritt och man kan ställa in längd. Själv tycker jag att det dessutom är snyggare med lite stubb. Kostnaden är snabbt ihopsparad när man inte behöver köpa varken raklödder eller rakhyvlar i framtiden.

    För att spara in den där sista kronan så kan du självklart ta med trimmern till jobbet och ladda den där ;)

    ReplyDelete
  18. Fanns ett hårt spartips på Väja-fabrikens toalett ovanför rullen där jag sommarjobbade en gång för länge sen. Tror det gick såhär:

    Tänkt på hårda tider, använd båda sidor
    -Tänkt på din vän.
    -Häng upp det igen.

    Kan tillägga att det är en pappersmassafabrik och att man än idag tillverkar papper där. Antagligen skrivet av ledningen för att de anställda skulle ta lärdom. Hur som helst måste det vara ett uselt spartips.

    Mvh

    ReplyDelete
  19. Anonymous2:12 PM

    en ostskiva på mackan som jag flyttar runt för att slippa ta två skivor

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det viktiga med millionären är att han började i rätt ålder så att han når målet i rätt tid.

      Delete