Thursday, March 31, 2016

Månadsspar fonder

Jag vill ju att min aktieportfölj ska generera 240.000 kr i utdelning (uppskattat värde som behövs är drygt 6 miljoner) innan jag säger upp mig och slutar jobba. Förutom aktierna vill jag också ha minst 300.000 kr i en fondportfölj. Dessa pengar ska utgöra en reserv för år med sänkt utdelning eller ökat behov av pengar då jag bestämt att jag aldrig får sälja en aktie.

Rysslandsfonderna jag har idag räknas inte in här. Utan det är en mer kortsiktig spekulation som jag hoppas sälja inom närmaste åren för att köpa aktier för de pengarna.

Även om jag kommer ha en del amerikanska aktier och svenska bolag som har stort verksamhet i tillväxtmarknaden så blir aktieportföljen väldigt tung mot Sverige. Det gör att jag prioriterar lite andra fonder. Just nu har jag ett värde på ca 200.000 kr i fonderna och drar nu igång ett månadssparande på 3000 kr i månaden i fonderna för att bygga vidare upp mot målet.

Köper från och med denna månad Länsförsäkringar Europa Index, Länsförsäkringar Global Index och SPP Emergin Market SRI. 1000 kr styck och månad.

Skulle Carnegie Rysslandsfond gå ner under 40 kr kommer övriga fonder pausas den månaden och pengarna går då in där istället. Säljer som jag skrivit tidigare Carnegie Ryssland om den kommer upp i 50 kr (44 idag).

Dessa 3000 kr på autogiro direkt lönen kommer gör att ungefär 23.000 kr av månadssparandet går till aktieköp. Köper ju aktier för betydligt mer än så, men övriga pengar tar från sparkonto,

25 comments:

  1. Anonymous8:31 AM

    Målet om 10 mkr då? Gäller inte det längre?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous8:45 AM

      Tror han räknar med värdet i lägenheten i dedär 10 miljonerna.

      Delete
  2. Japp lägenhet räknas med i 10 miljoner. Och det är fortfarande målet.

    Men om min sambo köper in sig i lägenheten eller att vi gifter oss köper en ny lägenhet ihop, jag har 240.000 per år i utdelning som höjs år för år, 350.000 i fonder och vantrivs på jobbet så kan jag absolut tänka mig att sluta jobba lite innan 10 miljoner.

    Har börjat fokusera mer på utdelningen än värdet i depån. Så känns mer relevant att sätta målet på utdelningen än värdering av aktier och en bostad som jag inte ska sälja.

    ReplyDelete
  3. Anonymous9:24 AM

    Vore intressant att se din GAV per aktie.
    Är det något som du tänker publicera?

    ReplyDelete
  4. Ser inte riktigt värdet med att publicera GAV etc. Ser inte detta som någon blogg med tips på investeringar eller försök att visa att jag kan slå index. Det finns bättre bloggar och bättre bloggare om man vill få aktietips.

    Dock skriver jag ju ut mina köp och kurs jag köper på. Känns som en lagom nivå för mig.

    ReplyDelete
  5. Anonymous10:59 AM

    Gillar skarpt fokuset på antal aktier och dividend. Det är ju ett fokus som sänker stress. Aktier och sparande ska vara ett nöje. Tror många småsparare de facto mår dåligt av sina aktiedepåer.

    ReplyDelete
  6. Hallar11:05 AM

    Jag tror att det är en klok strategi. Hur kommer du göra med pengar som blir över varje år? Jag tror inte att du helt plötsligt kommer börja göra av med 240 000 om året.

    ReplyDelete
  7. Att aldrig sälja en aktie kommer bli svårt. Om inte annat lär du över tid få något innehav uppköpt och i förlängningen tvångsinlöst. Då och då borde du titta över ditt innehav och se om något väsentligt ändrats och om det fortfarande passar in i din portfölj. Mycket hinner hända på 20 år...

    ReplyDelete
  8. Att aldrig sälja en aktie kommer bli svårt. Om inte annat lär du över tid få något innehav uppköpt och i förlängningen tvångsinlöst. Då och då borde du titta över ditt innehav och se om något väsentligt ändrats och om det fortfarande passar in i din portfölj. Mycket hinner hända på 20 år...

    ReplyDelete
  9. Absolut! Visst kommer det bli uppköp och annat under kommande 40 år. Och då är det ju inga problem att sälja och köpa något annat.

    ReplyDelete
  10. Pengar som "blir över" om utdelningen är för hög kommer amortera bolån, återinvesteras i fler aktier eller finnas som reserv på sparkonto.

    Men att dö med 30 miljoner är inget mål. Då har jag jobbat för länge.

    ReplyDelete
  11. Anonymous7:55 PM

    Så klart Miljonären (nu pratar jag för dig M, säg till om jag har fel) kommer sälja, köpa och ändra utifrån hur världen ändras men avsikten m köpen är inte spekulation. Blir uppriktigt förvånad både på mitt arbete och i livet att folk bokstavstolkar typ som talibaner. #P

    ReplyDelete
  12. Anonymous8:49 PM

    Varför förresten skulle inte Miljonären få för sig att bränna 240 tkr när han är ekonomiskt fri? Dumt påstående tycker jag, tror han är kapabel till att bränna pengar när han vet han är i hamn. Onödligt spekulera dock då bara M sitter på facit. #P

    ReplyDelete
  13. Jag börjar snart närma mig ditt mål men för mig finns det inte riktigt på kartan att sluta jobba än på ett tag. Undrar hur du kommer resonera när du närmar dig.

    Har dopat portföljen med för mycket preffar också som måste växlas mot stamaktier över tid.

    ReplyDelete
  14. Vet inte hur jag kommer tänka. Hade jag fått 240.000 i utdelning i år hade jag nog jobbat vidare några månader till för säkerhets skull. Känslan att kunna spara 45-50.000 i månaden som jag kan göra med den utdelningen är svår att tacka nej till.

    Men hoppas jag vågar hoppa av i tid!

    ReplyDelete
  15. Anonymous12:10 AM

    Vad gör du om det blir en börskrasch verkar bli värre än 2008 nästa gång? Har du funderat på guld?

    ReplyDelete
  16. Ett litet tips till dig som kanske kan dubbla upp pantburksinkomsterna.
    http://www.tjanapengar.n.nu/undersokning

    Betalda undersökningar!
    Jag har inte testat själv då jag tycker arvodet är för långt per tidsenhet.

    ReplyDelete
  17. Ett litet tips till dig som kanske kan dubbla upp pantburksinkomsterna.
    http://www.tjanapengar.n.nu/undersokning

    Betalda undersökningar!
    Jag har inte testat själv då jag tycker arvodet är för långt per tidsenhet.

    ReplyDelete
  18. Om det blir en börskrasch som håller i sig flera år och där ett antal bolag som aldrig tidigare i världshistorien har sänkt utdelningen helt plötsligt gör det samtidigt och behåller sänkningen i flera år får jag ta ett halvtidsjobb.

    ReplyDelete
  19. Anonymous11:24 PM

    Om det blir en börskrasch som håller i sig flera år och där ett antal bolag som aldrig tidigare i världshistorien har sänkt utdelningen helt plötsligt gör det samtidigt och behåller sänkningen i flera år får jag ta ett halvtidsjobb.

    Det låter vettigt att du har kollat att utdelningen inte sjunker

    ReplyDelete
  20. Varfår får du aldrig sälja en aktie? Ska du dö med 6 miljoner på börsen? Förstår inte varför du inte räknar med en gradvis avyttring av aktierna på ålderns höst.

    ReplyDelete
  21. Anonymous6:12 PM

    En väldigt stor hjälp för mig som har liknande mål som dig, är 25 år och har drygt 500 K. Men ungefär som du resonerade runt 2006 så tror jag på en betydlig nedgång ganska snart 1-2 år och tänker göra detsamma som du gjorde vid krisen 08. Alltså låna upp pengar och köpa aktier när priserna faller. Tror du detta är en bra ide? Du har gjort det och lyckats och jag tror och hoppas på en liknande möjlighet
    Mvh

    ReplyDelete
  22. Problemet med att sälja aktier är att behovet troligtvis är som störst första åren när jag slutat jobba. Och ska jag börja sälja aktier när pengarna ska räcka 40-50 år till finns det risk att jag måste sälja mer nästa år för att utdelningen inte räcker då heller. Sen är onda cirkeln igång.

    ReplyDelete
  23. Som NA skriver bör du ju räkna med att gradvis sälja av på "ålderns höst". Det påverkar till viss del hur mkt kapital du behöver spara in till dess. Det går ju att göra beräkningar av det här så att det inte blir en "ond cirkel" där du säljer okontrollerat. Det mest irrationella vore att jobba för länge och dö med 6 miljoner på kontot imo.

    ReplyDelete
  24. NA & J: Om man börjar leva på kapitalinkomster förhållandevis tidigt som Miljonären tänkt så vinner man faktiskt inte så mycket på att planera att bränna slut på pengarna. Detta på grund av att en sådan strategi innebär att man i snitt har en mindre kapitalmängd som jobbar för en - vilket ger mindre avkastning i absoluta tal.

    Ett annat problem är ju att man inte vet när man dör. Om man skall vara säker och räknar på typ 120 år blir det nästan ingen skillnad i månadsuttag alls på grund av effekten beskriven ovan. Om man istället räknar på 85 så blir det ju inte så kul om man fortfarande är pigg och rask vid 90.

    Vilken ålder föreslår ni att man skall räkna på?

    ReplyDelete