Saturday, March 12, 2016

För 84 år sen idag....

dog min 3e största favoritsvensk genom alla tider, endast slagen av Göran Kropp och min sambo. Nämligen Ivar Krueger. 

Har några böcker i min ägo och har säkert lånat 5 till på biblioteket. 

Tänk om han lyckats behålla ägande i de bolag han var huvudägare i förutom tändstickorna som Ericsson, SCA och Boliden så hade nog topplistan på Sveriges rikaste personer sett annorlunda ut idag. Men belåningen och risktagandet blev för stort.

Höll tydligen mobilen åt fel håll...

11 comments:

  1. Anonymous10:34 PM

    IDIOT

    ReplyDelete
  2. Nog var det lite mer än "belåningen [...] blev för stor[t]"? Det måste finnas bättre förebilder.

    ReplyDelete
  3. Anonymous10:59 PM

    Vad är det för jon som skriver idiot. Väx upp.
    Har också läst lite böcker om herr krüger. Minst sagt fascinerande herre.
    Undrar vem som är min favoritsvensk, finns sjukt många men jan-Ove waldner ligger sjukt bra till. Vilken lirare

    ReplyDelete
  4. Tycker man kan ha en favoritperson utan att det är ens idol eller förebild. Man kan tex tycka Hitler eller Napoleon är intressanta om man är historieintresserad. Jag är intresserad av Krueger som person. Sen kan säkert både jag och Krueger vara idioter.

    ReplyDelete
  5. Anonymous12:19 AM

    Hur har värdet på din depå ändrats sen du börja köpa på dig aktier. Det känns som du ligger plus, vet att du inte bryr dig, men det är kul ändå

    ReplyDelete
  6. James3:16 AM

    Föll gjorde han, men man ska ju ha i åtanke att vinnarna skriver historien.

    ReplyDelete
  7. Anonymous9:39 AM

    Tänk om Refaat El-Sayed kunnat behålla Fermenta!

    ReplyDelete
  8. Du har givit mig stor inspiration, nu har jag startat en egen blogg.
    http://enkronaarborjanpaenmiljon.blogspot.se

    ReplyDelete
  9. Anonymous6:15 PM

    Tycker också att han är fascinerande och vill gärna läsa mer om honom, vilken bok rekommenderar du att börja med?

    Tack för en underhållande och inspirerande blogg :)

    ReplyDelete
  10. Börja med podden kreditvärden som gjorde ett avsnitt om Krueger och på SVT öppet arkiv finns ett serie i tre delar från 1998 om du söker på Ivar. Böckerna på bilden äger jag själv kommer tyvärr inte ihåg exakta titlar och vilka som varit bäst av de jag lånat.

    ReplyDelete
  11. Anonymous7:10 PM

    Grymt, tack!

    ReplyDelete